Rullmotståndet från hjulen kommer inte i första hand från friktion (de glider ju inte nämnvärt mot underlaget) utan det handlar om hur hårda de är och hur mycket dämpning materialet har. Dämpning innebär att materialet absorberar energi. När hjulet rullar så trycks det in i framkant mot underlaget och expanderar ut (tillbaka) i bakkant. Dämpningen gör att det inte expanderar ut med samma kraft som det trycktes in utan lite av energin blir kvar i hjulet och blir värme. Är hjulen hårda så kommer de inte deformeras så mycket och därmed så kommer de inte absorbera så mycket energi, däremot så kommer vibrationer och ojämnheter överföras i högre grad till stommen och åkaren som istället får absorbera denna energi. Om det stämmer att rosa hjul blir varmare än svarta gummihjul med samma rullmotstånd så har de troligen mer dämpning. För att uppnå samma rullmotstånd får man göra dem hårdare istället. Detta förklarar ju också varför folk upplever dem som mer riktningsstabila, mindre känsliga för åkarens vikt men med sämre komfort.