Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

vilka skaterullisar ska man köpa?


Elofsson941

Recommended Posts

Jag ska köpa skate rullskidor och undrar vilka märken och modeller som är bäst för mig?

Jag är en fd elitidrottsman i annan konditionsport även om jag inte har tränat rullskidor. Har bra balans och tror inte själva åkningen blir några större problem då jag åkt en del längdskidor,dock inte så jättemkt skate men behärskar skatetekniken på rullisar hyfsat dom ggr jag har testat.

Har som mål att bli en duktig motionär med ev rullvasan som mål. Har idag inte den konditionen jag en gång har haft men är dock inte helt försoffad och har nog inte så svårt att komma upp till hyfsat bra nivå;)

Jag är ute efter kvalitet och priset är inte så jätteviktigt utan vill ha dom som passar bäst för mig. Eftersom jag inte är någon stjärna på rullskidor kanske inte man ska köpa en tävlingsskida för elit eller va tror ni? Och vilken typ av hjul ska man ha? Normalrullande hjul el lätta hjul?

Behöver även tips på en bra pjäxa/sko för rullskidor.

Vilket märke rekommenderar ni?

Tacksam för alla tips man kan få då jag är ganska ny på detta område :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har Marwe skating 610c med normala hjul på och är nöjd, har även hört mycket gott om den. Har dock inte testat någon annan skateskida.

Pjäxa är väl svårt att rekommendera. Till skate har jag samma som jag har på snö då jag åker mindre skate. Klassiskt har jag ett par för rullskidor och ett par för snö.

Köp ett par som passar foten och lägg så mycket pengar du känner att du vill/kan är mitt tips. Att tänka på är att pjäxorna tar lite stryk av damm, grus osv vid rullskidåkning..

Link to comment
Share on other sites

Jag har också Marwe 610C och är nöjd som bara den. Det finns många trådar här om den skidan. Det finns många andra märken så klart, och jag har haft några själv. Normaltröga är att föredra just i skate tycker jag, dvs 6-or. Har du för tröga så kan det vara svårt att komma in i rätt teknik. När du senare blir riktigt duktig, så kan du gå upp i tröghet, dvs 7-or. Är du en duktig dam, kan du överväga att använda 0-or. Marwe har ju lite lustig märkning:

0 = ca 2-or

6 = "lätta" 3-or

7 = "tröga" 3-or

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar!

Blir med största sannolikhet marwe 610c med 6or!

Anledningen att jag frågade om pjäxor va att jag inte har möjlighet att prova dom innan så jag undrade om det finns något märke el modell man ska undvika? Och om det är dålig/bra kvalitet på något märke el om dom är likvärdiga. Och jag har normalt 41-42 och undrar om man ska ha samma storlek som i vanliga skor el hellre ha 41 för att dom inte ska bli för stora och klumpiga utan sitta tight för bättre känsla el märker man ingen skillnad Ang storlek?

Vilka återförsäljare rekommenderar ni? Ang pris/service/utbud mm

Något märke på hjälm man ska undvika? Vilken typ stav ska man köpa? Och såg att det finns stavar med fjädring i spetsen,är det nödvändigt?

Tar gladeligen emot tips om precis ALLT som är av vikt gällande rullskidor :)

Något man ska tänka på vid köp av utrustning och hur man börjar träna på bästa sätt för att lära sig rätt teknik osv. Jag är en perfektionist ut i fingertopparna och allt jag tar mig an vill jag göra så bra det bara går och kommer göra precis ALLT för att lära mig bli så bra det bara går!

Kan ägna timme efter timme åt att studera tekniker och allt annat som kan hjälpa till så jag kommer ta åt mig av era tips och analysera och testa så skriv allt ni kommer på som kan vara till hjälp!!

Tacksam för allt ni skriver!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Tack för era svar!

Blir med största sannolikhet marwe 610c med 6or!

