Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjarvalla


byggerik

Recommended Posts

Vilken sorts valla är den mest nybörjaranpassade? Då tänkar jag på vallor som tejp och spray.

 

Det är så att min kompis mamma ska åka tjejvasan, men har ingen tidigare erfarenhet av skidåkning och vill därför ha en så enkel valla som möjligt att träna på. Planen är att hon sedan ska lämna in sina skidor för "proffsvallning" innan tjejvasan så att hon får riktigt bra skidor att tävla på. Men innan loppet ska hon valla själv och behöver hon en lättanvänd valla.

 

Jag har jag tipsat henne om kuzminsickeln och vallatejpen.

 

Vad tror ni gällande både glid och fäste?

 

Vänliga häslingar Byggerik

Link to comment
Share on other sites

Enligt min erfarenhet är tejp lite vanskligt då det funkar ibland, och inte funkar alls i vissa fören. Och när det inte funkar alls får man sulor som Gene Simmons. Går det att lära svärmor de mest basala fästvallningsteknikerna? :) En blå, en röd och en grön burk samt en tub universalklister?

 

Glidvallningen tycker jag du kan lösa med sickling. Det glider tillräckligt bra under träningen för svärmorsträning och om det sedan glider lite bättre med en maxad flourracingvallning på den Stora Dagen, så klarar hon säkert omställningen. :)

Link to comment
Share on other sites

Glid: Gör ingenting alternativ snabbglidvalla på servett.

 

Fäste: Tejp. En tejpning kommer att räcka hennes livstid. Är hon itne bra på att valla kommer hon INTE att lyckas få bättre vallning med burk. (Visst är tejp mindre bra i nollnysnöföre, men då lär inte en nybörjare lyckas med burkvallning heller)

Link to comment
Share on other sites

Vilken sorts valla är den mest nybörjaranpassade? Då tänkar jag på vallor som tejp och spray.

 

Det är så att min kompis mamma ska åka tjejvasan, men har ingen tidigare erfarenhet av skidåkning och vill därför ha en så enkel valla som möjligt att träna på. Planen är att hon sedan ska lämna in sina skidor för "proffsvallning" innan tjejvasan så att hon får riktigt bra skidor att tävla på. Men innan loppet ska hon valla själv och behöver hon en lättanvänd valla.

 

Jag har jag tipsat henne om kuzminsickeln och vallatejpen.

 

Vad tror ni gällande både glid och fäste?

 

Vänliga häslingar Byggerik

Jag har en fråga ???

har du jobbat inom försvaret.....

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! Det låter vettigt det ni säger, och jag ska vidarbefodra detta till damen i fråga.

 

Och som svar till skidguru kan jag säga att jag inte har jobbat inom försvaret förut, men jag kanske kommer att göra det i framtiden :D

 

Jag kan även tipsa om langd.se som har fått sig en riktig uppryckning sen ägarebytet.

Link to comment
Share on other sites

Kör en vända med kuzminsickel för glidet och sedan tejp. Jag har själv ett par träningsskidor med den kombinationen för tillfällen när tiden eller orken att valla är dåligt.

Glidet med stålsicklat lär duga rätt långt för tjejvasan också så då lär det räcka att få en bra fästvallning.

Link to comment
Share on other sites

Att införskaffa en K-sickel för att göra en fiktiv vallning verkar i dyraste laget för mig.

Glidservett verkar väl lämpligt. Men jag skulle allt sticka till damen några fästvallaburkar. Verkar onödigt dyrt att kosta på tejp om den inte ska användas.

Finns ingen sickel att tillgå så visst, den kostar en slant. Men det gör det att lämna in skidorna för vallning också. Och tänker man bara valla dem en gång och sedan vill slippa så håller jag på sickeln.

Sedan tejp. 150kr för en rulle blir inte så många burkar men ska hon bara åka i blå extra före så ...

Link to comment
Share on other sites

Vill man ha en riktigt enkel lösning kan man köpa Peltonens nya nanogrip skida. Den behöver varken glid eller fästvallas. Glider hyfsat och fäster i alla fören. Enda service behov är rengöring av belaget. Dock är den ingen tävlingsskida eftersom den inte "hinner med" i högre farter. Funkar i 2000km, varefter den fästvallas som en vanlig skida.
Link to comment
Share on other sites

Vill man ha en riktigt enkel lösning kan man köpa Peltonens nya nanogrip skida. Den behöver varken glid eller fästvallas. Glider hyfsat och fäster i alla fören. Enda service behov är rengöring av belaget. Dock är den ingen tävlingsskida eftersom den inte "hinner med" i högre farter. Funkar i 2000km, varefter den fästvallas som en vanlig skida.

Finns det något som säger att dessa vallningsfria skidorna ska vara bättre än andra vallningsfria skidor? känns som om dem bara funkar i vissa fören

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...