Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Långdistansträning är värdelöst?


Väggen

Recommended Posts

Jag tycker att ordet "motionär" används lite slarvigt, ofta inkluderande seriöst tränande personer. En riktig motionär ger sig bara ut och tränar rakt upp och ner utan att tänka på vad det är för träning, oftast i sin vanliga jämna lunk. Är det ett lopp tex VL eller ÖS så handlar det inte om att nå en viss tid el placering utan att bara klara att ta sig till mål. De sanna motionärerna finns oftast i lopp, där det inte är tidtagning mer än en klocka vid målet för egenkontroll. I VL får man nog gå ner på 9 tim och längre för att hitta riktiga motionärer, att åka på 6-8 tim kräver lite mer seriös träning.

På sommaren brukar jag ibland träna på en IP samtidigt som ortens fotbollslag i andradivisionen tränar. Jag måste säga att fotbollsspelarnas konditionsträning är lite av

"fisträning" jämfört med en skidåkare på 6-8 timnivå i VL (undantaget var det året då de hade en rysk tränare, han kunde plåga spelarna ganska hårt ibland)

 

Som ni vet är jag anhängare av veteranklasser i skidtävlingar, har lite svårt att fatta det här med "Motionsklass", när det är resultatlista med tid o placering. Inte är det fråga om motion, tycker de flesta kör som i vilken tävlingsklass som helst. Kalla det hellre något annat typ B-klass, knappast fråga om några motionärer här.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply
Jag tycker att ordet "motionär" används lite slarvigt, ofta inkluderande seriöst tränande personer. En riktig motionär ger sig bara ut och tränar rakt upp och ner utan att tänka på vad det är för träning, oftast i sin vanliga jämna lunk. Är det ett lopp tex VL eller ÖS så handlar det inte om att nå en viss tid el placering utan att bara klara att ta sig till mål. De sanna motionärerna finns oftast i lopp, där det inte är tidtagning mer än en klocka vid målet för egenkontroll. I VL får man nog gå ner på 9 tim och längre för att hitta riktiga motionärer, att åka på 6-8 tim kräver lite mer seriös träning.

På sommaren brukar jag ibland träna på en IP samtidigt som ortens fotbollslag i andradivisionen tränar. Jag måste säga att fotbollsspelarnas konditionsträning är lite av

"fisträning" jämfört med en skidåkare på 6-8 timnivå i VL (undantaget var det året då de hade en rysk tränare, han kunde plåga spelarna ganska hårt ibland)

 

Som ni vet är jag anhängare av veteranklasser i skidtävlingar, har lite svårt att fatta det här med "Motionsklass", när det är resultatlista med tid o placering. Inte är det fråga om motion, tycker de flesta kör som i vilken tävlingsklass som helst. Kalla det hellre något annat typ B-klass, knappast fråga om några motionärer här.

Mycket bra inlägg och jag håller med dig till 100%!

 

 

Det är exakt så jag också definierar en motionär men jag tror inte att alla ser det på samma sätt, vilket kan leda till lite förvirring, inte minst när man diskuterar hur "motionären" ska välja och handskas med sin utrustning :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att ordet "motionär" används lite slarvigt' date=' ofta inkluderande seriöst tränande personer. En riktig motionär ger sig bara ut och tränar rakt upp och ner utan att tänka på vad det är för träning, oftast i sin vanliga jämna lunk. Är det ett lopp tex VL eller ÖS så handlar det inte om att nå en viss tid el placering utan att bara klara att ta sig till mål. De sanna motionärerna finns oftast i lopp, där det inte är tidtagning mer än en klocka vid målet för egenkontroll. I VL får man nog gå ner på 9 tim och längre för att hitta riktiga motionärer, att åka på 6-8 tim kräver lite mer seriös träning.

På sommaren brukar jag ibland träna på en IP samtidigt som ortens fotbollslag i andradivisionen tränar. Jag måste säga att fotbollsspelarnas konditionsträning är lite av

"fisträning" jämfört med en skidåkare på 6-8 timnivå i VL (undantaget var det året då de hade en rysk tränare, han kunde plåga spelarna ganska hårt ibland)

 

Som ni vet är jag anhängare av veteranklasser i skidtävlingar, har lite svårt att fatta det här med "Motionsklass", när det är resultatlista med tid o placering. Inte är det fråga om motion, tycker de flesta kör som i vilken tävlingsklass som helst. Kalla det hellre något annat typ B-klass, knappast fråga om några motionärer här.[/quote']

Mycket bra inlägg och jag håller med dig till 100%!

