bjorn12 Posted August 11, 2010 Report Share Posted August 11, 2010 Tänkte starta en ny tråd där jag lägger in resultatet av mina glidtester i tunneln. Eftersom jag bor i närheten så borde det kunna bli en hel del. I stället för att skriva nya inlägg så kommer jag att redigera in ny info i detta inlägg, så att allt kommer på samma ställe.Metod: Start längst upp på toppen, innervarv, medurs. 3 kraftiga stavtag i början, sedan glid ned till dörrarna på platån, därefter 7-12 stavtag (beroende på dagens före, men alltid samma antal varje varv) tills den sista nedförsbacken börjar, därefter glid ned till knölen på väggen där backen slutar. Denna sträcka (ca 345m med 12m fallhöjd) brukar ta drygt en minut (55 sek - 1,30 min). Eller så kör jag bara den sista delen av denna backe (ca 185m med 8m fallhöjd). Då blir det bara 3 stavtag i början eftersom det lutar hela tiden. Jag gör alla tester utan fästvalla och åker i spåret under glidningarna utför och skejtar resten, även med klassiska skidor.Temperatur: 3-4 minus, konstsnöDels kommer jag att jämföra sicklat med olika vallor men även hur stor skillnad det blir allt eftersom skidorna blir skitigare.För att få ett gripbart resultat räknar jag om alla tider till procent där "0" står för de snabbaste skidorna och resten anges med "+x%", dvs 6 sek sämre på en minut är +10%. 1% skulle motsvara 3-6 minuter i glid på ett vasalopp på 5-10 timmar."Första 2/3" betyder de första 2/3 glidningarna och "Sista 2/3" de sista 2/3 glidningarna under ett test. Detta är intressant eftersom det ger en bild av hur glidet förändrar sig under testet.Jag anger tempo i min/km för att ge en uppfattning om hur snabbt föret var.Skidor:F27 = Fischer RCS classic plus, 207cm, 3-4 år gamla, struktur Allsport 11/8F30 = Fischer RCS classic plus, 202cm, ett par år gamla, struktur Allsport 9/6,2F32 = Fischer RCS classic plus, 202cm, 3-4 år gamlaA15= Atomic ARC skating-G, 200cm, 20? år gamlaK11 = Kneissl White star skate 200cm, 23 år gamlaA18 = Atomic ARC skating-G 205cm, 20? år gamlaF22 = Fischer RCS skate 195cm 10 år gamlaA8 = Atomic ARC klassisk 210cm 22? år gamla, struktur Allsport 10/7K6 = Karhu skate 190cm 21 år gamlaF16 = Fischer Air carbon 205cm 20+år gamla röd-vita, genomskinligt belagA23 = Atomic Beta klassisk 206cm 7 år gamla struktur Allsport PK 15.3 (grov)F13 = Fischer Skating WM 190cm 20+år gamla röd-vita, genomskinligt belagM33=Madshus Hypersonc skate 190cm Några år gamla, struktur Allsport 10/7E5 = Edsbyn vita, blå ränder 215cm Förmodligen ca 30 år gamla, köpta påutförsäljning i mitten av 80-taletK10= Karhu skate,vitt belag 195cm 20+ år gamla, genomskinligt belagF31 = Fischer RCS Air Carbon 210cm 26-27 år gamla men nästan oanvändaM19= Madshus "Snow skating" 190cm Ca 25 år gamlaJ35 = Järvinen, Polar 48 205cm Ca 25 år gamla, inga riktiga tävlingsskidorK17 = Kästle RX 205cm 20+år? gamla, genomskinligt belagF24 = Fischer RCR 202cm Köpta 20048 olika par Madshus Nanosonic skate lånade av Allsport1 par Fischer Carbon Lite Skate hole lånade av Fischervallare---------------------------------------------------------------------------------------------------------9 aug: Tot TempoF32 = 0 4.19/km Kuz+, körda 22 km efter prepF30 = +7,6%, 4.28/km LF 10, körda 14 kmKommentar: Kuz+ mycket bättre---------------------------------------------------------------------------------------------------------10 aug: Tot Första 2 Sista 2 TempoF27 0 0 +1,5% 4.10/km LF 7 nyvalladeF32 +0,5% +2,3% 0 4.03/km Kuz+, körda 27km efter prepA15 +4,4% +5,8% +4,2% 4.16/km Kuz+, 1,66 Kähärä rill körda 50kmKommentar: Nyvallat bäst i början men Kuz+ är förbi efter ett par kilometer.