Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidvalla på fästzon vid köp


skidaren

Recommended Posts

Fischer skyddsvaxar/grundpreparerar sina skidor nuförtiden, och det borde ju gå fortare om man inte tar hänsyn till någon zonindelning.

 

Men hur fungerar det att mäta ut rätt spann när det ligger ett skyddslager på hela skidan?

Är det såpass jämnt så att det går bra?

Link to comment
Share on other sites

Fischer skyddsvaxar/grundpreparerar sina skidor nuförtiden, och det borde ju gå fortare om man inte tar hänsyn till någon zonindelning.

 

Men hur fungerar det att mäta ut rätt spann när det ligger ett skyddslager på hela skidan?

Är det såpass jämnt så att det går bra?

Man får helt enkelt sickla av dom innan man mäter ut fästzonerna.

Link to comment
Share on other sites

Fischer skyddsvaxar/grundpreparerar sina skidor nuförtiden, och det borde ju gå fortare om man inte tar hänsyn till någon zonindelning.

 

Men hur fungerar det att mäta ut rätt spann när det ligger ett skyddslager på hela skidan?

Är det såpass jämnt så att det går bra?

Mina skidor sicklades innan utprovning. Tyckte inte det såg speciellt jämnt ut så det är nog ett måste att sickla innan.

Link to comment
Share on other sites

Tror ni alla försäljare gör det? :rolleyes:

Hoppas verkligen det. Ska man mäta ut spann med bladmått på ett jätteplant underlag så känns det lite trubbigt om själva skidorna inte är jämna.

 

Men å andra sidan så skriver ju trådskaparen att de fick hem skidorna i det skicket. Hur de då provats ut kan inte jag förklara... Att bara gå på skidans viktangivelse tycks inte vara så tillförlitligt.

 

Mitt tips är att gå tillbaks till butiken och be dem förklara och/eller mäta om skidorna så det blir rätt.

Link to comment
Share on other sites

Nej de sicklades inte i affären där de köptes. Vet att Fischer vallar i fabrik men det brukar väl bara vara på glidytorna och inte på fästytorna?

Oavsett så är det små marginaler på bladmåtten (0,1mm, 0,2mm och 0,3/0,4mm), så det borde inte bli helt korrekt rätt om skyddsvallan är kvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bra. Får nog ett par finskidor imorgon nämligen och vill inte spendera för mycket tid i källaren, så att säga. :)

Efter att ha skrivit senaste inlägget i den här tråden så var jag in på fischers hemsida där de hade en film som beskrev vad man skulle göra. Och när de sicklat av skyddsvaxet och borstat skidan så skulle man "Go ski".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lyfter tråden lite. Någon som har verklig koll på om fisher preperar hela skidan eller bara den förväntade glidytan från fabrik? Jag köpte ett par nya RCS plus häromdagen och mina sicklades inte av innan utprovning. Vad jag såg iaf.

 

Butiken är förövrigt en välkänd aktör som har mycket, mycket gott rykte (Runes). Hon som provade ut med mig har hållt på i 26 år. Skulle bli mycket förvånad om dom inte hade koll på detta. Men jag blev lite orolig nu. Dom tänkta öppet spår skidorna ju, åkte på dom för första gången idag och fyfan va segt det gick. Men det beror nog mer på att två dm nysnö föll i natt och att jag var första gubbe efter skotern, inte bara jag som hade dåligt glid i spåret idag kan jag säga ;) hehe

Link to comment
Share on other sites

Tror Thorrez har helt rätt här.

 

Jag körde också i nydragna spår idag och det var när man stakade det gick riktigt segt.

I kombination med att stavarna gärna sjunker igenom den nypreparerade snön känns det riktigt tufft.

Vilket berodde på att fästvallan låg i, skulle haft Rode Blå Super vad jag förstått.

I nedförsbackarna gled det på bra då man inte trycker i fästzonen i snön på samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

Tror Thorrez har helt rätt här.

 

Jag körde också i nydragna spår idag och det var när man stakade det gick riktigt segt.

I kombination med att stavarna gärna sjunker igenom den nypreparerade snön känns det riktigt tufft.

Vilket berodde på att fästvallan låg i, skulle haft Rode Blå Super vad jag förstått.

I nedförsbackarna gled det på bra då man inte trycker i fästzonen i snön på samma sätt.

Håller också med...

 

Men du Vasa har du provat gå upp på tå när du stakar ? Funkar det för dig eller upplever du att fästet suger till?

Link to comment
Share on other sites

Men du Vasa har du provat gå upp på tå när du stakar ? Funkar det för dig eller upplever du att fästet suger till?

Jag har inte provat så mycket med tåstakning än men det är nog som du säger.

Det är ju därför proffsen kör ovallat på t.ex Marcialonga, för att de går upp på tå och gungar så mycket och trycker till fästzonen mot snön även om de kör med för oss hårda skidor.

Link to comment
Share on other sites

Men du Vasa har du provat gå upp på tå när du stakar ? Funkar det för dig eller upplever du att fästet suger till?

Jag har inte provat så mycket med tåstakning än men det är nog som du säger.

Det är ju därför proffsen kör ovallat på t.ex Marcialonga' date=' för att de går upp på tå och gungar så mycket och trycker till fästzonen mot snön även om de kör med för oss hårda skidor.[/quote']

Ja det är synd! Har provat ett par enbart glidvallade skidor på gångbanorna här i stan och då körde jag tåstakning! Blir en REJÄL skillnad alltså! vilken kraft man får ut....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...