Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

vilka skaterullisar ska man köpa?


Elofsson941

Recommended Posts

Gummihjul på skejtskidor är inte att rekommendera när det är halt av regn. Blir aldrig trygg åkning då.

 

Elpex eller Marwe är det som gäller.

Det var lite förvillande - trodde bara Elpex F1 hade PU-hjul och resten gummi på hjul motsvarande 2:or. Rent logiskt borde det vara så att ju mjukare hjul desto bättre fäste eller gäller det inte skejtskidor ?

 

Ps. såg i efterhand att Marwe 620C har urethanhjul på sina 6:or (2or).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det var lite förvillande - trodde bara Elpex F1 hade PU-hjul och resten gummi på hjul motsvarande 2:or. Rent logiskt borde det vara så att ju mjukare hjul desto bättre fäste eller gäller det inte skejtskidor ?

PU-hjul har klart bäst grepp även om det inte är helt säkert det heller när det är regn. Gummihjul har en svampig konstig känsla vid blött underlag, och det kan även bli släpp. 

Elpex har väl både PU till klassiskt och skejt om man vill ha det?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Har kört premiärrundan idag på mina nya IDT skate elite (långa stommen) med 3`or hjul. Skidkänslan var mycket bra och bättre än mina Marwe 620 med 6`or. Kändes riktningsstabila och följsamma. Speciellt på 2`ans växel kommer de längre stommarna till rätta för skidkänslan är min spontana uppfattning :-)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag funderar på om jag ska införskaffa ett par Swenor Skate Elite eller ett par Swenor Skate Alu. Tanken är att det ska vara mest för träning och kanske något lopp per år men det är bara kanske. Någon som har testat någon av dem och vad tycker ni i så fall?

Jag är inne på mitt andra par Swenor Skate Elit. Köpte nya skidor när hjulen var nötta och det var dags att byta. Jag är supernöjd! Har testat kompisens Marwe men tycket de kändes som de hade högre tyngdpunkt så de blev ostabila. Kanske en vanesak. Är det något ni som kör Marwe upplevt?

Link to comment
Share on other sites

Veteran-SM i Nybro ligger och spökar i bakhuvudet och som gjort att jag velat hit och dit. Köper man 2:or blir man ohjälpligt sist (såg en tjej som körde på Skigo gummi förra året - chanslös) och köper man PU är det inte säkert att jag vågar stå på för fullt och då är jag långt efter likaväl. Fast nu börjar tiden rinna ut med knappa 3 veckor kvar.

Ett alternativ hade varit att köpa One Way med gummitvåor och testa hur det kändes och sen komplettera med PU-hjul (Skistart säljer för 249 kr/st) om det kändes OK.

 

Var på XXL och kände på hjulen och de kändes något svampiga, om det är samma med andra gummihjul har jag ingen aning om.

Link to comment
Share on other sites

Att komma sist på veteran sm betyder väl ändå att man blir tvåa ;)

Det är redan två anmälda i H 70 och jag tror det tillkommer ett par till, innan anmälningstiden går ut. Jag har inga problem att komma sist förutsatt att jag tävlar på samma förutsättningar och kan göra mitt bästa - det betyder bara att de andra är bättre.

Link to comment
Share on other sites

Pratade med en åkare igår, som har både tränings- och tävlingsrullskidor. Han kör nästan uteslutande på dem med gummitvåor, bara inför ev lopp blir det ett par träningar före på PU-hjulen. En nackdel med PU är att de blir hala vid regn, om man inte har speciella regnhjul. På träning kan undvika regn, men på tävling väljer man inte vädret.

 

Om man köper rullskidor för att få bästa grepp i blött underlag är det urethan eller gummi som gäller ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...