-------------------------------------------------------------------------------------------------------11 aug Tot Första 2 Sista 2 TempoF27 0 0 0 4.05/km LF 7 körda 5kmF32 +1,8% +3,7% +1,1% 4.10/km Kuz minus, ej stålborstade, nyprepF30 +1,8% +1,2% +1,9% 4.07/km LF10 nyvalladeA15 +3,8% +5,4% +0,3% 4.10/km Kuz+,1,66mm rill körda 55kmKommentar: LF7-vallat bäst, bättre än nysicklat Kuz-. Glömde dock att stålborsta, vilket kan ha haft betydelse. LF10 inte så bra, men är ju för mjuk. Sicklade tar in kraftigt mot slutet av testet, totalt knappt 5km.--------------------------------------------------------------------------------------------------------12 aug Tot Första 2 Sista 2 TempoK11 0 +1,0% 0 3.58/km Kuz+ nysickladeM190 +0,4% 0 +1,8% 4.01/km Vauhti blå nyvalladeM195 +1,3% +0,1% +3,3% 4.01/km Vauhti blå nyvalladeF32 +2,7% +2,9% +3,5% 4.07/km Kuz minus stålborstade nuF27 +6,5% +6,5% +7,4% 4.07/km LF7 körda 10kmF30 +7,8% +7,7% +9,0% 4.08/km LF 10 körda 5km(M190 och M195 är hyrskidor från tunneln, Madshus Nanosonic skate, 190cm och 195cm)Kommentar: De nyvallade skidorna går kanon första varvet men tappar snabbt mycket i glid. F27 har tappat mycket efter 10km. F32 går mycket bättre när de blivit stålborstade, jämfört med F27 och F30 men inte jämfört med K11. F30 med mjukvallan LF10 fortsätter att gå sämre. De gamla K11 går bäst och tappar inget glid.----------------------------------------------------------------------------------------------------------13 aug Tot Första 2 Sista 2 TempoK11 0 0 0 4.06/km Kuz+ körda 3kmF32 +3,3% +3,5% +3,0% 4.09/km Kuz minus körda 3kmF27 +4,5% +3,1% +5,7% 4.10/km LF7 körda 14kmKommentar: Nya spår. Kuz+ bäst. Vallade skidor har fått sämre glid varv efter varv vid varje tillfälle, vilket de sicklade aldrig fått, bara varierat lite upp och ner, men utan tendens att glida sämre. F27 inte lika långt efter i skejtåkningen som i glidningarna.--------------------------------------------------------------------------------------------------------16 aug Tot Första 2 Sista 2 TempoK11 0 0 0 4.06/km Kuz+ körda 7kmA15 +0,8% +0,8% +0,9% 4.06/km Nytvättade o borstade Kuz+ 1,66mm rill sedan i vårasF32 +1,9% +2,0% +1,8% 4.09/km Kuz minus körda 7kmA18 +2,9% +2,0% +4,1% 4.09/km Blå Vauhti,storklossvalla,nyvallade,ingen struktur,repiga, gammal grov rillningF27 +4,5% +3,4% +5,8% 4.11/km LF7 körda 18kmKommentar: Kuz+ bäst, bättre än nyvallade A18. F27 ligger lika långt efter som tidigare, men går mindre dåligt i skejtåkningen, precis som 13/8. Lite konstigt, de är ju klassiska (207cm) och inte gjorda för skate.--------------------------------------------------------------------------------------------------------17 aug Tot Första 2 Sista 2 TempoA15 0 0 +0,2% 3.55/km Kuz+1,66mm rill körda 4kmK11 +0,1% +0,3% 0 3.57/km Kuz+ körda 11kmF27 +3,7% +4,1% +3,4% 3.59/km LF7 körda 22kmA18 +3,7% +4,5% +3,3% 4.02/km Blå Vauhti körda 4kmF32 +4,0% +4,7% +3,8% 4.03/km Kuz minus körda 10kmF30 +5,0% +6,6% +3,7% 4.03/km LF10 körda 8kmKommentar: +1 grad i tunneln pga åsknedslag som slagit ut kylan uppifrån. Kuz+ bäst. F27 med LF7 lite bättre än tidigare. A18 sämre men har kallvalla. F32 med Kuz minus dåliga men har ju minussickling. F30 med LF10 dåliga trots varmvallan. De vallade skidorna gick INTE sämre och sämre som de alltid brukar göra utan knappade faktiskt in en del på de sicklade - men var trots det mycket långsammare.