Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nu har jag investerat i Kuzminsickel och en Red Creek rille


Vasaa

Recommended Posts

Vilken struktur på riller valde du, och varför? Tror du mer på originalsickel + riller än tre olika Kuzminsicklar som ger olika struktur?

Jag har bara sicklat med Kuzmins sickel förut och blivit kanonnöjd med resultatet. Har aldrig testat rillern så det blir spännande. Det är en riller med 0,3, 0,5 - 1,0 samt 2,0.

Link to comment
Share on other sites

Som nybörjare på längdskidor måste jag säga att jag är mycket nöjd med kuzminsickeln, får till ett bättre glid än vad jag lyckas med vanliga vallor och behöver inte heller lägga ner lika mycket tid. Känns också som att risken att förstöra belagen som nybörjare är större när man håller på med ett vallajärn än med stålsickeln.

 

Tänkte passa på att slänga in en fråga också; Tjänar man något på att borsta glidytorna t.ex inför varje träningspass eller räcker det om man gör det enbart i samband med sickling? Tänkte att borstningen kanske kan få bort smuts som har satt sig i belaget och kanske polera ytan lite.

Link to comment
Share on other sites

Som nybörjare på längdskidor måste jag säga att jag är mycket nöjd med kuzminsickeln, får till ett bättre glid än vad jag lyckas med vanliga vallor och behöver inte heller lägga ner lika mycket tid. Känns också som att risken att förstöra belagen som nybörjare är större när man håller på med ett vallajärn än med stålsickeln.

 

Tänkte passa på att slänga in en fråga också; Tjänar man något på att borsta glidytorna t.ex inför varje träningspass eller räcker det om man gör det enbart i samband med sickling? Tänkte att borstningen kanske kan få bort smuts som har satt sig i belaget och kanske polera ytan lite.

Jag har ju nu kört stålsicklat i fyra säsonger (mer än 400 mil) och har väl börjat få en del erfarenheter, som stämmer bra överens med dina (se även min stora tråd om detta). Jag tror att lite smuts fastnar även på stålsicklade skidor (även om det är mycket mindre än på vallade skidor vilket påvisades redan av Kuzmin i hans avhandling). Därför brukar jag då och då mellan sicklingarna rengöra glidytorna med vallaveck, torka torrt och borsta med en borste som ligger någonstans mellan nylon och stål (Red Creek). Man ser då med blotta ögat att man har en ny fräsch yta att åka och det ser nästan ut som när man har nyvallat (som jag minns från den tid man gjorde det).

Link to comment
Share on other sites

Fick sickeln idag och tog bort all fästvalla och började sickla. Jag har ju inte vallat mina skidor själv tidigare så jag kan inte jämföra med så mycket förutom hur skidorna va dagen innan.

 

Skilnaden är ju märkbar men jag tycker mig ändå förvänta ett bättre glid. Sicklade rätt mycket över hela skidan och dog sedan 5-8 ggr med en stålborste från redcreek utan tryck.

 

Problemet jag ser det är att mina skidor ha fått en hel del ärr eller jack sedan tidigare och jag försökte att sickla så mycket jag kunde men fick inte bort dessa som jag hoppats på.

 

Vet inte vad jag ska göra. Köra lite mer på belaget eller tvätta och sickla om skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Fick sickeln idag och tog bort all fästvalla och började sickla. Jag har ju inte vallat mina skidor själv tidigare så jag kan inte jämföra med så mycket förutom hur skidorna va dagen innan.

 

Skilnaden är ju märkbar men jag tycker mig ändå förvänta ett bättre glid. Sicklade rätt mycket över hela skidan och dog sedan 5-8 ggr med en stålborste från redcreek utan tryck.

 

Problemet jag ser det är att mina skidor ha fått en hel del ärr eller jack sedan tidigare och jag försökte att sickla så mycket jag kunde men fick inte bort dessa som jag hoppats på.

 

Vet inte vad jag ska göra. Köra lite mer på belaget eller tvätta och sickla om skidorna.

Min åsikt är att du måste sickla mer om du fortfarande har en massa ärr och jack i slidorna men precis som du själv gjort så behöver du inte sickla allt direkt utan kan åka emellan. Mitt råd är

a) rengör skidorna noga med vallaveck (även på glidytorna)

b) sickla (om du är osäker hur du gör det bäst titta på Kuzmins hemsida)

c) fästvalla, tuta och kör

 

OM du inte fick bort alla ärr och jack kanske du måste upprepa det hela ytterligare en gång.

 

NÄR då fått ytorna plana och utan ärr kan du åka upp mot 30 mil utan att göra något med i stort sett samma glid. Bara du kan avgöra om du tycker att detta är ett bra alternativ för dig.

