Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Maria Rydqvist fr nya utmaningar p Idre Fjll

Matintalo och Hakola sprintsegrare i Rovaniemi

Nepryaeva och Melnichenko vinnare i Olos

Tove Alexandersson - rets orienterare fr sjtte gngen

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

vilka skaterullisar ska man köpa?


  • Vänligen logga in för att kunna svara
85 svar till detta ämne

#1
Elofsson941

Elofsson941

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 55 inlägg
Jag ska köpa skate rullskidor och undrar vilka märken och modeller som är bäst för mig?
Jag är en fd elitidrottsman i annan konditionsport även om jag inte har tränat rullskidor. Har bra balans och tror inte själva åkningen blir några större problem då jag åkt en del längdskidor,dock inte så jättemkt skate men behärskar skatetekniken på rullisar hyfsat dom ggr jag har testat.
Har som mål att bli en duktig motionär med ev rullvasan som mål. Har idag inte den konditionen jag en gång har haft men är dock inte helt försoffad och har nog inte så svårt att komma upp till hyfsat bra nivå;)
Jag är ute efter kvalitet och priset är inte så jätteviktigt utan vill ha dom som passar bäst för mig. Eftersom jag inte är någon stjärna på rullskidor kanske inte man ska köpa en tävlingsskida för elit eller va tror ni? Och vilken typ av hjul ska man ha? Normalrullande hjul el lätta hjul?
Behöver även tips på en bra pjäxa/sko för rullskidor.
Vilket märke rekommenderar ni?
Tacksam för alla tips man kan få då jag är ganska ny på detta område :)

#2
robinlu

robinlu

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 63 inlägg
Jag har Marwe skating 610c med normala hjul på och är nöjd, har även hört mycket gott om den. Har dock inte testat någon annan skateskida.
Pjäxa är väl svårt att rekommendera. Till skate har jag samma som jag har på snö då jag åker mindre skate. Klassiskt har jag ett par för rullskidor och ett par för snö.
Köp ett par som passar foten och lägg så mycket pengar du känner att du vill/kan är mitt tips. Att tänka på är att pjäxorna tar lite stryk av damm, grus osv vid rullskidåkning..

#3
Dunderklumpen

Dunderklumpen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 582 inlägg
Jag har också Marwe 610C och är nöjd som bara den. Det finns många trådar här om den skidan. Det finns många andra märken så klart, och jag har haft några själv. Normaltröga är att föredra just i skate tycker jag, dvs 6-or. Har du för tröga så kan det vara svårt att komma in i rätt teknik. När du senare blir riktigt duktig, så kan du gå upp i tröghet, dvs 7-or. Är du en duktig dam, kan du överväga att använda 0-or. Marwe har ju lite lustig märkning:
0 = ca 2-or
6 = "lätta" 3-or
7 = "tröga" 3-or

Redigerat av Dunderklumpen, 12 februari 2014 - 06:08 .


#4
Elofsson941

Elofsson941

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 55 inlägg
Tack för era svar!
Blir med största sannolikhet marwe 610c med 6or!
Anledningen att jag frågade om pjäxor va att jag inte har möjlighet att prova dom innan så jag undrade om det finns något märke el modell man ska undvika? Och om det är dålig/bra kvalitet på något märke el om dom är likvärdiga. Och jag har normalt 41-42 och undrar om man ska ha samma storlek som i vanliga skor el hellre ha 41 för att dom inte ska bli för stora och klumpiga utan sitta tight för bättre känsla el märker man ingen skillnad Ang storlek?
Vilka återförsäljare rekommenderar ni? Ang pris/service/utbud mm
Något märke på hjälm man ska undvika? Vilken typ stav ska man köpa? Och såg att det finns stavar med fjädring i spetsen,är det nödvändigt?
Tar gladeligen emot tips om precis ALLT som är av vikt gällande rullskidor :)
Något man ska tänka på vid köp av utrustning och hur man börjar träna på bästa sätt för att lära sig rätt teknik osv. Jag är en perfektionist ut i fingertopparna och allt jag tar mig an vill jag göra så bra det bara går och kommer göra precis ALLT för att lära mig bli så bra det bara går!
Kan ägna timme efter timme åt att studera tekniker och allt annat som kan hjälpa till så jag kommer ta åt mig av era tips och analysera och testa så skriv allt ni kommer på som kan vara till hjälp!!
Tacksam för allt ni skriver!!

