Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektsloppet seedning


VL4

Recommended Posts

Åkte Engelbrektsloppet i helgen i hopp om ett bra startled till Vasaloppet. Tyckte loppet gick jättebra för egen del men kollade just seedningstabellen som kommit ut.

0 - 2.44

1 - 2.54

2 - 3.04

3 - 3.14

4 - 3.24

5 - 3.34

6 - 3.44

o.s.v

 

Seedningen verkar ruggigt hård jämfört med alla seedningslopp jag skidat under årens lopp. Detta på basen av såväl elitåkartider, banförhållanden och varvningen av långsammare åkare då samma samma kördes 3 varv. Vad tycker ni andra som skidade loppet i år? Har seedningen överlag blivit tuffare i år, har jag helt fel uppfattning om det här loppets seedningstabell, eller år gränserna oskäligt tuffa?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog att gränserna var lite lättare än förra året i alla fall. Ifjol blev jag seedad till led 5 efter mitt resultat i engelbrektsloppet. På öppet spår seedade jag sedan upp mig till led 4 och på årets engelbrektslopp seedade jag in mig i led 3 med tiden 3:09. Så jag tycker nog att gränserna känns rimliga.
Link to comment
Share on other sites

Helt klar är att lång åktid, besvärliga förhållanden och utslagsgivande bana är något som man inte tar hänsyn till i Mora. Man ska satsa på snabba, korta lopp på lättast tänkbara banor och helst på rullskidor så att man till och med kan ha ett övertag när det gäller materialet.
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg er enig i at det var hardt bedømt. Jeg gikk Engelbrektsloppet og hadde håpet på bedre uttelling etter resultatet.

Jeg har sendt en e-post til Vasaloppet og spurt hvorfor det f.eks er under 20% tillegg på vinnertiden for å kvalifisere seg inn i led 3, når det for de øvrige løpene ligger i intervallet 24%-40% tillegg for led 3, med et gjennomsnitt på 30%.

Videre har jeg spurt hvorfor det opereres med intervaller på 10 minutter mellom ledene, det samme som de bruker i renn med en time kortere vinnertid, når de samtidig legger opp til 15 minutters intervaller i seedingen fra Holmenkollmarsjen. Der var det omtrent samme vinnertid som Engelbrektsloppet, men mye større tillegg for led 3 og 15 minutters intervall.

(Riktignok er HKmarsjen normalt et renn som skiller mer pga kupert løype, men med de forholdene som var i Norberg i helgen tror jeg det var vanskeligere i Engelbrektsloppet i år.)

Link to comment
Share on other sites

I fallet engelbrektsloppet så blev ju fältet mer ihoptryckt än vad det brukar då det var svårt för elitåkarna att hålla fart under det första varvet pga snöiga tröga spår. Under de efterföljande varven så gick det ju långsamt för täten pga att det var en varvbana med mycket folk i vägen.

 

Jag kom t.ex mindre än 30 minuter efter segraren utan att jag kunde gå för fullt pga trängsel på varv 2 och tre samt sega spår under första varvet. I ett lopp utav varvning och utan snö i spåret som ledaren måste plöja så hade jag kommit betydligt längre efter segraren.

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att seedningen var rättvis i detta fall. Jag är led2-3 åkare på Vasan, var nu ca 2min från led 2. Efter ca 14km hade jag fortfarande kontakt med täten. Uppenbarligen gick det inte fort i täten pga snön i spåren o förhållandena. Det faktum att det endast var en rejäl stigning i år ( togs visserligen 4ggr) spelar nog också in. Loppet var dessutom kortat med en mil. Summa summarum i mina ögon var det en ok seedning. Dock kvarstår faktum att seedning är mkt svårt att förutse.
Link to comment
Share on other sites

Seedningen i Engelbrektsloppet var absolut för sträng då det gäller loppet. Min bedömning är att seedningen var åtminstone 6 minuter för sträng då det gäller seedningsgrupperna. Det här går lätt att analysera genom att jämföra tävlandets startgruppper i årets Vasalopp. Ju längre bak i fältet man var dessto strängare seedning. Håller med Norrbaggen att 15 minuters intervall på grupperna skulle ha passat bättre!
Link to comment
Share on other sites

Precis den seedning jag hade väntat mig, kanske till och med en minut snällare än vad jag hade trott.

