Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skogstokig1

Members
  • Posts

    272
  • Joined

  • Last visited

Skogstokig1's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In
  • Conversation Starter
  • First Post

Recent Badges

  1. Precis som Eleganten har även jag fått mina nya skidor levererade. Jenex V2 Aero 150 Retro Classic - Det häftiga namnet förpliktigar och jag blev inte besviken! Har aldrig stått på ett par rullskidor tidigare så det känns skönt med dubbla bakhjul, knepigt med balansen är det ändå, men nu efter några timmars åkning börjar det ordna upp sig. "Speedreducers" sitter i fram och jag skulle säga att de är helt nödvändiga eftersom skidorna rullar i mitt tycke mkt Lätt! Frambromsen (för att tala svenska) har 4 lägen: Läge 1 är helt urkopplat - skönt vid stakning i motvind då det går tungt ändå. Läge 2 motsvarar ungefär snabbföre på vintern skulle jag säga...nästan lite för lätt att diagonala med. Läge 3 känns som trögföre/sugsnö, perfekt läge för teknikträning då man inte riskerar att skidorna åker ifrån en. Läge 4 är perfekt för skapliga nedförsbackar alt. tuff stakträning. Åkte på cykelvägen ner under järnvägen här hemma (inte såå brant) och där orkade läge 4 hålla farten utan att den ökade. Kändes som att bromsen var effektivast i låg fart för när jag stakade jag på lite fick jag känslan av att det gick fortare (ehm... förvisso rätt naturligt men då höll inte bromsen emot lika hårt utan farten ökade istället för att vara konstant, Obs - högst ovetenskaplig slutsats! ;-) ) Detta läge rekommenderas dock inte på grus då risk finns att hjulet helt enkelt inte vill snurra mot underlaget...blir lite som att nita med frambromsen på cykeln = inte såå lyckat :P Handtagen som man ställer bromsarna med är väldigt lättmanövrerade och sitter stadigt i sina lägen. Som komplement till dessa främre fartsänkare så har även jag bromsar på båda bakhjul(spar)en, som en extra säkerhet. Funkar helt ok men det är inget man nitar med! Dock fullt dugliga. Har kört på elljusspåret i Storvreta (det grusade nya spåret) och det är inga problem. Visst sjutton märker man att markfrigången inte räcker till alla gånger men man åker inte på ett salsgolv heller. Rullar ganska lätt ändå på det underlaget. Har t o m kört första biten på gamla barkspåret - ca 500m - och det gick det med...fast hellre än bra! Skogsvägen är inga problem. Packad grusväg med endast mindre stenar går bra att åka på. Körde idag en runda på asfalt för första gången och här kändes skidorna lite studsiga, vilket lär ha med lufthjulen att göra = en vanesak. Något jag noterat är att man måste åka lite bredare med fötterna än på vintern, annars hakar bakhjulen i varann varpå det blir tvärstopp (då framhjulet gör sig redo att korsa andra skidan - vilken den inte kan så det blir tvärnit istället). Då gäller det att vara snabb med korrigering annars ligger man där. Om vi bortser från att stänkskydd vore trevligt att ha så kan Omdömet såhär långt bara bli toppbetyg eftersom: De går på alla någorlunda släta och hårda underlag (gräsmatta funkar det med ;) ), Motståndet kan lätt justeras under färd vid t ex upp el. nedförsbackar. Vadbromsarna i bak är bra som extra säkerhet även om den vane rullskidåkaren säkert klarar sig utan. Lufthjulen rullar lätt och hyggligt vibrationsfritt. Till nöds går det t o m att ta enklare skateskär - om man vill vila benen en stund. Som sagt: JAG blev inte besviken :D
  2. Var fick du tag på dessa? Har själv väntat i drygt 1 mån på leverans från Skistart.
  3. Hm.. på hemsidan står det att skidorna finns i lager. Inte helt uppdaterat kanske.
  4. Har du hört något om leveranstiden? Jag är själv väldigt nära att köpa samma skida men jag har inte lyckats hitta någon annan affär som säljer just denna modell. Tips på andra skidbutiker med denna i sitt sortiment mottages tacksamt :) Att köpa från utlandet - om nu det blir så mkt billigare? - känns inte såå bra om det nu skulle bli något fel med utrustningen, bökigt och krångligt med kontakt och frakt. Någon med erfarenhet av detta?
  5. Hahaha.. Strålande sammanfattning där Labradoren :D
  6. Jag hade väl tur då kanske eftersom jag hann med innan de tog slut ;) Möjligen köpte Tony upp restlagret från Garmin? Det lät på en annan åf som att 310an var slut även där - hos Garmin alltså. Det skulle kunna förklara det något udda antalet 84st :)
  7. Det här måste väl ändå vara helrätt pris? En Garmin 310 XT HR för 1995:-. http://www.polder.se/sv/produktsortiment/puls-gps/garmin/garmin-forerunner-310-xt-hr/
  8. Jag försöker bara lära mig hur det hänger ihop med fäste/glid/valla/sickling. Är total nybörjare men flitig läsare av all info jag kommer över för att på så sätt lära av andras erfarenheter - vilka förvisso skiljer, precis som åsikter hit o dit. Att sickling funkar verkar det ju inte vara nåt tvivel om men HUR (microhår osv.) i jämförelse med valla...som är, minst sagt, en riktig djungel med produkter och behandlingar. Att det finns många som "vet" hur det ska vara är ju bara att finna sig i men det gäller ju att hitta det som passar bäst för en själv. 1 m rött klister låter som ett alternativ under vattenskidorna i fall dragbåten skulle få motorstopp ;) , annars håller jag mig nog till mer "normala" metoder :)
  9. Hahaha - Bra tips där Lars-Erik ;) Har jag fattat det hela rätt med att målet med skidornas glidytor är att där ska finnas så lite "microhår" som möjligt? Oavsett om man stålsicklar sig ned till slät yta eller "bakar in" håren i valla (ÄR det verkligen det som sker vid vallning eller var det ett skämt ifrån någon?). Tror det var Du L-E som skrev tidigare att med stålsickling får man kanske aldrig Bäst glid men däremot mkt bättre glid än de flesta hobbyvallare klarar av att fixa med vanlig valla. Är jag rätt ute?
×
×
  • Create New...