Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Idioten som skejtade i Ågesta (Klassiska spår)


skid_åkare

Recommended Posts

Tycker det på sina håll blir vanligare och vanligare med brott mot så kallad vett och etikett i skidspåret.

 

Min egen teori är att många av dom där champagne-sprutarna som tidigare bara höll till på Åreskutan (Båstad sommartid), den där kategorin som åker BMW i bussfilen etc, nu också sökts sig till längdspåren, när det blivit lite mer "trendigt". Jag tycker man ser den där dryga uppsynen sticka upp lite här och var ur någon sådan där 3000 kronors neonjacka.

 

Men det är väl kanske inget att få hjärnblödning över. Att alla inte fått lära sig hyfs när dom växte upp och att alla inte åker på en snygg rad som ett tyskt militärförband under förflyttning. Det är ju roligt att fler och fler åker skidor, även om man personligen gärna slipper nyss nämda kategori.

 

Men igår undrar man ju var gränsen för dumhet/egoism går. I Ågesta (stockholm) har man efter idogt slit och mycket svett lyckats skrapa ihop en slinga på ynka 800meter (åtta hundra meter) med tanke på mängden folk fungerar det förvånasvärt bra.

 

Så dyker stjärnan upp, varv efter varv, på sina madshus Skejtskidor. I vänsterspår i den enda fina uppförslöpan (perfekt att diagonala i) säger jag till vederbörande och får till svar: "Det gör inget att jag skejtar, det är så hårt i spåren"

 

Hur tänker man? Skiter man fullständigt i att spåren faktiskt blir sönderköra eller förstår man inte bättre?

 

Och är du själv (blå jacka, vit mössa, svarta byxor, vita madshus skejtskidor) här får du gärna förklara resonemanget.Lördag 25/1 ca 15:00

 

Det är väl kanske inte hela världen när det finns tre-fyra spår uppkörda med en sammanlagd längd av 3-4mil om någon tar något skejtskär. Men när spåret är fruktansvärt hårt belastat och 800meter långt hur kan man på ren svenska vara så ini**v*tte korkad att man åker runt och skejtar då?

 

 

Jag tcyker vi ska hjälpas åt och säga till när vi ser sådana här rejäla övertramp mot vad som är ok.

Link to comment
Share on other sites

Var kanske samma snubbe som skejtade på Gärdet, men han försvarade sig med att han gjorde det mellan spåren, vilket innebar att han skejtade sönder bägge spåren, smalt mellan och sockersnö. Så jag gick upp jämsides i spåret och blockade honom från skejt, samt framförde mina synpunkter på hans skejtande, han blev tokig men insåg att jag var större och föll tillbaka i fältet....:)
Link to comment
Share on other sites

Var kanske samma snubbe som skejtade på Gärdet, men han försvarade sig med att han gjorde det mellan spåren, vilket innebar att han skejtade sönder bägge spåren, smalt mellan och sockersnö. Så jag gick upp jämsides i spåret och blockade honom från skejt, samt framförde mina synpunkter på hans skejtande, han blev tokig men insåg att jag var större och föll tillbaka i fältet....:)

Bra jobbat! Du har ju lite av en kroppshydda att luta dig mot ;)

Link to comment
Share on other sites

Synd han inte råkade få in en stav mellan dina ben så att den gick av ... sådär av en händelse bara ... :-)

Den ... hoppas du menade staven ;) Skämt åsido - det finns inget straff hårt nog för dem som går i skidspår och att skejta i klassiska spår är nästan lika illa, fast ibland kan det vara så trångt att det är oundvikligt med nåt skär över rälsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

När det nu skrivs om skating på klassiskt spårade banor kan jag inte låta bli att kommentera spårbytesteknik som många använder...eller snarare Brist på sådan. Istället för att lite lätt kliva in i spåret bredvid så glider man tungt på hela skäret tills andra skidan passar in i spåret. Resultatet blir ett kraftigt hack i spåret. Spelar ofta ingen roll om spåren är sockriga - det åks på detta vis ändå. Hur tänker man då?? Är man klassisk åkare borde det väl vara av egenintresse att vara rädd om de spår som finns? Eller har jag kanske missat något?

Link to comment
Share on other sites

När det nu skrivs om skating på klassiskt spårade banor kan jag inte låta bli att kommentera spårbytesteknik som många använder...eller snarare Brist på sådan. Istället för att lite lätt kliva in i spåret bredvid så glider man tungt på hela skäret tills andra skidan passar in i spåret. Resultatet blir ett kraftigt hack i spåret. Spelar ofta ingen roll om spåren är sockriga - det åks på detta vis ändå. Hur tänker man då?? Är man klassisk åkare borde det väl vara av egenintresse att vara rädd om de spår som finns? Eller har jag kanske missat något?

 

Att det 99% av skiddagarna inte spelar någon roll. Spåren håller ändå.

Link to comment
Share on other sites

Att det 99% av skiddagarna inte spelar någon roll. Spåren håller ändå.

Men om alla skulle göra detta så tror jag på de omvända förhållandet i procent stämmer bättre...

Det är väl det vanliga tankegångarna i samhället, att det gör inte så mkt om jag gör det...

Link to comment
Share on other sites

Men om alla skulle göra detta så tror jag på de omvända förhållandet i procent stämmer bättre...