---------------------------------------------------------------------------------------------------------19 aug Tot Första 2 Sista 2 TempoA15 = 0 +0,1% 0 4.04/km Kuz+ 1,66mm rill körda 8kmK11 = +0,3% +0,3% +0.3% 4.02/km Kuz+ körda 15kmF32 = +0,5% 0 +1,1% 4,03/km Kuz minus körda 13kmF27 = +1,2% +1,5% +1,0% 4.05/km LF7 körda 26kmF30 = +1,5% +1,6% +1,6% 3.58/km LF10 körda 11kmA18 = +5,1% +5,2% --- 4.15/km Blå Vauthi körda 8kmKommentar Kylsystemet i tunneln har börjat fungera igen och tempen gick från -0,5 till -1,5 under testet. Kuzmin bäst som vanligt men jämnare resultat än tidigare utom A18.Jag körde vartannat varv enbart stakning och vartannat skate. En konstig sak var att alla skidor gled bättre i nedförsbacken under skatevarven än under stakningsvarven (jag gled i spåret i båda fallen). Vad är förklaringen till detta? Det borde samlas mer smuts när man stakar i spåret i lägre fart än när man skejtar. Gnids denna smuts i så fall av under skejtandet? Snön i spåret borde ju innehålla mer skit än snön på skatedelen. Eller värms belagen upp mer under skejt och får bättre glid, det låter otroligt? Jag har ingen förklaring, någon annan som har en? Att skit lagras under skidorna har det ju skrivits mycket om här på forumet men att den också kan försvinna under åkning var nytt för mig - om det nu är så.Konstigt nog hade F30 bäst varvtider med gled näst sämst i backen. Kan bero på att "vädret" faktsiskt ändrade sig under testet (-0,5 > -1,5), något som inte är så vanligt i tunneln och jag körde med F30 först.--------------------------------------------------------------------------------------------------------25 aug Tot Första 2 Sista 2 TempoM190 nr6 0 0 +0,7% 4.12/km Madshus Nanosonic low-tip skate 190cm, nyvallade Blå VauhtiM190 nr7 +2,6% +5,8% 0 4.18/km Madshus Nanosonic low-tip skate 190cm Kuz+, sicklade av Kuzmin själv, körda 2kmK11 +7,2% +12,3% +2,2% 4.19/km Kuz+ körda 19kmA15 +7,9% +11,2% +5,2% 4.18/km Kuz+ 1,66mm rill körda 12kmKommentar: Dramatiska förändringar i glidet. Vallat går bäst men tappar snabbt. Varvtiderna försämrades i samma takt för de vallade men inte för de sicklade.--------------------------------------------------------------------------------------------------------26 aug Tot Första 3 Sista 3 TempoM190 nr6 0 +2,0% 0 4.13/km samma som 25/8 körda 5kmM190 nr7 +1,9% +5,1% +1,3% 4.20/km samma som 25/8 körda 7kmF22 +0,1% 0 +1,1% 4.13/km BWLF nyvalladeK11 +1,4% +3,5% +0,6% 4.11/km Kuz+ körda 24kmKommentar: Nyvallat (F22) bäst i början men tappar efter ett par kilometer. K11 är nästan ikapp nr6, när nr6 gått en mil. och då har K11 gått 24km. Nr7 tappar inget glid men går väldigt trögt i åkningen.--------------------------------------------------------------------------------------------------------30 aug Tot Första 3 Sista 3 TempoM190 nr7 0 0 0 4.08/km samma som 25/8 körda 13kmK11 +2,4% +2,6% +2,9% 4.09/km Kuz+ körda 30kmF22 +5,5% +4,3% +7,5% 4.12/km BWLF körda 6kmKommentar: nr7 verkar ha kommit igång nu och går bäst hela tiden. F22 med BWLF har tappat katastrofalt efter bara 6 km. K11 har också tappat men har ju gått 30km.--------------------------------------------------------------------------------------------------------31 aug Tot Första 3 Sista 3 TempoK11 0 0 0 4.07/km Kuz+ körda 36kmF32 +2,1% +2,3% +2,0% 4.10/km Kuz minus körda 17kmF22 +7,5% +6,4% +8,5% 4.18/km BWLF körda 12kmKommentar: Kuz+ bäst, trots 36 km körning. F22 med BWLF är rena katastrofen. Från att ha gått bäst i början 26/8, har de nu tappat allt glid på bara 12 km. +8.5% är ca 30 min sämre glid på ett 6-timmars Vasalopp.