Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallning nysnö och nollföre


TT

Recommended Posts

Var i Långberget i helgen och fick återigen prova på helvetet med temp runt nollan och nysnö. Kan konstatera att tre försök blev ungefär lika misslyckade som vanligt.

 

Pass 1. Temp ca -0,5, Nysnö men uppehåll. Löst och lite mjölig snö. Vallade Rode med Violett 0 i botten , ovanpå det två lager Violett multigrade och som sista lager tunt med Blå super. Mycket osäkert fäste men viss isning i trampet uppstod i saxbackarna.

 

Pass 2. Temp -1 Nysnö men uppehåll. Löst och finkornig snö. Vallade Swix med VR50 i botten , ovanpå det ett lager VR55 sedan VR50 igen och överst VR45. Bättre fäste men mer ifrysning och klabb under skidorna efter backarna. Rejäl ishinna under skidorna som täckte ungefär 50% av fästvallan efter 15 km åkning. Ändå bäst av dessa tre vallningar.

 

Pass 3. Temp -0,5 Fallande nysnö. Löst och mjöligt. Vallade Swix med två lager VR50 i botten , ovanpå det två lager VR45 och lite kort VR40 under foten för att minska ifrysningsrisken. Uselt fäste och ifrysning direkt om man försökte trycka fast skidan i diagonalen eller vid saxning. Fick stanna och skrapa ett par gånger.

 

Är det någon som är bra på detta med vallning i nollföre? Skulle vara intressant med lite kommentarer. (Ruggskidor… jag vet. Ska köpa det men har man tjugo vallaburkar för temp -2 till +1 i lådan borde väl någon fungera tycker jag.)

Link to comment
Share on other sites

Det är ett elände! Jag ruggade ett par som Mattias visar här(använde 80 och 120-papper): http://www.svtplay.se/klipp/27674/mattias-svahn-visar-vallatips

åkte på dom i fredags på Billingen. +1 snöfall, låg någon cm tjockt med kramsnö i spåret. Jag hade kanonfäste! Gnuggade även in lite silicon i ruggen innan jag stack iväg.

 

Jag tycker det är skitsvårt att få fäste med burk när det närmar sig 0 +1 grader! Har nog aldrig fått fäste med Skigo gul t.ex.

Link to comment
Share on other sites

Pass 3. Temp -0,5 Fallande nysnö. Löst och mjöligt. Vallade Swix med två lager VR50 i botten , ovanpå det två lager VR45 och lite kort VR40 under foten för att minska ifrysningsrisken. Uselt fäste och ifrysning direkt om man försökte trycka fast skidan i diagonalen eller vid saxning. Fick stanna och skrapa ett par gånger.

Bygger aldrig valla från det hållet du beskriver (bortsett "Vasaloppsvallning"). Bygger bas med en hårdare valla för att sedan lägga mjukare valla högre upp i vallningen. Idag i kraftigt snöfall och ca 0,5-1,5 minus körde jag på rode Blue super följt av rode multigrade och sedan gammal toko gul 0 - -1. Funkade klockrent utan ifrysning och gick lent mot snön.

Link to comment
Share on other sites

Pass 3. Temp -0' date='5 Fallande nysnö. Löst och mjöligt. Vallade Swix med två lager VR50 i botten , ovanpå det två lager VR45 och lite kort VR40 under foten för att minska ifrysningsrisken. Uselt fäste och ifrysning direkt om man försökte trycka fast skidan i diagonalen eller vid saxning. Fick stanna och skrapa ett par gånger.[/quote']

Bygger aldrig valla från det hållet du beskriver (bortsett "Vasaloppsvallning"). Bygger bas med en hårdare valla för att sedan lägga mjukare valla högre upp i vallningen. Idag i kraftigt snöfall och ca 0,5-1,5 minus körde jag på rode Blue super följt av rode multigrade och sedan gammal toko gul 0 - -1. Funkade klockrent utan ifrysning och gick lent mot snön.

Ja, din metod är väl den vanligaste. Har även jag vallat på liknande sätt med varierande resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt skidor sedan 1965 och har kanske lyckats en gång på tjugo att få till en bra vallning vid nysnö runt nollan. Numera blir det alltid ruggade skidor + silikon i detta före, för det mesta rätt OK, men ibland även ifrysning i rugget.

Om det finns tillgång till skejtspår väljer jag hellre det för att slippa "eländet", tyvärr har man

sällan den valmöjligheten.

Tacka vet jag rejält klisterföre även skitig o blöt konstsnö hellre än 0-före, då kan man få bombfäste så det bara är att sparka på och gå som en stenget uppför branta backar.

 

Nä, jag lär mig nog aldrig att valla i 0-före.

