Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grundvalla


Tanja

Recommended Posts

Hej,

 

Kanske har detta redan skrivits någonstans men jag hittar inte riktig svaret.

 

Jag köpte nya längdskidor förra året som man måste valla. Jag försökte själv att valla men det gick inte då bra.

 

Så i år lät jag valla mina skidor i butiken. Jag har sagt att de skall valla så att jag bara behöver ta mina skidor sedan och åka utan att göra något mer. Nu ser jag på kvittot att man har grundvallat skidorna.

Efter att har läst på internät undra jag om jag verkligen bara behöver stiga på skidorna utan att göra något.

Eller måste jag valla på något sätt ändå? Om ja - var och med vad?

 

Hälsningar

Tanja

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Kanske har detta redan skrivits någonstans men jag hittar inte riktig svaret.

 

Jag köpte nya längdskidor förra året som man måste valla. Jag försökte själv att valla men det gick inte då bra.

 

Så i år lät jag valla mina skidor i butiken. Jag har sagt att de skall valla så att jag bara behöver ta mina skidor sedan och åka utan att göra något mer. Nu ser jag på kvittot att man har grundvallat skidorna.

Efter att har läst på internät undra jag om jag verkligen bara behöver stiga på skidorna utan att göra något.

Eller måste jag valla på något sätt ändå? Om ja - var och med vad?

 

Hälsningar

Tanja

Frågan är om du fick dina skidor grundvallade med glidvalla eller fästvalla? Glidvalla och fästvalla har nämligen totalt motsatta syften. Glidvalla ger fart på skidorna och fästvalla bromsar. Fästvalla lägger du på den zon man kallar spann. Spannet bör sträcka sig från hälen och 50-70 cm framåt. Detta spann måste mätas ut exakt just för dig, om du vill få det riktigt bra, dvs riktigt bra glid samtidigt som du får fäste. Blir det bara lite för långt, så "ligger ju bromsen" i när du åker. Blir det för kort, eller att spannet är för hårt, fungerar inte "bromsen". D.v.s. du får inte fäste när du sparkar ifrån. Man brukar mäta ut tre vallazoner på skidan. En för kalla burkar, en för varma burkar och en för klister. Har du bara två markeringar tar du den längre för burk och den kortare för klister.

 

Grundvalla för fäste lägger man mycket tunt och man värmer in det med ett vallajärn för att få det just jämnt och tunt. Detta kan vara en grundburk eller ett grundklister. Man har detta för att övrig burk respektive klister ska sitta kvar bättre på skidan. D.v.s. grundfästvallan fäster bättre mot skidan, sedan fäster övrig valla mot denna grundvalla. Är man inte på tävlingsnivå, duger det alldeles utmärkt att i stället korka in en hård (helst grön) burk först som "grund". För klister kan man ta det aktuella klistret direkt.

 

Om det skulle vara så att butiken hjälpt dig med detta (vilket jag inte tror), så har du en lite kladdig yta på skidornas fästzon.

 

Det jag tror du fått hjälp med, är att lägga en grundvalla för glid. Här brukar man lägga ett mjukt paraffin, t.ex. Swix CH8. (Men det finns även specifika grundparaffiner.) Detta paraffin går så klart att åka på direkt, men är inte så kul. Detta beror på att det inte är så slitstarkt, samt att mjuka CH-vallor sällan glider så bra. Man bör ovanpå detta lägga en LF (låg-fluors-paraffin) för aktuell temperatur. (Vid kall väderlek duger hårda CH-vallor bra.) Ännu lyxigare att åka på är HF-vallor (hög-fluor). Detta gör man dock i stort sett bara på tävling. På en tävling kan många elitmotionärer även lägga pulver, vilket består av rena fluorkarboner. Dessa är dock extremt dyra.

 

Som skogsvakt skriver, kan du lätt själv lägga ett fäste för aktuell temperatur, med hjälp av några burkar och en vallakloss. I extrema fall behöver du ett klister.

 

http://snowboard-one.ru/published/publicdata/SNOWONESNOW/attachments/SC/products_pictures/_market_s7NqPFPvT4pM97w2IKLIGg_300x400.jpg

 

Jag skulle dock själv lägga till Swix V20 (grön burk) som grundvalla samt vid riktigt kall väderlek kunna blanda med V40. Även ett universalklister som skogsvakt skriver.

