Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Björnglid i tunneln 2


bjorn12

Recommended Posts

Har kört lite mer tester i tunneln under hösten med vallat mot stålsicklat. För info om skidor se tråden "Björnglid i tunneln".

13/9-11/10-13, fem tillfällen
Klassiska skidor som jag skejtade med, utan fästvalla. Utförsglidtesterna skedde i spåret. Båda paren nypreparerade 13/9. Vallan jag använde var
Blå Vauhti, (storklossvalla). Samma som används på hyrskidorna i tunneln.


                      F30 (Fischer RCS)                                     F32 (Fischer RCS)
                      Blå Vauhti glidvalla                                    Kuzmin+, Primateria P-cut

Åktid:             1.30.45 tim   +2,7%                                   1.28.19 tim  0
Utförsglid:                          +5,2%                                                        0

Inget vidare för de vallade. De sicklade gled bättre redan efter tre minuter. Samma som när jag började testa för tre år sedan fast ännu bättre för de sicklade. Det som skiljer i prepareing är att strukturen på de vallade har blivit ganska sliten och att jag börjat borsta med rotorstålborste i stället för handstålborste på de sicklade. Ingen gradvis försämring av glidet på de vallade utan de tappar direkt och går sedan ca 3% långsammare hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare ett test:
11/11-22/11-13, åtta tillfällen
Klassiska skidor som jag skejtade med, utan fästvalla. Utförsglidtesterna skedde i spåret. Alla paren nypreparerade 11/11. Körde ett roterande schema så att alla paren kördes först, som nr två, nr tre och sist lika många gånger.

          F24 (Fischer RCR)    F27 (Fischer RCS)    F30 (Fischer RCS)    F32 (Fischer RCS)
          R-cut och P-cut            Blå Vauhti               Blå Vauhti+                 Kuzmin och P-cut                                                                                Gul Vauhti HF


Åktid: 1.43.26 tim +0,8%     1.44.48 tim +2,1%    1.45.26 tim +2,7%     1.42.34 tim 0
Utför: +1,8%                        +4,3%                       +5,6%                        +0,4%

Rank åktid:2-1-1-1-3-1-2-2  3-3-3-3-1-3-4-3        3-3-4-3-3-4-3-4          1-1-1-1-1-1-1-1
Rank utför:1-1-1-2-3-2-2-2  4-3-3-3-1-3-3-3        3-4-4-4-4-4-4-4           2-2-2-1-2-1-1-1

Att det står + framför alla % på alla utförstesterna beror på att inget par gled bäst alla gånger och jag orkade inte lägga ihop alla tiderna (32 per par) och således fick inget par (skulle ha varit F32) 0%.

Test fem sticker ut lite. Då var det mycket folk i tunneln och mycket lössnö och jag gjorde bara tre utförsglidningar per par.

Rank åktid säger vilket par som gick bäst under det testet. Om det skilt mindre än tre sekunder i åktid har jag givit paren samma rank. Varje test varade mellan 10 och 15 minuter i åktid.

Rank utför säger vilket par som gick bäst under det testet. F24 var bäst, mycket knappt, i början men gick nästan lika dåligt som de vallade på slutet. F32 gick klart bäst på slutet.

Link to comment
Share on other sites

bjorn12 for monark!

 

Vad som väl vore mkt intressant vore att göra en "rockad", alltså stenslipa och valla de stålsicklade skidorna i testet, och stålsickla de vallade.

 

Jag har träffat bjorn12 irl, och kan bekräfta att det är INTE Dr. Kuzmin som gömmer sig bakom nicket :-)

Däremot undrar man ju vem som gömmer sig bakom nicket Joanjoan65, reggad samma dag som inlägget... - Kanske TP... - synd förresten att TP inte deltar i diverse diskussioner här och har tagit till sig stålsicklingen, som det utmärkta alternativ den är. Jag är säker på TP skulle haft MKT att tillföra diverse diskussioner.

Link to comment
Share on other sites

Lägg ner Björn! Helt ovetenskapligt det du håller på med. Det säger absolut ingenting

Det bäst vetenskapligt redovisade testerna på skidglid jag sett. Primateria hade ett bra test också, fast det var bara glid initialt, inte efter att man åkt ett tag. Swix redovisade ett riktigt uselt test för något år sedan som skulle bevisa att glidvalla var bäst.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett spektaklet ett flertal gånger i tunneln. Ett exempel på hur vissa delar av testerna går till är att åka ett varv o ta tid och sedan jämföra tiden med ett annat pars varvtid. Det säger väl allt

När påstår Björn att det han gör är vetenskapligt?

 

Jag antar att du inte är fan av sickling och har du så bra tillgång till tunneln kanske då kan redovisa lite tester själv med bara valla?

