Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Att stålsickla sig tillbaka till 1974!


Dunderklumpen

Recommended Posts

Jag har köpt ett par nostalgilagg till! ;)

 

http://semisekelbloggen.blogspot.se

 

( http://semisekelbloggen.blogspot.se/2014/02/mina-senaste-och-mina-forsta.html )

 

http://3.bp.blogspot.com/-bz89MgDwCOc/UvzvFioGlSI/AAAAAAAAAps/VlKpg-QWJNQ/s1600/Evan+4.jpg

 

Bilden stulen. Trolig Fotograf den mycket duktige Martin Rosvall. (Alltså inte själva planschen, utan fotot på planschen…)

Link to comment
Share on other sites

Såg en som sålde ett par - som jag fattade det - helt oanvända på blocket för 500 eller högstbjudande häromdagen

Just de gamla blå-gula som var bland de första plastskidorna i världseliten?

 

http://4.bp.blogspot.com/-ptF6I2xU-kQ/Uv1DysQKhiI/AAAAAAAAAqg/qZ2yBgnLh5U/s1600/Kneissl_NordicSkiing_Mar1977.jpg

JAG har åkt minst två Vasalopp på Kneissl och givetvis även åkt Vasalopp på träskidor. Är jag ensam på skidforum som gjort det i detta trendbrott från trä till plast ? I så fall är det väl tecken på att det är dags att dra sig tillbaka, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Såg en som sålde ett par - som jag fattade det - helt oanvända på blocket för 500 eller högstbjudande häromdagen

Just de gamla blå-gula som var bland de första plastskidorna i världseliten?

 

http://4.bp.blogspot.com/-ptF6I2xU-kQ/Uv1DysQKhiI/AAAAAAAAAqg/qZ2yBgnLh5U/s1600/Kneissl_NordicSkiing_Mar1977.jpg

JAG har åkt minst två Vasalopp på Kneissl och givetvis även åkt Vasalopp på träskidor. Är jag ensam på skidforum som gjort det i detta trendbrott från trä till plast ? I så fall är det väl tecken på att det är dags att dra sig tillbaka' date=' eller ?[/quote']

Jag har inte åkt nå´t VL på träskidor - än…

 

Är du så gammal så du har kvar svartvita planscher också L-E? Jag lägger till en plansch som jag tycker är lite kultig! Är du så gammal så du både minns (och inte minns) den också L-E?

 

http://2.bp.blogspot.com/-fINCc0oPjUA/Uv1HMuGAoeI/AAAAAAAAAqs/0NZD-gf6HzY/s1600/NorskiHookers_NordicWorld_Nov1979.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heh! Så Oneway var inte de första som använde sig av lättklädda damer i sin marknadsföring av längdskidprodukter. Det blev ju lite ramaskri förra året. Undrar hur det lät på den tiden?

 

 

/Edit

Nu såg jag dessutom att de använder orden "easy" och "hookers" alldeles intill damen. Vad man kom undan med.. :-D

Link to comment
Share on other sites

Just de gamla blå-gula som var bland de första plastskidorna i världseliten?

 

http://4.bp.blogspot.com/-ptF6I2xU-kQ/Uv1DysQKhiI/AAAAAAAAAqg/qZ2yBgnLh5U/s1600/Kneissl_NordicSkiing_Mar1977.jpg

JAG har åkt minst två Vasalopp på Kneissl och givetvis även åkt Vasalopp på träskidor. Är jag ensam på skidforum som gjort det i detta trendbrott från trä till plast ? I så fall är det väl tecken på att det är dags att dra sig tillbaka' date=' eller ?[/quote']

Jag har inte åkt nå´t VL på träskidor - än…

 

Är du så gammal så du har kvar svartvita planscher också L-E? Jag lägger till en plansch som jag tycker är lite kultig! Är du så gammal så du både minns (och inte minns) den också L-E?

 

http://2.bp.blogspot.com/-fINCc0oPjUA/Uv1HMuGAoeI/AAAAAAAAAqs/0NZD-gf6HzY/s1600/NorskiHookers_NordicWorld_Nov1979.jpg

Blixtar och dunder, och ingen klump i magen av min favorit dunderklumpens nostalgibomb. Nej, jag kommer inte ihåg precis denna bild. Men lättklädda damer har nog alltid varit ett lockbete i alla tider så det är väl inte så överraskande att de används även i detta sammanhang. Nu tror jag ju att Thomas Magnussons framfart på plastskidor (Kneissl) var viktigare för plastskidornas snabba genombrott än bilder som denna, men vem vet.