 

Ett tämligen svagt elitled gjorde att segrartiden blev ganska långsam. Vinnaren Erik Wickström (stort grattis!) är inte top-50 på Vasan, senaste året knappt top-100. Han beskriver själv att loppet i söndags kändes som "distansfart" på sin blogg.

 

Föret gjorde att det var en ledarklunga på ca 100 pers hela första varvet. Det är inte normalt att vanliga motionärer som jag själv är med i tätklungan efter en mil. Omkörningar var inte att tänka på under 1/3 av loppet.

 

Banan var ganska platt och snäll. (Och de som inte tyckte det hade uppenbarligen inga betänkligheter med att skejta upp för Håberget..). Vädret var samma för alla. Trängseln var samma för alla.

 

Ronnie Löf kvalade in i elitledet vilket han missade på det lopp jag åkt tidigare i år. Då gjorde jag mitt livs race, stöp över mållinjen och klarade precis Led 2. I söndags kändes loppet som ett skönt träningspass och jag hamnade med god marginal i Led 3, ganska nära Led 2.

 

Helt klart en fair seedning tycker jag. Kanske lite konstigt att intervallerna bara är tio minuter men det tycker jag förklaras av att det var så tungt att åka först.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla fina kommentarer hittills. Hade själv trott att min tid skulle räcka till led 4/5 men det blev led 6 med den här seedningen. Trängseln var samma för alla, inte bara för täten, och första varvet gick långsamt för tätetn. Det kan hända att leden 0 - 3 blev rätt men 10 minuters differensen trore jag slår hårdare i leden 4 - 6.

Skidade Vasaloppet halvskadad ifjol på 6.40, en minut från gränsen till led 5. Formen är betydligt bättre nu, så kommer personligen inte ifrån att det känns fel, och har att se fram emot att hela tiden surfa mellan spåren för att förbättra positionen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det var ju inte mycket "bang for the buck" att försöka seeda sig för VL i årets Engelbrektslopp.

Man ska nog välja något obskyrt "ski marathon" med minimalt deltagarantal istället. Och lägga ut skidorna först av alla.

Du får ställa upp i Solstaloppet nästa år så får du prova din teori. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tja' date=' det var ju inte mycket "bang for the buck" att försöka seeda sig för VL i årets Engelbrektslopp.

Man ska nog välja något obskyrt "ski marathon" med minimalt deltagarantal istället. Och lägga ut skidorna först av alla.[/quote']

Du får ställa upp i Solstaloppet nästa år så får du prova din teori. ;)

Haha tänkte oxå det, dör föll hans teori med tre fyra startled :P

Link to comment
Share on other sites

Grattis till er som körde bra. MEN!, VL4, "Norrbaggen" m fl är helt rätt på det. Här blev det fel.

 

Tycker synd om Engelbrektsloppet. De gjorde sitt bästa men vem vill komma tillbaka för att seeda sig till Vasan efter det här. 90 mils bilkörning (för mig), sabbade skidor och orättvis seedning är ingen bra reklam för framtiden.

 

 

Lite fakta att luta sig mot:

 

Av de som startade loppet och var seedade i led "Elit/led 1/led 2" (dvs led 0 - led 5 i Vasan) fick mindre än 75% ny seedning i motsvarande led. En mycket stor del av led 4-5 åkare "körde alltså under sin kapacitet på loppet" enligt Seedningskomittens bedömning av Engelbrektsloppet.

 

 

Åkte själv Västgötaloppet söndagen innan. Jag var då 33% efter Erik Wickström (som blev 2:a 4 sek efter segraren) på en tvåspårig varvbana med sex varv och taskiga spår. Tiden räckte till en seedningsplats mitt i startled 4.