#5
Magnus Johansson

Magnus Johansson

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Tack för era svar!
Blir med största sannolikhet marwe 610c med 6or!
Anledningen att jag frågade om pjäxor va att jag inte har möjlighet att prova dom innan så jag undrade om det finns något märke el modell man ska undvika? Och om det är dålig/bra kvalitet på något märke el om dom är likvärdiga. Och jag har normalt 41-42 och undrar om man ska ha samma storlek som i vanliga skor el hellre ha 41 för att dom inte ska bli för stora och klumpiga utan sitta tight för bättre känsla el märker man ingen skillnad Ang storlek?
Vilka återförsäljare rekommenderar ni? Ang pris/service/utbud mm
Något märke på hjälm man ska undvika? Vilken typ stav ska man köpa? Och såg att det finns stavar med fjädring i spetsen,är det nödvändigt?
Tar gladeligen emot tips om precis ALLT som är av vikt gällande rullskidor :)
Något man ska tänka på vid köp av utrustning och hur man börjar träna på bästa sätt för att lära sig rätt teknik osv. Jag är en perfektionist ut i fingertopparna och allt jag tar mig an vill jag göra så bra det bara går och kommer göra precis ALLT för att lära mig bli så bra det bara går!
Kan ägna timme efter timme åt att studera tekniker och allt annat som kan hjälpa till så jag kommer ta åt mig av era tips och analysera och testa så skriv allt ni kommer på som kan vara till hjälp!!
Tacksam för allt ni skriver!!

610 i Marwe 610c står väl för c/c-måttet -- om jag har förstått det rätt --, alltså avståndet i millimeter mellan hjulnavens mittlinjer. Det är för litet för att du, Elofsson, med pjäxstorlek 42 ska kunna balanspunktsmontera dina bindningar på en sådan rullskida. Jag skulle inte köpa så korta rullskidor.

Vad beträffar pjäxor kan jag rekommendera Alpinas rullskidpjäxor för åkning på sommaren då vanliga längdskidpjäxor i regel är onödigt varma för den årstiden.

Angående stavar använder jag Exels fjädrande stavpigg som fungerar bra fastän jag tycker fjädringen skulle kunna vara mycket mjukare.

#6
artur

artur

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 021 inlägg

610 i Marwe 610c står väl för c/c-måttet -- om jag har förstått det rätt --, alltså avståndet i millimeter mellan hjulnavens mittlinjer. Det är för litet för att du, Elofsson, med pjäxstorlek 42 ska kunna balanspunktsmontera dina bindningar på en sådan rullskida. Jag skulle inte köpa så korta rullskidor.

Varför skulle balanspunktsmontering vara så viktigt? Ett par längre rullskidor blir ju lätt tunga och klumpiga.

#7
skogsvakt

skogsvakt

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 264 inlägg
rekommenderar elpex f1
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

#8
Elofsson941

Elofsson941

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 55 inlägg

rekommenderar elpex f1

Har köpt rullskidor nu och det blev elpex F1 PRO! Supernöjd med dom än så länge!

#9
Finn

Finn

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 408 inlägg
Start med de små gula hjulen . Gamla gubbar/tanter (=35+) behöver snabbhet så det är helt idiotiskt att köra på tröga hjul som gör en ännu långsammare. Styrkan skaffar man sig på gym inte med tröga hjul

#10
Antewest

Antewest

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 97 inlägg

rekommenderar elpex f1

Har köpt rullskidor nu och det blev elpex F1 PRO! Supernöjd med dom än så länge!