Anledningen att jag frågade om pjäxor va att jag inte har möjlighet att prova dom innan så jag undrade om det finns något märke el modell man ska undvika? Och om det är dålig/bra kvalitet på något märke el om dom är likvärdiga. Och jag har normalt 41-42 och undrar om man ska ha samma storlek som i vanliga skor el hellre ha 41 för att dom inte ska bli för stora och klumpiga utan sitta tight för bättre känsla el märker man ingen skillnad Ang storlek?

Vilka återförsäljare rekommenderar ni? Ang pris/service/utbud mm

Något märke på hjälm man ska undvika? Vilken typ stav ska man köpa? Och såg att det finns stavar med fjädring i spetsen,är det nödvändigt?

Tar gladeligen emot tips om precis ALLT som är av vikt gällande rullskidor :)

Något man ska tänka på vid köp av utrustning och hur man börjar träna på bästa sätt för att lära sig rätt teknik osv. Jag är en perfektionist ut i fingertopparna och allt jag tar mig an vill jag göra så bra det bara går och kommer göra precis ALLT för att lära mig bli så bra det bara går!

Kan ägna timme efter timme åt att studera tekniker och allt annat som kan hjälpa till så jag kommer ta åt mig av era tips och analysera och testa så skriv allt ni kommer på som kan vara till hjälp!!

Tacksam för allt ni skriver!!

610 i Marwe 610c står väl för c/c-måttet -- om jag har förstått det rätt --, alltså avståndet i millimeter mellan hjulnavens mittlinjer. Det är för litet för att du, Elofsson, med pjäxstorlek 42 ska kunna balanspunktsmontera dina bindningar på en sådan rullskida. Jag skulle inte köpa så korta rullskidor.

 

Vad beträffar pjäxor kan jag rekommendera Alpinas rullskidpjäxor för åkning på sommaren då vanliga längdskidpjäxor i regel är onödigt varma för den årstiden.

 

Angående stavar använder jag Exels fjädrande stavpigg som fungerar bra fastän jag tycker fjädringen skulle kunna vara mycket mjukare.

Link to comment
Share on other sites

610 i Marwe 610c står väl för c/c-måttet -- om jag har förstått det rätt --, alltså avståndet i millimeter mellan hjulnavens mittlinjer. Det är för litet för att du, Elofsson, med pjäxstorlek 42 ska kunna balanspunktsmontera dina bindningar på en sådan rullskida. Jag skulle inte köpa så korta rullskidor.

Varför skulle balanspunktsmontering vara så viktigt? Ett par längre rullskidor blir ju lätt tunga och klumpiga.

Link to comment
Share on other sites

rekommenderar elpex f1

Har köpt rullskidor nu och det blev elpex F1 PRO! Supernöjd med dom än så länge!

Är också inne på Elpex F1 pro. Går de "rakt"(hatar när rullskidor har dåligt grepp i sida)? Hur funkar de på grov asfalt?

har inte så mkt att jämföra med men jag tycker inte dom känns instabila,jag köpte alpinas sommarsko för skate och dom känns väldigt styva och stabila i sidled så det påverkar säkert en del men jag tycker f1 PRO va helt enligt mina krav och önskemål! Lätta och inte för långa och klumpiga sen sitter det 2or på "snabba" hjul vilket jag tyckte va precis lagom att börja med innan man får bättre tryck och för att få bättre teknik än om man har för tröga hjul vilket många här oxå rekommenderade! Men jag har som sagt inget att jämföra med. Men jag har inget att klaga på och tycker dom går dit man vill utan vingel.. Så har du inte åkt så mkt innan är det helt klart ett bra val anser jag! Har inte kört på direkt grov asfalt ännu så där kan jag inte svara dig men tror inte det är någon större skillnad om jag gissar...

Edited by Elofsson941
Link to comment
Share on other sites

Jag kör med powerslide X-fire vilka är väldigt lätta och smidiga, går att få med broms (vilket jag är för häftig för ;) ) Finns allt från racehjul till gummihjul med varierande motstånd, jag kör medium som är hyfsat snabba. Tror även att det går att använda klassiska hjul till den om man vill...

