Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Norges dåliga glid


bjorn12

Recommended Posts

Efter alla klagomål från vårt västra grannland på dåliga skidor under stafetterna bestämde jag mig för att undersöka saken. Eftersom jag för tillfället har ryggskott så fanns det inget bättre att göra (fast jag håller gärna på med sånt här ska erkännas :) ). Jag tittade igenom damstafetten igen, stoppade inspelningen då svenskorna respektive norskorna passerade samma punkt inför en utförbacke och ett lättåkt parti och läste sedan av tiden på tävlingsklockan. När backen var slut gjorde jag på samma sätt. Det är inte riktigt samma sträckor på alla varv eftersom bara ställen där jag kunde avgöra att båda åkarna var på samma plats kunde användas. Så här blev det:

 

(+ säger hur mycket sämre tid norskan hade)

Sträcka 1

Backens längd Glidskillnad

17 sek +0,2 sek

52 sek +1,5 sek

34 sek -2,8 sek

48 sek +0,6 sek

23 sek -0,3 sek

93 sek -1,1 sek

46 sek -0,6 sek

16 sek -0,5 sek

29 sek -0,3 sek

 

-3,3 sek

 

Sträcka 2

30 sek -0,5 sek

35 sek -0,5 sek

39 sek +1,2 sek

32 sek - 0,1 sek

24 sek -0,6 sek

44 sek +0,3 sek

29 sek -0,6 sek

47 sek -1,4 sek

37 sek +1,4 sek

 

+0,2 sek

 

Sträcka 3

40 sek -0,5 sek

43 sek -1,4 sek

 

-1,9 sek

 

Sträcka 4

- -

(Nästan inga bilder på Björgen)

 

Resultat: Lite, lite bättre glid för Norge.

 

Det här säger ju inte allt men jag tycker inte att Norge kan skylla på något katastrofglid. Det som syntes tydligt var att de förlorade uppför och fästet har väl ingen klagat på.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply
Efter alla klagomål från vårt västra grannland på dåliga skidor under stafetterna bestämde jag mig för att undersöka saken. Eftersom jag för tillfället har ryggskott så fanns det inget bättre att göra (fast jag håller gärna på med sånt här ska erkännas :) ). Jag tittade igenom damstafetten igen, stoppade inspelningen då svenskorna respektive norskorna passerade samma punkt inför en utförbacke och ett lättåkt parti och läste sedan av tiden på tävlingsklockan. När backen var slut gjorde jag på samma sätt. Det är inte riktigt samma sträckor på alla varv eftersom bara ställen där jag kunde avgöra att båda åkarna var på samma plats kunde användas. Så här blev det:

 

(+ säger hur mycket sämre tid norskan hade)

Sträcka 1

Backens längd Glidskillnad

17 sek +0,2 sek

52 sek +1,5 sek

34 sek -2,8 sek

48 sek +0,6 sek

23 sek -0,3 sek

93 sek -1,1 sek

46 sek -0,6 sek

16 sek -0,5 sek

29 sek -0,3 sek

 

-3,3 sek

 

Sträcka 2

30 sek -0,5 sek

35 sek -0,5 sek

39 sek +1,2 sek

32 sek - 0,1 sek

24 sek -0,6 sek

44 sek +0,3 sek

29 sek -0,6 sek

47 sek -1,4 sek

37 sek +1,4 sek

 

+0,2 sek

 

Sträcka 3

40 sek -0,5 sek

43 sek -1,4 sek

 

-1,9 sek

 

Sträcka 4

- -

(Nästan inga bilder på Björgen)

 

Resultat: Lite, lite bättre glid för Norge.

 

Det här säger ju inte allt men jag tycker inte att Norge kan skylla på något katastrofglid. Det som syntes tydligt var att de förlorade uppför och fästet har väl ingen klagat på.

Jag håller med dig, det var lika i herrarnas. Norrmännen tappade ju uppför :D

Klockren analys!!

