Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tombom

Members
  • Posts

    47
  • Joined

  • Last visited

tombom's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In
  • Conversation Starter
  • First Post

Recent Badges

  1. Var hittar man ens sin sluttid från vasaåket? Allt jag kan se är "status: i mål". Och på diplomet står det att jag åkte lördagen den 6:e, fast jag körde på söndagen.
  2. tombom

    Struktur

    Rilla med Kuzmin XRiller?
  3. Jag tappade en spets ur en KV+-truga för ett par år sedan, men i mitt fall så tror jag att det berodde på att jag hade värmt sönder trugan när jag monterade den. Efter det så har jag varit mycket försiktig med värme när jag byter trugor. Och numer så kör jag för övrigt med KV+ skruvtrugor.
  4. Jag tror att de helt enkelt siktar på att uppnå samma storlek på startgrupper som de senaste åren. Och då är grupperna redan överfulla nu med tanke på att det blir en hel del sena manuella uppseedningar också. Jag gissar att på söndag så är fördelningen av åkare i grupp 0-9 enligt följande: 271, 417, 699, 1064, 1342, 1635, 1528, 1673, 1572, 1472 dvs. samma som förra året, sen är platserna slut och resten får stå i led 10 oavsett resultat ;-)
  5. Det kan nog stämma att du förbrukar fler kalorier och att du därför behöver längre tid att återhämta dig från ett långpass, men Slitaget på kroppen, och risken för skador är nog mindre. Min teori är att huvudfunktionen med lugna långpass är att man kan öka träningsdosen utan att bli skadad. Om du kunde köra ett hårt tempopass till i stället så skulle säkert träningseffekten bli större - ända tills det blir för mycket och du tvingas vila på grund av överansträngning/skada. Försök att se till att långpasset ligger sist i raden av aktiva träningsdagar, följt av vilodag. Då får du ut maximalt av långpasset, när kroppen är lite trött redan från början (kanske till och med kan utveckla fettförbränningen som vissa ser som ett egenvärde med långpass), och du hinner återhämta dig till nästa träningspass med hög intensitet. Kontentan av mitt resonemang är väl att om du "bara" tränar 2-3 ggr i veckan så borde du få ut mest om du kör allt med hög intensitet. Men om du ändå känner dig sliten (då menar jag ömhet, stelhet, kramp, osv) så kanske du borde byta ut ett pass mot något som är mer skonsamt, t.ex. ett lugnt långpass. Brasklapp: Ovanstående är mina privata tankar, utan några vetenskapliga belägg.
  6. KV+ skruvtrugor finns även i lössnömodell. Det man får tänka på är att det är ganska liten yta för själva limningen så man kan lätt vrida loss om snön är greppig, men rekommenderas starkt för rätt förhållanden. En annan sak är ta hänsyn till är att efter att ha börjat köra med styva stavar så finns det ingen återvändo. Man kanske inte märker någon större skillnad när man byter till en styv stav, men om man sen försöker byta tillbaka så blir skillnaden uppenbar, och inte angenäm. Jag försökte för något år sedan med billiga leki-stavar till rullskidor, men det var att kasta 700 kr i sjön helt i onödan.
  7. Var hittar du så billiga Team-hjul? Jag köpte nya hjul för någon vecka sedan och då kostar 4:or fram(bak) 399(499) kr/st för bara hjulen oavsett vart man handlar. Eller har du blandat ihop styckepris med pris per par?
  8. Jag tycker att Idre fjäll är ganska kompakt så man kan egentligen bo nästan var som helst men 100 m är ett tufft krav. I Askebyn. har du ca 300 m promenad till skidstadion. Om du bor intill övre delen av Västbacken så kan du ta skidorna tvärs över pisten och vidare till stadion. Annars kan du ju kolla efter något som ligger högt upp intill "fjället runt"
  9. Vad spelar det för roll för de lojala om även övriga från årets lopp också garanteras plats? Skillnaden är väl att man i lojalitetsprogrammet kan hoppa över något år (upp till 3 de senaste 6 åren) och ändå vara garanterad plats till kommande Vasalopp.
  10. Sen gäller det ju att man tar sig upp för första backen till att börja med. Det brukar vara ont om plats att sätta ner stavarna och man kan behöva vänta på att grannen kliver av trugan innan man lyfter igen. Förvänta dig inte fri väg från start!
  11. Om man är noga med att trycka fast trugan ordentligt innan man börjar skruva, så behövs det oftast ingen nyckel. Jag har ändå tillverkat en egen nyckel genom att borra ett hål i en plastsickel och såga ut spår för vingarna på skruven, samt ett urtag till kanten för att kunna trä på staven från sidan.
  12. Kan inte svara på millimetern när, men längden är väldigt lika mellan Kv+ limtrugor och Quick-Change
  13. Jag köpte denna från Pölder och är supernöjd. (Verkar dock inte finnas i lager hos TP just nu) https://polder.se/sv/stavar/stavar-tillbehor/trugor/kv-truga-tornado-x-large/
  14. I mitt fall så hade jag ett snitt på 3:42 efter 3,5 km, och 3:27 i snitt på hela loppet (2:26:10 på 42,66 km). Startade som sagt långt bak i led 3. Lite proppar får man ju räkna med, även om alla hade varit rätt seedade, så tidsförlusten i sig för att ta sig förbi de långsamma var kanske inte så stor. Men det kostar även extra kraft och energi att göra omkörnigar i tjärv lössnö utan stavfäste jämfört med om man kan ligga med i spåret i rimligt tempo. Det gäller framför allt när man betänker att det inte är en enstaka åkare i taget som man snabbt kör förbi, utan att man tvingas köra om ett helt tåg varje gång.
  15. Arrangörsseedning borde bara behövas till led 0. Fram tills i lördags trodde jag faktiskt att självseedning skulle fungera i skidlopp. Men jag har tydligen varit naiv. Nackdelen med kontroll från arrangören är att det blir mer betungande att arrangera, så alternativet riskerar att bli utan seedning bakom eliten i stället.
×
×
  • Create New...