Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vem vinner Vasaloppet 2014?


larsbern

Recommended Posts

En månad/fyra veckor kvar. Paus i Ski Classics. Dags att veva igång tipsen och motiveringarna.

 

Som vanligt spelas tidigare vinnare som Brink, Tynell, Aukland och Svärd till låga odds liksom långvariga aspiranter som Ahrlin och Rezac. Snart får väl Jimmie Johnsson räknas dit också. Seger-norrmännen Östensen och Kjölstad seglar naturligtvis upp likt Tynell den yngre.

 

Personligen tror jag dock att Jens Eriksson har lärt sig från ifjol och ror hem det. Dark horse sätter jag John Kristian Dahl som.

Link to comment
Share on other sites

Intervjun med Simen Östenssen efter König tycker jag sa allt. En vresig, sur tvåa som gick emot all kotym om att hylla orten och arrangörerna och kallade det för ett riktigt skitlopp. Han såg fram emot att åka Vasan som är ett RIKTIGT lopp... Och då var han ändå tvåa. Luktar revanschlusta...
Link to comment
Share on other sites

Tror det är större för norrmännen att tvåla till svenskarna i Vasaloppet än för svenskarna att ta hem Birken framför näsan på norrmännen.

Ja onekligen. Vasaloppet är ju juvelen bland skidlopp alla kategorier. Men med tanke på att vi är underdogs i skidvärlden kontra norrmännen f n så borde det ju smälla rätt högt att vinna Birken tycker man.

Link to comment
Share on other sites

Bland svenskarna så tror jag mer på Daniel Tynell än någon annan svensk i år. Han levererade igår ganska bra och varit med och kört hårt på andra tävlingar.

Svärd verkar ju ha problem ständigt varje år med att han inte får vara frisk. Det vore ju roligt för honom om han kunde lyckas en gång till.

Inte så konstigt att dom kritiserade banan. Vem som hellst vet väl att en bana som ska varvas inte blir så jätte roligt. Så ju inte alls bra ut så som dom fick sicksacka mellan åkare.

Link to comment
Share on other sites

Tror segraren finns bland J Aukland, Östensen, D Tynell eller Brink.

 

Resten har av olika anledningar ingen möjlighet att orka i 9 mil.

 

Har du inte presterat denna eller förra säsongen, eller visat att VL passar dig bra (ex Brink, D Tynell) så finns ingen möjlighet att sticka upp i det längsta av alla lopp.

R Tynell hade inte vunnit La D om det varit +60km, KLL (snöfall, endast 42 km) går inte jämföra med Vasaloppet.

När visade övriga toppkandidater att de är absolut bäst efter 3h stakning?

Rätta mig om jag har fel :)

Link to comment
Share on other sites

En kraftig varning känns befogad för Kjölstad och Dahl (8,7 ifjol). Om nu Dahl skiter i spurtprisen.

Marcia Longa inte så kort och tog 3.10-.

Kölstad o Östensen har ju båda varit placerade 1,2,4 på de tre Swix Ski Cl loppen.

Håller med! Kjölstad har kommit 10,5,8 de senaste tre åren och -12 var har dessutom med och spurtade om segern. Så nog kan han det här!

Jag tror på honom.

Link to comment
Share on other sites

Jag tippar att min vän Oskar Svärd vinner, även om det inte sett så ut så i loppen hittills i vinter. Jag har mina skäl att tro, eller låt säga hoppas, så

Jag hoppas du har rätt efter flera säsonger av motgångar för Svärd. Tror du han hinner komma i form efter vinterns sjukdomsuppehåll?

 

Tynell blir nog farlig i år, det är mitt tips. De gula TUB-åkarna kan också slå till.

Link to comment
Share on other sites

Bill Impola

Det är en dark horse det' date=' men inte omöjligt. Han har höjt sig avsevärt till den här säsongen. Sen behöver ju placeringarna 24-19-25 snäppas upp avsevärt för konkurrensen i Vasaloppet är än tuffare än de första Ski Classics på kontinenten.[/quote']

Han kommer vara i storform på vasaloppet.

Tränat hårdare än någonsin i år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är det någon av OS-hjältarna som kommer till Vasaloppet? Rickardsson t.ex. verkar ju vara i sitt livs form och var ju snubblande nära redan 2012 när Brink tog sin tredje seger.

 

Sen har ju master Wickström seglat upp som en dark horse, även det likt 2012. Han sopade nyss hem Engelbrektsloppet bl.a. genom att välja rätt spår på upploppet. Gör han samma "move" om två veckor på Vasagatan i Mora?

Link to comment
Share on other sites

Sen har ju master Wickström seglat upp som en dark horse, även det likt 2012. Han sopade nyss hem Engelbrektsloppet bl.a. genom att välja rätt spår på upploppet. Gör han samma "move" om två veckor på Vasagatan i Mora?

Knappast, det lär vara liiiite tuffare motstånd än Jocke Engrström att spurta mot på Vasan. (Nog för att både Wickström och Engström är vassa men spurtar om Vasasegern lär de inte göra i år iaf)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...