--------------------------------------------------------------------------------------------------------2 sep Tot Första 3 Sista 3 TempoA8 0 0 +0,7% 4.14/km CH6 nyvalladeK11 +2,4% +5,0% +0,6% 4.16/km Kuz+ körda 42kmF32 +3,1% +6,3% 0 4.17/km Kuz minus körda 23kmA15 +5,2% +8,2% +2,9% 4.20/km Kuz+ 1,66mm rill körda 17kmKommentar: Samma gamla visa: nyvallat går mycket bra i 2-3 km men tappar hela tiden och sicklat går i fatt även om de körts länge utan rengöring eller sickling. A15 har gått 17 km efter rengöring/borstning, men 72 km efter sickling. Det verkar som om rillningen som var bra vid fuktigare snö inte är så lyckad när det blir kallare. Nu gick F32 med Kuzmin minus bäst på slutet. Om det berodde på att det var lite sämre glid idag än 31 aug vet jag inte.-------------------------------------------------------------------------------------------------------3 sep Tot Första 3 Sista 3 TempoK6 0 0 0 4.07/km Kuz original nysickladeK11 +4,7% +4,5% +5,0% 4.14/km Kuz+ körda 48kmF32 +5,1% +5,1% +5,1% 4.11/km Kuz minus körda 31kmA15 +6,3% +6,0% +6,5% 4.14/km Kuz+ 1,66mm rill körda 23kmA8 +6,5% +6,3% +6,8% 4.12/km CH6 körda 6kmKommentar: Nysicklat Kuz original överlägset. Om det är att K6 är nysicklade eller att de är sicklade med Kuzmin original i st f, +, eller minus får visa sig så småningom. A8 med CH6 fortsätter att tappa och är nu klart sämre än alla sicklade par, 6-10 km efter vallning. Jag har de sista testen tagit skidorna direkt från rumstemperatur så att det ska bli samma förutsättningar för alla par. Tidigare har jag haft skidorna inne tunneln och då fått lite olika avkylningstid beroende på vilket par jag testat först. Då har jag märkt en tendens att vallade skidor går mycket bättre när de är varma medan sicklade snarast går lite bättre när de kylts ner lite. A8 var t.ex. 4 sek snabbare än K6 de första 400 m idag, men sedan var den effekten borta. Detta har väl ingen betydelse i praktiken om man inte vill göra en paus var 500:e m för att värma upp skidorna men förhoppningsvis känner sprintlandslaget till det.---------------------------------------------------------------------------------------------------------6 sep Tot Första 2 Sista 2 TempoK11 0 0 +1,3% 4.17/km Kuz+ körda 52kmK6 +0,2% +0,3% +0,2% 4.20/km Kuz original körda 5kmK11/A18 +0,3% +1,8% 0 4.20/km Kuz+/Kuz+ körda 55km/nysickladK11/F22 +1,4% +0,8% +3,3% 4.19/km Kuz+/BWLF körda 55km/nyvalladKommentar: Körde bara en skida av A18 och F22 tillsammans med K11 men det gav ju utslag ändå. Skillnaden borde ju ha varit större om jag kört med hela skidparen. A18 som gick uselt med valla och dåligt belag 19/8 har nu spottat upp sig och är snabbast efter ett par kilometer, efter att ha blivit sicklade. A18 gick trögt i början men blev snabbare efter ett tag - raka motsatsen till F22, som tappade kraftigt. Kuzminskidorna är f.ö. ofta sega de första 3-4 minuterna och går bättre efter ett tag. Tänkte ge F22 med BWLF en chans till efter de katastrofala resultaten 30/8 och 31/8 men det hjälpte inte med ny valla. K6 går inte så kanonbra som de gjorde 3/9. Det kan bero på att det var klart sämre glid idag, 5-10 sek långsammare upp till toppen och 5% sämre glidtider.En lustig sak med nysicklade skidor, speciellt Kuzmin+, är ljudet - det raspar och susar och låter inte alls bra men de går ju oftast bra ändå. K11 har förlorat ljudet men inte glidet efter 55km.