För mig är detta det det närmast perfekta alternativet eftersom det gett mig utmärkt glid på den nivå jag åker på, och dessutom är billigt, tidsbesparande (sedan man väl fått skidorna plana och fri från hack etc) och är miljömässigt bra (fluorångor kan vara besvärande om det blir för mycket)

Link to comment
Share on other sites

Jag ska åka ett par gånger till på mina ny sicklade skidor innan jag tar bort allt igen och sicklar om.

 

Jag tycker det kändes som att sicklen blev fort slö. Skar bra från början men när jag berabetat skidan i 5-10min så började den skära sämre.

 

Jag har några ideér. Antingen Så var grundvallan sedan tidigare väldigt lätt att få bort och belaget är desto hårdare dvs det gick lätt från början och trögare på slutet.

 

Eller fick jag massa skit(klister+valla) på sicklen som gjorde att det skar sämre.

 

Vad tror ni och hur rengör ni eran sickel för att få bort restprodukter av klister?

Link to comment
Share on other sites

Du rengör väl hela skidan innan med vallaväck?

 

Rengör sickeln med trasa som du satt vallaväck på. Även om man rengör rejält innan på skidan så tycker jag belaget är lite förändrat i fästzonen.

 

Annars så kan du enkelt testa med en annan av de fyra eggarna och jämföra hur vass den är. 10-15 minuters sickling borde inte göra den slö.

 

Förresten så tycker jag alltid man får bort mer belag i början av sicklingen då du har mer ojämnheter.

Link to comment
Share on other sites

Japp jag använder vallaväck. Sedan skrapar jag bort klistret med en plastsickel eller skrapa.

Skar riktigt bra från början sedan tycker jag att det skar sämre. Kanske kan bero på att jag fick jämare belag som du säger och då tar det inte lika mycket.

 

Jag tyckte att den börja skära så mycket sämre motför från början så jag vände och hade nog provat alla sidor på kuzminsicklen och de skar väl lite bättre men inte nå märkvärt.

Det måste ha varit belaget som blivit bättre/jämnare och att det inte försvinner lika mycket belag.

 

Ska jag vara helt ärligt så körde jag vallaväck+plastsickel 2ggr. Sedan efter jag torkat så använder jag kuzmin i några minuter och slängde därefter på lite vallaväck igen för att bli av med mera skräp. Stålsicklade därefter en längre stund och klistrade på klister-tejp.

Link to comment
Share on other sites

Har du lust kan du väl att ta kort och lägg ut så får vi se ytan.

Mina nyinköpta Madshus var sådär hårda som folk säger att de är när de stått läng och oxiderat. De må vara hur som helst med den biten, men efter att skidan blivit plansicklad (=sickeln tar över hela ytan och skidan är ej längre konkav/konvex) så tog det inte många drag förrens belaget upplevdes som mjukare.

 

Min tanke är att, förutsatt att även dina skidor är konkava, du först hade en yta att gå igenom som bearbetats ofta och därmed var hyffsat mjuk, för att sedan komma ner på den hårdare ytan som oxiderat/torkat.

Om du fortsätter ett tag till så kommer du troligen till ett mjukare belag tvärs hela åkytan.

Link to comment
Share on other sites

Lite svar från mig som har ganska mycket, om inte massor, av erfarenhet runt Kuzminsickling av olika skidor. Det skiljer faktiskt väldigt mycket från skidmärke till skidmärke och även från olika modeller märkena emellan. Och ännu mer så skiljer folks uppfattningar om hur man ser på olika saker och förstås kring skidor. Idag så lämnade jag bland annat tillbaka skidor till två olika kunder där den ena knappt vidrört fästytan vilket förstås förenklade för mig medan den andra hade ruggat upp ytan alldeles för mycket och förstås på tvären. Bägge hade ganska nya skidor. Bara som ett exempel.

Vissa skidor är svårare att sickla än andra och det betyder inte på något sätt att sickeln är slut. Samma sickel som du upplevt som slö kan "skära i smör" på andra.

Så det är bara att ta i ganska hårt och jobba på. Prova att vinkla mera bakåt också.

Och borsta gärna ordentligt med stålborste innan du sicklar också så att det inte ligger för mycket partiklar som försämrar sickeln. Sen kan man göra rent sickeln ibland med vallaväck och längs med skären (kanske lite svårt att se).

 

/Niclas som råkade logga ut innan han skickade iväg det men som på något sätt kunde backa tillbaka! :-) Och som nu skall sluta prata om si.. förlåt mig, i tredje person! :-)

Link to comment
Share on other sites

Har lagt på ny tejp på fästzonen så jag kommer inte ta bort den och sickla om hela skidan. Jag drog lite bakom hälen och det gick mycket bättre denna gång.

 

En fråga. jag vill sickla mera framför tejpen. Förstör jag glidet om jag sicklar tvärtom dvs från tån till skidtoppen. Vill ju inte ha massor med flis från sicklingen på tejpen. Om jag sicklar tvärtom och sedan drar jag stålborsen rätt väg då den inte dra så mycket skit med sig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...