Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur vallade ni på Vasaloppet?


Jim N

Recommended Posts

Ja, som rubriken lyder, hur vallade du under Vasaloppet, fäste och glid? Hur upplevde du att din vallning fungerade?

 

Vore intressant om vi fick en lite sammanställning om hur forumet vallade :)

 

 

Kan tillägga att jag själv åkte ÖS på söndagen. Vallade så här:

 

Glid

BWLF som grund, sen en blandning av Ski-go LF +1 till -5 och Swix HF 10. Hade bättre glid än de allra flesta verkade det, gled i vart fall om många och blev inte omkörd i utförsbackarna.

 

Fäste

Rode base wax invärmt i botten, sen ett lager Ski-go Blå extra -3 till -10 och två lager Ski-go -1 till -9. Fästet var inget vidare, verkade ha ungefär lika bra som alla andra. Det var mycket nysnö som gav efter väldigt lätt, så man halkade runt en hel del. Efter Evertsberg snöade det rätt duktigt och blötare snö än tidigare under dagen, så det började frysa under en hel del på fästet. I efterhand kännns det som att jag borde skaffat mig en HF och kanske blandat den med lite Rode -1 till -3, kanske hade sluppit underfrysningen då.

Link to comment
Share on other sites

Toko base invärmt sen swix vr 40 blandat med vr 45 i fäste = vr 42,5 ;)

 

Glid, Grafit, BWLF, HF8 samt FC8, betyg på glid minst 4 av 5 samt fäste 5 av 5 i betyg utan att det sög. helt nöjd med skidorna var jag, 5,58 i tid med start i 4e led.

Link to comment
Share on other sites

BWLF + Skigo Ultima + C105. Helt ok

Vr 40 + VR 45 + Vr 40 perfekt fäste men tyvärr la jag för fäste för långt fram, så jag hade kass glid när jag inte hade bakvikt - då gled jag riktigt bra. Idiotiskt av mig att inte stanna o skrapa bort 7-8 cm av fästet! 6.20 från 5 te led

Link to comment
Share on other sites

Jag testade att lämna in skidorna för glidvallning den här gången. Vet därför inte exakt men ungfär så här tror jag: (allt Vauhti) Grön LF i botten, blandning HF gul(25%)/blå(75%), ett pulver och sedan grön LF på pulvret.

Fäste la jag själv: Toko grön bas blandat med blå extra invärmt. Två lager Rode blå super + två lager Vauhti K15 violett + två lager Rode blå super.

 

Upplevde att skidorna gick riktigt tungt men fäste bra. Tappade på de framför vid alla utförskörningar. Antingen var glidvallningen fel eller så skulle jag ha skippat den violetta Vauhtin och fått ett tunnare fästvallalager.

5.41 med start i 3:e led.

 

Jag tyckte att många verkade ha problem med glidet men såg också några med ruskigt bra glid. Vore kul att höra hur de vallat eller kanske sicklat...

Link to comment
Share on other sites

Stålsicklade skidor toppade med CF7, glidet kan jag inte klaga på! Även om jag tycker att det svängde under loppet, men när d gled sämre så gled även dom runt omkring sämre.

Fäste 1 lager invärmt Swix blå extra, efter det 3 korta och 2 långa Swix blå extra.

Kanon fäste hela vägen!

 

Glid betyg 4 av 5

Fäste betyg 5 av 5

Link to comment
Share on other sites

hade fruktansvärt bra glid.. Fram till oxberg blev vi inte omglidna en ända gång.. Efter det var mina knän slut så jag kunde inte stå i farställning så då gled några om..

 

Hade bwlf med pölders hf kloss.. (vallade till mig och kusninen och vi hade båda kanonglid)

 

 

Fäste hade jag ¨först en base- 2 lager blå extra- sen två lager gul +5 till -1.. sen två lager blå igen. Hade perfekt fäste från start till mål

Link to comment
Share on other sites

Glid:

Swix En runda blandad LF 6/7 och på det LF 7. Sen höll jag mig av nån anledning inte ifrån Holmenkol GW 25, utan toppade lite lätt med den. Dumt och direkt ologiskt. Lagt på stålsicklat belag med lätt 1mm rillning.

