Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ranrennet


Niklas

Recommended Posts

Jag hörde att Ranrennet-spåret redan skall ha pistats upp. Någon som bor och tränar i Råneå som vet om det är så man kan kompensera det tyvärr intällda Inpulsloppet med att testköra Ranrennetspåren (eller delarna kring elljusspåret) till helgen, eller om de behöver mer kärlek (=ompistning) innan de är hårda och roliga att åka på? :)
Link to comment
Share on other sites

Ingen oro! Jag ringde kansliet i Råneå idag och det är finfina spår enligt vad hon sa på telefon, absolut ingen risk för inställt lopp. tydligen redan 80 föranmälda, och då många lopp varit inställda pga vädret och snöbristen räknade hon med säkert 100 efteranmälningar. Anmälningstiden utgår idag men jag kommer personligen inte anmäla mig förrän på plats pga. sjuk dotter hemma, så smittorisken är överhängande =/. kör hårt!

 

/Simon

Link to comment
Share on other sites

Vad tror vi om kuzmin sickling i morgon, yr lova några minus och snö, SMHI har noll och nederbörd oklart vad. har ju inte provat sickling i varmare väder.

Kuzmin+ sickel och FP brush borste, rillning ?.

Fästvallningen blir nog komplicerad också, tipps ?

Link to comment
Share on other sites

Någon som åkte igår? Hur var föret och vem vann?

Lösa smala spår med blöt nysnö, dåligt stavfäste dåligt glid och nästan total avsaknad av fäste, ingen aning om vem som vann, dom var liksom försvunna när en annan släpade sig över mållinjen :)

Nåja blev ett fint träningspass för psyke och pannben.

Dåligt att de inte får fram en resultatlista på ett dygn.

Link to comment
Share on other sites

Resultaten online nu. Vinnartid 01:55:09 på en 37,46 km bana säger väl en del om lördagens skidföre. :)

 

Själv hade jag jättebra fäste, men oj vad fästvallan sög glid första varvet (grundvax i botten, så jag bad om det). Typ hela startfältet stakade förbi mig på de första flacka kilometrarna, och sedan hade jag för dålig teknik för det mjuka underlaget så jag fick aldrig upp någon riktig fart förrän efter varvningen då spåren överraskande kändes klart bättre uppkörda (inte mer sönderkörda som jag fruktat), så då fick jag bättre flyt i åkningen och avslutande 18,42 km gick drygt 12 minuter snabbare än första 19,4 km. :)

 

Första varvet var för mig som bjh skrev: Bra träningspass för psyke och pannben. Andra halvan fick även hjärta och lungor jobba. :)

Link to comment
Share on other sites

Att folk lyckas staka sig runt när stavarna bitvis försvinner flera decimeter ner i snön.

Jo på några ställen sjönk de ned ordentligt, där var jag lite rädd att någon stav skulle sjunka ned, fastna och knäckas, men gick fint för mig. Körde dock förbi en tjej med knäckt stav ungefär längst in i skogen så långt från civilisationen som man kommer i det loppet. Vet ej hur staven bröts, men måste vara ett ovanligt tråkigt ställe att få stavbrott på.

Link to comment
Share on other sites

Att folk lyckas staka sig runt när stavarna bitvis försvinner flera decimeter ner i snön.

Jo på några ställen sjönk de ned ordentligt' date=' där var jag lite rädd att någon stav skulle sjunka ned, fastna och knäckas, men gick fint för mig. Körde dock förbi en tjej med knäckt stav ungefär längst in i skogen så långt från civilisationen som man kommer i det loppet. Vet ej hur staven bröts, men måste vara ett ovanligt tråkigt ställe att få stavbrott på.[/quote']

Körde också förbi den stackars tjejen, tyckte synd om henne. var en till man som föll framför mig och knäckte sin stav, förvånansvärt nog tog han med sig den avbrutna delen.

Körde du i helblå dräckt Niklas? blev passerad av en sådan på andra varvet som hade förvånansvärt hög fart, kändes som en som fått en dålig början på loppet.

Link to comment
Share on other sites

Hade nog ett tvärt om lopp mot dig, iofs inte bra glid men kunde staka mig fram första 7-8 km, sen tappade jag mitt tåg uppför då jag saknade fäste (inte totalt men för mycket för min diagonalteknik), lyckades staka ifatt dem några gånger men sen gick det inte mer, helt hopplöst fäste, fick kliva ur spåret flera gånger på andra varvet för att stackare som kom ifatt mig skulle komma förbi.
Link to comment
Share on other sites

Jo för de som är duktiga på att staka är det ju säkert som speedzone skrev att man staka runt hela banan. Inte många ställen det var brant, och på de korta lite brantare ställen som fanns var det helt söndersaxat, så jag insåg att många säkert satsat på bra glid och mycket eller (nästan) bara stakning, men själv är jag för dåligt tränad på stakning så när det gled bättre kunde jag staka mer men behövde ändå varva med att använda benen för annars blir jag tvärtrött efter ett tag och tappar för mycket fart. Tycker det är roligare att växla mellan olika stilar också även om det är helt fel taktik för att åka fort i t ex Vasaloppet och många seedningslopp

seedningslopp. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

På lördag var det dags igen. Prognoserna just nu pekar väl på lättvallat med Rode Blå Super eller motsvarande, men de har ju ändrats till förmån för varmare temperaturer för var dag det närmar sig. Kan blir en mardröm med nollan och snöfall det här. Stakar det här loppet är inget jag medvetet gör om, men det kan ju bli så ändå :)

Link to comment
Share on other sites

-4 och lätt snöfall som det ser ut nu. Kan bli ganska bra om de ser till att packa spåren på fredagen och sen pistat så sent som möjligt på natten mot lördag, eller tidigt på morgonen. Bara det inte blir för mycket snöfall så kan det bli en riktigt fin skiddag.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...