Link to comment
Share on other sites

Efter alla klagomål från vårt västra grannland på dåliga skidor under stafetterna bestämde jag mig för att undersöka saken. Eftersom jag för tillfället har ryggskott så fanns det inget bättre att göra (fast jag håller gärna på med sånt här ska erkännas :) ). Jag tittade igenom damstafetten igen, stoppade inspelningen då svenskorna respektive norskorna passerade samma punkt inför en utförbacke och ett lättåkt parti och läste sedan av tiden på tävlingsklockan. När backen var slut gjorde jag på samma sätt. Det är inte riktigt samma sträckor på alla varv eftersom bara ställen där jag kunde avgöra att båda åkarna var på samma plats kunde användas. Så här blev det:

 

(+ säger hur mycket sämre tid norskan hade)

Sträcka 1

Backens längd Glidskillnad

17 sek +0,2 sek

52 sek +1,5 sek

34 sek -2,8 sek

48 sek +0,6 sek

23 sek -0,3 sek

93 sek -1,1 sek

46 sek -0,6 sek

16 sek -0,5 sek

29 sek -0,3 sek

 

-3,3 sek

 

Sträcka 2

30 sek -0,5 sek

35 sek -0,5 sek

39 sek +1,2 sek

32 sek - 0,1 sek

24 sek -0,6 sek

44 sek +0,3 sek

29 sek -0,6 sek

47 sek -1,4 sek

37 sek +1,4 sek

 

+0,2 sek

 

Sträcka 3

40 sek -0,5 sek

43 sek -1,4 sek

 

-1,9 sek

 

Sträcka 4

- -

(Nästan inga bilder på Björgen)

 

Resultat: Lite, lite bättre glid för Norge.

 

Det här säger ju inte allt men jag tycker inte att Norge kan skylla på något katastrofglid. Det som syntes tydligt var att de förlorade uppför och fästet har väl ingen klagat på.

Skulle betala bra før att se en hopklippt snutt som bara visar dom hær bitarna!

 

(Bra jobb!)

Link to comment
Share on other sites

Norrbaggarna är ju bara in i helsike dåliga förlorare, och att just Sverige förnedrar dom är ju så svårt för dom så det är nästan löljigt.

Jag har sett alla lopp på norsk tv och vet hur jargongen är mot särskilt Sverige.

Vg.no hade tex ett klipp med Brinks genomklappning på sin sida innan stafetten.....den försvann ju jävligt fort kan jag säga....

Norge lägger tre ggr så mkt stålar på vallning som övriga länder.

Dåliga skidor....kom igen nu..pinsamt. Dom har tre guld redan...riktigt kassa skidor supermännen och kvinnorna verkar ha. Bara ta nederlaget med heder och lycka till nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också tyckt snacket om norges vallafiasko varit överdrivet. Rönning idag såg ju absolut ut att ha likvärdiga skidor som de runt omkring. Precis som Laxkung säger tappar norskarna uppför!

Nu kan det iofs vara så att de har hyggligt högfartsglid men att skidorna suger fast när de ska staka eller diagonala. Det är mycket svårare att se.

Link to comment
Share on other sites

Efter alla klagomål från vårt västra grannland på dåliga skidor under stafetterna bestämde jag mig för att undersöka saken. Eftersom jag för tillfället har ryggskott så fanns det inget bättre att göra (fast jag håller gärna på med sånt här ska erkännas :) ). Jag tittade igenom damstafetten igen, stoppade inspelningen då svenskorna respektive norskorna passerade samma punkt inför en utförbacke och ett lättåkt parti och läste sedan av tiden på tävlingsklockan. När backen var slut gjorde jag på samma sätt. Det är inte riktigt samma sträckor på alla varv eftersom bara ställen där jag kunde avgöra att båda åkarna var på samma plats kunde användas. Så här blev det:

 

(+ säger hur mycket sämre tid norskan hade)

Sträcka 1

Backens längd Glidskillnad

17 sek +0,2 sek

52 sek +1,5 sek

34 sek -2,8 sek

48 sek +0,6 sek

23 sek -0,3 sek

93 sek -1,1 sek

46 sek -0,6 sek

16 sek -0,5 sek

29 sek -0,3 sek

 

-3,3 sek

 

Sträcka 2

30 sek -0,5 sek

35 sek -0,5 sek

39 sek +1,2 sek

32 sek - 0,1 sek

24 sek -0,6 sek

44 sek +0,3 sek

29 sek -0,6 sek

47 sek -1,4 sek

37 sek +1,4 sek

 

+0,2 sek

 

Sträcka 3

40 sek -0,5 sek

43 sek -1,4 sek

 

-1,9 sek

 

Sträcka 4

- -

(Nästan inga bilder på Björgen)

 

Resultat: Lite, lite bättre glid för Norge.

 

Det här säger ju inte allt men jag tycker inte att Norge kan skylla på något katastrofglid. Det som syntes tydligt var att de förlorade uppför och fästet har väl ingen klagat på.

Och det är då förstås en analys som visar glidet över hela banan och även utgår från att utgångsfarten i aktuell backe är den samma???

Link to comment
Share on other sites

Efter alla klagomål från vårt västra grannland på dåliga skidor under stafetterna bestämde jag mig för att undersöka saken. Eftersom jag för tillfället har ryggskott så fanns det inget bättre att göra (fast jag håller gärna på med sånt här ska erkännas :) ). Jag tittade igenom damstafetten igen' date=' stoppade inspelningen då svenskorna respektive norskorna passerade samma punkt inför en utförbacke och ett lättåkt parti och läste sedan av tiden på tävlingsklockan. När backen var slut gjorde jag på samma sätt. Det är inte riktigt samma sträckor på alla varv eftersom bara ställen där jag kunde avgöra att båda åkarna var på samma plats kunde användas. Så här blev det:

 

(+ säger hur mycket sämre tid norskan hade)

Sträcka 1

Backens längd Glidskillnad

17 sek +0,2 sek

52 sek +1,5 sek

34 sek -2,8 sek

48 sek +0,6 sek

23 sek -0,3 sek

93 sek -1,1 sek

46 sek -0,6 sek

16 sek -0,5 sek

29 sek -0,3 sek

 

-3,3 sek

 

Sträcka 2

30 sek -0,5 sek

35 sek -0,5 sek

39 sek +1,2 sek

32 sek - 0,1 sek

24 sek -0,6 sek

44 sek +0,3 sek

29 sek -0,6 sek

47 sek -1,4 sek

37 sek +1,4 sek

 

+0,2 sek

 

Sträcka 3

40 sek -0,5 sek

43 sek -1,4 sek

 

-1,9 sek

 

Sträcka 4

- -

(Nästan inga bilder på Björgen)

 

Resultat: Lite, lite bättre glid för Norge.

 

Det här säger ju inte allt men jag tycker inte att Norge kan skylla på något katastrofglid. Det som syntes tydligt var att de förlorade uppför och fästet har väl ingen klagat på.[/quote']

Och det är då förstås en analys som visar glidet över hela banan och även utgår från att utgångsfarten i aktuell backe är den samma???

Eftersom Norge tydligen har klister under hela sina skidor borde fallet vara så.

Link to comment
Share on other sites

Intressanta analyser men som andra belyser finns det fler variabler. Även lågfartsglid och i hur stor mån klistret suger i vid all åkning.

Det är det jag menar, lätt att stirra sig blind på det man vill se och sen göra en så smal analys. Exempelvis så hade Rönning inte sämre glid än någon annan in på stadion men uruselt på första delen av varvet, låg först och drog men innan stigning efter en kortare utförskörning så tappade han till sist/näst sist och det innan han fått visa att formen, som enligt många är sämre än svenskarnas. Men snart är OS över och vardagen med VC tävlingar är tillbaka, ska verkligen bli roligt att se svenskarna dominera nu när trenden har vänt och Sverige är bäst. För visst är det så? Annars vinner man väl inte OS guld, för det kan väl inte vara så att Sverige bara lyckas då andra misslyckas?

Link to comment
Share on other sites

Jag har sagt hela tiden att den stora anledningen till att Norge gått dåligt utom i de två fösta loppen bara till liten del kan skyllas på materialet. Jag tror att deras höghöjdsuppladdning varit felaktig eftersom formen dalat rakt över hela laget, den kan ha legat på fel höjd,fel i tiden och att de tränat för hårt under vistelsen eller någon annan anledning. Dock kan konstateras att svenskarnas upplägg varit klockrent :):)

 

För att återgå till materialet (håller med om Rönning) så framkom något intressant under "Alla snackar Sotchi" och det var att Petter Northug kört på fabriksslipade skidor och var den i norska laget, som behållit glidet loppet igenom. Det för tankarna till en annan tråd om vallning-stenslipning, där Dunderklumpen kommer med en intressant tes; att först grunda med mjukt, sen hårt, sen pulver. Jag och någon mer invände mot det och menade hårt-mjukt-pulver, vilket är det rätta ? Man ställer sig frågande hur en fabriksslipad skida är jämfört med en ny stenslipad skida, varför behöll Northugs glidet bättre än de teamslipade skidorna. Vad lägger man på efter maskinslipen, vad lägger efter teamslipen ?

 

Det är många frågetecken, hoppas det kommer fram efter OS vad som är det optimala efter en fabriksslip resp efter en inlämnad slipning, något som vi vanliga skidåkare kan ha nytta av.

Jag har varit med om att skidorna "dött" resp att glidet varit i stort sett oförändrat mil efter mil, men inte hittat någon magisk förklaring.

Link to comment
Share on other sites

Men snart är OS över och vardagen med VC tävlingar är tillbaka, ska verkligen bli roligt att se svenskarna dominera nu när trenden har vänt och Sverige är bäst. För visst är det så? Annars vinner man väl inte OS guld, för det kan väl inte vara så att Sverige bara lyckas då andra misslyckas?

Emil Jönsson om någon har genom åren visat hur man dominerar världscupen utan att vinna mästerskap så varför skulle inte även det kunna gälla norska åkare?

Att Sverige har framgångar bara när andra nationer misslyckas känns som ett riktigt hån mot både aktiva, ledare och vallare!

Link to comment
Share on other sites

Men snart är OS över och vardagen med VC tävlingar är tillbaka' date=' ska verkligen bli roligt att se svenskarna dominera nu när trenden har vänt och Sverige är bäst. För visst är det så? Annars vinner man väl inte OS guld, för det kan väl inte vara så att Sverige bara lyckas då andra misslyckas?[/quote']

Emil Jönsson om någon har genom åren visat hur man dominerar världscupen utan att vinna mästerskap så varför skulle inte även det kunna gälla norska åkare?

Att Sverige har framgångar bara när andra nationer misslyckas känns som ett riktigt hån mot både aktiva, ledare och vallare!

I det här fallet gäller det väl även Norska åkare...eller? De svenskar som ingick i stafett laget (herr) har tillsammans 8 VC segrar sedan 2008.

Link to comment
Share on other sites

Men snart är OS över och vardagen med VC tävlingar är tillbaka' date=' ska verkligen bli roligt att se svenskarna dominera nu när trenden har vänt och Sverige är bäst. För visst är det så? Annars vinner man väl inte OS guld, för det kan väl inte vara så att Sverige bara lyckas då andra misslyckas?[/quote']

Emil Jönsson om någon har genom åren visat hur man dominerar världscupen utan att vinna mästerskap så varför skulle inte även det kunna gälla norska åkare?

Att Sverige har framgångar bara när andra nationer misslyckas känns som ett riktigt hån mot både aktiva, ledare och vallare!

I det här fallet gäller det väl även Norska åkare...eller? De svenskar som ingick i stafett laget (herr) har tillsammans 8 VC segrar sedan 2008.

Hur menar du nu?

Link to comment
Share on other sites

Emil Jönsson om någon har genom åren visat hur man dominerar världscupen utan att vinna mästerskap så varför skulle inte även det kunna gälla norska åkare?

Att Sverige har framgångar bara när andra nationer misslyckas känns som ett riktigt hån mot både aktiva' date=' ledare och vallare![/quote']

I det här fallet gäller det väl även Norska åkare...eller? De svenskar som ingick i stafett laget (herr) har tillsammans 8 VC segrar sedan 2008.

Hur menar du nu?

Att håna Mattias Fredriksson och de vallare som var verksamma på den tiden är helt legalt men att ställa frågan om Sverige är bäst bara för att de tar os guld på överlägset bästa materialet är rena dödssynden i den guldyra som nu råder.

 

Materialet inom längskidåkningen har nog större betydelse än vad vi alla tror. Norge har senaste årtiondet utan tvekan legat i topp vad gäller vallning. Så frågan är om de fysiskt varit så överlägsna alltid? Vad hade Sverige presterat i Lillehammer på norrmännens skidor, och att få åka på tyskarnas material i tour de ski där dom ibland har bättre placeringar än väntat men synbart bra under fötterna.

Link to comment
Share on other sites

I det här fallet gäller det väl även Norska åkare...eller? De svenskar som ingick i stafett laget (herr) har tillsammans 8 VC segrar sedan 2008.

Hur menar du nu?

Att håna Mattias Fredriksson och de vallare som var verksamma på den tiden är helt legalt men att ställa frågan om Sverige är bäst bara för att de tar os guld på överlägset bästa materialet är rena dödssynden i den guldyra som nu råder.

 

Materialet inom längskidåkningen har nog större betydelse än vad vi alla tror. Norge har senaste årtiondet utan tvekan legat i topp vad gäller vallning. Så frågan är om de fysiskt varit så överlägsna alltid? Vad hade Sverige presterat i Lillehammer på norrmännens skidor' date=' och att få åka på tyskarnas material i tour de ski där dom ibland har bättre placeringar än väntat men synbart bra under fötterna.[/quote']

Det är många medaljer som kunde tagits om materialet suttit. Glöm inte Rickardssons nästa givna guld (Oslo 15 km klaasikst) eller Johan Olsson (Liberec 15 km klassiskt). Så det är naturligt att det svänger, det fanns ju tidigare en lång tradition hos svenska vallateamet att inte kunna valla fäste överhuvudtaget i problemfören runt nollan (klippet där vallachefen ser helt oförstående ut när han tillfrågas om rugg är ju en klassiker), men man har uppenbarligen satsat på att skaffa kunskaper i detta före och Norge bommat glidet i entremvärma (deras skidor var ju bra innan väderomslaget under OS).

Link to comment
Share on other sites

Jag har sagt hela tiden att den stora anledningen till att Norge gått dåligt utom i de två fösta loppen bara till liten del kan skyllas på materialet. Jag tror att deras höghöjdsuppladdning varit felaktig eftersom formen dalat rakt över hela laget, den kan ha legat på fel höjd,fel i tiden och att de tränat för hårt under vistelsen eller någon annan anledning. Dock kan konstateras att svenskarnas upplägg varit klockrent :):)

 

För att återgå till materialet (håller med om Rönning) så framkom något intressant under "Alla snackar Sotchi" och det var att Petter Northug kört på fabriksslipade skidor och var den i norska laget, som behållit glidet loppet igenom. Det för tankarna till en annan tråd om vallning-stenslipning, där Dunderklumpen kommer med en intressant tes; att först grunda med mjukt, sen hårt, sen pulver. Jag och någon mer invände mot det och menade hårt-mjukt-pulver, vilket är det rätta ? Man ställer sig frågande hur en fabriksslipad skida är jämfört med en ny stenslipad skida, varför behöll Northugs glidet bättre än de teamslipade skidorna. Vad lägger man på efter maskinslipen, vad lägger efter teamslipen ?

 

Det är många frågetecken, hoppas det kommer fram efter OS vad som är det optimala efter en fabriksslip resp efter en inlämnad slipning, något som vi vanliga skidåkare kan ha nytta av.

Jag har varit med om att skidorna "dött" resp att glidet varit i stort sett oförändrat mil efter mil, men inte hittat någon magisk förklaring.

Fabriksslip betyder säkert en normal rakstukture medan norga säkert själv använt sig av andra strukturer.

 

Vid riktigt vått före o smutsig snö bränner de pulvret på en ren skida alttså inga mjuka eller ens hårda paraffiner under pulvret. Före nästa tävling körs skidan på nyt genom slipen.

Link to comment
Share on other sites

En liten resumé av första sträckan på herrstafetten med utgångspunkt från Rönning. Tiden är ungefärlig åktid. R=Rönning följt av placeringssiffra på honom och, när avståndet börjar bli större, tider i sekunder efter täten.

Var och en får väl döma själv. Jag tycker att Rönning inte hänger med uppför, framför allt på slutet - men jag ser inte något katastrofglid.

 

1.00 tunneln R 1

1.45 efter nedför R 1

2.15 efter nedför R 2 i ett led

5.50 uppför börjar R1

7.00 nedför börjar R 1

7.47 varvning R 1, TV-kommentar om bra glid för Norge

8.50 efter uppför R 1

9.25 efter nedför R 2 i ett led

9.45 nedför R 4

10.15 efter nedför o kort uppför R 6

10.30 i nedför R 7

10.50 i uppför R 9 + 2,5 sek

11.10 i uppför R försöker gå om bredvid spår men går in i 5 led

11.53 uppför slut, tidskontr. R 9 +5,9 sek

12.40 efter nedför R 12 +2,8 sek

13.30 efter uppför i nedför R +2,4 sek

13.48 uppför börjar

15.00 uppför slut, nedför börjar R +4 sek

15.40 varvning R +4,2 sek

16.50 efter uppför R +4 sek

17.55 efter nedför R 4,2 sek

18.25 i nedför R 4,8 sek

18.40 uppför börjar

19.38 uppför slut, tidskontr. R 9, +11,0 sek

21.30 uppför börjar,efter ned upp o ned R 6, +16,5 sek

22.35 uppför slut R +25 sek (enl. kommentator)

23.16 sträckan slut R 6, +26,3 sek

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkade Rönnings uttalande mer som att det fryser i något vid diagonal och stakning..dvs framföringen blir inte len och fin.

Detta utesluter inte bra glid utför.

 

Norges misslyckande innehåller nog flera delar:

-Sämre skidor

-Inte optimal formtopp

 

sist men inte minst psykologi!!!

 

Alla minns vi Sverige - Vitryssland i hockey, skulle tro att detta är en viskning jämfört med hur norrmännen ser på dubbla medaljmissar i stafett.

 

Det finns inte mkt självförteonde kvar i den norska truppen, osäkerheten och paniken sprider sig på alla plan, en nästa omöjlig miljö att prestera i. Pressen utifrån är enorm och blir inte mindre.

Jag skulle inte vilja vara åkare eller vallare i norska laget just nu.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...