 

http://www.enklaresport.se/sv/rullskidor/rullskidor/x-fire.html

Link to comment
Share on other sites

610 i Marwe 610c står väl för c/c-måttet -- om jag har förstått det rätt --' date=' alltså avståndet i millimeter mellan hjulnavens mittlinjer. Det är för litet för att du, Elofsson, med pjäxstorlek 42 ska kunna balanspunktsmontera dina bindningar på en sådan rullskida. Jag skulle inte köpa så korta rullskidor.[/quote']

Varför skulle balanspunktsmontering vara så viktigt? Ett par längre rullskidor blir ju lätt tunga och klumpiga.

Balanspunktsmontering är viktigt för åkarens kontroll av rullskidan, precis som det av samma anledning är viktigt för vanliga skidor. En för kort rullskida innebär att den blir baktung eftersom balanspunkten hamnar en bra bit in under fotbladet. Detta är orsaken till ett vanligt problem nu för tiden som t.ex. Odd-Björn Hjelmeseth påtalar i YouTube-videon "Rulleski med Hjelmeset". De gamla balanspunktsmonterade Swedski Speed som jag åker på väger 880 gram/styck inklusive bindning.

Link to comment
Share on other sites

610 i Marwe 610c står väl för c/c-måttet -- om jag har förstått det rätt --' date=' alltså avståndet i millimeter mellan hjulnavens mittlinjer. Det är för litet för att du, Elofsson, med pjäxstorlek 42 ska kunna balanspunktsmontera dina bindningar på en sådan rullskida. Jag skulle inte köpa så korta rullskidor.[/quote']

Varför skulle balanspunktsmontering vara så viktigt? Ett par längre rullskidor blir ju lätt tunga och klumpiga.

Balanspunktsmontering är viktigt för åkarens kontroll av rullskidan, precis som det av samma anledning är viktigt för vanliga skidor. En för kort rullskida innebär att den blir baktung eftersom balanspunkten hamnar en bra bit in under fotbladet. Detta är orsaken till ett vanligt problem nu för tiden som t.ex. Odd-Björn Hjelmeseth påtalar i YouTube-videon "Rulleski med Hjelmeset". De gamla balanspunktsmonterade Swedski Speed som jag åker på väger 880 gram/styck inklusive bindning.

men dom som åker riktigt snabbt använder ofta tex swenors el Eagles tävlingsrullskidor med tävlingshjul och dom är ju dom kortaste på hela marknaden... Finns ett klipp på Youtube med Hellner o Northug när dom tävlar i Oslo på en stadion och deras rullskidor ser nästan ut som inlines! Har aldrig känt att jag har varken fram el bakvikt när jag åker utan de känns som man står på rätt ställe på skidan med bra balans..

Link to comment
Share on other sites

Otroligt billigt, under 1000-lappen för ett par skejtrullskidor. Är det tävlingshjul som sitter på dem och går det att köpa till skärmar ?

De som är på är PU men inte tävlingshjul, jag köpte långsamma gummi direkt men inga skärmar, finns dock i "tillbehör" men vet ej om de passar...?

Link to comment
Share on other sites

Balanspunktsmontering är viktigt för åkarens kontroll av rullskidan' date=' precis som det av samma anledning är viktigt för vanliga skidor. En för kort rullskida innebär att den blir baktung eftersom balanspunkten hamnar en bra bit in under fotbladet. Detta är orsaken till ett vanligt problem nu för tiden som t.ex. Odd-Björn Hjelmeseth påtalar i YouTube-videon "Rulleski med Hjelmeset". De gamla balanspunktsmonterade Swedski Speed som jag åker på väger 880 gram/styck inklusive bindning.[/quote']

men dom som åker riktigt snabbt använder ofta tex swenors el Eagles tävlingsrullskidor med tävlingshjul och dom är ju dom kortaste på hela marknaden... Finns ett klipp på Youtube med Hellner o Northug när dom tävlar i Oslo på en stadion och deras rullskidor ser nästan ut som inlines! Har aldrig känt att jag har varken fram el bakvikt när jag åker utan de känns som man står på rätt ställe på skidan med bra balans..