 

Jo, förresten en gång har jag lyckats till 100 %, då hade jag haft en vallning stående ett par veckor och ytan hade torkat, jag rev åt mig skidorna och for iväg och åkte, var lite stressad den dagen, och det gick kanon. :)Tyvärr har jag glömt vad det var jag hade på skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Det är ett elände! Jag ruggade ett par som Mattias visar här(använde 80 och 120-papper): http://www.svtplay.se/klipp/27674/mattias-svahn-visar-vallatips

åkte på dom i fredags på Billingen. +1 snöfall, låg någon cm tjockt med kramsnö i spåret. Jag hade kanonfäste! Gnuggade även in lite silicon i ruggen innan jag stack iväg.

 

Jag tycker det är skitsvårt att få fäste med burk när det närmar sig 0 +1 grader! Har nog aldrig fått fäste med Skigo gul t.ex.

Håller med, vad är grejen med Skigo HF gul, varför funkar den inte? Är ju kladdig nästan som klister och ska funka mellan -1 och +5 men jag har aldrig fått fäste med den när jag provat kring nollan och vid ett par plusgrader...

Link to comment
Share on other sites

Igår när vi åkte fick många många som åkte slalom problem med att det frös på under SLALOMSKIDORNA!!!! Så spretig o bettig var den fuktiga snön! Och 0- -2-valla funkade i längdspåren!!! Trots att det säkert var en halv plusgrad på många ställen av banan!!!! Och lila valla täckt med blå super frös det i på!!!!!!! Jag ger inte mkt för det där med "nordiska förhållanden"... Beror mer på hur spretig snön är just den gången och hur många som åkt sen spåren gjordes osv, tror jag! För nu var ju snön rejält fuktig också som sagt... Men jag har inte åkt söder om Sverige så jag ska väl inte uttala mig eg
Link to comment
Share on other sites

Jag har kikat i Stars prislista/produktlista och funderat över att ta in dem till min butik. Det har jag ännu inte gjort, men jag ville bara säga det att angående Stars Racing Stick Red, så står det i prislistan att det är en Racingprodukt och att den inte finns i katalogen.

 

Det kanske betyder att det är svårare att få tag på den i vanliga butiker.

Kunde inte kolla om Huselius hade den, kommer inte in på deras sida just nu då NETGEAR PROSECURE blockar sidan för tillfället.

 

Hittade den dock på Oslo Sportlager.

Link to comment
Share on other sites

Vallning i nollföre kräver mycket test. Det finns säkert 30 burkar som är rimliga alternativ och det finns i princip ingen universiell. Det jag tycker funkar bra är att ha en burk som alltid används som basburk. I mitt fall Rode Violett. Sedan får man prova sig fram och jämföra den burken med andra burkar som finns i lådan och kategorisera dem som varmare eller kallare.

Fäster inte Rode Violett och fryser den inte i så brukar jag gå på någon kletigare burk. Fäster den men går tungt eller fryser i går jag på någon kallare burk.

Finns inte tiden, lusten eller orka att testa sig fram så brukar det bli Star Racing Red. Kanske inte burken som ger bäst bett men den fryser väldigt sällan.

Link to comment
Share on other sites

Har du jmfr med riktig silikon hur länge det håller? (Stefan)

I mina öron låter det konstigt med olja som löser rost, det stelnar väl inte och borde försvinna ganska fort?

Nix, har inte gjort några sådana tester. Tipset fick jag från initerad vallare och tyckte själv att det lät märkligt. Testade dock vid några tillfällen ifjol med gott resultat. Åkte som längst 2h. Testade även att spraya ovanpå en klistervallning för att se om jag kunde hålla undan ifrysning men det blev ingen succé. Inte helt oväntat "luckrade" sprayen upp klistervallningen men min nyfikna natur kommer nog utföra ytterligaren något försök och då inte spraya på inne i vallaboden utan som sista åtgärd vid spåret. Har väl inga större förhoppningar men vill inte dö nyfiken :)

 

Vore självklart intressant att testa mot både Biltema Silcionspray och vallamärken silicon. Har mycket svårt att tro att det skulle vara någon skillnad. Däremot de dyrare varianterna, typ Swix Zerospray eller Rex Hydrex kunde ge något extra. Men om det är värt pengarna är ju en annan femma :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, då måste jag testa o jämföra. WD 40 upplever jag som lite oljigare än 5-56 o dunstar inte så fort så det borde vara lite skillnad där också. (Om jag minns rätt ifrån mekartiden)

Zero har jag bara kört på zeroskidor o den var inte så bra, bättre då med pulver ingnidet.

Hydrex har jag inte testat o undrar när gör den störst nytta? (På fästvalla)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...