Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips mot sjukdomar?


stu

Recommended Posts

Jag tycker jag är förkyld alldeles för ofta, säkert 4-5 gånger per år.

Skidåkare, speciellt de riktigt duktiga, tampas ju ständigt med att hålla

sig fria från sjukdomar, är det nån som vet av några tips för att inte

åka dit så ofta? Nåt man ska äta/dricka?

Link to comment
Share on other sites

Håller med stakarn men man kan gå längre. Förkylningar sprids med droppsmitta och närkontakt. Undvik människor helt och hållet. Ta inte i ytor som andra kan ha tagit i, ha handspriten ständigt redo.

Skaffa aldrig barn. Om du nödvändigtvis måste (då har du slarvat med regeln ovan) sätt dem aldrig i dagis.

 

Antioxidanters effekt skiljer sig inte i stora studier från sockerpiller men tron kan försätta berg (placebo)

Link to comment
Share on other sites

Haha =). - Men skämt åsido tror jag man skall köra med metoden att undvika smitta bara vid tillfällen då man absolut inte vill bli sjuk (inför stora tävlingar etc.). Annars är det bara att slurpa i sig av alla härliga virus, så immunförsvaret hålls ständigt uppdaterat och i trim...

För att uppnå det sistnämnda tycker jag det funkar utmärkt med massiva mängder frukt och grönsaker, eventuellt toppat med lök och vitlök. Dvs. antioxidanter men inte i koncentrerad tablettform en gång om dagen så 90 % går rakt igenom kroppen, utan spritt över samtliga måltider. Och det skall vara MYCKET, inte bara en halv tomat till korven och moset för skams skull.

Inga vetenskapliga stöd, men min dotter började på dagis i januari och jag har varit förkyld EN dag sedan dess.

Link to comment
Share on other sites

Som Skr skriver, ät MYCKET frukt&grönt och drick ordentligt med vatten.

 

För övrigt , se till att stressa så lite som möjligt, var glad och nöjd med livet samt se till att kärlekslivet funkar =)

 

Mitt immunförsvar har jag byggt upp på Stockholms tunnelbana. Är extremt sällan sjuk.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker jag är förkyld alldeles för ofta, säkert 4-5 gånger per år.

Skidåkare, speciellt de riktigt duktiga, tampas ju ständigt med att hålla

sig fria från sjukdomar, är det nån som vet av några tips för att inte

åka dit så ofta? Nåt man ska äta/dricka?

Det har ju kommit flera forskningsrapporter på sistone om att t.ex. kyla inte leder till förkylningar och att C-vitamin kurer inte hindrar heller.

 

Förutom då att tvätta händerna oftare tror jag på att man sköter om sig helt enkelt.

 

Träna men inte för hårt. Går man över gränsen så minskar ju ens motståndskraft. Tror att det är problemet för många elitåkare. De måste träna så pass hårt att kroppen inte hinner återhämta sig. Öka långsamt träningsdosen så kroppen vänjer sig.

 

Ät rätt. Antioxidanter är nog bra, men helheten är bättre. Om man äter näringsrik och nyttig kost ger man kroppen allt den behöver för att försvara sig. Förkylningen kommer kanske ändå men den blir lindringare och kortvarigare.

 

Sov inte för lite eller bli för utarbetad. Ganska enkelt att förstå.

 

Träna inte när du håller på att bli sjuk. Detta tycker jag är en svår balansgång och jag känner folk både som är alldeles för hypokondriska och lätt får uppehåll i sin träning och de som ignorerar för mycket och drar på sig långvariga förkylningar.

 

Sen kan man hamna i en period när man ofta blir sjuk för att ens motståndskraft minskar. Då gäller det att kämpa sig ur den. Hade en period för 3 år sen när jag körde Vasaloppet och Vättern runt. Förkylningarna avlöste varandra och det tog mig 1 år efter det som jag lyckades ta mig ur det. Orsaken var nog att jag tränade för hårt till Vättern runt.

 

I år har jag tränat hårdare än då och klarat mig från sjukdomar helt trots att förkylningarna på jobbet har kommit frekvent. En viktig orsak här är att jag bryr mig mer om kosten.

Link to comment
Share on other sites

Håller med stakarn men man kan gå längre. Förkylningar sprids med droppsmitta och närkontakt. Undvik människor helt och hållet. Ta inte i ytor som andra kan ha tagit i, ha handspriten ständigt redo.

Skaffa aldrig barn. Om du nödvändigtvis måste (då har du slarvat med regeln ovan) sätt dem aldrig i dagis.

 

Antioxidanters effekt skiljer sig inte i stora studier från sockerpiller men tron kan försätta berg (placebo)

Håller med! Har en kompis som filmat lite nyligen om viruset som orsakar vinterkräksjuka. När mina barn hade det och jag och frugan var tvungna att besöka honom åkte han till apoteket och skaffade handsprit och munskydd. Så ett förslag är att sätta på alla gäster som besöker en även munskydd!

 

_______________________________________________

 

Jag tror inte man ska ropa allt för mycket "hej" bara för man varit frisk en längre tid. Det gjorde jag i slutet av november då jag inte VAB-at en dag på hela hösten. Det straffade sig rejält kan jag säga. Men , men - två dagisbarn växer väl snart upp.

 

Annars kan man ju alltid pröva den lite mer finska metoden. " Det äär baara att trääna sig frisk!" (Av egna erfarenheter så fungerar det inte på trasig hälsena...)

Link to comment
Share on other sites

Mitt immunförsvar har jag byggt upp på Stockholms tunnelbana. Är extremt sällan sjuk.

Haha, ja det stämmer väl in på mig med! Är nästan aldrig sjuk, mindre än 1 gång i snitt per år. Åker tunnelbana ungefär 30 minuter varje dag.

 

Tunnelbana ftw! :D

Link to comment
Share on other sites

För mig har jag märkt att tillräckligt med sömn är det viktigaste. Varje gång jag blivit förkyld så har jag sovit dåligt några dagar. Ett typiskt exempel är i år efter vasaloppet när jag drog ner på träningen reält. Den minskade träningen leder för mig till att jag får svårt att sova efter som jag inte är tillräckligt trött för att sova djupt hela natten med barn som byter sängar mm. Efter några veckor kom en förkylning som ett brev på posten. När jag tränar bra/hårt och sover bra så har jag i stort sett aldrig blivit sjuk.

 

Våra barn är inte ofta sjuka trotts dagis och skola. Detta är jag helt säker på att det beror på att vi är noga med sömnen för dom, ca: 11h sömn för samtliga (4-9 år). Jag märker på dom flesta bekanta att deras barn sover mindre.

 

Jag citerar ett av Frisksportens budord från 1940:

 

"Ordentlig sömn i djup kvalitet och längd. Förmågan till god sömn beror på tillräcklig motion och hälsosamma vanor"

Link to comment
Share on other sites

Håller med stakarn men man kan gå längre. Förkylningar sprids med droppsmitta och närkontakt. Undvik människor helt och hållet. Ta inte i ytor som andra kan ha tagit i' date=' ha handspriten ständigt redo.

Skaffa aldrig barn. Om du nödvändigtvis måste (då har du slarvat med regeln ovan) sätt dem aldrig i dagis.

 

Antioxidanters effekt skiljer sig inte i stora studier från sockerpiller men tron kan försätta berg (placebo)[/quote']

Håller med! Har en kompis som filmat lite nyligen om viruset som orsakar vinterkräksjuka. När mina barn hade det och jag och frugan var tvungna att besöka honom åkte han till apoteket och skaffade handsprit och munskydd. Så ett förslag är att sätta på alla gäster som besöker en även munskydd!

 

_______________________________________________

 

Jag tror inte man ska ropa allt för mycket "hej" bara för man varit frisk en längre tid. Det gjorde jag i slutet av november då jag inte VAB-at en dag på hela hösten. Det straffade sig rejält kan jag säga. Men , men - två dagisbarn växer väl snart upp.

 

Annars kan man ju alltid pröva den lite mer finska metoden. " Det äär baara att trääna sig frisk!" (Av egna erfarenheter så fungerar det inte på trasig hälsena...)

Det virus som orakar vinterkräksjukan (calicivirus) tål handsprit, så det är tvål som gäller där.

Link to comment
Share on other sites

Håller med stakarn men man kan gå längre. Förkylningar sprids med droppsmitta och närkontakt. Undvik människor helt och hållet. Ta inte i ytor som andra kan ha tagit i' date=' ha handspriten ständigt redo.

Skaffa aldrig barn. Om du nödvändigtvis måste (då har du slarvat med regeln ovan) sätt dem aldrig i dagis.

 

Antioxidanters effekt skiljer sig inte i stora studier från sockerpiller men tron kan försätta berg (placebo)[/quote']

Håller med! Har en kompis som filmat lite nyligen om viruset som orsakar vinterkräksjuka. När mina barn hade det och jag och frugan var tvungna att besöka honom åkte han till apoteket och skaffade handsprit och munskydd. Så ett förslag är att sätta på alla gäster som besöker en även munskydd!

 

_______________________________________________

 

Jag tror inte man ska ropa allt för mycket "hej" bara för man varit frisk en längre tid. Det gjorde jag i slutet av november då jag inte VAB-at en dag på hela hösten. Det straffade sig rejält kan jag säga. Men , men - två dagisbarn växer väl snart upp.

 

Annars kan man ju alltid pröva den lite mer finska metoden. " Det äär baara att trääna sig frisk!" (Av egna erfarenheter så fungerar det inte på trasig hälsena...)

Det virus som orakar vinterkräksjukan (calicivirus) tål handsprit, så det är tvål som gäller där.

Jaha. Jag får väl meddela min kompis det i så fall. Nu är väl han filmare, så någon annan lär väl jobba med texterna. OK att sprit inte alltid hjälper mot virus, men då borde ju inte tvål göra det heller. Har du lite mer information som klargör det du menar?

Link to comment
Share on other sites

Jag har märkt på mig själv att jag inte får bli kall om kroppen för då blir jag mycket känsligare mot virus och blir lättare sjuk då.

C-vitaminkurer har i andra forskarrapporter visat sig hjälpa till att bygga upp immunförsvaret och då har man också bättre förutsättningar att stå emot förkylningar. Men jag tror mest på att äta mycket frukt och grönsaker till måltiderna.

Link to comment
Share on other sites

Håller med! Har en kompis som filmat lite nyligen om viruset som orsakar vinterkräksjuka. När mina barn hade det och jag och frugan var tvungna att besöka honom åkte han till apoteket och skaffade handsprit och munskydd. Så ett förslag är att sätta på alla gäster som besöker en även munskydd!

 

_______________________________________________

 

Jag tror inte man ska ropa allt för mycket "hej" bara för man varit frisk en längre tid. Det gjorde jag i slutet av november då jag inte VAB-at en dag på hela hösten. Det straffade sig rejält kan jag säga. Men ' date=' men - två dagisbarn växer väl snart upp.

 

Annars kan man ju alltid pröva den lite mer finska metoden. " Det äär baara att trääna sig frisk!" (Av egna erfarenheter så fungerar det inte på trasig hälsena...)[/quote']

Det virus som orakar vinterkräksjukan (calicivirus) tål handsprit, så det är tvål som gäller där.

Jaha. Jag får väl meddela min kompis det i så fall. Nu är väl han filmare, så någon annan lär väl jobba med texterna. OK att sprit inte alltid hjälper mot virus, men då borde ju inte tvål göra det heller. Har du lite mer information som klargör det du menar?

De är så att just calicivirus är motsåndskraftigt mot klor, frysning och alkohol. Men dör vid kokning och kan aven avlägsnas från händerna mekaniskt då man tvättar med tvål och vatten. Tvålen tar alltså inte död på viruset.

Men annars tror jag att alkohol tar död på de virus som jag känner till.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...