 

 

Det är exakt så jag också definierar en motionär men jag tror inte att alla ser det på samma sätt, vilket kan leda till lite förvirring, inte minst när man diskuterar hur "motionären" ska välja och handskas med sin utrustning :)

Den begreppsförvirringen kommer väl sig lite av att begreppet elitmotionär som jag förstår det ligger ganska snävt ner emot led 1-2 i vasaloppet...undrar om inte uppemot led 3-4 åtminstone borde vara att betrakta som elitmotionär?(åtminstone med tanke på träningsmängd) skulle iaf tro att de ses som det bland folk som befinner sig "utanför" skidvärlden.Vi kanske skulle införa ett begrepp mellan elitmotionär och motionär annars :)

Edit: Om det nu är nödvändigt att stycka upp oss skidåkare i fack...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att ordet "motionär" används lite slarvigt' date=' ofta inkluderande seriöst tränande personer. En riktig motionär ger sig bara ut och tränar rakt upp och ner utan att tänka på vad det är för träning, oftast i sin vanliga jämna lunk. Är det ett lopp tex VL eller ÖS så handlar det inte om att nå en viss tid el placering utan att bara klara att ta sig till mål. De sanna motionärerna finns oftast i lopp, där det inte är tidtagning mer än en klocka vid målet för egenkontroll. I VL får man nog gå ner på 9 tim och längre för att hitta riktiga motionärer, att åka på 6-8 tim kräver lite mer seriös träning.

På sommaren brukar jag ibland träna på en IP samtidigt som ortens fotbollslag i andradivisionen tränar. Jag måste säga att fotbollsspelarnas konditionsträning är lite av

"fisträning" jämfört med en skidåkare på 6-8 timnivå i VL (undantaget var det året då de hade en rysk tränare, han kunde plåga spelarna ganska hårt ibland)

 

Som ni vet är jag anhängare av veteranklasser i skidtävlingar, har lite svårt att fatta det här med "Motionsklass", när det är resultatlista med tid o placering. Inte är det fråga om motion, tycker de flesta kör som i vilken tävlingsklass som helst. Kalla det hellre något annat typ B-klass, knappast fråga om några motionärer här.[/quote']

Mycket bra inlägg och jag håller med dig till 100%!

 

 

Det är exakt så jag också definierar en motionär men jag tror inte att alla ser det på samma sätt, vilket kan leda till lite förvirring, inte minst när man diskuterar hur "motionären" ska välja och handskas med sin utrustning :)

Den begreppsförvirringen kommer väl sig lite av att begreppet elitmotionär som jag förstår det ligger ganska snävt ner emot led 1-2 i vasaloppet...undrar om inte uppemot led 3-4 åtminstone borde vara att betrakta som elitmotionär?(åtminstone med tanke på träningsmängd) skulle iaf tro att de ses som det bland folk som befinner sig "utanför" skidvärlden.Vi kanske skulle införa ett begrepp mellan elitmotionär och motionär annars :)

Edit: Om det nu är nödvändigt att stycka upp oss skidåkare i fack...

Elitmotionär är ett begrepp jag tycker blivit _fullständigt_ förvridet. Det uppfanns av Sven-Åke Lundbäck när han slutade satsa åp OS/VM och riktade in sig på Vasaloppet (1981?), för att beskriva honom som före detta världselit som trappat ner satsningen lite men fortfarande kunde hålla riktigt hög nivå. Det var en adjektivistisk (vet inte om det är ett ord precis) motsägelse att kombinera elit med motionär men en lysade beskrivning av vad han var - en åkare som kom från högsta nivå som kunde glida lite över sin nuvarande satsning på gamla träning.

 

Jag har aldrig förståtthur "alla" blivit elitmotionärer nu utan att någonsin varit elit. Vad är det för fel på "tävlingsåkare", "distriktselit", "långloppsåkare" eller "distriktsåkare"?

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra inlägg och jag håller med dig till 100%!

 

 

Det är exakt så jag också definierar en motionär men jag tror inte att alla ser det på samma sätt' date=' vilket kan leda till lite förvirring, inte minst när man diskuterar hur "motionären" ska välja och handskas med sin utrustning :)[/quote']

Den begreppsförvirringen kommer väl sig lite av att begreppet elitmotionär som jag förstår det ligger ganska snävt ner emot led 1-2 i vasaloppet...undrar om inte uppemot led 3-4 åtminstone borde vara att betrakta som elitmotionär?(åtminstone med tanke på träningsmängd) skulle iaf tro att de ses som det bland folk som befinner sig "utanför" skidvärlden.Vi kanske skulle införa ett begrepp mellan elitmotionär och motionär annars :)

Edit: Om det nu är nödvändigt att stycka upp oss skidåkare i fack...

