Du är inte inloggad.

#16 2010-01-26 16:58:43

Thorrez
Medlem
Registrerad: 2008-02-11

Re: Bergemo Skimaraton

Tobbe F skrev:

Tobbe L skrev:

globe86 skrev:

Så du menar att man ska köra med vätskebälte ? Ingen höjdare direkt...Va ju vätska 5 gånger på 4.2 mil måste väl räcka?

Jag kör alltid med ett flaskbälte på längre tävlingar och försöker dricka var 20 min.

Hur gör du för att inte drickan ska bli väldigt kall eller frysa? Körde 2 timmar igår i -10 och efter ett tag så blev det för kallt för att dricka.

Vätskan måste vara varm från början och flaskan måste sitta någolunda isolerad. Jag har bara en oisolerat bälte och jag kan inte drick efter 40 min men syrran som var ute samtidigt drack från flaskan t o m på vägen hem från åkningen efter nästan 2 timmar (det var ca -15).

#17 2010-01-26 17:20:02

denisanic
Medlem
Registrerad: 2006-11-01

Tobbe L skrev:

Ni dricker för sällan under loppet...

Vätskebunkring är nog så individuellt tror jag. Löpning kräver mer frekvent vätskeintag i mindre mängder pga att det skvalpar med varje stöt.

Däremot så kan man inta vätska med längre mellanrum vid längdåkning eftersom man kan större mängd utan obehag som uppstår vid löpning. Men klart, 40 min är det absolut längsta jag försöker klara mig på, och klockan är ställd som en veckarklocka. Däremot uppstår segheten i salivet och jag känner mig trött så spelar inte tiden på klockan någon roll, då är det stopp och in med vätska.

Min kropp svarar bra på den här metoden just vid längdåkning och än så länge har jag inte känt behovet till någon förändring. Vad jag tror på Vasa är att jag kommer skära ner det till 30 min intervaller efter halvan ungefär.

MIn resonemang i alla fall.

/D

#18 2010-02-01 07:47:10

denisanic
Medlem

Ja så var det en vecka kvar, hur ligger alla till med träningen och uppladdningen?

Själv lyckades jag inför fredagspassen med bedriften att sparka av min lilltå nagel, blödde som en stucken gris. Störde inte så mycket att skida dock så nu är det bara att hoppas ingen infektion uppstår.

Såg att det inte var extremt stort startfält än så länge, men det borde vara skoj i alla fall. Norrbärke var ju det i alla fall.

//D

#19 2010-02-01 11:10:08

Tobbe L
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2005-11-23

denisanic skrev:

Tobbe L skrev:

Ni dricker för sällan under loppet...

Vätskebunkring är nog så individuellt tror jag. Löpning kräver mer frekvent vätskeintag i mindre mängder pga att det skvalpar med varje stöt.

Däremot så kan man inta vätska med längre mellanrum vid längdåkning eftersom man kan större mängd utan obehag som uppstår vid löpning. Men klart, 40 min är det absolut längsta jag försöker klara mig på, och klockan är ställd som en veckarklocka. Däremot uppstår segheten i salivet och jag känner mig trött så spelar inte tiden på klockan någon roll, då är det stopp och in med vätska.

Min kropp svarar bra på den här metoden just vid längdåkning och än så länge har jag inte känt behovet till någon förändring. Vad jag tror på Vasa är att jag kommer skära ner det till 30 min intervaller efter halvan ungefär.

MIn resonemang i alla fall.

/D

Jag dricker med samma intervall oavsett om jag springer, åker skidor, cyklar eller paddlar.
För min del handlar det om att få ett jämt intag av näring och energi!

Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

#20 2010-02-01 11:22:50

denisanic
Medlem

Japp, nu har jag fått justera vätskeintervallen, testade tätare á 20 min ungefär, kändes helt ok. Kräver dock annan flaskalösning, smidigare sådan. Blir till att handla.

Tips?

Midjeväskan typen intersport känns inte lika smidig här, inte teleskopkork, och harva med spännen i fart med stavar på känns inte optimalt.

/D

#21 2010-02-01 11:23:10

Vasa
Medlem
Från: Värmland
Registrerad: 2009-03-05

Tobbe L skrev:

Jag dricker med samma intervall oavsett om jag springer, åker skidor, cyklar eller paddlar.

Det är väl kanske så, i varje fall i mitt fall, att det vanliga thermobältet som var och varannan skidåkare har inte inbjuder till regelbundet vätskeintag gentemot ett bälte med lös flaska som bara är att rycka upp.

<-- Mål i Vasaloppet 2011: Knäcka globe86 och Lars-Erik i Lundbäcksbackarna! -->

#22 2010-02-01 11:27:47

denisanic
Medlem

Nej, problemet är sen att behålla värmen i den lösa flaskan.

Det kan man dock lösa med neoprenstrumpa eller ngt, billigt och isolerande.