Är också inne på Elpex F1 pro. Går de "rakt"(hatar när rullskidor har dåligt grepp i sida)? Hur funkar de på grov asfalt?

#11
Elofsson941

Elofsson941

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 55 inlägg

rekommenderar elpex f1

Har köpt rullskidor nu och det blev elpex F1 PRO! Supernöjd med dom än så länge!

Är också inne på Elpex F1 pro. Går de "rakt"(hatar när rullskidor har dåligt grepp i sida)? Hur funkar de på grov asfalt?

har inte så mkt att jämföra med men jag tycker inte dom känns instabila,jag köpte alpinas sommarsko för skate och dom känns väldigt styva och stabila i sidled så det påverkar säkert en del men jag tycker f1 PRO va helt enligt mina krav och önskemål! Lätta och inte för långa och klumpiga sen sitter det 2or på "snabba" hjul vilket jag tyckte va precis lagom att börja med innan man får bättre tryck och för att få bättre teknik än om man har för tröga hjul vilket många här oxå rekommenderade! Men jag har som sagt inget att jämföra med. Men jag har inget att klaga på och tycker dom går dit man vill utan vingel.. Så har du inte åkt så mkt innan är det helt klart ett bra val anser jag! Har inte kört på direkt grov asfalt ännu så där kan jag inte svara dig men tror inte det är någon större skillnad om jag gissar...

Redigerat av Elofsson941, 11 mars 2014 - 17:18 .


#12
Folkesson

Folkesson

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 858 inlägg
Jag kör med powerslide X-fire vilka är väldigt lätta och smidiga, går att få med broms (vilket jag är för häftig för ;) ) Finns allt från racehjul till gummihjul med varierande motstånd, jag kör medium som är hyfsat snabba. Tror även att det går att använda klassiska hjul till den om man vill...

http://www.enklaresp...dor/x-fire.html
Respektera utvecklingen, skippa fästet!

#13
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 688 inlägg
Otroligt billigt, under 1000-lappen för ett par skejtrullskidor. Är det tävlingshjul som sitter på dem och går det att köpa till skärmar ?

#14
Magnus Johansson

Magnus Johansson

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 122 inlägg

610 i Marwe 610c står väl för c/c-måttet -- om jag har förstått det rätt --, alltså avståndet i millimeter mellan hjulnavens mittlinjer. Det är för litet för att du, Elofsson, med pjäxstorlek 42 ska kunna balanspunktsmontera dina bindningar på en sådan rullskida. Jag skulle inte köpa så korta rullskidor.

Varför skulle balanspunktsmontering vara så viktigt? Ett par längre rullskidor blir ju lätt tunga och klumpiga.

Balanspunktsmontering är viktigt för åkarens kontroll av rullskidan, precis som det av samma anledning är viktigt för vanliga skidor. En för kort rullskida innebär att den blir baktung eftersom balanspunkten hamnar en bra bit in under fotbladet. Detta är orsaken till ett vanligt problem nu för tiden som t.ex. Odd-Björn Hjelmeseth påtalar i YouTube-videon "Rulleski med Hjelmeset". De gamla balanspunktsmonterade Swedski Speed som jag åker på väger 880 gram/styck inklusive bindning.

#15
Elofsson941

Elofsson941

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 55 inlägg

610 i Marwe 610c står väl för c/c-måttet -- om jag har förstått det rätt --, alltså avståndet i millimeter mellan hjulnavens mittlinjer. Det är för litet för att du, Elofsson, med pjäxstorlek 42 ska kunna balanspunktsmontera dina bindningar på en sådan rullskida. Jag skulle inte köpa så korta rullskidor.

Varför skulle balanspunktsmontering vara så viktigt? Ett par längre rullskidor blir ju lätt tunga och klumpiga.

