Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Elghufs og stavemåte


H.B.

Recommended Posts

Hei naboer..

 

Jeg ser at en del omtaler elghufs. Det er vel og bra, for det er pokker så effektivt, men jeg ser de rareste stavemåter! "Elglufs", "elgufs".... Neinei.. :)

 

La meg presentere fasitsvaret: Elghufs.

 

Altså: Elghufs.

 

Elgen "hufser" oppover bakken, ikke sant...

 

Så veit dere det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei naboer..

 

Jeg ser at en del omtaler elghufs. Det er vel og bra, for det er pokker så effektivt, men jeg ser de rareste stavemåter! "Elglufs", "elgufs".... Neinei.. :)

 

La meg presentere fasitsvaret: Elghufs.

 

Altså: Elghufs.

 

Elgen "hufser" oppover bakken, ikke sant...

 

Så veit dere det. ;)

Men detta är ju på norska, eller norsk som ni säger. Vi måste ju försvenska uttrycket lite förstår du väl och då låter ju elglufs eller varför inte älglufs bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Namnet kommer alltså från Norge? Tycker i så all att "älglufs" borde vara det svenska namnet.

 

Det ordet jag har stött på är ju sprättgång. Och det verkar ju vara samma sak. Jag tycker det fungerar bäst i mindre branta backar för annars sticker ju pulsen toksnabbt. Men på plan mark har jag inte kört det.

Link to comment
Share on other sites

Justrom: "Sprättgång" er jeg ikke sikker på hva er, men hvis det er snakk om hva vi i Norge kaller "spretten skigang", så er det i så fall ikke HELT det samme som elghufs. Spretten skigang blir egentlig mer brukt for å trene opp snert i frasparket, og kjøres mer (som navnet tilsier) "sprettent". Her tenker man ikke fullt så mye riktig diagonalteknikk som ved elghufs. Intervallengden er også kortere. F.eks. 10x1 min. Bånn gass. Mye syre.

 

Og elghufs kjøres ikke i ekstremt bratte bakker nei. Da kommer syta for fort! Hvis bakken er ekstremt bratt, kjør heller skigang.

 

Elghufs på flatmark fungerer dårlig og gir lite mening.

Link to comment
Share on other sites

Måste nog var ärligt och säga att jag begriper INTE hur älglufs fungerar, ska man gå i backen och ta i med armarna, sprättgång/skidgång känns som att jag förstår vad det är.

Robban

Hej,

Citerar mig själv från en annan tråd:

 

 

"Elgufs är som att lunka med stavar istället för att springa. Du använder 10-15cm kortare stavar än när du åker skidor. Själva lunket ska vara så snarlikt ett diagonaltag på skidor fast du istället snärtar ifrån med varje steg samtidigt som du trycker ifrån ordentligt med staven. Lite som stavgång fast kraftfullare och längre steg/skutt.

Jag tycker denna träningsvariant är helt suvären, speciellt i terräng, mjuka motionsspår eller skog"

Link to comment
Share on other sites

Och det är nog lite olika på var i Sverige man bor också när det gäller referensramar. ;)

Brukar då och då springa backar med ungefär samma lutning och längd.

 

Aborrbacken i sin ensamhet är ju inte så farlig. Men problemet är ju att man har sprungit 25 km innan man kommer dit. :(

Link to comment
Share on other sites

Ja för mej skulle den nog vara en vägg, efter 25 km, men då är jag ju inte norsk heller.

Ja första biten av backen är lite som en vägg för många. På 200 meters sträcka så ska man ta 20 höjdmeter. Ca 10 % lutning. Hela backen ca 550 m lång.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Abborrbacken! Mitt något diffusa minne av den var när jag blev passerad av andra löpare som orkade gå fortare.

 

När det gäller älglufs i backe med olika längd och lutning så har jag provat en del varianter. Började prova nu i höst dels med syftet att träna skidnära, men också att hålla igång intervallträningen. Brukar köra 4-6 * 1 km löpintervall under sommaren, men det brukar komma av sig när det blir mörkt och blött på hösten.

Först körde jag i en backe på c.a. 30-35 höjdmeter med en lutning liknande Abborbacken. Det blev pulsen i taket innan jag hittade rätt tempo men även med ett rimligt temopo så var backen slut lagom när pulsen var uppe på "intervallnivå". Det känndes mer som mjölksyreträning än som (aerob) intervallträning.

Bytte då strategi och tog en annan väg upp som hade ungefär halva lutningen. Som intervallträning blev det perfekt. Nästan samma pulskurva som när jag kör 1 km löpintervaller. Frågan är vad som är bäst för skidåkningen? mjölksyre (styrke) träning i brant backe eller mer intervallik träning i flackare längre backe.

Hur brukar ni köra?

Link to comment
Share on other sites

Frågan är vad som är bäst för skidåkningen? mjölksyre (styrke) träning i brant backe eller mer intervallik träning i flackare längre backe.

Hur brukar ni köra?

Jag kör Elgufs i lite flackare längre backar eller i vanligt kuperat moitionsspår. Du anpassar "lufset" till terrängen. Vid mindre luttning eller tillfälligt platt eller nedför är det bara att skjuta ifrån (snärta) och dra med stavarna med större kraft = längre skutt/lufs.

 

Jag kör även Elgufs som A2 träning i form av t.ex 10km kuperat terrängspår istället för löpning. Farten blir lägre men resultatet för skidåkingen blir bättre.

 

Mjölksyretränining (95-100% av maxpuls) känns helt onödigt om du inte vill toppa formen inför någon tävling eller är på elitnivå och satsar på WC distanserna. Sliter mer och kräver längre återhämtning.

Link to comment
Share on other sites

Dere svensker, altså.. Dere er håpløse. :) Jeg starta denne tråden for å påpeke korrekt stavemåte, men når det inn? Neeeiiida... Det heter ELGHUFS. Med h!! Man "lufser" ikke, man "hufser"! Også pugger vi: ElgHufs, elgHufs, elgHufs...

 

Ellers er jeg enig i det Gunde skriver. :) "Anpass HUFSET till terrängen". Er det veldig bratt, kjører du ikke elghufs, men skigang.

 

Også relevant: Pass på at elghufsene ikke blir til såkalt "spretten skigang". Spretten skigang er ENDA mer intensivt, og foregår mer "oppover", mens elghufsene skal kjøres mest mulig i lengderetninga. Det er fort gjort å la seg lure om man blir for ivrig. Elghufsintervaller bør vare mellom 3 og 5 min. Ikke kortere enn 3 min., hjertet trenger såpass tid for å nå høyt nok slagvolum. Spretten skigang kjøres som intervaller mellom 10 sek. til 1 min. med lange pauser Merk: denne treningsformen gjennomføres IKKE for å høyne VO2max, men for å trene snert og spenst i frasparket. To vidt forskjellige treningsformer, altså.

 

Oppsummering:

 

Gir 1: Skigang. Kjøres som terskelintervaller i en ikke altfor bratt motbakke, eller som O2-intervaller i veldig bratt bakke!

 

Gir 2: Elghufs. Kjøres i utgangspunktet som O2-intervaller, intervallengde 3-5 min.

 

Gir 3: Spretten skigang. Kjøres for snert og spenst i frasparket. Intervallengde 10-60 sek.

Link to comment
Share on other sites

MC-hammer:

 

Hästar anses inte ha någon "gång". Gången är just skritt..

När hästen "går" så skrittar den. Den andra växeln är trav och den snabbaste är galopp.

Islandshästar (egentligen ponnys om man definierar dem efter mankhöjd), kan även gångarterna passgång och tölt.

Nu kan Ni lite mer om hästar också.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...