Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjare som vill valla lätt


rokas

Recommended Posts

Jag håller på att ladda upp för mitt första vasalopp och känner att vallning verkar vara en ganska jobbig bit av det hela.. =)

 

Var inne på en vasaloppsdag på stadium och blev pålurad(?) snabbvalla. De som stod där (representanter från skigo) tyckte att det bästa för mig var deras easy glide och easy wax. Easy gliden står att det funkar på allt (slalom CC och snowboard) mellan -10 och +10 och easy waxen finns det 2 stycken av i paketet en för 0 till -10 och en för 0 till +10.

 

Jag funderar nu på om det verkligen är så att det fungerar för mig på träning och i vasaloppet. Jag är bara en motionär och tar gärna det lättaste som finns om det funkar och om skillnaden är marginell känns det inte viktigt att köpa 15 olika sorters valla. men är det så att den här vallan är värdelös för allt över 1 timmes åkning så vore det trevligt att få veta det av någon som kan =)

 

Jag borde ju såklart känna efter själv hur det är men iom att jag köpt nya grejer och kommer stå på ett par skidor för första gången på 20 år (jag är 28) så kommer jag nog inte veta hur det bör kännas.

 

Är det någon som vet något om dessa vallor, om de är bra eller inte?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du säkert kommer få flera olika svar men jag tycker det är helt rätt att göra det enkelt. Med det du har köpt klarar du träning och ett vasalopp i motionsklass. Är du orolig för att fästet inte skall hålla hela vägen så finns det gratis vallaservice vid varje kontrol längs vasaloppet. Jag tycker inte heller du skall snåla med fästet under dina första träningspass. Bakhalt är skittråkigt.

 

Märker du att du gillar skidåkning och vill pressa dina tider lite så kommer du troligen att prova lite andra vallor men det är ingen ide att köpa dem redan nu.

 

Jag är övertygad om att Tynell och grabbarna skulle klå oss alla på forumet även med dessa enkla vallor.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på att ladda upp för mitt första vasalopp och känner att vallning verkar vara en ganska jobbig bit av det hela.. =)

 

Var inne på en vasaloppsdag på stadium och blev pålurad(?) snabbvalla. De som stod där (representanter från skigo) tyckte att det bästa för mig var deras easy glide och easy wax. Easy gliden står att det funkar på allt (slalom CC och snowboard) mellan -10 och +10 och easy waxen finns det 2 stycken av i paketet en för 0 till -10 och en för 0 till +10.

 

Jag funderar nu på om det verkligen är så att det fungerar för mig på träning och i vasaloppet. Jag är bara en motionär och tar gärna det lättaste som finns om det funkar och om skillnaden är marginell känns det inte viktigt att köpa 15 olika sorters valla. men är det så att den här vallan är värdelös för allt över 1 timmes åkning så vore det trevligt att få veta det av någon som kan =)

 

Jag borde ju såklart känna efter själv hur det är men iom att jag köpt nya grejer och kommer stå på ett par skidor för första gången på 20 år (jag är 28) så kommer jag nog inte veta hur det bör kännas.

 

Är det någon som vet något om dessa vallor, om de är bra eller inte?

Glidvallorna går säkert o träna på men du kanske skulle köpa nån lite bättre till vasan tex swix lågflour som kostar runt 100lappen... Sen när de gäller fästvalla så hade jag inte rekomenderat o åka ett vasalopp på de vallorna. känns som en onödig utmaning...=)

 

Köp Swix blå extra, rode multigrade 0--2 och skigo gul special så klarar du de flesta fören... kostar nog 45kr st. Bara ett tips!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att fästvallning är en erfarenhetssport som man förstår något om först efter att man har prövat sig fram (gärna systematiskt) ett bra tag. Mitt tips är att hålla dig till några få fästvallor (kanske bara de du redan har) för att med tiden upptäcka vilka fören (snötyper, temperaturer etc) som de funkar till och som de inte funkar till. Först när du har ett ganska bra begrepp om vilka fören som är problematiska (och gärna varför de är problematiska) så kompletterar du med en valla som är tänkt för det föret och utvärderar den också. Och så håller du på. Med tiden kommer du att bygga på kunskap- och erfarenhetsbanken och även bygga på vallaförrådet. Det tar lite tid och kräver lite engagemang men jag tror inte det finns någon genväg egentligen om skidåkandet är tänkt att vara långsiktigt.

 

Hinner vasaloppet komma innan du hunnit lära dig så mycket, eller att skidsatsningen bara har som mål att åka en gång, så är mitt tips att ta hjälp (tex. erfaren kompis, klubben, köpa vallning).

