Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vem vinner Vasaloppet 2014?


larsbern

Recommended Posts

Satsade på Jens Eriksson 7 ggr pengarna på 1-3 och 25 ggr pengarna på vinst. Vet inte om han vinner, men riktigt bra odds tyckte jag det var efter styrkeuppvisningen i Skinnarloppet. Nu tror jag oddsen är lite lägre (unibet). Förra året inledde jag min spelkarriär med Thynell efter att han krossade allt på Bessemer, satsade då på vinst och 1-3. Det var MYCKET NÄRA att min spelkarriär skulle avslutas nyss, satsade hårt på Björgen och Hellner i sprinten, tog alla de sista spillrorna på spelkontot på Daniel Rickardsson vinna eller sluta spela när kontot var tomt, 0,2 sek var mycket värt, nu är man på grön kvist och har haft ännu mer OS-tur, med Kowa i 10km klassiskt och Dam-Teamsprinten, kan nog sluta jobba snart......:)
Link to comment
Share on other sites

En månad/fyra veckor kvar. Paus i Ski Classics. Dags att veva igång tipsen och motiveringarna.

 

Som vanligt spelas tidigare vinnare som Brink, Tynell, Aukland och Svärd till låga odds liksom långvariga aspiranter som Ahrlin och Rezac. Snart får väl Jimmie Johnsson räknas dit också. Seger-norrmännen Östensen och Kjölstad seglar naturligtvis upp likt Tynell den yngre.

 

Personligen tror jag dock att Jens Eriksson har lärt sig från ifjol och ror hem det. Dark horse sätter jag John Kristian Dahl som.

Prickade rätt med min dark horse :) Skulle ha satt en peng också.

Att sen Erik Wickström överträffar sig själv med en 25:e plats är ju bara att lyfta på hatten för. Stort grattis om du är här inne och läser.

Link to comment
Share on other sites

Trist med teamkörning, tycker jag. Kalla mig gammaldags.

Tycker det motsatta! Blir en till dimension med all taktik osv.. Men alla skidteam har mycket att lära från t.ex. alla cykelteam. Hoppas på mycket mer taktik och bättre teamkörning i framtiden, och det tror jag vi nog kan räkna med! :D

Link to comment
Share on other sites

Trist med teamkörning' date=' tycker jag. Kalla mig gammaldags.[/quote']

Tycker det motsatta! Blir en till dimension med all taktik osv.. Men alla skidteam har mycket att lära från t.ex. alla cykelteam. Hoppas på mycket mer taktik och bättre teamkörning i framtiden, och det tror jag vi nog kan räkna med! :D

Man tjænar vældigt mycket mindre på att ligga bakom i skidor jæmført med cykel, vilket betyder att det inte blir samma typ av taktikspel.

Link to comment
Share on other sites

Trist med teamkörning' date=' tycker jag. Kalla mig gammaldags.[/quote']

Tycker det motsatta! Blir en till dimension med all taktik osv.. Men alla skidteam har mycket att lära från t.ex. alla cykelteam. Hoppas på mycket mer taktik och bättre teamkörning i framtiden, och det tror jag vi nog kan räkna med! :D

Man tjænar vældigt mycket mindre på att ligga bakom i skidor jæmført med cykel, vilket betyder att det inte blir samma typ av taktikspel.

Det må så vara men det finns fler taktiska element än "ligga bakom i suget". Allt ifrån dela med sig av utrustning (=stavar), se till att langning inte missas och till att ligga och bromsa/inte hjälpa till att dra. Det kommer att bli mer lagkörning den dagen fler sponsorer ger sig in och sponsrar lag. Då handlar det om att laget skall vinna och därmed ge publicitet för sponsorn. Då kommer åkare med spurtkvaliteter matchas fram av laget, laget gör det stora jobbet och ser till att spurtaren får en så enkel resa som möjligt för att sedan spurta om segern. Men visst, ingen kan "glida" med lika "enkelt" som på cykel men de flesta långlopp är idag långa transportsträckor där det handlar om att orka sträckan och sedan spurta.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det motsatta! Blir en till dimension med all taktik osv.. Men alla skidteam har mycket att lära från t.ex. alla cykelteam. Hoppas på mycket mer taktik och bättre teamkörning i framtiden' date=' och det tror jag vi nog kan räkna med! :D[/quote']

Man tjænar vældigt mycket mindre på att ligga bakom i skidor jæmført med cykel, vilket betyder att det inte blir samma typ av taktikspel.

