Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

ViktorM

Members
  • Posts

    66
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

68 profile views

ViktorM's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

  1. Såg en Schweizare som tydligt gick på tvåans växel upp mot Hökberg i teknikkontrollen. Det uppmärksammades av personen som filmade med sin padda och som följde och även filmade bakifrån. Checkade nummerlappen och kontrollerade nu vad som hänt, och det är uppenbart att personen fått tidstillägg i målgång. Känns skönt att fuskare får straff när man själv försöker att hålla ordning på tekniken. Han hade startnummer 2384 om någon vill se resultatet..
  2. Utöver att man åker 1km längre på grund av omdragningarna på myrarna är att alla kurvor som uppståt. Leder till tjuvskejt i kurvor, många spårbyten och framförallt dåliga spår längre bak i leden. Ser inga fördelar med den omdragningen som gjordes.
  3. Körde med DP Sprint med nedsliten T1/medium slip från Jämtlands Skidservice. Grafit, LDQ 2.0 och n21 pulver. Tror detta var exakt det Lager157 rekommenderade också. Hade EXTREMT bra glid hela vägen, tror inte en enda gled om på hela loppet, vilket var en otrolig känsla. Tappade placeringar mellan alla kontrollerna förutom mellan Evertsberg-Oxberg där jag lyckades ta, enbart tack vare att jag gled om i nerförsbackarna.
  4. Måste tyvärr sälja min Skierg pm5. Mycket bra skick! Finns och hämtas i Kista eller Bromma. Säljes då vi flyttat kontor och har den stående där, och har inte plats på nya kontoret eller i hemmet. Använd cirka 315h. 11000kr!
  5. oxberg har helt rätt här. Klädaffärsrill kan inte låsas så kan alltid bara vara rullande/tryckande. Med växlad rill menas att den har utväxling, dvs metalldelen snurrar snabbare eller motsatt håll än vad du för den framåt över skidan, typ som denna: https://www.skistart.com/p-56413-swix-t047g-strukturverktyg-med-5-rullar.aspx
  6. Har någon förklaring på snön? Enligt prognoserna skulle det var det plusgrader på dagarna och minus på nätterna - borde ge isiga och snabba spår med grovkornig snö. Jag hade ingen känsla av att det var isigt, det var mest sockrigt och kärvt. För kallt på natten? För uppblandat av pistmaskinen?
  7. Kolla 29:27 i sändningen på SVT, 30 sekunder innan start. Det ser ju ut som att hela sidan mot älven rör sig VÄLDIGT mycket framåt vid led 3/4
  8. Vilken upplevelse. Jag var nog en av dom första in i gröten.. jag TROR att det blev en crash där stargärdets 50 spår -> opistat -> färre antal spår börjar där 50 spår ska samsas i cirka 40 spår. Jag försökte åka runt åt höger (startade längst fram i led 2), cirka 10 spår till vänster från högersidan) men när jag passerade dom 5-6 personerna som då låg där fastnade 3-4 andra som jag körde rätt in i och blev liggande. Just när jag ramlade fick jag en rejäl smäll mot axeln men båda stavarna var hela. 2 sekunder senare kommer 3-4 andra och kör in i högen och min högerstav knäcks på mitten. Lyckades ta mig upp efter att ha trasslat ur skidor och stavar från bröten med människor och ser då endast startlappar med 3xxx. Försöker staka mig framåt med en och en halv stav men det går brutalt långsamt. När jag kommer fram till backen så åker jag till stavutlämningen som är i mitten där det finns uppskattningsvis 5st 140cm och 2st 150cm kvar. Tar en 150cm (som är cirka 10 cm för kort) och börjar staka, men då är det redan smockat i backen och 50% 3xxx och 50% 4xxx så jag vet att jag då tappat från placering cirka 600 i starten till 1500. På toppen av backen har jag placering typ 1400. Staven är dock väldigt mjuk, har en rem som åker av hela tiden och ger skavsår direkt. I Mångsbodarna får jag två reservstavar av min sambo och har då placering runt 1000. Jag plockar lite till fram till Evertsberg med placering runt 950 men det har kostat för mycket att köra hårt på myrarna och axeln värker, så jag ger upp lite om topp 1000 redan där. Målet var innan topp 600 vilket jag fattade var kört redan när jag tog en av dom sista stavarna i backen så motivationen var i botten. När jag kommer till Eldris räknar jag snabbt kilometertiderna och inser att om jag kör på lite så klarar jag sub5h vilket jag gjorde med några minuters marginal. Katastroflopp helt enkelt. Måste kritisera hela startproceduren - hur kan sista utropet vara 1 minut till start och sedan helt tyst? alla lopp jag kört i år har varit 1 minut, 30 sekunder, 15 sekunder, 10, 5 och sen ett tydligt startskott.
  9. Yes, sorry för jinx. Vänder snabbt, hinner nog ändrats två och tre gånger innan också!
  10. Dags att låsa prognosen, just nu -4, sol och lätt medvind på VL!
  11. Skulle säga att det beror mycket på om man står i led långt fram eller bak. Längre bak: häng inte på stavarna i backen när det står stilla, håll helst upp dom och lita på att fästet biter bra när man saxar. Längre fram: håll koll vad som händer några åkare fram och håll koll på åkare runt så ingen byter spår rätt över skidorna eller stavarna.
  12. Jag antar att nu när skejt är tillåtet i ÖS så går det inte längre att seeda sig via ÖS till vasan?
  13. Otroligt fint väder, tror inte jag tävlat i sånt fint väder förut. Spåren höll bättre än vad jag förväntade. Lite stökigt i starten med två spår i bredd, såg en del stavar som knäcktes direkt. Men annars fungerade det bra att snabbare åkare varvade till vänster.
  14. Väldigt offensiv. Har efter 4 vasalopp kommit till insikten att det inte spelar någon roll hur mycket krafter man sparar med på myrarna, efter Hökberg är kroppen ändå slut...
  15. Fina spår bortsett från ett fåtal partier som var katastrof som mest var ett tunt lager av is och grus. Snabbt före, gick fort efter Gopshus. Äntligen skidor som var på plus idag mot dom jag åkte med
×
×
  • Create New...