Jag har haft skaterullskidor i snart 25 år och jag har heller aldrig upplevt att det skulle vara något problem med att dom är för korta för att montera bindningarna på balanspunkten. Sen tror jag att om det vore ett allmänt problem så skulle tillverkarna för länge sedan gått över till längre skaterullskidor vilket dom ju uppenbarligen inte gjort.

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle balanspunktsmontering vara så viktigt? Ett par längre rullskidor blir ju lätt tunga och klumpiga.

Balanspunktsmontering är viktigt för åkarens kontroll av rullskidan' date=' precis som det av samma anledning är viktigt för vanliga skidor. En för kort rullskida innebär att den blir baktung eftersom balanspunkten hamnar en bra bit in under fotbladet. Detta är orsaken till ett vanligt problem nu för tiden som t.ex. Odd-Björn Hjelmeseth påtalar i YouTube-videon "Rulleski med Hjelmeset". De gamla balanspunktsmonterade Swedski Speed som jag åker på väger 880 gram/styck inklusive bindning.[/quote']

men dom som åker riktigt snabbt använder ofta tex swenors el Eagles tävlingsrullskidor med tävlingshjul och dom är ju dom kortaste på hela marknaden... Finns ett klipp på Youtube med Hellner o Northug när dom tävlar i Oslo på en stadion och deras rullskidor ser nästan ut som inlines! Har aldrig känt att jag har varken fram el bakvikt när jag åker utan de känns som man står på rätt ställe på skidan med bra balans..

En obalanserad rullskida vad beträffar bindningsmonteringen behöver inte leda till att man får fram- eller bakvikt eller att man känner en obalans när man står på den; den betydelsen har knappast bindningsplaceringen. Emellertid leder det till det problem Hjelmeseth uppmärksammar.

Link to comment
Share on other sites

Balanspunktsmontering är viktigt för åkarens kontroll av rullskidan' date=' precis som det av samma anledning är viktigt för vanliga skidor. En för kort rullskida innebär att den blir baktung eftersom balanspunkten hamnar en bra bit in under fotbladet. Detta är orsaken till ett vanligt problem nu för tiden som t.ex. Odd-Björn Hjelmeseth påtalar i YouTube-videon "Rulleski med Hjelmeset". De gamla balanspunktsmonterade Swedski Speed som jag åker på väger 880 gram/styck inklusive bindning.[/quote']

men dom som åker riktigt snabbt använder ofta tex swenors el Eagles tävlingsrullskidor med tävlingshjul och dom är ju dom kortaste på hela marknaden... Finns ett klipp på Youtube med Hellner o Northug när dom tävlar i Oslo på en stadion och deras rullskidor ser nästan ut som inlines! Har aldrig känt att jag har varken fram el bakvikt när jag åker utan de känns som man står på rätt ställe på skidan med bra balans..

Jag har haft skaterullskidor i snart 25 år och jag har heller aldrig upplevt att det skulle vara något problem med att dom är för korta för att montera bindningarna på balanspunkten. Sen tror jag att om det vore ett allmänt problem så skulle tillverkarna för länge sedan gått över till längre skaterullskidor vilket dom ju uppenbarligen inte gjort.

Menar du att rullskidorna för fri stil inte var längre förr i tiden? Vad man upplever som ett problem beror ofta på hur känslig man är. Att varken Oddbjörn Hjelmeseth -- om han nu har förstått problemets ursprung -- eller jag har jobbat som produktutvecklare på t.ex. Swenor eller Marwe är i alla fall uppenbart.

