Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarar jag öppna VL med 13 dgr förberedelse?


Recommended Posts

Hej, är 30 + några år och med hyffsad grundkondition efter bl a 5 löplopp förra året.

 

Har inte åkt längd på många år men åkte en del med föräldrarna som liten. Ca 20 år sedan. Åkt 3-4 ggr och ca 1 timme per gång totalt senaste 20 åren. Behärskar inte tekniken även om jag någonstans inbillar mig att jag har lite grundkänsla kvar för åkningen sedan barnsben.

 

Har varvat styrketräning med löpträning senaste åren och känner mig rätt så vältränad med hyffsade arm och benmuskler och en bra kondition. Sprang milen på 47 min hösten 2006.

 

Nu till min fråga, köpte nya skidor Atomic 3000 (någonting) för 4 dagar sedan och fick för mig att jag skulle göra ett försök på öppna VL den 25 feb. Vet att det är åt skogen för kort tid att förbereda sig men mer som en personlig utmaning än att jaga någon respektabel tid. Har inga som helst tidskrav utan kommer att gråta glädjetårar i mora om jag klarar det oavsett tid.

 

Har sedans jag köpte skidorna för 4 dagar sedan tillryggalagt 4.2 mil skidträning med ett tvåmils pass som längsta hittills. Första 1 milspasset var lika jobbigt som 2 milspasset i förrgår och jag gissar att det är pga en usel teknik som utvecklas snabbt i början. Lite känningar i ländryggen och triceps som dock har återhämtat sig hyffsat bra hittills och tillåtit träning dagen efter. Får se vad 30 km rundan idag leder till. Passet imorgon får ev. bli ett kortare beroende på hur det känns i kroppen.

 

Så här ser mitt träningsschema ut. Kom ihåg att målet är att ta sig i mål.

12 feb) Dag 1 - 5 km (ovallat)

13 feb) Dag 2 - 10 km

14 feb) Dag 3 - Vila

15 feb) Dag 4 - 20 km

16 feb) Dag 5 - 7 km (lite snabbare tempo med mycket stakning)

17 feb) Dag 6 - 30 km

18 feb) Dag 7 - 20 km

19 feb) Dag 8 - 10 km

20 feb) Dag 9 - Vila

21 feb) Dag 10 - 20 km (Sista passet sedan vila)

25 feb) VL

 

Ser fram mot feedback från er mer rutinerade skidrävar. Ock som sagt jag är medveten om att detta är på gränsen till dumt men jag ser det lika mycket som ett fysiologiskt experiment som en seriös uppladdning. Bör jag byta ut något pass mot ett 40 km pass för att få ytterligare erfarenhet av längre träning och lägga in en till vilodag? Kan känna att hittills har teknikutvecklingen varit det störtsta märkbara förändringen på de 4,2 mil jag kört. Kommer det räcka att vila kroppen 22, 23 ,24 ock åka 25:e? Andra råd som jag kan ha nytta av som inte rör träningsupplägget tas tacksamt emot också :)

 

Mvh

Västra Färdkällan

Link to comment
Share on other sites

Ja men det lär inte bara vara glädjetårar i Mora! ;-)

Mitt tips är att du helst idag skulle tvingat dig till en liten längre sträcka och sen dragit ned rejält men har du redan kört idag så varför inte en till lång distans i morrn. Skippa sen 20 km-passet och kör bara lite lugnt några km om du känner dig okey.

Jag har själv varit i din sits och för att lugna dig (!)(?) så kommer här en liten story. Som ung så fick jag för mig att jag skulle springa LL och hade då Stadsloppet i Trosa som längsta distans (8,9 km) och visst gick det... Men det var tufft. Sen skulle man ju då springa Maran och då låg passen som längst på 1 mil. Smart? Nää! Men det gick fast man såg ut som John Wayne i ungefär 2 veckor. Och efter måååånga år så hade jag, från att bodybuildat i ca. 7 år fått för mig att göra klassikern och då var det ju bara att ta fram skidorna. Eller ta fram. Det var ju bara att köpa ett par! Det var inför ÖS ´99 och jag fick inte fästet att ta alls!!! Fick saxa uppför hela långa berget, ja det kändes som ett berg! I Risbergsbackarna var det ett h-lvete för då gick det inte att saxa och jag gick mig helt stum i armarna och ljumskarna var slut. Var helt kronslut vid 3 mil men att bryta fanns inte. Fick efter loppet inflammationer i muskelfästen, prostatan, bitestiklar (?) och lider lite av det än. Och vad ville jag med det här inlägget då? Skrämmas? Nä! Men att vill man det tillräckligt så kan ingen annan säga att du inte kan det. Vasaloppet är en kanonkul utmaning och jag är säker på att du kommer igenom det och med bättre minne av ditt premiärlopp än jag fick! ;-) Ja, är du tjej så lär du inte få exakt samma besvär! :-0

Link to comment
Share on other sites

Det lär ju inte bli någon rolig resa men visst tar du dig i mål. Jag känner en (dåre) som sprungit Stockholm Maraton utan att ha tränat innan...