 

Jag har ännu inte sett något motsvarande försök av Kuzmin eller Primateria, dvs. någon lättklädd dam med förföriskt leende och en lockande stålsickel i näven. Klar för rakning av närmaste karl och med perfekt glid.

Link to comment
Share on other sites

Såg en som sålde ett par - som jag fattade det - helt oanvända på blocket för 500 eller högstbjudande häromdagen

Just de gamla blå-gula som var bland de första plastskidorna i världseliten?

 

http://4.bp.blogspot.com/-ptF6I2xU-kQ/Uv1DysQKhiI/AAAAAAAAAqg/qZ2yBgnLh5U/s1600/Kneissl_NordicSkiing_Mar1977.jpg

http://www.blocket.se/alvsborg/_Nya_retroskidor_Kneissel_51992201.htm?ca=13&w=3

Link to comment
Share on other sites

Såg en som sålde ett par - som jag fattade det - helt oanvända på blocket för 500 eller högstbjudande häromdagen

Just de gamla blå-gula som var bland de första plastskidorna i världseliten?

 

http://4.bp.blogspot.com/-ptF6I2xU-kQ/Uv1DysQKhiI/AAAAAAAAAqg/qZ2yBgnLh5U/s1600/Kneissl_NordicSkiing_Mar1977.jpg

http://www.blocket.se/alvsborg/_Nya_retroskidor_Kneissel_51992201.htm?ca=13&w=3

Tack!

 

Synd att det inte var modellen "Team VM"' date=' då hade jag kanske varit spekulant ;). Lita dyra också… :(

 

Är jag ensam på skidforum som gjort det i detta trendbrott från trä till plast ?

Jag har ju självklart gjort denna resa L-E, men inte på VL ;) - än!!! (Så för mig blir det kanske tvärtom på själva VL... ;). )

 

Mina första "tävlingsaktiga" träskidor som junior, före mina Six-Je-Elit, kommer jag ihåg var några gröna. Jag kommer dock inte ihåg vilket märke de var, men de var svenska. Kanske Edsbyn eller Sundins???

Link to comment
Share on other sites

Tack!

 

Synd att det inte var modellen "Team VM"' date=' då hade jag kanske varit spekulant ;). Lita dyra också… :(

 

Är jag ensam på skidforum som gjort det i detta trendbrott från trä till plast ?

Jag har ju självklart gjort denna resa L-E, men inte på VL ;) - än!!! (Så för mig blir det kanske tvärtom på själva VL... ;). )

 

Mina första "tävlingsaktiga" träskidor som junior, före mina Six-Je-Elit, kommer jag ihåg var några gröna. Jag kommer dock inte ihåg vilket märke de var, men de var svenska. Kanske Edsbyn eller Sundins???

JAG åkte mina första Vasalopp på SixJe elit träskidor, som var det bästa som fanns på den tiden. Och bröderna Lindgrens vallor var ett måste, för att fortsätta Dunderklumpens nostalgiresa.

Link to comment
Share on other sites

JAG åkte mina första Vasalopp på SixJe elit träskidor, som var det bästa som fanns på den tiden. Och bröderna Lindgrens vallor var ett måste, för att fortsätta Dunderklumpens nostalgiresa.

Visst var det Bröderna Lindgrens vallor som en gång i tiden hette Ex-Elit som sedan blev Lind-Ex och som därefter slogs ihop med Skigo när Majbäck köpte upp båda företagen?

Link to comment
Share on other sites

JAG åkte mina första Vasalopp på SixJe elit träskidor' date=' som var det bästa som fanns på den tiden. Och bröderna Lindgrens vallor var ett måste, för att fortsätta Dunderklumpens nostalgiresa.[/quote']

Visst var det Bröderna Lindgrens vallor som en gång i tiden hette Ex-Elit som sedan blev Lind-Ex och som därefter slogs ihop med Skigo när Majbäck köpte upp båda företagen?

Jovisst är det så.

För knappt två år sen sålde Majbäck av 40 % till fransmannen Remi Goulignac som driver Skigo i Norge, och som tydligen även ligger bakom Team United Bakeries.