 

Jag kan inte säga annat än att det gled riktigt, riktigt bra relativt de åkare jag hade runt mig. Höll i fartställingen enormt mycket längre än de flesta och kunde byta spår och gå förbi åkare i varenda nedförsbacke. Skön känsla att det blir helt tomt bakom och samlar upp framför. Det var lite kärvt första 1.5 milen kanske, förmodligen på grund av det lite mjuka flouradditivet. Rillningen var väl onödig också, men den var å andra sidan väldigt grund.

 

Fäste:

Ett tunt lager Toko Basewax invärmt. 1 lager SkiGo Green -7/-20 invärmt. 4 lager SkiGo HF Violet -2/-15, ett lager blandat SkiGo Violett och SkiGo HF Red +1/-3. Slutligen två lager SkiGo HF Violet. Lagt medvetet kort för fokus på glid.

 

Pefekt fäste hela loppet. Ingen tendens på att påverka glidet nämnvärt.

 

 

Mycket nöjd med preppen. Dock tog det tvärstopp rent orkesmässigt i Lundbäckbackarna. Tungt in till Mora därifrån. Siktade under 7 timmar, men fick nöja mig med 7.18. Från led 6.

Link to comment
Share on other sites

Glid

Skigos Lf-grafit i botten. Sedan blandning av skigo röd lf och swix lf6 två lager, toppat med Pölders hf-kloss.

 

Fäste

Invärmt vg35

1 lager swix grön

3 lager blå extra

3 lager vr 45

2 lager Rode super blå

 

Konlklussion = Bra fäste MEN extrem extremt tungt glid. Det var som att ha en sugpropp i hela loppet. Blev omkörd i varje backe eller stakningsparti. Kan bero på att skidorna eventuellt är lite mjuka men inte SÅ mjuka... Nu blir det nya skidor å lite annan vallning till nästa år så borde jag kunna kapa 1,5h. Bitter men laddad för nästa år...

Link to comment
Share on other sites

Glid

Toko Grafit

Swix HF7

 

Fäste (enligt Vasaloppstips)

Toko Base invärmt

3 lager Toko Blå

2 lager Toko Violett

1 lager Toko Blå

 

Startade längst bak i 4:e led, men lyckades ta 2000 placeringar mellan Smågan och Mora.

Kände att jag gled ifrån de flesta.

Link to comment
Share on other sites

Glid: Swix HF6 + FC7

Fäste: Toko Grön grundwax + Swix VR40 (2 lager) + Swix VR45 (2 lager)

Skidor: Fem år gamla välvårdade Madshus

 

Superbra skidor, bra fäste och superbra glid, någon enda gled förbi under loppet, startade i mitten av led 4 och körde i mål på 5:33.

Link to comment
Share on other sites

Fäste:

Värmde in 2 lager Swix V40

3 lager Swix VR 45 (lite mer i mitten)

2 lager VR40

 

Glid

Kuzmin-sickel + några tag med en nylonborste

 

Inser att detta med sickling eller inte är en känslig fråga och använder sickeln mest för att det är så himla enkelt, men jag måste säga att jag hade ett fantastiskt glid på skidorna. Det var ingen under hela loppet som gled förbi mig i någon enda backe. För det mesta var jag tvungen att bromsa för att inte köra på någon framförvarande. Fästet var också helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Fäste - mycket bra

Toko bas

Blå Super tre lager

VR 45 tre lager

 

 

Glid - dåligt

Sliten Kuzmin med en blandning av CH6 och CH10

 

 

Mitt första VL, har inte åkt skidor på 15 år.

