Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Carbonlite/Hur mjukt är för mjukt


Labradoren

Recommended Posts

Köpte härom natten ett par omonterade Carbonlite på Blocket. Redan vid köpet kändes skidorna mjuka. Idag försökte jag mäta upp spannet i vardagsrummet med ett papper och en 13 årig dotter. Det synnerligen svårtolkade resultatet indikerar ändå att skidorna mjuka.

 

Nåväl, 0/-1 grader så på med lite flourvalla. Väljer SkiGo 1/-3 som fästvalla men har ingen riktigt zon uppmätt så jag lägger på två supertunna och korta lager lager - c:a 45 cm. Stoppar in hund, ett par kuzminade Atomic och ett par flourade Atomic som referens i bilen.

 

I backen upp från parkeringen med två par skidor i fodral på ryggen blir jag chockad av fästet - minst lika bra som på rullskidor!! En totalt bisarr känsla. Kommer upp till spåren och slänger fodralet vid sidan om och tar några staktag - hunden stirrar förvånat när husse försvinner mot horisonten. Vad är detta tänker jag och åker tillbaka, byter till flourade Atomic och testar ett par staktag. Inget snack - Flourade atomic glider sämre så jag byter till kuzminade Atomic. Dessa är dock rena katastrofen och får läggas i fodralet igen.

 

Tar Fischrarna (så heter det enligt SAOL) och kör ett par kilometer. Makalös känsla! Jag har aldrig haft sådant fäste så jag stannar och lägger på vad som måste vara helt fel valla - swix blå extra. Ingen skillnad - superglid och monsterfäste.

 

Som sagt, tjugo centimeter kortare fästzon än mina andra skidor och MYCKET bättre fäste (trots 'fel' valla) och klart bättre glid? Det låter ju för bra för att vara sant? Jag har ju inte testat mot andra åkare, så jag vet bara att mina andra skidor är sämre.

 

Är skidorna för mjuka? Eller är detta paradiset?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par omonterade Carbonlite, som jag har tapat fast rottefella RII på för att testa dem. De var avsedda för min son, men han säger att jag kan sälja dem.

Jag provade först ett par km i klisterföre, men det kändes inte bra. Sen kom det snö och jag vallade dem exakt lika som mina Ross X-ium II, men inte heller "tände jag" på dem (- 7 gr) De kändes lite klumpiga ( tunga framför bindningen), inte alls samma kvicka action som i mina Ross.(körde ca 2 km)

 

Sen blev det varmare och jag tänkte att jag skulle göra ett test till och jämföra med mina Ross I kallföresskidor. Gned på ett lager HF ovanpå skyddsparaffinet och do på Ross och la exakt samma fästvalla på båda skidorna. Det var ca - 1 och lite nysnö i spåret. Jag körde 5 km med vardera paret och glidet var lika. Det som överraskade var att Fischer var mycket lätta att få fäste på och då är mina Ross också lätta att få att fästa.

 

Nu tvekar jag på att sälja dem, de kan vara bra att ha i 0-före, när det är vanskligt att få till fästet. (hade lite underfrysning, men jag hade inte behövt lägga det sista lagret Vauhti Pink).

 

Det var väldigt överraskande att de fäste så lätt, då jag efter mina problem med Madshus hypersonic trodde att alla skidor av nyare modell hade hårt slutspann och var svårfästade.

 

Skall nog ge dem en chans till, så jag blir helt säker på om jag skall sälja eller behålla dem.

(normal spannlängd ca 50 cm, jämna spann)

Link to comment
Share on other sites

Märkligt! Lustigt att du tyckte att de kändes klumpiga - jag tyckte precis tvärtom. De skidor jag jämförde med var ett flera år gammalt par Atomic RC11 och ett par Atomic WC Classic från förra året. Bägge dessa skidor, men framför allt WC classicarna är ju synnerligen lätta och spänstiga. Jag sprang ut och vägde skidorna när jag såg ditt inlägg: Fischer CL -09 197cm 1287gr, Atomic WC Classic -08/09 201cm 1275gr. Bägge paren med Salomon Profil.

 

Vad har du för teori om skillnaden i fäste vid olika temp/snö? Det känns ju osannolikt att tänka sig att min CL inte skulle funka bara för att det blir kallt. Att glidet blir kasst med klister kan man nog tänka sig eftersom jag inte blir förvånad om det visar sig att spannet är väldigt lågt.