Link to comment
Share on other sites

Jag har satt på tejp som fäste och sen köpt swix vanliga parafinklossar! tror de får duga åt mig i början =) Hört nånting om att blanda Swix CH parafin typ ett mjukt och ett hårt ? någon som har nå tips ? Eller är de bara att slänga på för rätt temperatur ? En fråga till ! Måste man rengöra ytorna med typ skyddspararin innan man lägger på parafinet för dagen varje gång?
Link to comment
Share on other sites

Jag har satt på tejp som fäste och sen köpt swix vanliga parafinklossar! tror de får duga åt mig i början =) Hört nånting om att blanda Swix CH parafin typ ett mjukt och ett hårt ? någon som har nå tips ? Eller är de bara att slänga på för rätt temperatur ? En fråga till ! Måste man rengöra ytorna med typ skyddspararin innan man lägger på parafinet för dagen varje gång?

E nog oxå ett bra vallatips till nybörjare! Be någon som kan mäta ut rätt fästzon o sen på med tejpen...

 

brukar inte blanda så ofta utan slänger på parafinet för rätt temp... Nej du behöver inte rengöra varje gång men de e bra o göra ibland... och gör alltid de om de varit klister på skidorna...

Link to comment
Share on other sites

Strunta i att glidvalla och kör på maskinstrukturen från fabrik, putsa upp det men lite vit fibertex a 20kr, och vallaväcka glidytorna om du vill få bättre glid. Sedan när du ska tävla på V-loppet, lämna in. Antingen Kuzmin stålsickling eller något annat som petar på glidvalla, ju mer pengar du lägger detso mer flour får du på.

 

För fästet, några burkar eller tejp, sedan om du vill köra när det är klisterföre och du vill ha fäste måste du på med klister. Sedan till V-loppet är det också bara lämna in för fästet.

Link to comment
Share on other sites

Strunta i att glidvalla och kör på maskinstrukturen från fabrik, putsa upp det men lite vit fibertex a 20kr, och vallaväcka glidytorna om du vill få bättre glid. Sedan när du ska tävla på V-loppet, lämna in. Antingen Kuzmin stålsickling eller något annat som petar på glidvalla, ju mer pengar du lägger detso mer flour får du på.

 

För fästet, några burkar eller tejp, sedan om du vill köra när det är klisterföre och du vill ha fäste måste du på med klister. Sedan till V-loppet är det också bara lämna in för fästet.

Jag håller med dig Rotebrostakaren!

Är man helt oitresserad av glidvallning så ska man strunta i det. Stålsickling är ett utmärkt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Mycket vettiga o bra svar. Jag gör väl som så att jag kör på dessa vallor under träning, det får ju gärna vara lite trögare då =) och lämnar in på vasan, dock kommer jag åka öppet spår äfinns det fortfarande den servicen på plats eller måste det fixas innan jag åker upp?

 

Imorn blir det till att inviga skidorna i Högbo på 700 meterspåret =)

Link to comment
Share on other sites

Hejsan befinner mig i bruksvallarna och är på g ut i vallaboden för morgondagens morgonpass =) tänkte bara höra en sak jag vart osäker på!

 

När man smällt in ett lagar glidvalla och låtit det stelna 15-20 min ska man skrapa bort det och upprepa samma process igen ? eller ska man smälta in och låta det stelna 2 gånger och sen skrapa !?

 

Vore tacksam för snabbt svar !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Strunta i att glidvalla och kör på maskinstrukturen från fabrik, putsa upp det men lite vit fibertex a 20kr, och vallaväcka glidytorna om du vill få bättre glid. Sedan när du ska tävla på V-loppet, lämna in. Antingen Kuzmin stålsickling eller något annat som petar på glidvalla, ju mer pengar du lägger detso mer flour får du på.

 

För fästet, några burkar eller tejp, sedan om du vill köra när det är klisterföre och du vill ha fäste måste du på med klister. Sedan till V-loppet är det också bara lämna in för fästet.

Tänkte jag skulle följa detta råd, men tyvärr så hjälpte det inte ett dugg. Snarare tvärtom.

 

Jag har haft grymma problem med att få till glid på mina skidor. Får nästan staka mig fram i nerförsbacka för att undvika stanna. Jag har provat med Ski-Gos snabbglidvalla vilket gjort saker och ting marginellt bättre, men jag märker att jag är långt ifrån glidet de flesta andrar verkar ha.

 

Jag börjar misstänka att det beror på att skidorna (som jag beställde hos Pölder) är grundpreparerade samt stenslipade och kanske det är så att de kräver någon ytterligare behandling då för att bli riktig bra?

Link to comment
Share on other sites

Strunta i att glidvalla och kör på maskinstrukturen från fabrik' date=' putsa upp det men lite vit fibertex a 20kr, och vallaväcka glidytorna om du vill få bättre glid. Sedan när du ska tävla på V-loppet, lämna in. Antingen Kuzmin stålsickling eller något annat som petar på glidvalla, ju mer pengar du lägger detso mer flour får du på.