Det må så vara men det finns fler taktiska element än "ligga bakom i suget". Allt ifrån dela med sig av utrustning (=stavar), se till att langning inte missas och till att ligga och bromsa/inte hjälpa till att dra. Det kommer att bli mer lagkörning den dagen fler sponsorer ger sig in och sponsrar lag. Då handlar det om att laget skall vinna och därmed ge publicitet för sponsorn. Då kommer åkare med spurtkvaliteter matchas fram av laget, laget gör det stora jobbet och ser till att spurtaren får en så enkel resa som möjligt för att sedan spurta om segern. Men visst, ingen kan "glida" med lika "enkelt" som på cykel men de flesta långlopp är idag långa transportsträckor där det handlar om att orka sträckan och sedan spurta.

Det är ju en sak att de har hjälpryttare som håller farten uppe, gör dragjobb, delar med sig av dricka eller stav om det blir stavbrott. Däremot tycker jag det är mycket problematiskt att lagmedlemmar bromsar eller hindrar andra åkare för att gynna egen lagmedlem som t ex leder. Som tittare vill jag se de starkase åkarna vara med framme och slåss om segern, inte de åkare som har lagkompisar som hindrar motståndarna från att komma fram. Ett sådant konkret exempel skedde i König Ludwig Lauf 2013 när Xtra Personell med Aukland, Ahrlin och Östensen låg längst fram och bevakade platserna i de två spåren sista kilometern. En åkare från United Bakeries är på väg om bredvid spåren men Östensen går då ut och lägger sig framför och stoppar attacken. Det vi har då är en situation där en starkare åkare vill fram men inte kan åka pga ett lag sprider ut sina åkare och hindrar. Tycker det är sådär...

Link to comment
Share on other sites

Faktum är väl att det är "värst" på damsidan. Både Seraina Boner (Mathias Fredriksson) och Laila Kveli (sin bror) hade ju manliga hjälpryttare hela eller delar av loppet som drar och servar med dricka och stavar.

Jag tycker att det är en tråkig utveckling om lagen börjar köra för utpekade åkare. Ett mardrömsscenario är ju om det blir som i Formel 1 att stallet ger order om att en stark åkare ska vika ner sig för att en annan i laget ska vinna.

Link to comment
Share on other sites

Man tjænar vældigt mycket mindre på att ligga bakom i skidor jæmført med cykel' date=' vilket betyder att det inte blir samma typ av taktikspel.[/quote']

Det må så vara men det finns fler taktiska element än "ligga bakom i suget". Allt ifrån dela med sig av utrustning (=stavar), se till att langning inte missas och till att ligga och bromsa/inte hjälpa till att dra. Det kommer att bli mer lagkörning den dagen fler sponsorer ger sig in och sponsrar lag. Då handlar det om att laget skall vinna och därmed ge publicitet för sponsorn. Då kommer åkare med spurtkvaliteter matchas fram av laget, laget gör det stora jobbet och ser till att spurtaren får en så enkel resa som möjligt för att sedan spurta om segern. Men visst, ingen kan "glida" med lika "enkelt" som på cykel men de flesta långlopp är idag långa transportsträckor där det handlar om att orka sträckan och sedan spurta.

Det är ju en sak att de har hjälpryttare som håller farten uppe, gör dragjobb, delar med sig av dricka eller stav om det blir stavbrott. Däremot tycker jag det är mycket problematiskt att lagmedlemmar bromsar eller hindrar andra åkare för att gynna egen lagmedlem som t ex leder. Som tittare vill jag se de starkase åkarna vara med framme och slåss om segern, inte de åkare som har lagkompisar som hindrar motståndarna från att komma fram. Ett sådant konkret exempel skedde i König Ludwig Lauf 2013 när Xtra Personell med Aukland, Ahrlin och Östensen låg längst fram och bevakade platserna i de två spåren sista kilometern. En åkare från United Bakeries är på väg om bredvid spåren men Östensen går då ut och lägger sig framför och stoppar attacken. Det vi har då är en situation där en starkare åkare vill fram men inte kan åka pga ett lag sprider ut sina åkare och hindrar. Tycker det är sådär...