---------------------------------------------------------------------------------------------------------8 sep Tot Snabbglid Långsamt glidF16 0 +0,1% 0 Kuz original nysickladeK6 +0,3% 0 +0,7% Kuz original körda 9kmK11 +1,3% +2,7% +0,4% Kuz+ körda 59kmMadshus nr7 +1,9% +1,4% +2,5% Kuz+ körda ca 15kmF32 +2,5% +4,1% +1,3% Kuz minus körda 35kmA18 +2,5% +4,9% +0,7% Kuz+ körda 3km/0kmF27 +6,4% +7,3% +5,7% LF7 körda 30kmA15 +7,1% +7,7% +6,8% Kuz+1,66mm rill körda 27kmF30 +10,2% +9,6% +10,7% LF10 körda 15km(Madshus nr7=Madshus low tip Nanosonic 190cm, sicklade av Kuzmin själv)Kommentar: Pga en lättare förkylning körde jag bara glidtest idag, ingen vanlig åkning och alltså inga varvtider. Däremot testade jag glid vid olika hastigheter, ett med det vanliga förfarandet=start med 3 kraftiga stavtag (snabbt) och ett där jag bara petade igång mig med stavarna (långsamt). Jag körde samma backe och distans för båda (medelhastigheter 3,00-3,15 min/km och 3,50-4,20 min/km). I slutet av backen skilde inte så mycket i glid mellan snabbt och långsamt bara 4 meter längre gled jag under snabbglidningarna. Det tyder ju på att utgångshastigheten inte betyder så mycket utan skidorna når ganska snabbt sin optimala hastighet. Men skidparen skiljer sig en hel del mellan snabbt och långsamt. Lite osäkert resultat på de skidor som gled sämst, eftersom jag körde så många par, så nöjde jag mig med ett par glidningar för dessa.Kul att mina gamla favoriter F16 (köpta för 300 kr på skidbytardag för 15 år sedan) hävdar sig så bra. A15 går oväntat dåligt. De vallade har förlorat allt glid. A18 gick bättre efterhand, den nysicklade skidan kändes klart trögare än den som körts 3km i början och paret gick ju bättre på långsamglidet, vilket jag körde sist. K11 verkar inte besväras speciellt mycket av att de nästan gått till Oxberg. Annars verkar Kuz minus (F32) gå bättre vid långsammare hastighet.---------------------------------------------------------------------------------------------------------9 sep Tot Snabbglid Långsamt glidF32 0 +1,4% 0 Kuz minus körda 37kmA18 +0,9% 0 +2,5% Kuz+ körda 5km/2kmK11 +1,1% +2,5% +1,1% Kuz+ körda 61kmKommentar: Stämmer inte helt med gårdagen. F32 bättre än K11 på allt. Men båda går bättre långsamt som igår. A18 gick trögt på första glidningen, långsamtglid, och har därför lite för dåligt resultat på långsamt, men sedan mycket bättre. Återigen känns det som om speciellt Kuz+ och speciellt nysicklade går dåligt i början men sedan bättre.---------------------------------------------------------------------------------------------------------17 sepGlidning 1+2 3+4 5+6 7+8 9+10 TotF30 0 0 +6,1% +6,1% +6,7% +2,1% Helt nyvallade Blå VauhtiF16 +8,1% +1,4% 0 0 0 0 Kuz orig. körda 5kmVarv 1+2 3+4 5+6 7+8 9+10 TotF30 3.58 4.07 4.12 4.16 4.15 4.09F16 4.11 4.08 4.10 4.08 4.10 4.09Tempo: 4.16/kmKommentar: Jag ville göra ett test där jag testade glidet på vallade skidor från 0 meter. Därför startade jag längst upp i toppen på backen (normalt startar jag nere i hallen och gör första glidprovet efter 500m) med vallade skidor som inte varit i kontakt med snön. De sicklade hade redan gått 5km. Varje varv är 970m så hela testets åksträcka är nästan en mil per skidpar.Skillnaderna är som synes extrema. De vallade visslar iväg första varvet och de sicklade känns tröga, efter 4km är glidet likvärdigt men de sicklade knatar på i samma fart och de vallade fortsätter att förlora för att plana ut på en skillnad av 6-7%. (25-30 min skillnad om man bara räknar glidhastighet på ett 7-timmars Vasalopp).