Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

NLundmark

Members
  • Posts

    343
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

NLundmark's Achievements

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • Dedicated Rare
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In
  • Conversation Starter

Recent Badges

  1. Det är helt enkelt sista 3 siffrorna i skidans serienummer, det blir skidans ”namn” för att enklare hålla koll på vilka skidor som är vilka.
  2. Det som står vid bindningen är skidans serienummer. De sista 3 siffrorna som står för sig själva( tex 058, 060) är skidans hårdhet. De andra siffrorna handlar om när skidan är tillverkad och sen har den fått ett serienummer helt enkelt. Så har ingenting med lämplighet för olika fören eller dylikt.
  3. Nae, jag pratar isåfall om en tredje grej 😉 det här är en klack som monteras direkt på pjäxan, alltså under den. Man tar bort den vanliga och sätter dit den helt enkelt.
  4. Det är ingen extraklack Fleten och vissa andra Fischer-åkare kör med, utan det är en specialklack som monteras istället för den vanliga från fabrik. Och den gör givetvis att man FÅR ha längre stavar, eftersom man blir längre vid inmätning.
  5. Väldigt många av Fischer-åkarna har dessutom specialklackar på pjäxorna som bygger betydligt mer höjd än de vanliga
  6. Nae, rek pris för Redline är 9999kr. Däremot har de flesta butiker tagit 6495 under säsongen. Atomic är inte med på tåget med Skate X. Kan däremot tänka mig att Alpina kommer med en pjäxa som är kompatibel, med tanke på deras historiskt sett nära samarbete med Rottefella.
  7. Den i stort sett enda gången eliten väljer bort DP-skidor är ju när det är varmt. Och anledningen är ju att det inte funnits korta stakskidor med tryckzoner lämpliga för varmföre tidigare. Nästa säsong har åtminstone både Fischer och Madshus såna skidor.
  8. Det ”tråkiga” med staktrenden är ju att det fuskas nåt så oerhört. Höll mig i år längre ner i fältet än vanligt(runt placering 2000-3000) och jag fick ihop åtminstone 50 pers som skulle diskats utan tveksamheter. De flesta är dessutom medvetna om vad dom gör för så fort det kommer backar med ”teknikkontroll” saxas det korrekt. Annars skejtas det fan friskt. Både att man glider i saxningen och att man faktiskt kör ren växel 2.
  9. På mindre tävlingar är det mer regel än undantag att åkarna får lösa det själva.
  10. Det är inte vallan som varit Lager 157:s problem
  11. Nej det skulle jag inte säga. Typ för en åkare på 75kg
  12. Ska se om jag kommer ihåg rätt! 21 - produktionsår 5 - hårdhet, 5 står för medium. 37 - vecka de producerats. 771710 - skidans serienummer. 089 - FA-värdet, dvs hårdhet.
  13. Alla speedmax får den märkningen. I nuvarande ”line” får åtminstone Carbonlite och Speedmax Race Code-stämpel och det betyder ju egentligen inte mer än att dom tillhör Racing-sortimentet som görs med lite mer ”kärlek” än övrigt sortiment.
×
×
  • Create New...