Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Maria Rydqvist fr nya utmaningar p Idre Fjll

Matintalo och Hakola sprintsegrare i Rovaniemi

Nepryaeva och Melnichenko vinnare i Olos

Tove Alexandersson - rets orienterare fr sjtte gngen

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

vilka skaterullisar ska man köpa?

• Vänligen logga in för att kunna svara
85 svar till detta ämne

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Jag har haft skaterullskidor i snart 25 år och jag har heller aldrig upplevt att det skulle vara något problem med att dom är för korta för att montera bindningarna på balanspunkten. Sen tror jag att om det vore ett allmänt problem så skulle tillverkarna för länge sedan gått över till längre skaterullskidor vilket dom ju uppenbarligen inte gjort.

Menar du att rullskidorna för fri stil inte var längre förr i tiden? Vad man upplever som ett problem beror ofta på hur känslig man är. Att varken Oddbjörn Hjelmeseth -- om han nu har förstått problemets ursprung -- eller jag har jobbat som produktutvecklare på t.ex. Swenor eller Marwe är i alla fall uppenbart.

De skaterullskidor jag haft har alltid varit i ungefär samma längd. De första skaterullskidorna jag hade var ett par Swedski Skate (runt 1990), sedan Swedski F1 (mitten av 1990-talet) och senast Elpex F1 Pro (2013). Inga av dessa har varit så långa att man kunnat balanspunktsmontera men dom har varit utmärkta att åka på.

Intressant förresten att du hänvisar till Hjelmeseth, som var en av världens bästa klassiska åkare men rent usel i skate...

Kan du, Artur, ange måtten för hjulbas och stommens fria bindningsmonteringslängd för Swedski Skate och Swedski F1 så att vi kan avgöra huruvida de skulle kunna balanspunktsmonteras? Vet du var i modellhistorien för Swedski som modellen Speed återfinns? Jag förmodar att den är från början av 1990-talet. Att Oddbjörn skulle ha varit usel i skridskoteknik är en klar överdrift; han skulle aldrig ha anlitats av eller själv ställt upp som instruktör för skidklubbar i fristilsåkning om så varit fallet. Jag har skrivit och frågat Andreas Karlsson på Skigo om detta med balanspunktsmontering; han och jag har inlett en diskussion och jag återkommer här med en sammanfattning av den.

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 141 inlägg

Otroligt billigt, under 1000-lappen för ett par skejtrullskidor. Är det tävlingshjul som sitter på dem och går det att köpa till skärmar ?

De som är på är PU men inte tävlingshjul, jag köpte långsamma gummi direkt men inga skärmar, finns dock i "tillbehör" men vet ej om de passar...?

Du köpte mer medelsnabba hjul, både stänkskärmar och broms finns till alla Powerslides rullskidor.
Träna för leva - lev för att träna! :-)

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg
I väntan på att Artur ger måtten för sina fristilsrullskidor av märket Swedski kan jag meddela måtten för Swedski Speed:

Hjulbas: 696 mm
Stomme: 40 x 20 x 580 mm
Monteringsytans längd: 560 mm

Det går alltså bra att balanspunktmontera Rottefellas bindning R3 Skate för pjäxstorlekar 36-39 och 40-43 som tar 245 respektive 265 mm i anspråk från balanspunkten och bakåt. För storlekar 44-47 som tar upp 285 mm behöver man dra bindningens klackdel över de två bultar som fäster bakgaffeln i stommen vilket borde vara möjligt. Man blir då kanske tvungen att fästa eventuell stänkskärm i annat än de två bultarna.

Angående min diskussion med Andreas Karlsson på Skigo kan jag säga att Andreas efterfrågade min lösning på balanspunktsproblemet och att han när han fick läsa den tyckte det var en intressant lösning.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 021 inlägg

I väntan på att Artur ger måtten för sina fristilsrullskidor av märket Swedski kan jag meddela måtten för Swedski Speed:

Det går alltså bra att balanspunktmontera Rottefellas bindning R3 Skate för pjäxstorlekar 36-39 och 40-43 som tar 245 respektive 265 mm i anspråk från balanspunkten och bakåt. För storlekar 44-47 som tar upp 285 mm behöver man dra bindningens klackdel över de två bultar som fäster bakgaffeln i stommen vilket borde vara möjligt. Man blir då kanske tvungen att fästa eventuell stänkskärm i annat än de två bultarna.