Precis. Man vill ju se så många olika starka åkare som möjligt som slåss om segern, inte två-tre teamrepresentanter som förösker hinna över mållinjen medan alla andra antingen försökre bromsa klungan eller ligger och lökar på team-order. I cykel finns ju fler spår att välja på, men även där tycker jag det är tråkigt med 15 mils "turiståkning". Är väl ok om man ändå sitter och fikar framför tvn hela dagen, men det är fan ingen action

Link to comment
Share on other sites

Det må så vara men det finns fler taktiska element än "ligga bakom i suget". Allt ifrån dela med sig av utrustning (=stavar)' date=' se till att langning inte missas och till att ligga och bromsa/inte hjälpa till att dra. Det kommer att bli mer lagkörning den dagen fler sponsorer ger sig in och sponsrar lag. Då handlar det om att laget skall vinna och därmed ge publicitet för sponsorn. Då kommer åkare med spurtkvaliteter matchas fram av laget, laget gör det stora jobbet och ser till att spurtaren får en så enkel resa som möjligt för att sedan spurta om segern. Men visst, ingen kan "glida" med lika "enkelt" som på cykel men de flesta långlopp är idag långa transportsträckor där det handlar om att orka sträckan och sedan spurta.[/quote']

Det är ju en sak att de har hjälpryttare som håller farten uppe, gör dragjobb, delar med sig av dricka eller stav om det blir stavbrott. Däremot tycker jag det är mycket problematiskt att lagmedlemmar bromsar eller hindrar andra åkare för att gynna egen lagmedlem som t ex leder. Som tittare vill jag se de starkase åkarna vara med framme och slåss om segern, inte de åkare som har lagkompisar som hindrar motståndarna från att komma fram. Ett sådant konkret exempel skedde i König Ludwig Lauf 2013 när Xtra Personell med Aukland, Ahrlin och Östensen låg längst fram och bevakade platserna i de två spåren sista kilometern. En åkare från United Bakeries är på väg om bredvid spåren men Östensen går då ut och lägger sig framför och stoppar attacken. Det vi har då är en situation där en starkare åkare vill fram men inte kan åka pga ett lag sprider ut sina åkare och hindrar. Tycker det är sådär...

Precis. Man vill ju se så många olika starka åkare som möjligt som slåss om segern, inte två-tre teamrepresentanter som förösker hinna över mållinjen medan alla andra antingen försökre bromsa klungan eller ligger och lökar på team-order. I cykel finns ju fler spår att välja på, men även där tycker jag det är tråkigt med 15 mils "turiståkning". Är väl ok om man ändå sitter och fikar framför tvn hela dagen, men det är fan ingen action

Frågan är vad som går att göra åt det. För det är ju inte en önskvärd utveckling, nej

Det faktum att skidor åks i begränsat antall spår skiljer den ju från andra "team-sporter" som cykel och F1. Att gå om en bromskloss i skidor kan ju i fel före vara rena självmordet för vidare ambitoner. I de andra sporterna finns även ett mer utvecklat regelverk för efterhandsbedömningar av stängingar osv.

 

Förbjuda åkare från team att lägga sig i bredd över alla spår? Nä, det blir ju knäppt.

 

Kanske att åkare i team som ligger längst fram i en klunga m å s t e kliva åt sidan om åkaren bakom tjoar? Det finns ju problem där också ser jag. Men så här primitiva kan förutsättningana för tävlandet inte fortsätta vara när metoderna för att vinna utvecklas.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att i cykel med motsvarande "bromsning" av attacker, eller att man typ pajjar/stör ngt lags kedja som ligger och matar skulle resultera i redig kamratuppfostran från resten av klungan, medelst typ knuff ner i diket, samt för att inte tala om badwill, tror att ett lags ¨(som "sackar ner") sponsor skulle go bananas

 

Finns väl inga direkta skrivna regler om det i cykel tror jag, men OK vore det verkligen inte.

 

Vore kul om Roberto V kunde ge sin syn på detta.

Link to comment
Share on other sites

Angående årets lopp och det speciella föret så lekte jag lite med Vasaloppets resultatdatas, och detta sticker år ut relativt andra år med en komprimerad resultatlista

 

2014: 40 åkare inom 1 minut från segraren.

 

2013: 6 åkare inom 1 minut. 7:an 1:18 efter. 40:e 10:09 efter.

 

2012: 10 åkare inom 14 sek. Sen ett hopp för 11:an på 2:12. 40:e 3:59 efter.

 

2011: 5 åkare inom 1 minut. 6:an 1:22 efter. 40:e 12:06 efter.

 

2010: 6 åkare inom en minut. 7:an 1:55 efter. 40:e 11:49 efter.

 

Det är väl inget nytt konstaterande att det i år lönade sig att ligga bakom andra åkare men detta är väl svart på vitt på saken.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...