(Nu vet jag inte om skidorna är likvärdiga, F30 är ett år gamla, kostade 4000 kr och är stenslipade och strukturerade för 350 kr. F16 är 22-23 år gamla, köpta begagnade för 300 kr för 15 år sedan, aldrig slipade eller strukturerade, körda några hundra mil men stålsicklade. Det borde väl vara en viss fördel för F30, och inte tvärtom.)Jag vet inte, men känns som om det inte bara är att de vallade skidorna blir skitigare som orsakar glidförsämringen, det borde vara något annat också. Annars borde de inte börja glida sämre nästan direkt, innan de har hunnit ta upp någon smuts, och skillnaden borde inte plana ut mot slutet utan skulle snarare fortsätta att växa om de tar upp mer smuts efterhand. Under första glidningen gled F30 faktiskt 10,3% bättre än F16 och eftersom genomsnittet för de första 2 glidningarna var 8,1% så borde skillnaden varit ännu större under de första metrarna. Några gånger har också vallade skidor varit mindre efter i början av ett test än de var i slutet av det förra. De borde ju fortsätta att vara lika långt efter i början av det efterföljande testet om det lagras på mer och mer smuts.Beror glidförsämringen på smutsabsorption så fungerar vallan som något slags klister som suger åt sig smuts direkt och som sedan blir "mättat" efter en viss sträcka (enligt det här testet efter ca 5 km) och inte kan suga åt sig mer.--------------------------------------------------------------------------------------------------------20 sep (1)Jag läste Vasalöparens test av skidor och kunde inte låta bli att göra ett liknande test med skidorna från testet 17/9. Mest gjorde jag det för att jämföra glidförsämringen på mina skidor med skidorna i Vasalöparens test. Ett problem var att hitta en backe med 6 m fallhöjd och en glidsträcka på 50 m, som nämns i artikeln, det finns inte i tunneln. Eftersom det är ett glidtest som mäter sträcka så måste skidorna i så fall stanna mitt i en utförsbacke, eller så är fallhöjden väsenligt mindre, med en glidsträcka på bara 50 m. Men med glidsträcka kanske menas distansen som skidorna glider efter utförsbacken och då kan man tänka sig andra utförsbacken i motursvarv, om man startar en bit ned i backen.Jag använde denna backe, startade en bit ner och gled enbart med hjälp av tyngdkraften, alltså inga stavtag för att sätta i gång.Resultatet blev att de vallade skidorna (F30), som har gått 10km sedan vallning gled 4 m kortare än de sicklade skidorna (F16), som gått 15km. Skillnaden mellan de längsta glidningarna var 5m (fördel sicklade) och de sicklades kortaste glidning var 3m längre är de vallades längsta. Om man antar att de sicklade inte förlorat speciellt mycket i glid, vilket glidtestet från 17/9 visar, så stämmer Vasalöparens resultat att deras skidor förlorat 7, 8 -10 m i glid på 22km ganska väl överens med mitt, med 4m glidförlust på 10km (skidorna i Vasalöparenas test var vallade med samma valla, Blå Vauhti, som mina vallade skidor). Nu är det svårt att räkna %-förändring av glidet på ett längdglidtest, det beror ju helt på hur mycket backen sluttar och om glidslutet ligger i ett uppförslut eller plan mark. 4m skillnad svagt uppför är kanske 8-10-20-30m skillnad på plan mark eller i svag utförsbacke. I denna backe är det dock svagt uppför efter utförsbacken. Men även denna, en aning inexakta metod, pekar alltså på ungefär samma glidförsämring för vallade skidor som jag kommit fram till.En lustig sak i samband med detta är att det, på motstående sida av där skidtestet redovisas, i artiklen om Kuzmins nya stavhandtag, står "Kuzmin - som var serviceman åt sin fru Antonina Ordina - är tidigare främst känd för sin stålsickel, som han själv hävdar kan ersätta mycket av konventionell vallning."Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd eller ens vara tvungen att läsa mellan raderna för att tolka bisatsen "som han själv hävdar" som att Vasalöparen tagit ställning i sicklingsdebatten - lustigt nog på vallaindustrins sida!--------------------------------------------------------------------------------------------------------20 sep (2)Alla nedanstående test bygger på samma testunderlag, jämförelserna är bara gjorda på olika sätt.Test mellan F16 och F30:Tot Första 2 Sista 2 TempoF16 0 0 0 4.25/km Kuz orig körda 16kmF30 +4,7% +3,8% +5,8% 4.27/km Blå Vauhti körda 11kmTest mellan Fischer CL, F16 och F30 (5 varv):Tot Första 2 Sista 2Fischer CL 0 0 0 4.12/km HF7 nyvallade HF7F16 +9,9% +11,3% +7,1% 4.25/km Kuz orig körda 16kmF30 +14,2% +14,6% +11,8% 4.27/km Blå Vauhti körda 11km(Fischer CL= Fischer Carbon Lite Skatehole, 192cm)Test mellan Fischer CL och F16 (10 varv för Fischer CL mot genomsnittet för F16 i detta test): (Tycker att jag kan jämföra detta trots att jag bara körde F16 5 varv, de hade ju gått 16km vid testets början)Tot 1+2 3+4 5+6 7+8 9-10Fischer CL 0 0 0 0 0 0F16 +7,0% +11,2% +10,1% +6,2% +5,5% +1,8%Glidförsämring för Fischer CL (jämfört med sig själva):Varv: 1+2 3+4 5+6 7+8 9+100 +1,3% +5,3% +6,0% +9,6%Kommentar: Avsikten denna dag var att se om glidförsämringen för de vallade (F30) gentemot de sicklade (F16) fortsatte, den planade ju ut i slutet av testet 17/9.Glidet var mycket riktigt sämre för de vallade. De var dock närmare de sicklade i början av testet, jämfört med slutet av testet 17/9. Sedan fortsatte de att tappa ned till nästan samma nivå som i slutet av 17/9. Detta aktualiserar min kommentar från 17/9. Hur fasen kan de vallade knappa in om glidförsämringen beror på smutsabsorption, som ökar med den åkta sträckan. Jag hade inte rört skidornas glidytor mellan testerna och skulle de vallade ha rengjort sig själva eller de sicklade dragit åt sig smuts från luften under tiden mellan testerna? Kan någon föklara detta? Föret var lite sämre idag, det kanske spelade in.Testet mellan F30 och F16 blev inte så långt som jag tänkt mig eftersom en vänlig vallare (fullt med skidtestare i tunneln idag) kom fram till mig och frågade om jag ville testa några Fischer Carbon Lite Skatehole, 192cm, nyvallade med HF7 och som gått bra på tävlingar. Jag tackade naturligtvis ja till detta förnämliga erbjudande att testa en vassare vallning, gjord av en erfaren vallare.De sicklade skidorna fick nu lite tuffare motstånd. Men efter en mil så skilde det inte mycket (1,8%) och det näst sista varvet var faktiskt F16 lite snabbare. Då startade F16 testet 16km efter sickling och Fischer CL var nyvallade. Slutsatsen efter detta enda test är att HF7 glider bättre än standardvallan Blå Vauthi (F30) i början (med reservation för att F16 gått 16km i början av detta test, jämfört med 5km 17/9). HF7-vallan håller glidet längre än Blå Vauhti. Det tog ca 10km innan de sicklade gled nästan lika bra som Fischer CL mot ca 4km innan de gled bättre än F30. Huruvida försämringen för Fischer CL hade fortsatt så att F16 hade glidit