 

På Engelbrektsloppet var jag 23% efter Wickström. Loppet tog ca 45 min längre tid. Tiden räckte till en plats mitt i startled 4. 23% efter Wickström i Västgötaloppet hade räckt till mitten av led 3.

 

(Notera dessutom att de som åkte Västgötaloppet motion med senare start samtliga fick ytterligare ett startled upp på sin tid. Detta p g a trängseln och dåliga spår i varvbanan på konstsnön!!!)

 

Mest synd tycker jag om de motionärer i Engelbrektsloppet som siktat in sig på att slippa led 10, 9 och 8 mm i Vasan. Bedömningen på dessa i Engelbrektsloppet ligger 2-3 led fel jämfört med andra seedningslopp.

 

Ta t ex den stackare som åkte in på 3:59:01 på Engelbrektsloppet En bra tid på 50k m a p de urusla förhållandena. 147% efter segraren är en ypperlig prestation för de allra flesta motionärer. För Engelbrektsloppet räckte det till en plats i startled 8 på Vasan! I AXA Ski maraton hade det räckt till startled 4!!! I ytterligare 9 av 33 seedningslopp hade det räckt till led 5 och i ytterligare 16 av 33 seedningslopp till led 6.

 

Roade mig med en omgjord seedningstabell för Vasaloppet 2014, denna gång med % av segertid istället för minuter. Se och döm själva!

 

http://www29.speedyshare.com/N8BRr/download/seedningstabell2014.jpg

 

http://www29.speedyshare.com/N8BRr/download/seedningstabell2014.jpg

 

Var det kanske negativ kompensation från Västgötaloppet - Motionärerna fick ett startled upp i Västgötaloppet helgen innan. Omvänt får alla motionärer i Sveriges näst största lopp ett led ned i seedningen för att skapa plats i startfållorna??

 

Har inget emot att Vasaloppet premieras sig självt ur seedningsaspekt. Slumpmässigheten mellan övriga seedningslopp skapar dock onödig orättvisa.

 

Antingen sitter seedningskomitten med en matematisk algoritm så komplicerad att de själva inte förstår den/vågar offentliggöra den eller så är de riktiga nollor som subjektivt höftar till med tidsintervall de tror passar utan att förstå konsekvenserna.

 

Återigen är det dock klarlagt att för bra seedning gäller loppen runt Mora/Dalarna. Engelbrekt duger som bra träning till vasan om det finns gott om snö. Solsta kan ni skippa helt.

Link to comment
Share on other sites

Fyra av fem lopp med "snällast" seedning har gått i Orsa Grönklitt. En slump?

Det kan ju hänga ihop till viss del med att Daniel Tynell och Jimmie Johnsson har kört de loppen. Att jämför procent efter segraren rakt av säger ju ingenting när det är helt olika klass på startfälten. Vad gäller Engelbrekt så gick det ju extremt sakta i täten i början.

Link to comment
Share on other sites

Visst hänger det ihop. (Och visst håller jag Tynell som segerkandidat till Vasan)

 

Men, Tynell är inte >20% snabbare än samtliga andra elitåkare i t ex Engelbrektsloppet.

 

Poängen är att förhållandena var dåliga även för de i bakre leden och tyvärr blev de straffade för detta den här gången.

Link to comment
Share on other sites

Nu var det ju så att det gick väldigt långsamt första varvet, ffa på den första slingan på elljusspåret. Den som låg först fick trycka till den blöta nysnön som hade kommit på morgonen. Jag var 40 sekunder efter täten efter 500 meter(placering drygt 80), men var ikapp täten då det blev "stopp" för dom i nysnön (palcering ca 30). Det var väldigt mkt bromsa i nerförbackarna för att inte köra in i varandra för mkt. När dom sen åkte lite fortare på andra varvet tappade jag ca 2 min på 8 km men bara någon enstaka placering.

Sen var underlaget som det var för alla, men just första varvet så gick det inte att köra om i ytterspår om ingen annan hade åkt där tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att ni ska vara glada för att det finns möjlighet till seedning!

