Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

vilka skaterullisar ska man köpa?


Elofsson941

Recommended Posts

Tror det får bli ett par skejtrullisar i vår. Baksida lår sätter stop för löpning så nåt alternativ för benen kommer behövas.

Verkar som de flesta lovordar Marwe 620XC så det blir nog ett par sådana om inte xxl kommer med något pangerbjudande.

 

Vad rekommenderar folk för pjäxor? Är Alpina ASK Summer nått att ha eller ska man satsa på en tunnare vinterpjäxa? Har ett par gamla Madhus Hyper RPS som vinterpjäxor men de tror jag blir för varma. Jag har redan ett par SCO Kombi Summer men har hört att de inte funkar för skejt.

Inte omöjligt att jag gör dig sällskap. Sneglar på Oneway 13 eller Elpex. Båda finns för 2300-2400kr med bindning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Inte omöjligt att jag gör dig sällskap. Sneglar på Oneway 13 eller Elpex. Båda finns för 2300-2400kr med bindning.

 

Då får vi se till att köpa liknande hjul så vi kan göra sällskap på långturerna. Kan vara bra att ha nån med sig i början som kan ringa närmsta anhörig när man ramlar och slår ihjäl sig ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Första turen med mina nya Marwe 620 xc idag. Jäklar vilken trevlig upplevelse! Trodde att det skulle vara betydligt vingligare och svårare att få flyt i åkningen men det var väldigt likt att åka på snö. Första intrycket var att de var trögare än vad jag väntat mig (6:or) men jag insåg snabbt att det var en väldigt bra nivå för mig. Hade de varit snabbare hade jag nog inte vågat trycka på lika mycket. Jag valde att sätta prolinkbindningar på dem istället för Rottefella och det vekar funka fint.

Link to comment
Share on other sites

Första turen för mig idag. Kändes bambi men jag får nog dra åt både snörning och manschett lite mer. Trots carbonstomme kändes de rätt stumma och framför allt framskärmarna skrällde så de åker nog av. Aningens att bakhjulen hänger ner när man lyfter men det kan kompenseras med fotvinkel.

 

Det gick väldigt lätt att snitta över 20km/h utan större ansträngning och sen var det lurigare att bromsa med skaterullskidor. Klassiska är mer förlåtande och jag ska nog skaffa trögare hjul. Naturligtvis gjorde jag min första vurpa på år och dar. Lite knäskrap, ett par sargade fingrar och uppriven handske. Inte så farligt men det slapp ur mig ett irriterat "RÖVA" framför ett par hånglande kids... ;)

Link to comment
Share on other sites

Så du menar att det är inte så enkelt, fast man åkt mycket skejt på snö, jag har ju bara kört med inlines på sommaren. Man borde nog testa vid något tillfälle hur det känns. Jag kör tex långfärdsskridsko med fast häl, kändes som jag tappade dem med lös häl.

Link to comment
Share on other sites

Jo visst har man nytta av vinterskejtingen och även inlines, men det är lite instabilt och kan vika sig åt sidan. Åtgärdas nog bäst med åtdragen snörning och manschetter samt lite övning på att luta in över skäret innan man viker ut likt långfärdsskridsko.
Link to comment
Share on other sites

Jag kan också rekommendera Marwe utan att ha provat de andra märkena. Jag tror att trögheten på hjulen (jag kör med 6:or) är en del av förklaringen. Jag tycker inte tyngden och längden är störande även om det säkert är smidigare med lättare och kortare skidor.

Sen är nog pjäxan ganska viktig också. Jag fick känna lite på ett par Alpina ASK summer härom dagen och de kändes ganska mycket vingligare än min Madshus Hyper RPS som jag kör med just nu. Har börjar snegla på ESK summer istället. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Andra vändan på skaterullskidor och vurpar igen. Fattade inte riktigt vad som hände, åkte på nåt litet eller halkade i blötan. Slet av vänster pekfingernagel så nu sitter jag på akuten. Skaterullskidorna hänger löst nu kan jag säga...

 

Du skulle köpt Marwe Lars. Jag har nog kört 50 mil på mina nu med bara 2 småvurpor som inte direkt kan skyllas skidorna. Men jag märkte i söndags morse att det blir väldigt halt när skitig asfalt blir blöt.

Hur gick det på akuten?

Link to comment
Share on other sites

Andra vändan på skaterullskidor och vurpar igen. Fattade inte riktigt vad som hände, åkte på nåt litet eller halkade i blötan. Slet av vänster pekfingernagel så nu sitter jag på akuten. Skaterullskidorna hänger löst nu kan jag säga...

Vad kör du på för märke och vilket hjulmaterial ?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...