Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Långdistansträning är värdelöst?


Väggen

Recommended Posts

Fick 15-16 på skalan men skulle aldrig kalla mig elitmotionär. Jag är i mina ögon en motionär helt enkelt. Har sagt om mig själv någon gång "motionär med ambitioner." Men vill någon annan av någon anledning placera in mig i ett fack så är de välkomna att göra det. Eftersom vi är skidåkare och de flesta av oss kör vasan så tycker jag det är enklare att dela in oss i våra starled såsom de flesta gör när det skall beskrivas hur pass bra åkare du är. Lättare att ta på och kan inte misstolkas om jag säger att jag är en led2-3åkare.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Så fort man bryr sig om tid o placering är man tävlingsåkare , motionärer är de som bara deltar för att fullfölja tävlingen och varken bryr sig om tid o placering.

 

Det finns många som kallas "motionärer" som lägger ner otroligt mycket tid på träning, mer är elitidrottare i vissa andra idrotter, så jag tycker ordet motionär används felaktigt många gånger.

Jag tycker heller inte att de som står och stampar kl 700 på morgonen för att åka ÖS är några motionärer, nä kort sagt majoriteten av alla vasaloppsåkare är tävlingsåkare av olika kapacitet.

Hurtbulle vill jag inte ha tillbaka, det var väl Bengt Bedrup som myntade det i samband med Träna med TV. Min beskrivning av en hurtbulle är en medelålders, lätt överviktig man i träningsoverall med röd toppluva, som går på motionsgymnastik och joggar i skogen ett par gånger i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Elitmotionär med knapp marginal. 14 p :-)

Tycker du själv att det stämmer på dig ? Kul att i alla fall några säger att min grova skala är rimlig.

Kan nog känna att det stämmer rätt bra på mig. Från lönnfet ickemotionär tog jag mig ur soffan och blev motionär när jag fick mitt första Vasalopp i 30-årspresent. Nu några år senare törs jag nog kalla mig elitmotionär.

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra hur några av er andra tycker att min klassificwering stämmer för just dig.

Ja' date=' jag tycker att det var en vettig skala. Tycker definitivt inte att ordet elitmotionär på något sätt ska förknippas med ett måste att ha varit tidigare elitaktiv. I så fall skulle två jämnbördiga åkare benämnas olika om den ena varit elitåkare men trappat ned medan den andra är satsat hårt på skidåkning först som lite äldre. Kanske borde någon hänsyn tas till ålder och kön också?

Ordet "hurtbulle" är för mig någon som vinterbadar, älskar svintidiga morgnar, cyklar till jobbet året runt osv. Har inget med någon form av tävlingsprestation att göra.[/quote']

jag vinterbadar inte... hoppas att det är obligatoriskt för en hurtbulle... annars så går jag alltid upp tidigt, cyklar jämt och tränar ibland på natten men visst måste detta vara normalt?

 

För övrigt knaprar jag min som vältränad på 9 poäng :) stämmer nog att jag är där på ett bananskal...

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra hur några av er andra tycker att min klassificwering stämmer för just dig.

Ja' date=' jag tycker att det var en vettig skala. Tycker definitivt inte att ordet elitmotionär på något sätt ska förknippas med ett måste att ha varit tidigare elitaktiv. I så fall skulle två jämnbördiga åkare benämnas olika om den ena varit elitåkare men trappat ned medan den andra är satsat hårt på skidåkning först som lite äldre. Kanske borde någon hänsyn tas till ålder och kön också?

Ordet "hurtbulle" är för mig någon som vinterbadar, älskar svintidiga morgnar, cyklar till jobbet året runt osv. Har inget med någon form av tävlingsprestation att göra.[/quote']

Just precis det var helt säkert Sven Lundbäcks ide att sätta två olika etiketter på jämnbördiga. "Jämnbördiga" är i det sammanhanget ett väldigt temporärt begrepp, om en f.d. elit och en jämnbördig tävlingsåkare bestämmer sig för att ta i rejält en månad så finns det garranterat ingen jämnbördighet kvar (tex Thomas Alsgaard när han gjorde comeback på NM med avsevärt mindre träning än när han satsade och andra NM-åkare), forsätter utvecklingen utan ändring så kommer f.d. elitåkaren inte vara jämnbördig heller utan få finna sig i att bli ifrånåkt - dom som varit riktigt bra kan irriterande nog fortsätta att vara lite väl jämnbördiga längre än man tror. Jag håller helt med Volevodin, tävlingsåkare är en mycket bättre etikett. Elitmotionär är en språklig skvader så låt den vara en beteckning på något som faktiskt är motsvarande ovanligt - en före detta elit som glider ner genom fältet över sin nuvarande satsning...