Link to comment
Share on other sites

Lite mer nostalgi;

Jag har åkt tre VL på träskidor, 1970-72, antingen var det Edsbyns eller Six-Je Elit. För några år sedan fick jag ett infall att köpa ett par Splitkein träskidor för att åka mitt 30:e på dem i tidsenlig klädsel. Men efter ett par träningspass slog jag det ur hågen, då jag räknade ut att VL skulle ta 1-2 tim längre tid.

Ni som är unga och tycker att vi äldre gubbar masar oss fram i sävlig takt under vår färd till Mora skall veta att vi varit unga och raska en gång i tiden.

Första VL åkte jag på träskidor på 6.50 i ett ganska svårvallat före. Andra året var en katastrof med träskidor, då slog det om till 4-5 plusgrader och skidorna verkade ha sandpapper under. Det blev köer vid vallningsstationen och arrangörerna ställde ut 1 l-burkar med rött klister och målarpenslar, så det var bara att måla på under hela ! skidan och sen ta sig i mål med den vallningen, 7.50 efter att ha gått in i väggen 4 km från mål, att jämföras med VL 2011, där jag med modern utrustning tog mig ner på 8 tim, visserligen i god form vid målgång, men ändå, gubben börjar bli gammal.

 

Ang Kneizzl - jag köpte ett par röda Kneizzl skejtskidor från 80-talet billigt på en nedlagd sportbutik - har inte riktigt kommit överens med dem i skejten, så de står och vilar i förrådet, kan tänka mig att sälja dem för några hundalappar till någon nostalgiintresserad.

Link to comment
Share on other sites

Ang Kneizzl - jag köpte ett par röda Kneizzl skejtskidor från 80-talet billigt på en nedlagd sportbutik - har inte riktigt kommit överens med dem i skejten, så de står och vilar i förrådet, kan tänka mig att sälja dem för några hundalappar till någon nostalgiintresserad.

För att jag ska bli nostalgisk behöver nog skidorna komma från 70-talet, å då blir det ju lite svårt med skate-skidor ;).

De första "skejtskidorna" var ju inte så vridstyva. Så mina allra första var inte så bra, så de var några jag slet ut som träningsskidor på 80-/början av 90-tal. Men 1988 (tror jag det var) köpte jag mig ett par Atomic. Helt OK skida som jag körde länge på. Jag använder dem ibland fortfarande faktiskt - och jag har även bytt till pilot-bindning på dem. På den tiden gjorde man ju spetsen sned, så man hade en höger- och en vänsterskida. Man har dock fått frångå det under åren, för att slita mer jämnt på kanterna… ;)

Link to comment
Share on other sites

JAG åkte mina första Vasalopp på SixJe elit träskidor, som var det bästa som fanns på den tiden. Och bröderna Lindgrens vallor var ett måste, för att fortsätta Dunderklumpens nostalgiresa.

Har du kvar dina Six-Je Elit? I så fall kanske vi ska göra ett nostalgi-VL tillsammans? Du får gärna köra stålsicklat ;), så vallar jag mina!!! Vi kanske kan lura med Volevodin på Splitkein trots allt… ;)

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2013/09/salen-ar-slaktad-men-den-far-kanske.html

Link to comment
Share on other sites

Såg en som sålde ett par - som jag fattade det - helt oanvända på blocket för 500 eller högstbjudande häromdagen

Just de gamla blå-gula som var bland de första plastskidorna i världseliten?

 

http://4.bp.blogspot.com/-ptF6I2xU-kQ/Uv1DysQKhiI/AAAAAAAAAqg/qZ2yBgnLh5U/s1600/Kneissl_NordicSkiing_Mar1977.jpg

Köpte ett par sådana här för en femtiolapp på en second-hand affär i fjol. Har satt upp dem på väggen nu. Skulle vara kul att stålsickla dem och testa.

För ett par veckor sen kom jag också över ett par röd-vita Jofa från slutet på 70-talet, precis sådana som jag själv åkte på då.