Elitmotionär är ett begrepp jag tycker blivit _fullständigt_ förvridet. Det uppfanns av Sven-Åke Lundbäck när han slutade satsa åp OS/VM och riktade in sig på Vasaloppet (1981?), för att beskriva honom som före detta världselit som trappat ner satsningen lite men fortfarande kunde hålla riktigt hög nivå. Det var en adjektivistisk (vet inte om det är ett ord precis) motsägelse att kombinera elit med motionär men en lysade beskrivning av vad han var - en åkare som kom från högsta nivå som kunde glida lite över sin nuvarande satsning på gamla träning.

 

Jag har aldrig förståtthur "alla" blivit elitmotionärer nu utan att någonsin varit elit. Vad är det för fel på "tävlingsåkare", "distriktselit", "långloppsåkare" eller "distriktsåkare"?

Å andra sidan kan jag tycka ett det är ganska sjukt att kalla någon som Lundbäck eller Alsgård för "motionär" även med tillägget elit. De är inte motionärer, de är elit. Tycker att elitmotionär är en mycket träffande beskrivning på många åkare i led 1-3 kanske även en del av dem i högre startled. Dvs personer som tagit sitt motionerande ett steg till och tränar hårt för att prestera, inte för att må bra. Känner många i den kategorin som verkligen tränar stenhårt och lägger ned otroligt med tid och pengar på detta. Långloppsåkare är väl alla som åkt ett lopp över 40 km så det blir en väldigt luddig benämning.

Link to comment
Share on other sites

Ordet motionär syftar väl vare sig på hur stor framgång du nått eller hu mycket du tränar utan på syftet med träning. En motionär tränar för att förbättra sin motion, dvs komma i form, få snyggare kropp, orka mer osv. Eftersom vi som människor har olika roller, kan man ju vara både motionär och en massa annat. Man vara med på vasaloppet för att få mer motivation för träningen, ett vad eller för att det är en kul grej eller för att slå sin egna bästa tid mm, och anledningen borde ange vad vi ska kalla oss/dem. Dock är det inte av den anledningen någan skall få etiketten motionär, elitmotionär, elit eller slöfock, utan för vi vill sätta en etikett på någon efter hur mycket de tränar. Jag tycker det är ganska ointressant egentligen, men det handlar ofta om penismätning. När jag var elit tyckte jag det var bra när jag körde 20 pass per vecka. Ju mer desto bättre. Får hoppas den tanken försvunnit inom alla sporter, inkl skidor( dock antyder föregående inlägg att det kan finnas kvar reliker än). Visst, du måste träna mycket och länge, men ffa rätt. Nå, sidospår, men som jag ser det så är begreppen motionär osv ett sätt att mäta hur mkt ngn tränar. Har också funderat på h21 och motionärsklasserna, men det spelar väl eg ingen roll. Är väl en fördel både för tävlande och ev publik om folk kan se vilka som, em i slutet är det väl tiden som räknas i mål, inte vad klassen heter, hur mkt man tränat eller vad man kallar sig.

 

/fd elit

Fd elitmotionär

Fd motionär

Slöfock

Link to comment
Share on other sites

Den begreppsförvirringen kommer väl sig lite av att begreppet elitmotionär som jag förstår det ligger ganska snävt ner emot led 1-2 i vasaloppet...undrar om inte uppemot led 3-4 åtminstone borde vara att betrakta som elitmotionär?(åtminstone med tanke på träningsmängd) skulle iaf tro att de ses som det bland folk som befinner sig "utanför" skidvärlden.Vi kanske skulle införa ett begrepp mellan elitmotionär och motionär annars :)

Edit: Om det nu är nödvändigt att stycka upp oss skidåkare i fack...

Elitmotionär är ett begrepp jag tycker blivit _fullständigt_ förvridet. Det uppfanns av Sven-Åke Lundbäck när han slutade satsa åp OS/VM och riktade in sig på Vasaloppet (1981?)' date=' för att beskriva honom som före detta världselit som trappat ner satsningen lite men fortfarande kunde hålla riktigt hög nivå. Det var en adjektivistisk (vet inte om det är ett ord precis) motsägelse att kombinera elit med motionär men en lysade beskrivning av vad han var - en åkare som kom från högsta nivå som kunde glida lite över sin nuvarande satsning på gamla träning.