Link to comment
Share on other sites

I min ungdom, dvs 70-talet, vill jag minnas att motionär var någon som inte tävlade i seriesystem eller i förbundssanktionerade tävlingar, oavsett ev nivå på prestation. Motsatsen var "tävlande", som var föreningsanslutna och tävlade organiserat. SDet var självklart att en del motionärer var mycket bättre än en del tävlande. Inte minst var motionärer i 30-40 årsåldern ofta bättre än tävlande 20-åringar. I det perspektivet var elitmotionärer väldigt duktiga idrottare som (åtminstone nästan aldrig) tävlade klubbanslutet.

 

Se'n kom ju joggingvågen och stora flashiga stadslopp, som gjorde att massor med motionärer började skaffa licens (precis som i Vasaloppet) för att egentligen bara köra några motionslopp. Dvs man tillhörde en klubb som tävlande men skulle aldrig få för sig att ställa upp i klubbmatcher, serietävlingar eller DM. Då hamnade begreppet motionär/elitmotionär lite snett mot sitt ursprung.

Link to comment
Share on other sites

Mattias Svahn har den här indelningen i sina träningsråd: "elitmotionär" led 1-3, "hurtbulle" led 5-8, "ta sig i mål" led 10. Ett par led är däremellan och där får man nog placera in sig efter eget tycke. Att någon som endast är "motionär" skulle stå i elitledet tycker jag faller på sin egen orimlighet. Men det är väl inget tvång att kalla sig varken det ena eller andra.
Link to comment
Share on other sites

Så fort man bryr sig om tid o placering är man tävlingsåkare , motionärer är de som bara deltar för att fullfölja tävlingen och varken bryr sig om tid o placering.

 

Det finns många som kallas "motionärer" som lägger ner otroligt mycket tid på träning, mer är elitidrottare i vissa andra idrotter, så jag tycker ordet motionär används felaktigt många gånger.

Jag tycker heller inte att de som står och stampar kl 700 på morgonen för att åka ÖS är några motionärer, nä kort sagt majoriteten av alla vasaloppsåkare är tävlingsåkare av olika kapacitet.

Hurtbulle vill jag inte ha tillbaka, det var väl Bengt Bedrup som myntade det i samband med Träna med TV. Min beskrivning av en hurtbulle är en medelålders, lätt överviktig man i träningsoverall med röd toppluva, som går på motionsgymnastik och joggar i skogen ett par gånger i veckan.

Jag har inte tänkt tanken att JAG skulle kunna vara tävlingsåkare. Jag är typisk vältränad motionär men bryr mig ändå I VISS MÅN om tid och placering även om detta INTE är primärt.

Dina hurtbullar hamnar säkert som en äkta delmängd av mina hurtbullar men för mig kan det i denna grupp även finnas a) kvinnor b) äldre c) yngre d) rullskidåkare e) de med annan utstyrsel, etc.

Link to comment
Share on other sites

Det var väldigt generaliserande med att döma efter klädsel jag åker vasan på mellan 8-10h jag kör tävlingsdräkt pga komforten är att jämställas med tights när man löper. jag är deffinitivt ingen elit/elitmotionär men utan såna som jag på lokala skidlopp/tävlingar blir det ingen bredd i denna galet roliga motionsform
Link to comment
Share on other sites

Det var väldigt generaliserande med att döma efter klädsel jag åker vasan på mellan 8-10h jag kör tävlingsdräkt pga komforten är att jämställas med tights när man löper. jag är deffinitivt ingen elit/elitmotionär men utan såna som jag på lokala skidlopp/tävlingar blir det ingen bredd i denna galet roliga motionsform

Jag klev in i den tighta världen med löpar tackster från ronhill i mitten av 90-talet Sen har det bara eskalerat. Har själv extremt svårt när det fladdrar runt benen. Men dom som är moderna idag och springer på gym har börjat drar shorts utanför tightsen.

Link to comment
Share on other sites

Om vi tittar på klädsel.

Om man har tävlingsdräckt så kan man nog slussas in i facket elit/elitmotionär och inte motionär. Har man jacka och fladdrande byxor på sig är man motionär.

Fladdrande byxor är oftast ett tecken på att man är fotbollsspelare eller annan lagidrottare.

 

Sen finns kostaspekten. Äter man bullar under VL så är man definitivt motionär ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...