Link to comment
Share on other sites

men dom som åker riktigt snabbt använder ofta tex swenors el Eagles tävlingsrullskidor med tävlingshjul och dom är ju dom kortaste på hela marknaden... Finns ett klipp på Youtube med Hellner o Northug när dom tävlar i Oslo på en stadion och deras rullskidor ser nästan ut som inlines! Har aldrig känt att jag har varken fram el bakvikt när jag åker utan de känns som man står på rätt ställe på skidan med bra balans..

Jag har haft skaterullskidor i snart 25 år och jag har heller aldrig upplevt att det skulle vara något problem med att dom är för korta för att montera bindningarna på balanspunkten. Sen tror jag att om det vore ett allmänt problem så skulle tillverkarna för länge sedan gått över till längre skaterullskidor vilket dom ju uppenbarligen inte gjort.

Menar du att rullskidorna för fri stil inte var längre förr i tiden? Vad man upplever som ett problem beror ofta på hur känslig man är. Att varken Oddbjörn Hjelmeseth -- om han nu har förstått problemets ursprung -- eller jag har jobbat som produktutvecklare på t.ex. Swenor eller Marwe är i alla fall uppenbart.

De skaterullskidor jag haft har alltid varit i ungefär samma längd. De första skaterullskidorna jag hade var ett par Swedski Skate (runt 1990), sedan Swedski F1 (mitten av 1990-talet) och senast Elpex F1 Pro (2013). Inga av dessa har varit så långa att man kunnat balanspunktsmontera men dom har varit utmärkta att åka på.

 

Intressant förresten att du hänvisar till Hjelmeseth, som var en av världens bästa klassiska åkare men rent usel i skate...

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft skaterullskidor i snart 25 år och jag har heller aldrig upplevt att det skulle vara något problem med att dom är för korta för att montera bindningarna på balanspunkten. Sen tror jag att om det vore ett allmänt problem så skulle tillverkarna för länge sedan gått över till längre skaterullskidor vilket dom ju uppenbarligen inte gjort.

Menar du att rullskidorna för fri stil inte var längre förr i tiden? Vad man upplever som ett problem beror ofta på hur känslig man är. Att varken Oddbjörn Hjelmeseth -- om han nu har förstått problemets ursprung -- eller jag har jobbat som produktutvecklare på t.ex. Swenor eller Marwe är i alla fall uppenbart.

De skaterullskidor jag haft har alltid varit i ungefär samma längd. De första skaterullskidorna jag hade var ett par Swedski Skate (runt 1990)' date=' sedan Swedski F1 (mitten av 1990-talet) och senast Elpex F1 Pro (2013). Inga av dessa har varit så långa att man kunnat balanspunktsmontera men dom har varit utmärkta att åka på.

 

Intressant förresten att du hänvisar till Hjelmeseth, som var en av världens bästa klassiska åkare men rent usel i skate...[/quote']

Kan du, Artur, ange måtten för hjulbas och stommens fria bindningsmonteringslängd för Swedski Skate och Swedski F1 så att vi kan avgöra huruvida de skulle kunna balanspunktsmonteras? Vet du var i modellhistorien för Swedski som modellen Speed återfinns? Jag förmodar att den är från början av 1990-talet. Att Oddbjörn skulle ha varit usel i skridskoteknik är en klar överdrift; han skulle aldrig ha anlitats av eller själv ställt upp som instruktör för skidklubbar i fristilsåkning om så varit fallet. Jag har skrivit och frågat Andreas Karlsson på Skigo om detta med balanspunktsmontering; han och jag har inlett en diskussion och jag återkommer här med en sammanfattning av den.

Link to comment
Share on other sites

Otroligt billigt' date=' under 1000-lappen för ett par skejtrullskidor. Är det tävlingshjul som sitter på dem och går det att köpa till skärmar ?[/quote']

De som är på är PU men inte tävlingshjul, jag köpte långsamma gummi direkt men inga skärmar, finns dock i "tillbehör" men vet ej om de passar...?