 

Det som framförallt saknas är ändring över tid. Så om du kan gör samma mätning i början, mitten och slutet av dina pass så får vi en lite bättre bild hur det ser ut.

 

Allt som redovisas är välkommet då vallatillverkarna som sagt vägrar redovisa något (förutom den pinsamt dåliga rapporten Swix släppt för några år sedan).

 

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett spektaklet ett flertal gånger i tunneln. Ett exempel på hur vissa delar av testerna går till är att åka ett varv o ta tid och sedan jämföra tiden med ett annat pars varvtid. Det säger väl allt

När påstår Björn att det han gör är vetenskapligt?

 

Jag antar att du inte är fan av sickling och har du så bra tillgång till tunneln kanske då kan redovisa lite tester själv med bara valla?

 

Det som framförallt saknas är ändring över tid. Så om du kan gör samma mätning i början' date=' mitten och slutet av dina pass så får vi en lite bättre bild hur det ser ut.

 

Allt som redovisas är välkommet då vallatillverkarna som sagt vägrar redovisa något (förutom den pinsamt dåliga rapporten Swix släppt för några år sedan).

 

Tack på förhand.[/quote']

Jag tycker det han gör är vetenskapligt, han testar och mäter och redovisar hur han gjort så andra kan försöka repetera testerna och kritisera. Om inte det är vetenskapligt, vad är då vetenskapligt test?

Link to comment
Share on other sites

Lägg ner Björn! Helt ovetenskapligt det du håller på med. Det säger absolut ingenting

Låter som jag träffat en öm punkt här :) Om det är vetenskapligt eller ej låter jag var osagt men jag är så noggrann jag kan och gör framför allt MÅNGA tester med MÅNGA skidor och redovisar det så tydligt jag kan. Sedan kan var och en dra sina egna slutsatser - jag redovisar mina. Klart är i alla fall att alla tester pekar åt samma håll och det kanske är där skon klämmer för dig Joanjoan. Om det inte säger dig något så kan jag bara beklaga din slutledningsförmåga. Din kritik når väl inte heller någon högre vetenskaplig nivå... . Försök komma med något konstruktivt i stället

Link to comment
Share on other sites

Lägg ner Björn! Helt ovetenskapligt det du håller på med. Det säger absolut ingenting

Låter som jag träffat en öm punkt här :) Om det är vetenskapligt eller ej låter jag var osagt men jag är så noggrann jag kan och gör framför allt MÅNGA tester med MÅNGA skidor och redovisar det så tydligt jag kan. Sedan kan var och en dra sina egna slutsatser - jag redovisar mina. Klart är i alla fall att alla tester pekar åt samma håll och det kanske är där skon klämmer för dig Joanjoan. Om det inte säger dig något så kan jag bara beklaga din slutledningsförmåga. Din kritik når väl inte heller någon högre vetenskaplig nivå... . Försök komma med något konstruktivt i stället

SUPERBRA redovisade nya tester och SUPERBRA inlägg. Björn, du är en pärla som jag och jag vet även många andra på skidforum uppskattar mycket. Jag håller helt med dig att Joanjoans totalt TVÅ inlägg på skidforum inte tillför mycket. Men jag brukar ju aldrig förkasta något för fort så trots att detta ser mer än misstänkt ut så ger jag dig Joanjoan en chans och frågar

* vilka test och andra arguments har du för att ifrågasätta det Björn och många av oss på skidforum kommit underfund om, dvs att Kuzmins revolutionerande upptäckt fungerar som ett perfekt alternativ för många av oss motionsåkare och numera även vissa riktigt bra åkare

* vilka erfarenheter har du om skidåkning och vad representerar du (gärna genom att du som jag avslöja ditt namn) så vi själva kan sätta in ditt märkliga inlägg i detta sammanhang

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gjorde faktiskt som du sa Carl och stålsicklade de skidor som jag körde vallade tidigare. Tyvärr har det inte blivit av att redovisa testet tidigare ;)  Skidorna kördes utan fästvalla och jag skejtade men utför körde jag i spåret. Här är resultatet:

 

24/11-13  -  10/12-13      sju tillfällen    Skidtunneln

 

              F24 (Fischer RCR)                         F30 (Fischer RCS)                        F32 (Fischer RCS)

              R-cut, Kuzmin+,P-cut                     R-cut, Kuzmin+, P-cut                   R-cut, Kuzmin+, P-cut

 

Åktid:     1.58.42 tim  +1,5%                         1.57.22 tim  +0,4%                        1.56.53 tim   0

Utför:                         +5,6%                                             +1,3%                                             0

 

F30 som nu var sicklade i stället för vallade, gick nästan lika bra som F32 men tappade lite mot slutet av testet. F24 , som nu hade samma preparering som de andra paren, gick sämre än de gjorde i det förra testet

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...