 

Du har 50cm spannlängd - känns det inte väldigt kort på en modern skida? Jag har fyra par (mellan 196 & 206cm) som jag använder och samtliga har spannlängder runt 60 cm. Nu kommer CL'arna och funkar med 45:cm - inte nödvändigtvis något fel med det, men man blir ju lite misstänksam.

Link to comment
Share on other sites

Du har 50cm spannlängd - känns det inte väldigt kort på en modern skida? Jag har fyra par (mellan 196 & 206cm) som jag använder och samtliga har spannlängder runt 60 cm. Nu kommer CL'arna och funkar med 45:cm - inte nödvändigtvis något fel med det, men man blir ju lite misstänksam.

Denna skidan kan bli en utmärkt kallskida, men lägger du på ett lager för mycket burk, så blir det garanterat tvärnit. Du kommer ha mindre marginaler så att säga, särskilt i knirrföre.

Har själv en mjuk skida som är superduper, kingarnaskingking ner till -5. Men klister går inte lägga så tunt, så värdelös klisterskida.

Bra komplement i skidgarderoben. FDI mitt spann är mellan 49-52cm.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till Fischers värld, Labradoren :)

 

Nu sitter jag på jobbet och kan inte mäta mina Fischer skidor men jag känner mig säker på att alla mina skidor har en spannlängd mellan 45-50cm och inte 60cm. Vet att det ena paret dessutom har en spannhöjd på 1,34mm eftersom jag fick det uppmätt av KalleP på min lilla garagesammankomst.

 

Så längden på fästzonen är inte en allenarådande faktor utan det är sammaspelet mellan längd, höjd, slutspann och åkstil som leder till ett topp par.

 

Jag skulle tro att du fått en skida med reltivit hög spannhöjd men ett slutspann som är relativt lätt att "stänga". Det betyder att du med jämnvikt på skidan har tillräcklig höjd för att få bra glid (ingen fästvalla mot snön) och när du sedan lägger över vikten på en skida får du enkelt ner fästet och ett "bett". Vore intressant att se en spannkurva i diagram, typ Skiselector, om min teori stämmer.

 

Jag kan i alla fall säga att de Madshus skidor (totalt 3par) som funnits i familjen alltid varit "mekiga" att få till. Sällan toppglid. Efter att nu nästan hela familjen kör Fischer så leker livet :)

Jag har 3 par RCS av nyare modell (2007 och framåt) samt 4 par äldre. Fru och son på Carbonlite skidor. Bara stackars dotter som får harva på Madshus...............

Link to comment
Share on other sites

Idag åkte jag 15 km på Värmdö -1 sådär och nya spår. Swix vr55 två tunna lager + en liten extra klutt under tån och glid orört sedan igår. Fäste klockrent . Gled ifrån allt! Mötte en snabb typ i spåret som var mycket nöjd med sina Atomic. Vi gjorde ett glid test, mina gled dubbelt så långt, vi bytte skidor och mina gled fortfarande dubbelt så långt. Killen började nästan gråta över fästet och svor att det var minst lika bra som hans rullskidor.

 

När jag kom hem kollade jag om vallan slitits men icke, allt satt kvar och jag får känslan att jag skulle kunna valla lite längre om jag behöver eller lite tjockare. Det hela är så totalt osannolikt att jag inte kan bli annat än misstänksam.... eller finns det en fri lunch?

 

PS:

Hunden är dock missnöjd med glidet då han fått en rejäl tempohöjning utan att be om det :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis till superskidor! Kul när det blir så bra!

 

Vore intressant att höra om de går sämre i något före/någon valla.

 

Jycken kanske kan trösta sig med att han får mer att äta eftersom han bränner mer energi. Känner jag labradorer rätt så är mat en väldigt central del i livet! :)

Link to comment
Share on other sites

Hilding: Vädret ser stabilt ut i stockholm den närmaste tiden så något test i annat väder får vänta. Möjligen kommer jag åka till Falun för att kränka min bror. Jag återkommer i tråden när jag vet mer.

 

Hunden får en stor näve slaktavfall extra för varje mil vi kört, en händelse som vid hemkomsten tilldrar sig mycket stort fokus!