#23 2010-02-01 11:45:26

Tobbe L
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2005-11-23

Vasa skrev:

Tobbe L skrev:

Det är väl kanske så, i varje fall i mitt fall, att det vanliga thermobältet som var och varannan skidåkare har inte inbjuder till regelbundet vätskeintag gentemot ett bälte med lös flaska som bara är att rycka upp.

På träning kör jag med termobälte och det går att dricka i farten med det oxå...krångligt...och otävlingsmässigt.
Så på tävling blir det ju lösflaska. Att¨drycken blir kall gör inte så mycke...så länge den inte fryser...
Inte optimalt...men hellre kalldryck än ingen dryck alls...

Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

#24 2010-02-01 19:29:09

globe86
Medlem
Från: Ludvika
Registrerad: 2009-10-11
Webbsida

Snuvig och jävligt! känner mig inte laddad för detta lopp! hoppas man hinner bli frisk i allafall! Får bli ett "träningslopp" för milens skull! Ingen 1 mils spurt som Norrbärke loppet big_smile

<-- Mål i Vasaloppet 2011: Under 6h + att Vasa å Lars-Erik ska se min rygg försvinna längre och längre bort redan i första backen! -->

#25 2010-02-01 19:35:20

globe86
Medlem
Webbsida

Motivationen är de inge fel på efter att Vasa ändrat sin signatur! wink Sitter och kollar marciolonga loppet om och om igen ocj bara väntar på att få sova ut och hoppas vakna 100 % frisk i morgon! Ser framför mig hur Vasa står och drar i dom där förbannade remmarna big_smile

<-- Mål i Vasaloppet 2011: Under 6h + att Vasa å Lars-Erik ska se min rygg försvinna längre och längre bort redan i första backen! -->

#26 2010-02-01 19:46:52

Vasa
Medlem

globe86 skrev:

Motivationen är de inge fel på efter att Vasa ändrat sin signatur! wink Sitter och kollar marciolonga loppet om och om igen ocj bara väntar på att få sova ut och hoppas vakna 100 % frisk i morgon! Ser framför mig hur Vasa står och drar i dom där förbannade remmarna big_smile

Då hörde du väl också hur Svärd hade tränat? wink

<-- Mål i Vasaloppet 2011: Knäcka globe86 och Lars-Erik i Lundbäcksbackarna! -->

#27 2010-02-01 23:10:48

globe86
Medlem
Webbsida

Vasa skrev:

[][]

Stakning i uppförsbacke smile ?

Synd Vasa att vi inte åker samma dag bara! men vi får köra tiden wink Men nästa år åker jag riktiga vasaloppet... Då kan man  seeda sig till led 6 - 4 kanske wink Missade led 6 med 25 sekunder på Norrbärke loppet ! Då får vi köra den "riktiga" Vasa VS Globe86 tävlingen !

Senast redigerat av globe86 (2010-02-01 23:13:31)

#28 2010-02-01 23:43:16

Vasa
Medlem

globe86 skrev:

Vasa skrev:

[][]

Stakning i uppförsbacke smile ?

Synd Vasa att vi inte åker samma dag bara! men vi får köra tiden wink Men nästa år åker jag riktiga vasaloppet... Då kan man  seeda sig till led 6 - 4 kanske wink Missade led 6 med 25 sekunder på Norrbärke loppet ! Då får vi köra den "riktiga" Vasa VS Globe86 tävlingen !

Stakmaskin så klart  yikes , läs här:
http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connec … skt_100131

Ja, nästa år får det bli riktig fight!  big_smile

#29 2010-02-02 09:22:03

denisanic
Medlem

globe86 skrev:

Snuvig och jävligt! känner mig inte laddad för detta lopp! hoppas man hinner bli frisk i allafall! Får bli ett "träningslopp" för milens skull! Ingen 1 mils spurt som Norrbärke loppet big_smile

Fan har du gått och sovit för lite eller?

Hade tänkt jaga ner dig, tog Bergebo på stort allvar, när du gled på 2.40 ngt på Norrbärke. Får väl hytta någon annan rygg då.

Krya på dig så ses vi förhoppningsvis på starten.

/D

#30 2010-02-02 11:28:57

globe86
Medlem
Webbsida

Hehe jadu Vasa kanske går vägen de här smile

Japp DenisAnic det är precis vad jag gjort.. Dålig sömn lördag till söndag och söndag till måndag samma sak..Sen small de på! Dyngförkyld ! Att jag aldrig lär mig... Men men gör allt vad ja kan för att bli frisk... Gled in på 2.55 wink Kanske jag som tar din rygg om du satsar hårt på detta lopp tongue Japp ska hålla utkik efter ditt startnummer på nätet sedan leta på dig på starten !

Sidfot

Sitemap PunBB
© Copyright Skidforum.se