Det är väl det vanliga tankegångarna i samhället, att det gör inte så mkt om jag gör det...

 

Det spåras ju ändå om ...

Link to comment
Share on other sites

När det nu skrivs om skating på klassiskt spårade banor kan jag inte låta bli att kommentera spårbytesteknik som många använder...eller snarare Brist på sådan. Istället för att lite lätt kliva in i spåret bredvid så glider man tungt på hela skäret tills andra skidan passar in i spåret. Resultatet blir ett kraftigt hack i spåret. Spelar ofta ingen roll om spåren är sockriga - det åks på detta vis ändå. Hur tänker man då?? Är man klassisk åkare borde det väl vara av egenintresse att vara rädd om de spår som finns? Eller har jag kanske missat något?

 

Förklara lite bättre vad du menar - i VL se vi ständiga spårbyten och jag förstår inte hur man skall åka om man inte får glida över med spårbytesskidan och sen lägga in den i spåret efter att den andra skidan ligger där.

Link to comment
Share on other sites

Istället för att diagonala snett över det sidoliggande spåret är det inte svårt att under stakning flytta sig parallellt i sidled för att snyggt och prydligt kliva in spåret bredvid. Staka - kliv ur - staka ev. mellan spåren för att bibehålla farten - kliv i det nya spåret - fortsätt åk. Med lite träning går det ganska smidigt.   Visst - om man jagar sekunder så är det väl inte någon optimal teknik men hur många har såå bråttom i träningsspåret? Fast om man inte funderar över hur spåren ser ut för de som kommer efter så kan det förstås kvitta. Så länge snön är hård tar inte spåren någon större skada men är det mjukt så faller de sönder ganska fort. Kan tänka mig att inte många funderar över det i VL eftersom man där inte återkommer till samma ställe igen och ser sina egna spår som man gör på en vanlig rundslinga. Är väl lite som Petter var inne på....-Bara JAG kommer fram så struntar jag i bakomvarande....dagens samhälle i ett nötskal  <_<​      

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att huvudanledningen till den spårbytarteknik, som du först anger, är att få lite extra fart vid spårbytet Egentligen är det ett enkelskär i skating, så skulle man vara petig är det ett litet regelbrott Att begära att man i VL skulle tänka på att inte förstöra spåren är ganska orimligt, det räcker med att komma till en backe med söndersaxade spår för att inse att det inte är många som månar om spåren. Är man längre ner i fältet blir det inte aktuellt med spårbyte med skateskär, då gäller det i första hand att hitta en lucka att krypa in i, ibland får det bli ett skateskär, om man skall byta till två eller tre spår åt sidan.

Sen är det troligt att åkare av klass vill träna spårbyte med skateskär på hemmaplan också - därav dessa överkörningar av spåret.

Ett annat problem på hemmaplan är när det spåras ett skidspår i mitten av elljusbanan innan spårmaskinen kört, vilket omöjliggör skejtåkning Är det manuella spår dvs ej spårmaskin brukar jag skejta ändå för att lära dem att spåra i kanten, speciellt som de som går eller springer skall hålla sig i mitten och inte i kanterna, där spårmaskinen lägger sina spår Han som sköter spåren lägger spåret i ena kanten och brukar sen byta sida, när det blivit nerslitet, inga problem att träna skejt

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att huvudanledningen till den spårbytarteknik, som du först anger, är att få lite extra fart vid spårbytet Egentligen är det ett enkelskär i skating, så skulle man vara petig är det ett litet regelbrott Att begära att man i VL skulle tänka på att inte förstöra spåren är ganska orimligt, det räcker med att komma till en backe med söndersaxade spår för att inse att det inte är många som månar om spåren. Är man längre ner i fältet blir det inte aktuellt med spårbyte med skateskär, då gäller det i första hand att hitta en lucka att krypa in i, ibland får det bli ett skateskär, om man skall byta till två eller tre spår åt sidan.

 

Där har du nog helt rätt. 

 

Sen är det troligt att åkare av klass vill träna spårbyte med skateskär på hemmaplan också - därav dessa överkörningar av spåret.

 

Tycker bara det är såå trist när spåren är helt nydragna (ännu ej ihopfrusna) och så kommer det någon som tränar spårbyte. Då blir det sönderkört på ett kick - med påföljd att när de väl fryser ihop så blir det inte i närheten så bra spår som det borde kunna bli. Lite som när någon tomte får för sig att Gå på den pistade ytan - även om just d e t är betydligt värre när det blir gropar efter fötterna. Båda fallen medför dock att det måste spåras/pistas om mkt tidigare än det egentligen skulle behövas.

 

 

Ett annat problem på hemmaplan är när det spåras ett skidspår i mitten av elljusbanan innan spårmaskinen kört, vilket omöjliggör skejtåkning Är det manuella spår dvs ej spårmaskin brukar jag skejta ändå för att lära dem att spåra i kanten, speciellt som de som går eller springer skall hålla sig i mitten och inte i kanterna, där spårmaskinen lägger sina spår Han som sköter spåren lägger spåret i ena kanten och brukar sen byta sida, när det blivit nerslitet, inga problem att träna skejt

 

Hur det spåras och åks är nog mkt beroende på hur banan ser ut men om bredden räcker till för både skate och klassiskt så är det ju optimalt.  Gående är (i varje fall där jag åker) bannlysta från pistad yta.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...