 

Jag har aldrig förståtthur "alla" blivit elitmotionärer nu utan att någonsin varit elit. Vad är det för fel på "tävlingsåkare", "distriktselit", "långloppsåkare" eller "distriktsåkare"?[/quote']

Å andra sidan kan jag tycka ett det är ganska sjukt att kalla någon som Lundbäck eller Alsgård för "motionär" även med tillägget elit. De är inte motionärer, de är elit. Tycker att elitmotionär är en mycket träffande beskrivning på många åkare i led 1-3 kanske även en del av dem i högre startled. Dvs personer som tagit sitt motionerande ett steg till och tränar hårt för att prestera, inte för att må bra. Känner många i den kategorin som verkligen tränar stenhårt och lägger ned otroligt med tid och pengar på detta. Långloppsåkare är väl alla som åkt ett lopp över 40 km så det blir en väldigt luddig benämning.

Eftersom det var Lundbäck som kom på begreppet och kallade sig själv för det så...

Link to comment
Share on other sites

Intressant diskussion, inte sällan är ju sådana här begreppsförvirringar grunden till att man lätt missförstår hela huvudbudskap.

 

Kanske har det skett en glidning av vad "motionär" betyder, på senare år.

 

Får en känsla av att dagens ungdomar ser en "motionär" som något mer högpresterande än vad jag själv och många med mig gör.

 

På sjuttiotalet var det inte ovanligt att vilken vasaloppsåkare som helst, oavsett startled, kunde få epitet "tävlingsåkare" om han eller hon swichade förbi i rätt utstyrsel, uppe vid någon fjällanläggning.

 

Kanske har det också att göra med att det, förr i tiden, inte fanns så mycket lopp där motionärer var välkomna. Alla som tävlade blev med automatik "tävlingsåkare".

 

Att "motionera" kunde när jag växte upp innebära att man gick en promenad en timme eller satt med sina vanliga kläder och papiljotter i håret på en motionscykel i 20 minuter.

 

Och den som la ned 10-15timmars träning/vecka, ägde 4-6par skidor och åkte på mer eller mindre renodlade "träningsläger" flera helger/år i jakt på snö etc skulle nog solklart ha rubricerats som "tävlingsåkare"

 

 

 

 

citerar en skidtränare!

: "du är nästan uppe i motionärsnivå i träningen" dvs över 10h i veckan.... 520h per år

Men om flera tänker som din skidtränare och det nu skett en kraftig förskjutning, då är ju frågan vad man ska kalla hela den grupp som förr hette motionärer. Alltså dom som i ditt exempel tränar mindre än 10H/vecka.

 

Amatörmotionärer.

Motionsmotionärer.

?

Link to comment
Share on other sites

Själv brukar jag kalla mig för "vältränad motionär", brukar starta i led 3-4 på VL och lägger kanske i snitt 5-6 timmar i veckan på träning höst och vinter. Jag känner mig inte som elitmotionär, jag har aldrig varit elit och kommer aldrig att bli.
Link to comment
Share on other sites

När vi nu ändå diskuterar beteckningar: Motionist brukar jag kalla mig om jag måste kalla mig något, t ex när någon säger "men du är väl elitmotionär". "Nä men motionist" brukar jag svara. "ist" som efter alkohol och heroin. Mår inte bra utan, kan inte låta bli.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag blev f´n sugen på att blåsa liv i "hurtbulle", men man kanske förhäver sig om man lägger sig till med sådana epitet :)

Jag kommer ihåg "hurtbulle" som något rätt negativt. När jag höl på med elitidrott på 70- och 80-talet var det en tydlig gräns mellan idrottare och motionärer och den generella stämmningen var att motionsidrott säkert var bra men ändå lite löjligt. Det var svårt att få vara kvar i föreningen (har iofs bara erfarenhet av friidrott och cykel, det verkade bättre bland orienterararna) när man ville trappa ner och fortsätta som "elitmotionär". Framför allt var det tränarna/ledarna i föreningarna och media som slog vakt om rågången mellan beundransvärd elit och löjlig motion.