Angående min diskussion med Andreas Karlsson på Skigo kan jag säga att Andreas efterfrågade min lösning på balanspunktsproblemet och att han när han fick läsa den tyckte det var en intressant lösning.

Swedski skate-skidorna har jag ingen uppgift på och dom är sedan länge skrotade men jag har inget minne av att dom skulle varit längre än de Swedski F1 som dom ersattes av. Swedski F1 har lika lång hjulbas som Elpex F1 Pro som har 577mm. Båda dessa modeller har också en nedsänkt profil.

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Swedski skate-skidorna har jag ingen uppgift på och dom är sedan länge skrotade men jag har inget minne av att dom skulle varit längre än de Swedski F1 som dom ersattes av. Swedski F1 har lika lång hjulbas som Elpex F1 Pro som har 577mm. Båda dessa modeller har också en nedsänkt profil.

Om du minns rätt borde det rimligen innebära att Swedski Speed är en äldre modell än Swedski Skate vilket dock förefaller mindre sannolikt eftersom modellnamnet Skate förefaller äldre än Speed. Varför döpa efterföljaren till en äldre fristilsrullskida vid namn Speed till Skate?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 021 inlägg

Om du minns rätt borde det rimligen innebära att Swedski Speed är en äldre modell än Swedski Skate vilket dock förefaller mindre sannolikt eftersom modellnamnet Skate förefaller äldre än Speed. Varför döpa efterföljaren till en äldre fristilsrullskida vid namn Speed till Skate?

Speed var samtida med Skate. Skillnaden var att Speed var en tävlingsskida med snabba hjul medan Skate var en träningsskida.

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Speed var samtida med Skate. Skillnaden var att Speed var en tävlingsskida med snabba hjul medan Skate var en träningsskida.

Mycket intressant. Swedski ansåg alltså förmodligen att en tävlingsrullskida skulle kunna balanspunktmonteras medan det inte behövdes för en träningsrullskida. Tack för informationen, Artur. Uppkom således dagens korta fristilsrullskidor som ett resultat av en budgetmodell med lägre krav på utförandet?

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 858 inlägg

Otroligt billigt, under 1000-lappen för ett par skejtrullskidor. Är det tävlingshjul som sitter på dem och går det att köpa till skärmar ?

De som är på är PU men inte tävlingshjul, jag köpte långsamma gummi direkt men inga skärmar, finns dock i "tillbehör" men vet ej om de passar...?

Du köpte mer medelsnabba hjul, både stänkskärmar och broms finns till alla Powerslides rullskidor.

Jo jag menade att de är långsammare än pu-hjulen... antar jag. Har inte testat de röda. Dock går tävlingshjulen forrrtt
Respektera utvecklingen, skippa fästet!

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 021 inlägg

Mycket intressant. Swedski ansåg alltså förmodligen att en tävlingsrullskida skulle kunna balanspunktmonteras medan det inte behövdes för en träningsrullskida. Tack för informationen, Artur. Uppkom således dagens korta fristilsrullskidor som ett resultat av en budgetmodell med lägre krav på utförandet?

Du får fråga Tony Pölder. Han jobbade med Swedski på den tiden.

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Du får fråga Tony Pölder. Han jobbade med Swedski på den tiden.