 

För fästet, några burkar eller tejp, sedan om du vill köra när det är klisterföre och du vill ha fäste måste du på med klister. Sedan till V-loppet är det också bara lämna in för fästet.[/quote']

Tänkte jag skulle följa detta råd, men tyvärr så hjälpte det inte ett dugg. Snarare tvärtom.

 

Jag har haft grymma problem med att få till glid på mina skidor. Får nästan staka mig fram i nerförsbacka för att undvika stanna. Jag har provat med Ski-Gos snabbglidvalla vilket gjort saker och ting marginellt bättre, men jag märker att jag är långt ifrån glidet de flesta andrar verkar ha.

 

Jag börjar misstänka att det beror på att skidorna (som jag beställde hos Pölder) är grundpreparerade samt stenslipade och kanske det är så att de kräver någon ytterligare behandling då för att bli riktig bra?

Du kanske kan pröva att lägga 5cm kortare med fäst valla?

Link to comment
Share on other sites

Strunta i att glidvalla och kör på maskinstrukturen från fabrik' date=' putsa upp det men lite vit fibertex a 20kr, och vallaväcka glidytorna om du vill få bättre glid. Sedan när du ska tävla på V-loppet, lämna in. Antingen Kuzmin stålsickling eller något annat som petar på glidvalla, ju mer pengar du lägger detso mer flour får du på.

 

För fästet, några burkar eller tejp, sedan om du vill köra när det är klisterföre och du vill ha fäste måste du på med klister. Sedan till V-loppet är det också bara lämna in för fästet.[/quote']

Tänkte jag skulle följa detta råd, men tyvärr så hjälpte det inte ett dugg. Snarare tvärtom.

 

Jag har haft grymma problem med att få till glid på mina skidor. Får nästan staka mig fram i nerförsbacka för att undvika stanna. Jag har provat med Ski-Gos snabbglidvalla vilket gjort saker och ting marginellt bättre, men jag märker att jag är långt ifrån glidet de flesta andrar verkar ha.

 

Jag börjar misstänka att det beror på att skidorna (som jag beställde hos Pölder) är grundpreparerade samt stenslipade och kanske det är så att de kräver någon ytterligare behandling då för att bli riktig bra?

Du kanske kan pröva att lägga 5cm kortare med fäst valla?

Ska prova det sen när jag fått hem min tejp. Annars har jag för mig att jag läste ett tips om att borsta skidorna, hur går man tiilväga då?

Link to comment
Share on other sites

Har själv kört med tejp en säsong och det funkar fint. MEn en erfaren kille sa en sak till mig som jag tycker stämmer 100%.

 

När det är lättvallat funkar tejpen bra men när det är svårvallat funkar den sämre.

 

Kring 0 och vid typ minus 15 är tejpen hemsk.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte jag skulle följa detta råd' date=' men tyvärr så hjälpte det inte ett dugg. Snarare tvärtom.

 

Jag har haft grymma problem med att få till glid på mina skidor. Får nästan staka mig fram i nerförsbacka för att undvika stanna. Jag har provat med Ski-Gos snabbglidvalla vilket gjort saker och ting marginellt bättre, men jag märker att jag är långt ifrån glidet de flesta andrar verkar ha.

 

Jag börjar misstänka att det beror på att skidorna (som jag beställde hos Pölder) är grundpreparerade samt stenslipade och kanske det är så att de kräver någon ytterligare behandling då för att bli riktig bra?[/quote']

Du kanske kan pröva att lägga 5cm kortare med fäst valla?

Ska prova det sen när jag fått hem min tejp. Annars har jag för mig att jag läste ett tips om att borsta skidorna, hur går man tiilväga då?

Inga skidor borde glida så usel att du måste staka nerför, även om du bara kör på fabriksbelaget. Jag körde på ett par nya Atomic Worldcup (också Pölder) som jag bara sicklat (plastsickel) bort vallan som var på när jag fick dem och dragit några drag med stålborsen. Körde, visserligen på ett platt isigt spår, men med 3:37 min/km fart snabbaste varvet (ca 8 min) utan att förta mig.

 

Slutsatsen är att du har antingen har ruskig otur och fått ett skitpar. Eller, mycket mer troligt, att din fästpreparering bromsar, rensa fästzonen och testa glidet igen så vet du om de måste in på preparering.

 

Lägg sen på lite fäste i taget för att kolla om spannet är för mjuk för dig.

Link to comment
Share on other sites

Slutsatsen är att du har antingen har ruskig otur och fått ett skitpar. Eller, mycket mer troligt, att din fästpreparering bromsar, rensa fästzonen och testa glidet igen så vet du om de måste in på preparering.

 

Lägg sen på lite fäste i taget för att kolla om spannet är för mjuk för dig.

Ska prova! Tack för tipset. Hoppas nu bara vi får lite snö i Malmö igen. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...