Startade i led 10, kom i mål på placering 8777.

Link to comment
Share on other sites

Stafettvasan

Fäste (i fallande ordning):

Grund: 50% Toko Gundwax + 50% Rex Proline Turquoise

Mellan: 4-5lager Magnar 3

Top: Tunnt med Star S5 Top Violet 0 - -8 ej inkorkat, bara struket med handen

 

Glid (i fallande ordning):

Grund: 50% Start n6 + 50% Swix HFBW 7

Pulver: Ski-Go C105

Kloss: Rex TK72 gnugg och rotokork + värme

Liquid: Toko HelX 0 - -10

 

0.5 och 0.3 rill

 

Resultat: Precis så lite fäste jag vill ha. Helt sjukt glid.

Link to comment
Share on other sites

Glid

Vasaloppet

 

Ski Goo Grafit LF

Ski GO LF 7-20

Vauhti Spectra HF med några droppar Vauhti pink HF

Ski Go 105 med ca 25% Vauhti Zero Fox blandat

 

Fäste

Toko base

2 lager Vauhti K15

3 lager Vauhti K18

 

Resultat: Aldrig haft bättre glid, blev inte ifrångliden av någon där jag åkte. Sjukt bra glid och perfekt fäste. Jag kommer aldrig uppleva en sådan perfekt vallning igen.

Link to comment
Share on other sites

Snälla orvarino, kan du inte ta bort den där dopinggubben, får så dåliga associationer att jag knappt kan läsa vad du skrivit.

 

risholm: hade du inte för tjockt på glidet, räcker med bas + dagens hf-kloss + ev pulver.

 

Sen hade du liksom Magnus grafit i botten - var det så bra egentligen ? Det är lite delade meningar om grafiten - dåligt eller bra - i så fall när ?

Link to comment
Share on other sites

glid: stålsicklat med kuzmin orginal, swix fc100 pulver invärmt .

fäste: ett lager invärmd v30, fyra lager v40 varvat med två lager v45.

 

började åka skidor denna vinter och har ingen riktig koll på vallning. pulvret är nåt gammalt jag fick av min syster som hon använde när hon åkte störtlopp. fick fästtips av en bekant och det funkade superbra!

glid: 5 fäste: 4,5

tid: 6:56

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra glid - hyfsat fäste. Men släppen på fästet på senare delen av loppet kan lika gärna ha varit trötthet. All fästvalla kvar - har ganska högt och hårt spann vilket hjälper glidet men kräver tekniken.

Nåväl, så har var det:

 

Glid:

Start BWLF i botten

Blandning Skigo gul HF (nuvarande orange) och Skigo blå HF

Swix FC8 pulver

 

Fäste:

1 Start grundvax invärmt

2 Rode Multigrade -3-7

4 Ski Go Racing Special -2-15

 

Racing special är väldigt "len" men jag tror VR45 hade bitit bättre. Helt ok ändå. Glidet var kanon! Jag tror ingen gled om mig. Lite jämnare på slutet när spåren var mer glatta och lite sämre när det var smällkallt i Tennäng och vasslan (Hela vägen uppför mot Oxberg faktiskt ju). Fast så var det väl för alla. Höll på att förfrysa fingrarna där, brrr.

 

Missade målet topp 1000 med 91 snubbar/damer och 3 min. Nöjd ändå :-)

Link to comment
Share on other sites

Glid:

Primateria-sicklade, med 3-4 drag med struktursickeln

Toko HF Röd

Skigo C105

Toko rak riller 0,75?

 

Fäste:

Toko Base och Swix blå extra invärmt

2 lager blå extra

2 lager VR45

3 lager VR40 på toppen

 

Fantastiskt glid, speciellt i högfart. Blev i princip aldrig om körd i utförbackarna. Accelerationen bara fortsatte. Efter Oxberg aningen sämre efter att ha kört i all välling och blåbärssoppa i spåret.