 

Sen kan jag bara instämma på ekis inlägg från lunchtid idag, det är sådant som avgör rätt mycket om seedningen.

I Orsa var de motsatta där Jens Eriksson körde på från början och de vart utdraget, varav de vart stort tidspann för gränsen till led noll och ett.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till er som körde bra. MEN!, VL4, "Norrbaggen" m fl är helt rätt på det. Här blev det fel.

 

Tycker synd om Engelbrektsloppet. De gjorde sitt bästa men vem vill komma tillbaka för att seeda sig till Vasan efter det här. 90 mils bilkörning (för mig), sabbade skidor och orättvis seedning är ingen bra reklam för framtiden.

 

 

.

Det är väl rätt bra reklam för framtiden att få till ett lopp på ordinarie ort, utan en extremt kort varvbana denna vinter? Ang. repiga skidor så var det ju så att de varnade för detta på hemsidan innan loppet.

 

Seedningen har jag redan uttryckt min åsikt runt, men framför den gärna igen. Det går inte att jämföra ett lopp mot ett annat. Olika startfält, olika farter osv. men då jag som är åkare på gränsen mellan led 2 och 3 ligger med i tätklungan efter 12 av 50km kan det inte gå särskilt fort där framme. Speciellt inte som tätklungan var runt 50 åkare och det titt som tätt inför backar stod helt stilla.

 

Trängsel på varv 2 och 3 fick nog alla åkare uppleva, både elit och motionär. Jag kan ju bara tala för egen del, när det gäller eventuella tidsförluster pga. trängsel. I mitt fall tror jag inte att jag tappade någon tid på att jag fick varva åkare hela tiden både på varv 2 och 3. Den tid jag tappade mot täten när de väl kunde/valde att börja åka fort berodde snarare på att de som kom före mig är bättre skidåkare än mig.

Link to comment
Share on other sites

Tidsgränsen för seedning till startled 9 sattes så att > 50% av de som gick i mål inte klarade av att kvalificera sig dit (eller bättre).

 

I Vasaloppet startar ca 21% i startled 10. Merparten förstagångsåkare som valt att inte åka något seedningslopp. I Ymerloppet som kördes samma dag var det 7% som inte kvalificerade sig till startled 9 eller bättre.

 

Är det så att Engelbrektsloppet i första hand drar till sig de absolut sämsta åkarna i Sverige?

 

Vidhåller fortfarande att tidsgränserna, speciellt för de långsammare blev alltför snäva den här gången

Link to comment
Share on other sites

Förra året var det 14 minuter mellan varje seedningsled i Engelbrekt. I år är det 10 min. Förstår att ni/vi som åkte fort är nöjda men det slår rätt hårt när man kommer upp i led 7-10.

 

Nu har seedningstabellen dessutom ändrats sedan förra veckan. Solsta fick +19 minuter tillgodo per led. Från tidigare 2:30 till led 3 blev räcker plötsligt 2:11....

Link to comment
Share on other sites

Förra året var det 14 minuter mellan varje seedningsled i Engelbrekt. I år är det 10 min. Förstår att ni/vi som åkte fort är nöjda men det slår rätt hårt när man kommer upp i led 7-10.

 

Nu har seedningstabellen dessutom ändrats sedan förra veckan. Solsta fick +19 minuter tillgodo per led. Från tidigare 2:30 till led 3 blev räcker plötsligt 2:11....

iof inte ovanligt att seedningen ändras, händer på något/några lopp per vinter. Men kollade nyss Solstaloppet stod fortf 2.30 för led 3.

 

Ang förra årets seedning, gjorde jag då i mina ögon ett bättre lopp på engelbrekt än i år. Då ca 34 min efter D. Tynell över 60 km. Nu 24 min efter Erik Wikström över 50km. Missade led 2 med ungefär samma marginal i år som ifjol. Så i mitt fall känns det som seedningen var klart tuffare förra året när eliten kunde köra fullt blås från start.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...