Balanspunktsmontering är viktigt för åkarens kontroll av rullskidan, precis som det av samma anledning är viktigt för vanliga skidor. En för kort rullskida innebär att den blir baktung eftersom balanspunkten hamnar en bra bit in under fotbladet. Detta är orsaken till ett vanligt problem nu för tiden som t.ex. Odd-Björn Hjelmeseth påtalar i YouTube-videon "Rulleski med Hjelmeset". De gamla balanspunktsmonterade Swedski Speed som jag åker på väger 880 gram/styck inklusive bindning.

men dom som åker riktigt snabbt använder ofta tex swenors el Eagles tävlingsrullskidor med tävlingshjul och dom är ju dom kortaste på hela marknaden... Finns ett klipp på Youtube med Hellner o Northug när dom tävlar i Oslo på en stadion och deras rullskidor ser nästan ut som inlines! Har aldrig känt att jag har varken fram el bakvikt när jag åker utan de känns som man står på rätt ställe på skidan med bra balans..

#16
Folkesson

Folkesson

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 858 inlägg

Otroligt billigt, under 1000-lappen för ett par skejtrullskidor. Är det tävlingshjul som sitter på dem och går det att köpa till skärmar ?

De som är på är PU men inte tävlingshjul, jag köpte långsamma gummi direkt men inga skärmar, finns dock i "tillbehör" men vet ej om de passar...?
Respektera utvecklingen, skippa fästet!

#17
artur

artur

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 021 inlägg

Balanspunktsmontering är viktigt för åkarens kontroll av rullskidan, precis som det av samma anledning är viktigt för vanliga skidor. En för kort rullskida innebär att den blir baktung eftersom balanspunkten hamnar en bra bit in under fotbladet. Detta är orsaken till ett vanligt problem nu för tiden som t.ex. Odd-Björn Hjelmeseth påtalar i YouTube-videon "Rulleski med Hjelmeset". De gamla balanspunktsmonterade Swedski Speed som jag åker på väger 880 gram/styck inklusive bindning.

men dom som åker riktigt snabbt använder ofta tex swenors el Eagles tävlingsrullskidor med tävlingshjul och dom är ju dom kortaste på hela marknaden... Finns ett klipp på Youtube med Hellner o Northug när dom tävlar i Oslo på en stadion och deras rullskidor ser nästan ut som inlines! Har aldrig känt att jag har varken fram el bakvikt när jag åker utan de känns som man står på rätt ställe på skidan med bra balans..

Jag har haft skaterullskidor i snart 25 år och jag har heller aldrig upplevt att det skulle vara något problem med att dom är för korta för att montera bindningarna på balanspunkten. Sen tror jag att om det vore ett allmänt problem så skulle tillverkarna för länge sedan gått över till längre skaterullskidor vilket dom ju uppenbarligen inte gjort.

#18
Magnus Johansson

Magnus Johansson

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 122 inlägg


Varför skulle balanspunktsmontering vara så viktigt? Ett par längre rullskidor blir ju lätt tunga och klumpiga.

Balanspunktsmontering är viktigt för åkarens kontroll av rullskidan, precis som det av samma anledning är viktigt för vanliga skidor. En för kort rullskida innebär att den blir baktung eftersom balanspunkten hamnar en bra bit in under fotbladet. Detta är orsaken till ett vanligt problem nu för tiden som t.ex. Odd-Björn Hjelmeseth påtalar i YouTube-videon "Rulleski med Hjelmeset". De gamla balanspunktsmonterade Swedski Speed som jag åker på väger 880 gram/styck inklusive bindning.

men dom som åker riktigt snabbt använder ofta tex swenors el Eagles tävlingsrullskidor med tävlingshjul och dom är ju dom kortaste på hela marknaden... Finns ett klipp på Youtube med Hellner o Northug när dom tävlar i Oslo på en stadion och deras rullskidor ser nästan ut som inlines! Har aldrig känt att jag har varken fram el bakvikt när jag åker utan de känns som man står på rätt ställe på skidan med bra balans..