Du köpte mer medelsnabba hjul, både stänkskärmar och broms finns till alla Powerslides rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

I väntan på att Artur ger måtten för sina fristilsrullskidor av märket Swedski kan jag meddela måtten för Swedski Speed:

 

Hjulbas: 696 mm

Stomme: 40 x 20 x 580 mm

Monteringsytans längd: 560 mm

 

Det går alltså bra att balanspunktmontera Rottefellas bindning R3 Skate för pjäxstorlekar 36-39 och 40-43 som tar 245 respektive 265 mm i anspråk från balanspunkten och bakåt. För storlekar 44-47 som tar upp 285 mm behöver man dra bindningens klackdel över de två bultar som fäster bakgaffeln i stommen vilket borde vara möjligt. Man blir då kanske tvungen att fästa eventuell stänkskärm i annat än de två bultarna.

 

Angående min diskussion med Andreas Karlsson på Skigo kan jag säga att Andreas efterfrågade min lösning på balanspunktsproblemet och att han när han fick läsa den tyckte det var en intressant lösning.

Link to comment
Share on other sites

I väntan på att Artur ger måtten för sina fristilsrullskidor av märket Swedski kan jag meddela måtten för Swedski Speed:

 

Hjulbas: 696 mm

Stomme: 40 x 20 x 580 mm

Monteringsytans längd: 560 mm

 

Det går alltså bra att balanspunktmontera Rottefellas bindning R3 Skate för pjäxstorlekar 36-39 och 40-43 som tar 245 respektive 265 mm i anspråk från balanspunkten och bakåt. För storlekar 44-47 som tar upp 285 mm behöver man dra bindningens klackdel över de två bultar som fäster bakgaffeln i stommen vilket borde vara möjligt. Man blir då kanske tvungen att fästa eventuell stänkskärm i annat än de två bultarna.

 

Angående min diskussion med Andreas Karlsson på Skigo kan jag säga att Andreas efterfrågade min lösning på balanspunktsproblemet och att han när han fick läsa den tyckte det var en intressant lösning.

Swedski skate-skidorna har jag ingen uppgift på och dom är sedan länge skrotade men jag har inget minne av att dom skulle varit längre än de Swedski F1 som dom ersattes av. Swedski F1 har lika lång hjulbas som Elpex F1 Pro som har 577mm. Båda dessa modeller har också en nedsänkt profil.

Link to comment
Share on other sites

I väntan på att Artur ger måtten för sina fristilsrullskidor av märket Swedski kan jag meddela måtten för Swedski Speed:

 

Hjulbas: 696 mm

Stomme: 40 x 20 x 580 mm

Monteringsytans längd: 560 mm

 

Det går alltså bra att balanspunktmontera Rottefellas bindning R3 Skate för pjäxstorlekar 36-39 och 40-43 som tar 245 respektive 265 mm i anspråk från balanspunkten och bakåt. För storlekar 44-47 som tar upp 285 mm behöver man dra bindningens klackdel över de två bultar som fäster bakgaffeln i stommen vilket borde vara möjligt. Man blir då kanske tvungen att fästa eventuell stänkskärm i annat än de två bultarna.

 

Angående min diskussion med Andreas Karlsson på Skigo kan jag säga att Andreas efterfrågade min lösning på balanspunktsproblemet och att han när han fick läsa den tyckte det var en intressant lösning.

Swedski skate-skidorna har jag ingen uppgift på och dom är sedan länge skrotade men jag har inget minne av att dom skulle varit längre än de Swedski F1 som dom ersattes av. Swedski F1 har lika lång hjulbas som Elpex F1 Pro som har 577mm. Båda dessa modeller har också en nedsänkt profil.

Om du minns rätt borde det rimligen innebära att Swedski Speed är en äldre modell än Swedski Skate vilket dock förefaller mindre sannolikt eftersom modellnamnet Skate förefaller äldre än Speed. Varför döpa efterföljaren till en äldre fristilsrullskida vid namn Speed till Skate?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...