Fäste något tjyvsläpp i början. Mot slutet blev fästet bättre och bättre, vilket jag aldrig upplevt förr. Inga problem i Hökbergsbacken. VR45 kom fram som den skulle?

Betyg 5/5 för både fäste och glid.

Link to comment
Share on other sites

Glid:

Star LA6 + Swix FC 8

 

Fäste:

Swix VR45 + VR40

 

 

Bra RELATIVT glid, dvs i förhållande till andra och utför. Dock tyckte jag att året bjöd på tämligen dåligt ABSOLUT glid. Dvs jämfört med andra år. Tyckte många fick diagolala på ställen där man andra år stakar.

 

Fästet var bra som för alla andra

Link to comment
Share on other sites

Glid:

Primateria-sicklade, med 3-4 drag med struktursickeln

Toko HF Röd

Skigo C105

Toko rak riller 0,75?

 

Fäste:

Toko Base och Swix blå extra invärmt

2 lager blå extra

2 lager VR45

3 lager VR40 på toppen

 

Fantastiskt glid, speciellt i högfart. Blev i princip aldrig om körd i utförbackarna. Accelerationen bara fortsatte. Efter Oxberg aningen sämre efter att ha kört i all välling och blåbärssoppa i spåret.

Hade du samma bra glid även där det var lite mer fin ny snö i spåren?

Jag glidpreparerade liknande dig men utan glidvalla (delaljer här). MIsstänkte att finare struktur hade varit viktigaste åtgärden för bättre glid, men även att glidvallning och ordentlig borstning etc kanske kunnat "blanka upp" extra i den striktur jag hade och ge nysnökristaller mindre att gripa tag i, men man hinner ju inte testa allt i en tävling, så alltid intressant att jämföra. =)

Link to comment
Share on other sites

Glid:

Primateria-sicklade' date=' med 3-4 drag med struktursickeln

Toko HF Röd

Skigo C105

Toko rak riller 0,75?

 

Fäste:

Toko Base och Swix blå extra invärmt

2 lager blå extra

2 lager VR45

3 lager VR40 på toppen

 

Fantastiskt glid, speciellt i högfart. Blev i princip aldrig om körd i utförbackarna. Accelerationen bara fortsatte. Efter Oxberg aningen sämre efter att ha kört i all välling och blåbärssoppa i spåret.[/quote']

Hade du samma bra glid även där det var lite mer fin ny snö i spåren?

Jag glidpreparerade liknande dig men utan glidvalla (delaljer här). MIsstänkte att finare struktur hade varit viktigaste åtgärden för bättre glid, men även att glidvallning och ordentlig borstning etc kanske kunnat "blanka upp" extra i den striktur jag hade och ge nysnökristaller mindre att gripa tag i, men man hinner ju inte testa allt i en tävling, så alltid intressant att jämföra. =)

Läste att du Niklas drog med 1 drag med struktursickeln, Mario drog 3, jag också, men när vi jämförde ytan under hade han något mindre struktur och min var enligt min mening fin, typ LJ02 kanske. Jag misstänkter att du drog hårdare med struktursickeln än oss, och kanske lösare med poler, och sedan inte borstade lika mycket med rotornylonborste. Gled fint i nysnön för oss bägge tror jag, tänkte inte på att jag tappade det fina glidet då i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Årets Vasalopps vallningar fungerade över förväntan 2 olika tester med flera deltagare och båda funkade, 1) grund BWLF 2x, Ultima HFx2, 105 pulver. fäste vr 40+45 flera lager.2) grund BWLF 2x, HF7+HF8bl 50-50x2, FC8- FC7 bl. 50-50. fäste som ovan. de skidor som hade bra struktur användes rill 0-10 endats från fästet och bakåt, övriga hela skidan. Enligt åkarna VC. glid och fäste hela vägen, utförsbackarna fick många bromsa på grund övriga åkare i vägen, väldigt nöjd.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...