En obalanserad rullskida vad beträffar bindningsmonteringen behöver inte leda till att man får fram- eller bakvikt eller att man känner en obalans när man står på den; den betydelsen har knappast bindningsplaceringen. Emellertid leder det till det problem Hjelmeseth uppmärksammar.

#19
Magnus Johansson

Magnus Johansson

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Balanspunktsmontering är viktigt för åkarens kontroll av rullskidan, precis som det av samma anledning är viktigt för vanliga skidor. En för kort rullskida innebär att den blir baktung eftersom balanspunkten hamnar en bra bit in under fotbladet. Detta är orsaken till ett vanligt problem nu för tiden som t.ex. Odd-Björn Hjelmeseth påtalar i YouTube-videon "Rulleski med Hjelmeset". De gamla balanspunktsmonterade Swedski Speed som jag åker på väger 880 gram/styck inklusive bindning.

men dom som åker riktigt snabbt använder ofta tex swenors el Eagles tävlingsrullskidor med tävlingshjul och dom är ju dom kortaste på hela marknaden... Finns ett klipp på Youtube med Hellner o Northug när dom tävlar i Oslo på en stadion och deras rullskidor ser nästan ut som inlines! Har aldrig känt att jag har varken fram el bakvikt när jag åker utan de känns som man står på rätt ställe på skidan med bra balans..

Jag har haft skaterullskidor i snart 25 år och jag har heller aldrig upplevt att det skulle vara något problem med att dom är för korta för att montera bindningarna på balanspunkten. Sen tror jag att om det vore ett allmänt problem så skulle tillverkarna för länge sedan gått över till längre skaterullskidor vilket dom ju uppenbarligen inte gjort.

Menar du att rullskidorna för fri stil inte var längre förr i tiden? Vad man upplever som ett problem beror ofta på hur känslig man är. Att varken Oddbjörn Hjelmeseth -- om han nu har förstått problemets ursprung -- eller jag har jobbat som produktutvecklare på t.ex. Swenor eller Marwe är i alla fall uppenbart.

#20
artur

artur

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 021 inlägg


men dom som åker riktigt snabbt använder ofta tex swenors el Eagles tävlingsrullskidor med tävlingshjul och dom är ju dom kortaste på hela marknaden... Finns ett klipp på Youtube med Hellner o Northug när dom tävlar i Oslo på en stadion och deras rullskidor ser nästan ut som inlines! Har aldrig känt att jag har varken fram el bakvikt när jag åker utan de känns som man står på rätt ställe på skidan med bra balans..

Jag har haft skaterullskidor i snart 25 år och jag har heller aldrig upplevt att det skulle vara något problem med att dom är för korta för att montera bindningarna på balanspunkten. Sen tror jag att om det vore ett allmänt problem så skulle tillverkarna för länge sedan gått över till längre skaterullskidor vilket dom ju uppenbarligen inte gjort.

Menar du att rullskidorna för fri stil inte var längre förr i tiden? Vad man upplever som ett problem beror ofta på hur känslig man är. Att varken Oddbjörn Hjelmeseth -- om han nu har förstått problemets ursprung -- eller jag har jobbat som produktutvecklare på t.ex. Swenor eller Marwe är i alla fall uppenbart.

De skaterullskidor jag haft har alltid varit i ungefär samma längd. De första skaterullskidorna jag hade var ett par Swedski Skate (runt 1990), sedan Swedski F1 (mitten av 1990-talet) och senast Elpex F1 Pro (2013). Inga av dessa har varit så långa att man kunnat balanspunktsmontera men dom har varit utmärkta att åka på.

Intressant förresten att du hänvisar till Hjelmeseth, som var en av världens bästa klassiska åkare men rent usel i skate...




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar