Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förklara det svenska vallaundret i OS


Brannigan

Recommended Posts

Det vore mycket intressant att höra spekulationer, gärna så initierade som möjligt om vad framgången för svenskarna har handlat om. Strukturer, rätt pulver, eller några nya hemliga innovationer? Norrmännen har stora resurser bakom sig och en systematik som de jobbat på länge, så det vi ser i OS, ska ju inte riktigt kunna hända. Skillnaderna ska inte vara så stora mellan olika länders professionella vallateam. Någon som kan förklara?
Link to comment
Share on other sites

Jag är också förbluffad över att det kan vara så stor skillnad mellan bra och dåliga skidor. Inte bara nu i OS (vilket med sitt extremväder förmodligen ger större utslag dock). Även om Norges vallafiasko har analyserats och dissats på forumet, så tycker jag ändå att man då och då ser tydliga exempel på tex att en som ligger först i en klunga glider ifrån en bakomliggande åkare, vilket borde vara omöjligt med tanke på "suget". På den nivån borde det handla om tiondels procent i prestandavinster. Men här och där ser man ju stor skillnad tom som tvi-tittare. Tex två av fransmännen i stafetten igår hade märkbar fördel i de varmare delarna av banan. Det är svårt att sia om hur mycket det egentligen spelar roll i rena tider, men bara att det går att se skillnad är otroligt.

 

Jag kan inte låta bli att fundera på hur jäkla bra de skidorna som svenskarna (och fransmännen) har på fötterna går egentligen. Undrar hur vulgärt bra glid man skulle uppleva att man hade om man fick ta en runda på ett par av dessa skidor precis innan start... Jag hade nöjd mig med de skidor som Hellner stog och tvekade på och valde bort precis innan start.

Link to comment
Share on other sites

Vallarna har prickat rätt, jättebra!

Det är dock åkarna som står bakom framgången till största del. De är starkare än aldrig förr och i sin livs form. Sen har de rätt material, vilket är en förutsättning för att lyckas.

 

Vallateamens insats är viktig, självklart. Resultaten hänger dock på åkaren till största del. De tar själva sista beslutet i vilka skidor de ska välja inför start.

Urban Nilsson sa det ganska bra själv i TV igår då han menade att åkaren måste samtidigt trycka på bra över krönen för att nå bra glid i utförskörningarna.

 

I motgång så tycker jag vallateamen får oförtjänt mycket skit. Det är ytterst åkaren det hänger på.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være at svenskene stålsikler og riller uten glider? De har jo avtale med primateria. I følge Kuzmin vil jo en glider suge skitt etter kort tid, spesielt under slike forhold. Forskjellen mellom skiene øker jo utover i løpet. Husker jo i Salt Lake City der kluter med diesel renset sålen med hyppige mellomrom. Da er det ikke mye glider igjen... En ren såle er bedre enn en der glideren holder på skit.
Link to comment
Share on other sites

Kan det være at svenskene stålsikler og riller uten glider? De har jo avtale med primateria. I følge Kuzmin vil jo en glider suge skitt etter kort tid, spesielt under slike forhold. Forskjellen mellom skiene øker jo utover i løpet. Husker jo i Salt Lake City der kluter med diesel renset sålen med hyppige mellomrom. Da er det ikke mye glider igjen... En ren såle er bedre enn en der glideren holder på skit.

Det var väl redan i Thunder Bay -95 som man åkte över dieseltrasor när vädret slog om och det blev jättevarmt.

Link to comment
Share on other sites

Under är väl att ta i? Väldigt många länder glider bra. Publiciteten kommer ifrån att Norge, som brukar vara bäst, inte är ett av dem.

 

Jag skulle säga att Sverige, Finland, Tyskland och Frankrike har likviditet glid. Sen Ryssland, Schweiz, Polen och Tjeckien inte långt efter?

Link to comment
Share on other sites

Thunder Bay 95 var det, ja.

Men vil pulver eller flytende fluor feste seg på en ren såle? Det er vel derfor man skal ha hf-glider først slik at fluoren fester seg i fluoren, om dere forstår. Som en primer/grunning. Dette i følge Hamran "god glid". En skisåle med fluor i hadde vært det beste... teflonski.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være at svenskene stålsikler og riller uten glider? De har jo avtale med primateria. I følge Kuzmin vil jo en glider suge skitt etter kort tid' date=' spesielt under slike forhold. Forskjellen mellom skiene øker jo utover i løpet. Husker jo i Salt Lake City der kluter med diesel renset sålen med hyppige mellomrom. Da er det ikke mye glider igjen... En ren såle er bedre enn en der glideren holder på skit.[/quote']

Det var väl redan i Thunder Bay -95 som man åkte över dieseltrasor när vädret slog om och det blev jättevarmt.

Den svensk som kommenterade det i tv pratade om diesel, men han sa samtidigt White spirit på engelska och det är väl lacknafta?! Och det gjorde de för att det blev tvärvarmt o snön innehöll massa luftföroreningar o skit. Thunder bay -95 ja

Link to comment
Share on other sites

Kan nog säga att de som händer i vallaboden är så pass hemligt att inte ens åkarna har koll på de, så de svaren kan vi med säkerhet sluta hoppas på att få höra!

 

Men en sak som är tydlig är att Norge har misslyckats i val av klister, ser ut som de får börja slita rejält på stakpartierna efter ca 4km, vilket tyder på att klistret börjar suga rejält då.

Detta beror på att de blir för bubbligt av vätan eller inte tål smuts!

 

Skulle kunna vara en annan teori också, att de valt en struktur på skidorna som är väldigt fin och att den då smutsar igen efter ett tag, men tyckte att herrarna verkade ha bra skidor hela skejtloppet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Är det inte så enkelt, bland alla konspirationsteorier och problematiseringar, att svenskarna är väl förbereda, har prickat formen, har gud som slipare och lite finjusteringsverktyg som gör att psykologin får en uppåtgående spiral?

"gud som slipar" vet jag inte, men här är han i alla fall :)=)

 

http://www.op.se/sport/langdskidor/slipar-for-nya-guld-i-falun

Link to comment
Share on other sites

Kan det være at svenskene stålsikler og riller uten glider? De har jo avtale med primateria. I følge Kuzmin vil jo en glider suge skitt etter kort tid, spesielt under slike forhold. Forskjellen mellom skiene øker jo utover i løpet. Husker jo i Salt Lake City der kluter med diesel renset sålen med hyppige mellomrom. Da er det ikke mye glider igjen... En ren såle er bedre enn en der glideren holder på skit.

Det är korrekt att Primateria har avtal med Primateria om att använda deras strukturverktyg. Det betyder att de utöver vanlig Tazzarislipning (Norrmännen hade ju med sig TRE av dessa mastodontmaskiner) kan komplettera med mer hantverksmässig sickling/rillning/ borstning.

T.ex. var garanterat svenska landslaget det enda lag som hade tillgång till Primaterias nya riller som då inte kommit ut i marknaden men som ser ut att ha mycket speciella egenskaper. Jag tror många är överens om att strukturering kanske är viktigare än vilka varianter av vallor som använts eller kanske inte använts.

Link to comment
Share on other sites

Det jag reflekterat över är att de jobbat med stenen. Är inte förvånad utan förstår att de vill få en sten som inte river upp belaget. Släta ytor med rätt struktur är det vi vill åstadkomma.

Sedan drar jag på smilbanden när han säger: "det är ingen vetenskap"???? vill nog påstå att det är just vad det är men kanske "try and error" metoden funkar om man lägger tillräckligt med tid..... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...