 

På den tiden var det i alla fall vanligt med diverse skämtteckningar och nedsättande epitet om "blåbär" och "hurtbullar". Idag känns gränsen mellan elit och motionär mycket suddigare och föreningarna har träningsgrupper på fler nivåer. Ingen tycker längre att man borde lägga av bara för att man inte siktar SM-final längre. Lite förekommer fortfarande kanske, på friidrotts-SM för några år sedan blev jag rätt lack på speakern som hånade de två superduktiga Studenterna-löparna (30+) för att de var med trots att de inte hade chans på topp 3-placering.

 

Jag vill INTE ha ordet hurtbulle tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Mitt försök till klassificering baserat på led i Vasalopp (t.ex. medel under senare år) och träningstid under året. För de som inte åker Vasalopp gäller det att placera in sig i ett led som man tror motsvarar prestationer i andra längre tävlingar (t.ex. genom att jämföra de som står där och/eller tider)

 

Vasalopp led 0 ger 11 p., led 1 ger 10 p., led 10 ger 1 p.

Årsträningstid 40-50 tim. ger 1 p., 50-100 tim. ger 2 p., 100-150 tim. ger 3 p., 150-225 ger 4 p, 225-300 tim. ger 5 p., 300-400 tim ger 6 p., 400-500 tim. ger 7 p., 500-625 tim. ger 8 p., 625 -750 tim. ger 9 p., över 750 tim. ger 10 p.

 

19-21 p. = Elit, 14-18 p. = elitmotionär, 9- 13 p. =vältränad motionär, 4-8 p. = motionär , 1-3 p. = hurtbulle, 0 p. =soffpotatis

Link to comment
Share on other sites

Mitt försök till klassificering baserat på led i Vasalopp (t.ex. medel under senare år) och träningstid under året. För de som inte åker Vasalopp gäller det att placera in sig i ett led som man tror motsvarar prestationer i andra längre tävlingar (t.ex. genom att jämföra de som står där och/eller tider)

 

Vasalopp led 0 ger 11 p., led 1 ger 10 p., led 10 ger 1 p.

Årsträningstid 50-100 tim. ger 1 p., 50-100 tim. ger 2 p., 100-150 tim. ger 3 p., 150-225 ger 4 p, 225-300 tim. ger 5 p., 300-400 tim ger 6 p., 400-500 tim. ger 7 p., 500-625 tim. ger 8 p., 625 -750 tim. ger 9 p., över 750 tim. ger 10 p.

 

19-21 p. = Elit, 14-18 p. = elitmotionär, 9- 13 p. =vältränad motionär, 4-8 p. = motionär , 1-3 p. = hurtbulle, 0 p. =soffpotatis

Faktiskt en rimlig indelning!

Link to comment
Share on other sites

Ger mig 8p vilket innebär motionär på gränsen till att börja bli vältränad :-). Stämmer nog hyfsat!

Mitt försök till klassificering baserat på led i Vasalopp (t.ex. medel under senare år) och träningstid under året. För de som inte åker Vasalopp gäller det att placera in sig i ett led som man tror motsvarar prestationer i andra längre tävlingar (t.ex. genom att jämföra de som står där och/eller tider)

 

Vasalopp led 0 ger 11 p., led 1 ger 10 p., led 10 ger 1 p.

Årsträningstid 50-100 tim. ger 1 p., 50-100 tim. ger 2 p., 100-150 tim. ger 3 p., 150-225 ger 4 p, 225-300 tim. ger 5 p., 300-400 tim ger 6 p., 400-500 tim. ger 7 p., 500-625 tim. ger 8 p., 625 -750 tim. ger 9 p., över 750 tim. ger 10 p.

 

19-21 p. = Elit, 14-18 p. = elitmotionär, 9- 13 p. =vältränad motionär, 4-8 p. = motionär , 1-3 p. = hurtbulle, 0 p. =soffpotatis

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra hur några av er andra tycker att min klassificwering stämmer för just dig.

Ja, jag tycker att det var en vettig skala. Tycker definitivt inte att ordet elitmotionär på något sätt ska förknippas med ett måste att ha varit tidigare elitaktiv. I så fall skulle två jämnbördiga åkare benämnas olika om den ena varit elitåkare men trappat ned medan den andra är satsat hårt på skidåkning först som lite äldre. Kanske borde någon hänsyn tas till ålder och kön också?

Ordet "hurtbulle" är för mig någon som vinterbadar, älskar svintidiga morgnar, cyklar till jobbet året runt osv. Har inget med någon form av tävlingsprestation att göra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...