Link to comment
Share on other sites

Jag började min bana på ett par Sundins i trä. De gjorde senare en serie i plast i mitten av 80-talet som var ganska populära bland skidorienterare. Det vore nåt att få tag i för sen gick Sundins i konken. Sen minns jag ett par svart-gröna Jofa och efter det köpte jag mina första egna plastskidor, ett par Troll från kan det varit Fliesbergs? Det var Adidas läppbindning på dem vilket var helt fel jämfört med Salomon och Rottefella. Bästa upplevelsen var nog ett par knallgula Atomic ARC köpta från Skid-Åke som gick som spjut ända tills jag i nån ofrivillig backhoppningsövning ut mot en väg knäckte ena spetsen.
Link to comment
Share on other sites

Ang Kneizzl - jag köpte ett par röda Kneizzl skejtskidor från 80-talet billigt på en nedlagd sportbutik - har inte riktigt kommit överens med dem i skejten' date=' så de står och vilar i förrådet, kan tänka mig att sälja dem för några hundalappar till någon nostalgiintresserad.[/quote']

För att jag ska bli nostalgisk behöver nog skidorna komma från 70-talet, å då blir det ju lite svårt med skate-skidor ;).

De första "skejtskidorna" var ju inte så vridstyva. Så mina allra första var inte så bra, så de var några jag slet ut som träningsskidor på 80-/början av 90-tal. Men 1988 (tror jag det var) köpte jag mig ett par Atomic. Helt OK skida som jag körde länge på. Jag använder dem ibland fortfarande faktiskt - och jag har även bytt till pilot-bindning på dem. På den tiden gjorde man ju spetsen sned, så man hade en höger- och en vänsterskida. Man har dock fått frångå det under åren, för att slita mer jämnt på kanterna… ;)

Du menar dom som var grøn-orange-svart-o-vita, tror dom kom något år senare? Jag hade några såna par och dom fungerade inge bra något av dom. Gled inte specielt bra, kændes klumpiga att åka på, inga favoriter. Modelen innan (Lila?) var mycket bættre, och dom som kom efter (rosa-ljusblå?) var ænnu bættre (enligt klubbkompisar).

Link to comment
Share on other sites

JAG åkte mina första Vasalopp på SixJe elit träskidor' date=' som var det bästa som fanns på den tiden. Och bröderna Lindgrens vallor var ett måste, för att fortsätta Dunderklumpens nostalgiresa.[/quote']

Har du kvar dina Six-Je Elit? I så fall kanske vi ska göra ett nostalgi-VL tillsammans? Du får gärna köra stålsicklat ;), så vallar jag mina!!! Vi kanske kan lura med Volevodin på Splitkein trots allt… ;)

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2013/09/salen-ar-slaktad-men-den-far-kanske.html

FANTASTISKT ERBJUDANDE jag absolut hade antagit om jag hade haft mina SixJe Elit kvar. Tyvärr, bröt jag mina SixJe elit vid SKEJT på vårisen så vi får hitta något annat sätt att göra en gemensam nostalgitripp. Att få åka med just dig skulle vara fantastiskt roligt. MEN träskidor skulle jag absolut valla. På träskidor har valla stor betydelse medan den är mindre på plastskidor om de är bra strukturerade (min åsikt, som du vet). DET är den enkla sanningen bakom stålsickling

 

Jag har för övrigt tänkt starta absolut sist något år och verkligen turiståka Vasaloppet för att få känna stämningen där nära repet. Men jag kanske snart hamnar där av naturliga skäl, i min ålder vet man ju inte hur fort man försämras.

Link to comment
Share on other sites

Jag började min bana på ett par Sundins i trä. De gjorde senare en serie i plast i mitten av 80-talet som var ganska populära bland skidorienterare. Det vore nåt att få tag i för sen gick Sundins i konken.

Sundins gjorde väl flera serier i plast? Jag minns att min pappa hade ett par svarta Sundins Number One från första delan av 80-talet och senare kom de ljusblå som väl var de som var populära bland skidorienterarna. Sen fanns det vita Sundins skateskidor också som kom på sent 80-tal. Tror pappa har kvar sina sargade Sundins skateskidor i källaren hemma. När Sundins konkursat köpte Majbäck och Erik Ludvigsson (som då drev LindEx och Tegsnäskidan) maskinerna för att Christer skulle få skidor med mer träkänsla i eftersom de vanliga skidmärkena inte dög för honom. De skidorna fanns i olika varianter märkta Tegsnäskidan och LindEx men jag tror aldrig de såldes i affär men en del norr- och västerbottniska åkare hade såna skidor.

Link to comment
Share on other sites

Min tanke var på de ljusblå. Har för mig att Arja Hannus sopade hem många medaljer på dem. När du nämner de vita skateskidorna så ringer de nån klocka. Och Majbäcks träkärna kommer man ihåg, men det blev ju tyvärr aldrig nån succé av det och där dog den svenska längdskidsproduktionen.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...