 

Principen för burk är mycket enkel. Man lägger valla i flera lager och korkar ut mellan. Detta för att få det så jämnt som möjligt. Man börjar med en kallare (hårdare) burk och lägger varmare (mjukare) burk ovanpå. Får man inte fäste lägger man mer av den mjuka vallan, eller en ännu mjukare. (Lägger man dock för mjukt, finns risken att vallan fäster för bra. Då "hugger" det, och det finns risk att vallan fäster så bra att du får isbildning i den. Det är även större risk att vallan fryser i, ifall man får klumpar av valla på skidan. Vallar man extra utomhus med kalla burkar, kan det vara svårt att korka ut den ordentligt.) Korkar man de nya lagren lite "försiktigt" lägger du de lagren mer ovanpå. Korkar du "hårt", blir det mer att du blandar ihop burkarna. Därför behöver man inte alla burkar, utan man "blandar" för fören som ligger mellan intervallerna på några få burkar.

 

Vill du inte själv lära dig att valla fäste, så är tejp ett bra alternativ. Denna lägger man efter spannets uppmätta "klisterzon". D.v.s. det kortare markeringarna man gjort på skidan.

 

http://www.oslosportslager.no/uploads/bilder/nettbutikk/produkter2/2259-800.jpg

 

För att lägga på ett hårdare paraffin eller ett LF-paraffin för glid behöver du ett vallajärn, plastsickel och en borste. Detta är mycket enkelt, men många upplever det som krångligt. Behöver du hjälp med en sådan sak och bor i Stockholm, kan jag lätt hjälpa dig (skicka ett mail på adressen nedan ;) ). Annars tycker jag du bör vända dig till butiken du fick vallahjälp av. Du har väl betalat ett visst pris, så jag skulle argumentera för att bara betala för det ökade priset att lägga en LF-vallning. D.v.s. priset för LF- o grundvallning minus priset för grundvallningen. (Det vore kul att veta vilken butik du fick "hjälp" av!!!)

 

MVH

Lasse

lasse@nvskidor.se

Link to comment
Share on other sites

Jag har burk valla från skigo som jag har lagt på i tre lager och glidvalla (hade en flaska hemma med flyttande valla och svamp på som man bara trycka mot skidorna och gnida in). Hoppad att var rätt. Skall prova det på eftermiddagen.

 

Är väldig imponerar över era utförliga svar och tacker för det. Kommer att redovisa senare hur det gick i spåren.

Link to comment
Share on other sites

Tanja. Du ska verkligen ta till dig och kolla upp det #9 Volvodin skriver ovan. Mycket vanligt (nästan alltid) lägger man på grundparafin på glidytorna och lämnar "sicklingen" (dvs att skrapa/hyvla bort vallan) kvar till åkaren själv den dag det ska åkas. Är inte skidan sicklad enligt ordning glider dom sämre än ett par gamla träskidor från 50-talet.

 

Obs att "sickling" och "stålsickling" inte är samma sak. Vanlig sickling, som du ska göra, görs med en plastsickel som ser ut ungefär som en sådan där vanlig plan isskrapa till en bil. Du drar långa svepande drag tills du fått bprt merparten av vallan. Sen kan man borsta, polera etc. men mitt råd är att du sticker ut och åker bara, när du kört några mil har du bra skidor utan att ha behövt köpa en arsenal med borstar etc.

 

Sen om jag vore som dig skulle jag inte ägna mig åt någon form av glidvallande. Bättre att du lägger pengar och energi på fästvallandet. Eller om du ska använda "tejp".

Link to comment
Share on other sites

Om jag någon gång skulle delta i en vallakurs så är det Dunderklumpen jag vill ha till lärare!

Vallning kan göras enkelt och svårt, enbart tejp lär vara det enklaste av vallningsalternativen med enbart rengöring av glidytorna vid behov. Glidvallning eller stålsickling är relativt komplicerade att få bra och jag rekommenderar att kalla in en kompis för demonstration! Fästvallning är lite enklare att få till med fäste, men att valla fäste för att få bra glid är svårare... Så be om lite kompiskurs också, klubbar kan hjälpa till också om du saknar vallade bland dina kompisar.

