Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur mycket kapar man toppfarten med trögare hjul?


dubbeltumme

Recommended Posts

Funderar på att byta ut mina Elpex 2:or mot något mer trögrullat, detta av flera anledningar:

 

1. Kapa maxhastigheten

2. Bättre styrketräning

3. Mer skidlikt

 

Viktigaste skälet är nr 1. Det är rätt kuperat hemmavid och idag måste jag ta bilen till en lämplig start- och slutpunkt för mina turer, att starta hemma känns idag förenat med livsfara.

 

Det jag funderar på är antingen att:

 

a. Behålla 2:or fram och byta till 3:or bak

b. Byta till 3:or runt om

c. Byta till 4:or runt om

 

I branta backar kommer jag idag upp i dryga 30 km/h vilket inte känns tryggt med min teknik. Hur mycket kan man räkna med att kapa toppfarten med alternativen ovan?

Link to comment
Share on other sites

Med elpex wasa så är 3or de trögaste och det behövs rejält branta backar för att det ska rulla på. Stor skillnad mot 2or. Har du team så kan jag inte skillnaden mot 3or och 4or, men det lär dra ner farten ordentligt. Det sägs att bakhjulen är 75% så börja med de och tycker du inte att det räcker så köp fram med
Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker ha märkt när vi åker med olika rull är att i hastigheter snabbare än snabb stakning men saktare än en brant backe så (drygt 30 km/h) så blir man ohjälpligt ifrånrullad med trögare hjul. Då är det hjulmotståndet som påverkar.

Går det däremot fortare i en brantare backe så brukar det gå att hålla rygg med ett steg trögare hjul, då är det luftmotståndet som påverkar mer.

Om du går upp och tar luft, ut med armarna och småplogar lite och trampar så tycker jag det skulle påverka farten mer än att du byter hjul.

Link to comment
Share on other sites

Det ena utesluter väl inte det andra. Luftmotstånd står också i relation till hastigheten, så att flaxa i 25-30 ger mindre effekt än om du kör fortare, vilket jag får för mig att du gör Vasa. Men visst, testa att ploga, flaxa och räcker det så är det väl utmärkt. Ett annat sätt att få ner hastigheten är att gå ut med en skidan vid sidan om asfalten i gruset/gräset. Det tar inte så lång tid att bli bekväm med det.

 

Edit, ser ju att du resonerar i samma termer Vasa, under 30 knyck så spelar luftmotståndet mindre roll

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att byta ut mina Elpex 2:or mot något mer trögrullat, detta av flera anledningar:

 

1. Kapa maxhastigheten

2. Bättre styrketräning

3. Mer skidlikt

 

Viktigaste skälet är nr 1. Det är rätt kuperat hemmavid och idag måste jag ta bilen till en lämplig start- och slutpunkt för mina turer, att starta hemma känns idag förenat med livsfara.

 

Det jag funderar på är antingen att:

 

a. Behålla 2:or fram och byta till 3:or bak

b. Byta till 3:or runt om

c. Byta till 4:or runt om

 

I branta backar kommer jag idag upp i dryga 30 km/h vilket inte känns tryggt med min teknik. Hur mycket kan man räkna med att kapa toppfarten med alternativen ovan?

Varför inte alternativet 2or fram och 4or bak, så slipper du köpa fyra nya hjul. Jag kör nästan alltid 2or fram och alternerar bak med 2, 3 eller 4or. (Men har flera omgångar skidor så jag slipper skruva). Mest åker jag på 3or bak, tycker det är mest skidlikt.

Sedan låter det som om du behöver öva på att bromsa, man kommer långt med bra plogteknik.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte alternativet 2or fram och 4or bak, så slipper du köpa fyra nya hjul. Jag kör nästan alltid 2or fram och alternerar bak med 2, 3 eller 4or. (Men har flera omgångar skidor så jag slipper skruva). Mest åker jag på 3or bak, tycker det är mest skidlikt.

Sedan låter det som om du behöver öva på att bromsa, man kommer långt med bra plogteknik.

Nja, just plogbromsning med rullskidor har jag hygglig koll på, men undviker det gärna i höga hastigheter. Då känns det lite vanskligt. Dessutom tycker jag att det sliter mkt på framförallt bakhjulen, särskilt när däcken är varma (när de dessutom rullar som snabbast). Sen finns det en del allmänt att lära ang rullskidteknik.

 

Om man behåller 2:orna fram (de är ändå i gott skick) och byter till 3:or bak, är det stor skillnad? Och steget till 4:or bak, är det sedan lika stort? Jag kör på Elpex Evo X.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte alternativet 2or fram och 4or bak' date=' så slipper du köpa fyra nya hjul. Jag kör nästan alltid 2or fram och alternerar bak med 2, 3 eller 4or. (Men har flera omgångar skidor så jag slipper skruva). Mest åker jag på 3or bak, tycker det är mest skidlikt.

Sedan låter det som om du behöver öva på att bromsa, man kommer långt med bra plogteknik.[/quote']

Nja, just plogbromsning med rullskidor har jag hygglig koll på, men undviker det gärna i höga hastigheter. Då känns det lite vanskligt. Dessutom tycker jag att det sliter mkt på framförallt bakhjulen, särskilt när däcken är varma (när de dessutom rullar som snabbast). Sen finns det en del allmänt att lära ang rullskidteknik.

 

Om man behåller 2:orna fram (de är ändå i gott skick) och byter till 3:or bak, är det stor skillnad? Och steget till 4:or bak, är det sedan lika stort? Jag kör på Elpex Evo X.

Jag skulle gått direkt på 4orna bak.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Bra timing på den här tråden då jag också planerat att fixa lite trögare rull på mina Elpex Team. Anledningen för mig är nog främst att jag planerar att åka mindre rullskidor i sommar och springa mer. Har fått för mig att det då "ger mer" att köra med tröga hjul (mer skidlikt, bättre styrketräning). Brukar ligga kring 15-16 km/h på mina tvåtimmars pass på flack sträcka och ca 18-19 km/h när jag försöker köra 10 km fort.

 

Kommer det bli för tufft för mig att köra 2:or fram och 4:or bak? Bättre med 3:or bak eller runtom (dock dyrare)?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med 3or elpex wasa på distanspassen, tycker att det blir rätt skidlikt i fart. Har precis köpt elpex team med 4or för diagonal intervallpass. När jag ska använda 2orna förstår jag inte riktigt, för tävling på rullskidor kommer aldrig att hända för mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med 3or elpex wasa på distanspassen, tycker att det blir rätt skidlikt i fart. Har precis köpt elpex team med 4or för diagonal intervallpass. När jag ska använda 2orna förstår jag inte riktigt, för tävling på rullskidor kommer aldrig att hända för mig.

2orna är bra för att öva stakteknik/timing i hög fart. Det har man nytta av även på vintern.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med 3or elpex wasa på distanspassen, tycker att det blir rätt skidlikt i fart. Har precis köpt elpex team med 4or för diagonal intervallpass. När jag ska använda 2orna förstår jag inte riktigt, för tävling på rullskidor kommer aldrig att hända för mig.

 

Håller med, har också ett par med 2or som jag aldrig använder(förutom tävling typ 1 gång per år), funderar på att slänga på 4or bak på dem ist.

 

För att svara på ursprungsfrågan tycker jag du ska börja med 3:or bak för att vänja kroppen vid det ökade motståndet. När det känns bra och du tycker det går för lätt igen slänger du på 3or fram

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...