Jag har nu skrivit till Tony. Låt oss se om han svarar.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 970 inlägg
Nu finns det längre skateskidor med rull:

http://www.langrenn....88766-1743.html

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 264 inlägg
Intressant. Roligt att höra att fler tycker paddlingen är den svåraste tekniken att få skidlik. Men sammantaget undrar jag om man får en trevligare upplevelse med de längre rullisarna? Blir dom tunga och klumpiga? Tycker inte allt handlar om att få en optimal skidlik träning. Men för eliten så :)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 021 inlägg

Intressant. Roligt att höra att fler tycker paddlingen är den svåraste tekniken att få skidlik. Men sammantaget undrar jag om man får en trevligare upplevelse med de längre rullisarna? Blir dom tunga och klumpiga? Tycker inte allt handlar om att få en optimal skidlik träning. Men för eliten så :)

Det finns väl åtminstone en här på forumet som kommer att vara supernöjd om dom nya rullskidorna är så långa att det går att balanspunktsmontera bindningarna... ;-)

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Det finns väl åtminstone en här på forumet som kommer att vara supernöjd om dom nya rullskidorna är så långa att det går att balanspunktsmontera bindningarna... ;-)

Det är bra, Artur; jag tror jag vet vem du tänker på. Det var roligt att se att IDT tillsammans med elitskidlöpare har utvecklat en modell jag skulle kunna tänka mig att köpa. Fast med en hjulbas på 705 mm räcker de antagligen inte till för balanspunktmontering av pjäxstorlek 44-47, så storfotade rullskidåkare med detta krav får kanske vänta på min produkt. Det ska bli intressant att se om t.ex. Skigo kommer att förändra sin produktserie eller om IDT tillsvidare blir ensamma om att göra rullskidor i min och elitskidlöpares smak.

Redigerat av Magnus Johansson, 12 maj 2014 - 15:17 .

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 021 inlägg

Det är bra, Artur; jag tror jag vet vem du tänker på. Det var roligt att se att IDT tillsammans med elitskidlöpare har utvecklat en modell jag skulle kunna tänka mig att köpa. Fast med en hjulbas på 705 mm räcker de antagligen inte till för balanspunktmontering av pjäxstorlek 44-47, så storfotade rullskidåkare med detta krav får kanske vänta på min produkt. Det ska bli intressant att se om t.ex. Skigo kommer att förändra sin produktserie eller om IDT tillsvidare blir ensamma om att göra rullskidor i min och elitskidlöpares smak.

Du tror helt rätt:-)
Är du på gång att ta fram egna rullskidor?

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Du tror helt rätt:-)
Är du på gång att ta fram egna rullskidor?

Ja, jag har redan ett par färdigställda men de som förhoppningsvis kommer är på en annan nivå.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 648 inlägg
Intressant med en längre skejtrullskida. Även jag åker mer på trean med rullskidor än på vanliga skidor. Tvåan blir något konstlad jämförd med hur du åker på snö.
Om jag ska koppla tillbaka till trådskaparens fråga så vill jag tipsa om XXL och Alpina SSA. Du får en skejtrullskida inkl Rottefella Xcelerator för 1399:-. Vet egentligen inget om hållbarheten, men på bra asfalt rullar de mjukt och fint. Har faktiskt köpt ett extra par som jag fick för 1299:-. Bara 4 nya hjul av något annat märke kostar mer än så. Det är inte den senaste konstruktionen med kompositmtrl men priset är ju rätt OK.
Idag har de även lagt upp pris på utbyteshjul. Om hållbarheten är bra är det inget annat än ett fynd.

Redigerat av jola61, 13 maj 2014 - 07:03 .

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 264 inlägg
Tänker du på alpinas 2 för 449kr? Skistart har ju haft skigohjul för ungefär samma pris länge. Tänker du att alpinas är bättre och därför ett fynd?

Redigerat av skogsvakt, 13 maj 2014 - 10:05 .

Återinför skejtvasan
41.57.63

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 648 inlägg
Jag tänkte att de billigaste hjulen var Elpex för 375kr/styck. Jämfört med det är Alpina ett fynd. Hade inte koll på Skigo. Som jag tidigare skrivit har jag ingen aning hur det är med kvaliteten på Alpinas rullskidsprylar, men de gör ju andra saker med utmärkt kvalitet............

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 264 inlägg
Ett schysst pris är det oavsett. Nu hoppas jag att kunna hitta tävlingshjul till humant pris.
Återinför skejtvasan
41.57.63

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar