Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pannlampa för rullskidsåkning


Jockefjb

Recommended Posts

Jag har en diodlampa med en två Watts diod på. Det finns även en rad med mindre dioder som man kan växla till. Dessutom kan man ställa olika effektlägen så att man kan spara på batterierna. Den funkar bra.

Jag kommer inte ihåg märket på den men den är köpt i Borås hos friluftsfabriken. Kostnad för ett år sen ca 400-500 kr.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Någon som har tips på en bra pannlampa?

Hur stark lampa behöver man?

Bra ställe att köpa den på?

 

//Jocke

Det finns nog lite gamla trådar i ämnet.

 

Nå´t som duger åt mig är en enkel 12V diodlampa från Claes Ohlson (nr 36-2556) (eller andra ställen) kopplat till två serikopplade uppladningsbara 9V batterier. (Detta ger ju 18V, men är inget större problem. Lyser starkare samt försämrar livslängden på lampan. Men min lampa har hållt flera år.) Denna löjligt enkla konstruktion fastsatt på hjälmens skärm med batterierna fast med en gummisnodd på hjälmen duger åt mig. (Laddare hade jag så batterierna ca 100kr samt lampan 80kr samt några enkla sladdar...) Vill säga att jag plockar bort skärmen dagtid!

 

(Bak på hjälmen en blinkande lysdiod, samt en reflexväst duger som säkerhet.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nu har jag petat ihop en liten artikel på vår hemsida, med några bilder på min lite fjolliga hjälm. http://www.nvskidor.se/artikel/151/

Jag skrev fel artikelnr ovan. Det ska självklart vara 12V lampan 36-1504 från CO. Men det finns motsvarande på Jula.

Läste just "Det finns de i klubben som hellre kör på känsla även i kolmörker. Sådant har visat sig innebära risk att krocka med soptunnor, som någon illvillig person ställt ut för tömning redan kvällen innan. Det kan också resultera i att man måste grubbla en längre stund över varför vaden gör ont, när en mops i mörkret biter sig fast. "

 

Underbart läsning som lyser upp om inte vägen så åtminstone tillvaron :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...