Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fischer märkning


janbanan

Recommended Posts

Är det någon som vet vad märkningen på sidan på Fischer skidorna betyder...

Tex står det 042 på mina 207 Soft . Min kompis har ett par RCS 202 Medium och där står det 045. Sedan såg vi att på ett par 202 soft så stod det 032.

Har det med spannets hårdhet att göra eller är det viktrelaterat . Hoppas någon av er kan förklara dessa siffror ?

Link to comment
Share on other sites

Ta siffrorna x2 och dra sedan bort 5%. Då får du en ungefärlig vikt. Jag fick detta förklarat för mig av en representant för svenska generalagenten på en skidträff nyligen.

Skulle var kul att höra hur väl det stämmer för er andra.

Link to comment
Share on other sites

Kan nog stämma ganska bra för en vanlig motionär (om man inkluderar bindning på skruvad -styvar upp skidan lite, 5-8% enligt tillverkare) som jag. Mina 042 skulle då vara för en person med ca 80kg i vikt. Jag väger ca 75kg och uppfattar mina som att när jag går på ordentligt (fart man max orkar hålla ca 10km) får fäste men när jag vill köra avslappnat så får jag inget fäste alls. Så jag skall leta efter några som har ca 039.
Link to comment
Share on other sites

Själv fick jag nästan en chock när jag kollade mina RCS och såg att märkningen var 053!! Jag väger 68kg. Visserligen hade jag sagt att jag ville ha ganska hårda skidor för varmföre men man blir ju fundersam. Snart har hela vintern gått och det har inte funnit möjlighet att prova dem med klister en enda gång. Funkar hyggligt med kallvalla ändå och jag har kört en tävling på dem men får slita en del med fästet.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

På mina svarta RCS står det 048 Jag väger 80 kg. Kört på dem i tunneln och i Långberget. Funkar perfekt trots att de teoretiskt skulle vara för en åkare på 91 kg.

Ska under helgen testa ett par RCS Zero av förra årets modell. På dessa står det 053, men de verkar vara mjukare i spannet än mina svarta med märkning 048.

Bägge paren är 202 cm långa. De svarta är märkta stiff och de gula är märkta medium. Det kanske är förklaringen till att de svarta känns hårdare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Är det inte så att det tresiffriga numret står för vallazon kontra hårdhet/längd?

logiskt sätt om man kollar på skidan så finns det utmärkt pilar för de olika zonerna som bör vara riktmärken för fästet.

Jag väger 72kg med skidkläder på och får jobba nästan lika mycket med fästet på min rcs 040 som med S-track 048 för att få fästet.

Det vore ologiskt att jag skulle orka trycka ner en 90kg+ skida under längre tid.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...