Du är inte inloggad.

#1 2010-02-07 20:11:43

se
Medlem
Registrerad: 2009-03-07

Pjäxor för smal häl och normal-bred framfot?

Hej!

Har problem med att hitta pjäxor som sitter bra på min fot. Har smal häl med hög hålfot och normal till bred framfot. Har testat dem flesta pjäxor med NNN-sula, utom Rossignol tror jag. Har testat samolon också men i fel storlek, men de verkar ha lite bättre hälgrepp än t. ex. Alpina.

Måste jag kanske gå över till Salomon och bli tvingad att byta en massa bindningar?

Tack

#2 2010-02-07 22:50:34

larsbern
Medlem
Från: Göteborg
Registrerad: 2006-01-16

Re: Pjäxor för smal häl och normal-bred framfot?

Låter som att du har liknande fötter som jag. Kan varmt rekommendera Atomics Race Carbon Classic (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256740). De är varma, sköna och rymliga framtill. Har du tur så hittar du dem på rea nånstans nu. Har sett dem på mer välsorterade Stadium-butiker till rimligt pris.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!"
Allas vår Gunde, OS-stafetten i Calgary 1988

#3 2010-02-08 00:18:49

MSO
Medlem
Registrerad: 2009-02-25

Jag tänkte faktiskt på exakt samma sko innan jag läste vad larsbern föreslagit, så... Det får bli mitt tips också!

#4 2010-02-08 05:19:10

Frazzi
Medlem
Registrerad: 2006-04-22

Jag har också smal häl och blir irriterad på skor som inte sitter kring hälen. Tycker du skall prova Rossignol xium wc classic. De har ju som sagt NNN sula så du slipper byta bindningssystem. Rossignol har ett snörsystem som ger bättre grepp runt hälen. http://www.rossignol.com/tzr/scripts/resizer.php?filename=T003/img1/fc/02/AA.47f09ok357dz&mime=image%2Fjpeg&geometry=200x200%3E

#5 2010-02-08 13:37:02

HJN
Medlem
Från: Norrlänning igen!
Registrerad: 2006-02-28

se skrev:

Hej!

Har problem med att hitta pjäxor som sitter bra på min fot. Har smal häl med hög hålfot och normal till bred framfot. Har testat dem flesta pjäxor med NNN-sula, utom Rossignol tror jag. Har testat samolon också men i fel storlek, men de verkar ha lite bättre hälgrepp än t. ex. Alpina.

Måste jag kanske gå över till Salomon och bli tvingad att byta en massa bindningar?

Tack

Alpinaaaa! Vilken model har du då testat? Lösningen på ditt problem stavas i normala fall just Alpina wink

http://www.alpina.no/pc-9-20-Alpina-SCL.aspx

#6 2010-02-08 13:39:21

HJN
Medlem

Salomon är ju lika bred runt hälen som den är smal runt tårna. Ta ur deras sulor och sätt foten på den så hamnar ju minst två tår utanför lol

Senast redigerat av HJN (2010-02-08 13:43:40)

#7 2010-02-08 15:00:03

se
Medlem

HJN skrev:

se skrev:

Hej!

Tack

Alpinaaaa! Vilken model har du då testat? Lösningen på ditt problem stavas i normala fall just Alpina wink

Jag har just nu Alpina ECL. Jag har tittat på dem där som du länkar till. Men jag har haft lite problem med att lilltån kläms i ECL:n så då tyckte inte han jag pratade med på Alpina att den var något alternativ eftersom SCL:n ska vara smalare i framfoten.

#8 2010-02-08 15:05:28

se
Medlem

Frazzi skrev:

Jag har också smal häl och blir irriterad på skor som inte sitter kring hälen. Tycker du skall prova Rossignol xium wc classic. De har ju som sagt NNN sula så du slipper byta bindningssystem. Rossignol har ett snörsystem som ger bättre grepp runt hälen. http://www.rossignol.com/tzr/scripts/re … 200x200%3E

Låter bra! Vet någon om det finns någon butik i Dalarna där man kan testa Rossignol?

#9 2010-02-08 15:09:17

HJN
Medlem

se skrev:

HJN skrev:

se skrev:

Hej!

Tack

Jag har just nu Alpina ECL. Jag har tittat på dem där som du länkar till. Men jag har haft lite problem med att lilltån kläms i ECL:n så då tyckte inte han jag pratade med på Alpina att den var något alternativ eftersom SCL:n ska vara smalare i framfoten.

Men då finns det väl inga alternativ alls, eller är Rossignol bredare?

#10 2010-02-08 15:50:45

Anl
Medlem
Registrerad: 2008-01-02

Nya Madshusen känns grymt skön på mina breda fötter. O lätt är den också. Men vet inte om den har så smal häl, Fischer Carbonlite är nog lite smalare ...

#11 2010-02-08 23:19:57

hart
Ny Medlem
Registrerad: 2010-02-08

Var på Alewalds kungsgatan i dag och där fanns det en hel del pjäxor för NNN, bla rossignol på REA.

#12 2010-02-09 21:02:53

se
Medlem

Madshusen känns för rymlig i mellanfoten, eller vad den delen av foten kallas...? Hälgreppet verkar sådär på den också.

#13 2010-02-18 15:06:24

se
Medlem

Nu har jag kollat runt efter Rossignol-pjäxor men dem är slut i min storlek hos leverantören. Så är inne på att skaffa sådana till nästa säsong då kanske. Men kan någon jämföra t.ex. Alpina ECL med Rossignol X-IUM i passformen?

Rossignol kommer iofs med nya pjäxor till nästa, vad jag sett på OS.

Sidfot

Sitemap PunBB
© Copyright Skidforum.se