Link to comment
Share on other sites

Det gick ganska bra. Hade bra glid men det var lite bakhalt och jag måste väl läggs på lite mer väste.

Tanja

Nu vet jag ju inte hur du åker rent tekniskt, men för många som börjar åka skidor så sitter inte tekniken helt hundra från början. Så att det släpper behöver inte innebära att du lagt för tunt/kort lager med valla. Lägger du för tjockt/långt lager kommer det stjäla glid. Det kan vara så att när din teknik förfinats så släpper det inte och du upplever inte dina skidor som bakhala. Försöka diagonala mycket utan stavar i början och glid ordentligt på varje bentag. Det hjälpte i alla fall mig i början.

 

Och Dunderklumpen är ju inte bara en hejare på att fixa finurliga lösningar på vallaställ och cykeltransporterare utan en kompetent pedagog av rang!! Jag sällar mig till skaran av beundrare i det avseendet.

Link to comment
Share on other sites

Det där med vallningen är verkligen en konst för sig tror jag. Varför lägga man på något och skrapa bort igen?

Jag var ute igen idag och Fritzon har troligen rätt att det är en del av min teknik som inte är så bra. Försökte att håller mig till det han skrev och åkte utan stavar och då gick det bättre och bättre. Jag kommer att behålla vallan som den är just nu och koncentrera mig på tekniken,

Link to comment
Share on other sites

Varför lägga man på något och skrapa bort igen?

Det är sättet man lägger på valla + vill berarbeta den som gör att det blir ett överskott. Att man (ofta) låter grundvallan ligga kvar fram till att skidan ska användas beror på att vallan skyddar belaget vid förvaring.

 

 

Det där med vallningen är verkligen en konst för sig tror jag.

Det beror ju på vad du själv gör det till.

 

Vill du göra det enkelt följer du bara råden i tråden och skippar glidvallandet helt.

 

Vill du fördjupa dig är det ju bara att läsa dom 1000+ inläggen här inne, samt den miljon googelträffar du får..

Link to comment
Share on other sites

Låter som du kommit igång bra. Många bra tips här, tex träna diagonalåkning utan stavar. Då du redan tagit till dig rådet att inte fokusera på glidvalla så behöver jag ju egentligen inte skriva detta, men vill ändå anknyta till det skid_åkare skrev om glidvalla med mina erfarenheter.

 

Glidvallan påverkar glidet väldigt lite, trots namnet. I andra trådar här på forumet finns glidtester där man mätt upp ca 3% skillnad i hastighet beroende på olika glidpreparering.

 

Det finns dock ett undantag, som skid_åkare nämnde. Låter man glidvalla ligga kvar osicklat på skidan så försämrar den definitivt glidet. Jag fick av misstag med mig ett par sådana skidor en gång och då gled jag verkligen dåligt. Testa att dra lite lätt med nageln på skidans glidyta. Får du då med ett parafinlager, så hitta någon som kan sickla bort det åt dig (ev skulle du kunna ta en isskrapa och skrapa bort det själv). Annars kommer glidvallan som sagt slitas bort med tiden ändå.

 

Det som påverkar glidet mest är föret (nysnö glider alltid sämre än isföre oavsett valla), sen påverkar även fästvallan glidet. Mer fästvalla ger bättre fäste men lite sämre glid (nåja, nysnö som fryser fast i fästvallan ger mycket sämre glid...)

Link to comment
Share on other sites

Det där med vallningen är verkligen en konst för sig tror jag. Varför lägga man på något och skrapa bort igen?

Jag var ute igen idag och Fritzon har troligen rätt att det är en del av min teknik som inte är så bra. Försökte att håller mig till det han skrev och åkte utan stavar och då gick det bättre och bättre. Jag kommer att behålla vallan som den är just nu och koncentrera mig på tekniken,

Kul att höra att det hjälpte lite Tanja! Finns gott om instruktionsvideor och kurser om man vill slipa på tekniken ytterligare men att åka utan stavar 10-15 min varje pass som uppvärmning, framförallt i början av säsongen, tror jag gör mycket. Roligare och mer givande att lägga tid på det än massa tid i vallaboden, även om jag själv lyckas fastna där emellanåt... Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...