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett nytt test idag Carbonlite kontra Ross x-ium II. (mätte spannlängden till 55 cm, höjd 6cm/2 = 3 cm). Jag bättrade på fästet med 2 lager Rode Super ovanpå Pinken, så skidorna hade likvärdigt fäste)

Jag körde 5,5x2 dvs ett varv på vardera, ross först. Idag var det bra fäste på båda och något bättre glid på Rossen. Jag blir inte klok på Carbonliten. De glider bra och fäster bra, men är klumpiga att åka på, framtunga på något vis, dessutom fick jag ont i ryggen idag. Lite konstigt det där med framtunga, då bindningen är framflyttad så det motsvarar 203 i längd (är 207),kanske därför de fäster så bra, men kan det vara orsaken till att de känns "konstiga". Jag har flyttat fram bindningen på mitt första par Ross (208) och de funkar bra ändå. Jag kanske skulle prova med att tapa fast bindningen i balanspunkten och känna om det blir någon skillnad. "Framtungt" kanske är "baktungt" i stället, då det känns som jag får dra fram skidan.:/

 

Ni som kör på NIS, har ni märkt någon skillnad i skidans egenskaper, om ni flyttat fram bindningen ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja måste säga att jag är lite förvånad över att du tycker de är 'klumpiga'! Sen låter det märkligt att flytta fram bindningen så pass mycket - när man kör NIS gör ju ett par mm ganska stor skillnad och en dryg centimeter gör ju vilken skida som helst obrukbar. Jag tror att någon konstruerat skidan för att ha bindningen på ett specifikt ställe, anpassat spannet/vallafickan efter detta (eller tvärtom). Vad är syftet med att flytta bindningen så mycket?
Link to comment
Share on other sites

Jag har flyttat fram bindningen 2 cm, vilket inte skiljer sig så mycket från NIS. Läs i den andra tråden om NIS, där det snart kommer tillförlitliga uppgifter om hur många hack man kan flytta bindningen och hur mycket varje hack är. (jag tror 0,5 cm/hack).

 

Men det kan räcka med 2 cm för att skidan skall kännas baktung och att man får "dra" den framåt. Intressant att höra hur NIS-åkare uppfattat förflyttningarnas inverkan på åkkänslan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har flyttat fram bindningen 2 cm, vilket inte skiljer sig så mycket från NIS. Läs i den andra tråden om NIS, där det snart kommer tillförlitliga uppgifter om hur många hack man kan flytta bindningen och hur mycket varje hack är. (jag tror 0,5 cm/hack).

 

Men det kan räcka med 2 cm för att skidan skall kännas baktung och att man får "dra" den framåt. Intressant att höra hur NIS-åkare uppfattat förflyttningarnas inverkan på åkkänslan.

om man flyttar fram bindningen blir det lättare att man trycker ner fästvallan i snön när man diagonalar och man får en tung framföring, fästet däremot brukar blir ju bättre.

varför inte prova skidan med bindningen som den är tänkt att den ska vara?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par Ross Delta med NIS. Flyttar man bindningen två centimeter blir skidan fullständigt oanvändbar, oavsett om man flyttar fram eller bak. På åtminstone de skidorna skulle jag vilja säga att utrymmet för att flytta bindningen är +- 5mm - sedan blir effekterna så stora att det inte är meningsfullt.

 

Jag undrar fortfarande vad syftet med en så stor flytt skulle kunna vara? Jag har aldrig byggt ett par skidor eller ens jobbat på en skidtillverkare men det förefaller i alla fall inte som fullständigt osannolikt att skidtillverkarna vet ungefär var bindningen skall sitta. Som nick säger - varför inte prova med bindningen där den är tänkt att vara?

Link to comment
Share on other sites

Mina första Ross var 208 och var ganska framspannade, kändes lite som att åka i uppförsbacke. Jag monterade om bindningen 2½ cm framför balanspunkten och jag fick ett par skidor, som fungerade mycket bättre både vad gäller fäste o åkkänsla. Där fungerade det till det bättre och jag antar att med NIS på skidorna hade jag kunna få till detta med ett enkelt handgrepp. Med detta menar jag att man får testa från skidor till skidor, om det fungerar med flytt inom NIS-systemet. Funkar det ej, ja då är det bara att flytta tillbaka till balansen.

 

Återkommer om Carbonliten när jag testat på balanspunkten.

Link to comment
Share on other sites

Ok, hade tillfälle tidigt i morse att testa i -10 och nya spår. Nu är skillnaden mellan flourade CL och Kuzminade Atomic betydligt mindre. T. om. jämt skägg tror jag - hade dessvärre ont om tid. Bägge hade VR40 som fäste vilket funkade fint tills det plötsligt blev -3. Skall stenslipa Atomicarna på tisdag med struktur så nära Fischer som möjligt - återkommer.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...