Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulver direkt på stålsicklat


Hans L

Recommended Posts

Är det någon mening att lägga pulver direkt på stålsicklat eller måste man använda någon typ av paraffin för att pulvret ska fungera?

Vänd på frågan, är det någon mening att lägga något under pulvret, om du har stålsicklat och vädligt lite mikorhår som du därmed inte behöver baka in i valla. Har pulvrat direkt på stålsicklat både på Orsa ski-marathon och V-loppet. Perfekt glid för en startled-3 åkare.

Link to comment
Share on other sites

det jag undrar över är om pulvret "fastnar" utan glidvalla? alltså om det fyller någon funktion att pulvervalla på stålsicklat. jag hade pulvret direkt på stålsicklat på vasan och det var kanonglid, men om det hade glidit lika bra utan vet jag inte. jag kan inte ett skvatt om vallning, därför kanske denna fråga verkar lite korkad :)
Link to comment
Share on other sites

det jag undrar över är om pulvret "fastnar" utan glidvalla? alltså om det fyller någon funktion att pulvervalla på stålsicklat. jag hade pulvret direkt på stålsicklat på vasan och det var kanonglid, men om det hade glidit lika bra utan vet jag inte. jag kan inte ett skvatt om vallning, därför kanske denna fråga verkar lite korkad :)

Frågan är inte alls korkad, jag vet så mycket att jag tror att jag vet att inte någon EGENTLIGEN vet, däremot så finns det massa teorier. Jag har hört följande argument till att man ska ha underlag under pulver

 

1) Det skyddar belaget från den höga värmen som krävs för att smälta pulver.

2) Pulvret sitter bättre.

 

1) Kanske sant om man sicklar och borstar dåligt, men borstar man bort allt som man ska så finns det inte någon skyddande film, skulle nästan tro att värmeledningen är bättre med valla i. REN SPEKULATION FRÅN MIN SIDA, jag tror att det inte spelar någon roll.

 

2) Förstår inte varför det skulle göra det, det är ju någon amorf zon eller något sådant, om man fyller det med något annat än pulver som är mjukare har jag svårt att förstå att det skulle sitta bättre.

 

Det jag tror man gör med underlagsvalla, är att man försäkrar sig om att man har valla överallt t ex även på dom ställen om man varit för snål med värmen på pulvret. Att ha valla överallt är nog viktigt om du har stenslipat, men troligtvis av underordnad betydelse på en stålsicklad skida. ÅTERIGEN REN SPEKULATION FRÅN MIN SIDA.

 

Sedan finns det dom med kunskap (typ MC Hammer) som säger att underlagsvallan förändrar belaget till det hårdare, säkert sant, men att det skulle förändra belaget till att pulvret sitter bättre tror jag inte att det finns någon som vet. Att det skulle vara bättre att förändra belaget i två steg, underlagsvalla och sedan puvler, eller bara i ett steg pulver, att ena är bättre än det andra, ingen som vet tror jag, har troligvis ingen betydelse förutom det extra borstning och sickling som ett extra vallalager ger.

Link to comment
Share on other sites

det jag undrar över är om pulvret "fastnar" utan glidvalla? alltså om det fyller någon funktion att pulvervalla på stålsicklat. jag hade pulvret direkt på stålsicklat på vasan och det var kanonglid, men om det hade glidit lika bra utan vet jag inte. jag kan inte ett skvatt om vallning, därför kanske denna fråga verkar lite korkad :)

Ytterliggare en komplettering, vi var tre som hade samma primateriasicklade struktur, en utan något på, jag med pulver direkt på, en med HF +pulver, alla hade väldigt bra glid, så om mitt pulver fastnade eller inte, vem vet inte jag :)

Link to comment
Share on other sites

Och ytterligare en komplettering:

 

Åkte ÖS måndag och körde på mina gamla Atomic RC11 som var stålsicklade + Star HA4 (högfluorkloss) + Star F1 (pulver). Underbart glid - gled ifrån i stort sett alla. Har aldrig haft den känslan förut fast det kanske inte säger så mycket. Sluttid 6:22.

 

Till saken hör att jag har ett par dyra fina Fischer Carbonlite Classic Plus som jag inte kan få att gå lika bra som Atomic. Testade lika glidvalla och utan fäste men det skiljde 3 m i glidtest så valet var enkelt.

 

Samma olikhet i glid har funnits även utan pulvervallningen. Så dyrt = bra vet jag inte om det stämmer.

 

Stålsickling när jag tränar och ibland kompletterat med pulver vid tävling känns som bra alternativ (på rätt skidor).

 

Detta gav väl inget direkt svar på frågan om pulver direkt på stålsicklat.

Som jämförelse åkte jag VL 2007 på enbart stålsicklat på 6:47 och hade medelbra glid så jag tror det finns en del att hämta med pulver (och ev HF under).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...