 

Med den korta tid som är kvar kommer du i princip inte att hinna förbättra vare sig kondition eller styrka. Det som du har mest att vinna på är troligen att jobba på tekniken. Åk hellre fler kortare pass och fila på det tekniska. Åk utan stavar - mycket bra för balansen och för att hitta fäste.

 

Lämna in skidorna för vallning om du inte behärskar den konsten!

Link to comment
Share on other sites

Jag lovar att du kommer att vara mest knäckt om du inte tar dig runt när du ser vilka som tar sig runt. 85 åriga gubbar, tjocka storbystade tanter mm. Är du bara helt slut i Evertsberg så är det lugnt :)

hahahaha... bra morot =)

 

Klart att du klarar av det. Jag gjorde samma som du 2002 fast fick i alla fall 7veckors träning innan. Körde som ett svin, sprang i alla backar och var död i mål. Men det gick och jag var fräsch efter en vecka.

 

Förutom Boljohans kanontips, se till att ha BRA FÄSTE.

Link to comment
Share on other sites

Visst klarar du dig runt om du har lite vilja.

Körde själv mitt första VL med 4mils skidor och några löppass utan någon som helst tidigare träningsbakgrund. Det gick men sista halvan var något slitsam.

 

Tydligen var det dock inte tillräckligt avskräckande för nu har det blivit totalt 10 lopp, avstår dock i år pga för lite träning .

Link to comment
Share on other sites

Ja men det lär inte bara vara glädjetårar i Mora! ;-)

Mitt tips är att du helst idag skulle tvingat dig till en liten längre sträcka och sen dragit ned rejält men har du redan kört idag så varför inte en till lång distans i morrn. Skippa sen 20 km-passet och kör bara lite lugnt några km om du känner dig okey.

OK tack för feedback. Det var ju ingen solskens historia precis.

 

Nog en bra tanke att jag borde ha tagit ett ytterligare längre lopp idag. Körde 30 km idag på 2.45 med 10 min vätske/mat påfyllning utan att ta ut mig helt. Kändes jättebra konditionsmässigt men ska erkänna att styrkan i armar och ryggslut inte var imponerande sista 10. Men va fasen jag var förberedd på att det skulle vara ännu tyngre. Tanken är att dra ner farten rejält ytterligare den 25:e.

 

Får nog bli en till 30 km imorgon möjligen ännu långsammare med fokus på teknikträning.

 

Fasen va kul de e med längdskidor :)

Link to comment
Share on other sites

Visst klarar du dig runt om du har lite vilja.

Körde själv mitt första VL med 4mils skidor och några löppass utan någon som helst tidigare träningsbakgrund. Det gick men sista halvan var något slitsam.

 

Tydligen var det dock inte tillräckligt avskräckande för nu har det blivit totalt 10 lopp, avstår dock i år pga för lite träning .

Tack det sporrar att höra :)

Link to comment
Share on other sites

Jag lovar att du kommer att vara mest knäckt om du inte tar dig runt när du ser vilka som tar sig runt. 85 åriga gubbar, tjocka storbystade tanter mm. Är du bara helt slut i Evertsberg så är det lugnt :)

Vet vad du menar. Redan haft känslan på träning när någon betydligt äldre med visuellt sämre förutsättningar öser förbi :) Det får man ta.

 

Menar du att från Evertsberg så kör man på vilja eller???

Link to comment
Share on other sites

Det lär ju inte bli någon rolig resa men visst tar du dig i mål. Jag känner en (dåre) som sprungit Stockholm Maraton utan att ha tränat innan...

 

Med den korta tid som är kvar kommer du i princip inte att hinna förbättra vare sig kondition eller styrka. Det som du har mest att vinna på är troligen att jobba på tekniken. Åk hellre fler kortare pass och fila på det tekniska. Åk utan stavar - mycket bra för balansen och för att hitta fäste.

 

Lämna in skidorna för vallning om du inte behärskar den konsten!

Ok, ja det var ju kanske snäppet värre i för sig. Kanske ska tillägga att jag sprungt ca 130 mil senaste 10 månaderna så jag är inte precis helt otränad :) men på skidor är jag definitivt rookie. Känner dock nu när jag börjar få lite bättre koll på tekniken att konditionen inte kommer att bli mitt största problem. Som någon skrev i ett annat inlägg så är det viktigt att ha en bra motor att köra med ;)

 

Ska definitivt testa lite utan stavar. Någon som har någon uppfattning om hur många procent av ett VL som är stakning? Hur många procent är lätt nedför? Höjdskillnaden ska ju vara ca 500 m mellan Sälen och Mora. Kör med tejp på skidorna nu och upplever att det fungerar rätt så bra. Någon som har erfarenhet av skillnaden mot en professionell vallning i jämförelse med tejp.

Link to comment
Share on other sites

Jag lovar att du kommer att vara mest knäckt om du inte tar dig runt när du ser vilka som tar sig runt. 85 åriga gubbar' date=' tjocka storbystade tanter mm. Är du bara helt slut i Evertsberg så är det lugnt :)[/quote']

Vet vad du menar. Redan haft känslan på träning när någon betydligt äldre med visuellt sämre förutsättningar öser förbi :) Det får man ta.

 

Menar du att från Evertsberg så kör man på vilja eller???

Det kan nog kännas ganska tungt i Evertsberg med hälften kvar, det gör det för många, men du får många km gratis utför efter bergspriset som brukar göra susen. Sen är det bara att kämpa sig i mål. Om du inte ger upp för lätt så kommer du att klara det galant.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har någon uppfattning om hur många procent av ett VL som är stakning?

Det beror litet grand på hur bra man är på att staka och hur glidet är men om jag säger att 80% är stakning eller utför om det är normallätt före (~3:55 i segrartid) så överdriver jag nog inte.

Link to comment
Share on other sites

Ja men det lär inte bara vara glädjetårar i Mora! ;-)

Mitt tips är att du helst idag skulle tvingat dig till en liten längre sträcka och sen dragit ned rejält men har du redan kört idag så varför inte en till lång distans i morrn. Skippa sen 20 km-passet och kör bara lite lugnt några km om du känner dig okey.

OK tack för feedback. Det var ju ingen solskens historia precis.

 

Nog en bra tanke att jag borde ha tagit ett ytterligare längre lopp idag. Körde 30 km idag på 2.45 med 10 min vätske/mat påfyllning utan att ta ut mig helt. Kändes jättebra konditionsmässigt men ska erkänna att styrkan i armar och ryggslut inte var imponerande sista 10. Men va fasen jag var förberedd på att det skulle vara ännu tyngre. Tanken är att dra ner farten rejält ytterligare den 25:e.

 

Får nog bli en till 30 km imorgon möjligen ännu långsammare med fokus på teknikträning.

 

Fasen va kul de e med längdskidor :)

Joel Fries, som också huserar här på forumet, lärde mig hur man stakar ekonomiskt och effektivt. Egentligen så stakar du knappt med armarna utan dem är jäkligt böjda och så faller du liksom över dem och tvingar stavarna bakåt med kroppstyngden. På slutet så skjuter du ifrån med triceps men det är inte så mycket så du lär inte få värk i armarna av det. Sen reser du dig upp och skjuter fram höften när du samtidigt drar upp armarna igen i startpositionen som är mycket böjda och precis framför axeln. Iom att du skjutit fram höften så blir det första som händer att du faller framåt och trycker iväg stavarna med kroppen och böjer på benen strax efter. Hänger du med? Bra! :-) Det tar energi för det är jobbigt att resa sig hela tiden men det är bara att fylla på med energi!

 

Jag hejar nog på sidan av spåret då jag fått halsfluss! :-0 Skall försöka få plats att vara uppe i Mora och slåss med de andra vallaserviceställena med att försöka övertyga åkarna att mitt koncept är bäst! ;-) Så vi kanske syns!! :-0

Link to comment
Share on other sites

Någon som har erfarenhet av skillnaden mot en professionell vallning i jämförelse med tejp.

Jag har både tränat och kört tävlingar med tejp och rekommenderar det inte. Klockrent när man tränar och inte orkar hålla på med vallning. Inte bra på tävling då tejpen "suger" för mycket vilket gör att glidet försämras.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har erfarenhet av skillnaden mot en professionell vallning i jämförelse med tejp.

Jag har både tränat och kört tävlingar med tejp och rekommenderar det inte. Klockrent när man tränar och inte orkar hålla på med vallning. Inte bra på tävling då tejpen "suger" för mycket vilket gör att glidet försämras.

OK, då får det helt enkelt bli en inlämning inför VL. Tack för alla värdefulla tips. Känns som de kan vara avgörande.

 

En annan fråga hur rekommenderar ni att man gör praktiskt med ombyte under Öppna VL. Hur ofta byter man t ex underställ, mössa annat som är blött och har man det med sig eller kan man "skicka" saker från Sälen till lämplig plats på vägen?

Link to comment
Share on other sites

Själv byter jag inga kläder under loppet. Tar för mycket plats. Därimot kan det vara skönt med extra mössa + vantar. Det man lägger i påsarna vid starten kommer till Mora. Vill du ha grejer utkörda till specifik plats på vägen får du nog muta någon... =)

 

Ta med en midjeväska där du har mössa, vantar, vallakloss, någon lämplig valla, GEL, energikakor etc.

Link to comment
Share on other sites

Själv byter jag inga kläder under loppet. Tar för mycket plats. Därimot kan det vara skönt med extra mössa + vantar. Det man lägger i påsarna vid starten kommer till Mora. Vill du ha grejer utkörda till specifik plats på vägen får du nog muta någon... =)

 

Ta med en midjeväska där du har mössa, vantar, vallakloss, någon lämplig valla, GEL, energikakor etc.

OK, låter som bra upplägg. Går på extra mössa och vantar då. Ev funktionstshirt extra får det nog bli också om det blir för blött.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...