bättre efter några km till eller om glidet planat ut på samma nivå för båda skidparen visar inte testet.Det som testet däremot visar är att det sker en avsevärd glidförsämring även med HF-valla och att HF-vallan inte på något vis utklassar sicklingen efter en mils åkning.Fischer CL var 1.08 minuter i tid före F16 efter 5 km åkning och om eller när de sicklade tagit in detta försprång är svårt att uttala sig om. Om glidförsämringen fortsätter i samma takt för Fischer CL så skulle de sicklade vara ikapp, vad gäller totaltid, efter 25-30 km och om skillnaden ligger kvar på samma nivå som i slutet av testet (dvs nästan ingen skillnad) så kommer de sicklade aldrig ikapp utan kommer att fortsätta att ligga ca 2 minuter före till domedagen eller i alla fall till Mora. Men detta är förstås bara spekulationer.Vad gäller varvtiderna så var Fischer CL hela tiden bättre (15-20 sek i början och ca 10 sek i slutet, men detta påverkar ju inte slutsatserna om glidförsämringen. Förklaringen är nog att det är en helt annan sak att skejta med moderna skateskidor jämfört med 205 cm långa, gamla klassiska skidor.--------------------------------------------------------------------------------------------------------21 sep Tot Första 3 Sista 3 TempoF16 0 0 0 4.34/km Kuz orig körda 21kmFischer CL +1,5% +1,0% +1.9% 4.30/km HF7 körda 10kmF30 +4,2% +2,6% +5,8% 4.42/km Blå Vauhti körda 16kmKommentar: Jag fick låna Fischer CL-skidorna från igår igen så testet kunde fortsätta. F16 med Kuzmin original har nu passerat Fischer CL med HF7. F30 gör en upphämtning i början, igen, vad det nu kan bero på, men landar på samma resultat som på slutet igår. Varven går fortfarande snabbare med Fischer CL men F16 har knappat in där också. Föret var trögt idag med sockersnö i uppförsbackarna.---------------------------------------------------------------------------------------------------------22 sep Tot Första 3 Mitt 3 Sista 3 TempoF16 0 0 0 0 4.29/km Kuz orig körda 27kmFischer CL +1,2% +0,9% +1,9% +0,7% 4.28/km HF7, Rocket spray FC8Akörda 16km, körda 0 km med sprayF30 +7,6% +7,6% -- -- 4.38/km Blå Vauhti körda 22kmKommentar: Återigen fick jag låna Fischer CL-skidorna, fast nu hade de fått ett lager med Rocket spray FC8A. Skidorna var så hala att man nästan ramlade omkull när man tog på sig dem men den effekten försvann efter några hundra meter. F16 var snabbast hela tiden med lite variationer upp och ned, resultatet på de sista 3 beror på att F16 fick en glidning som var mycket sämre än de övriga. Det var mycket folk i tunneln idag och man fick ibland vänta för att få "klart spår" och kom ur rytmen lite, därför varierade tiderna lite mer än normalt. F16 hade nästan samma varvtider som Fischer CL och gick faktiskt aningen snabbare varv för varv medan Fischer CL gick långsammare och långsammare. Detta är en tendens som jag märkt tidigare: att Kuzminsicklade ibland går lite snabbare efter hand i stället för att tappa i glid. Det låter konstigt och tyder knappast på någon smutspålagring, men det är vad siffrorna visar. F30 gick så dåligt, och därtill klart sämre varje varv, att jag inte tyckte var någon idé att fortsätta testet med dem. Glidet var lite bättre idag än igår med mindre sockersnö.Efter drygt 19 km åkning var F16 1.49 min efter Fischer CL, efter 10,5 km var det 1.33 min och efter 5km var det 1.08 min. F16 tappar alltså mindre och mindre i åkningen och var faktiskt 6 sek snabbare de sista 5 km i dagens test. Då fick ju ändå Fischer CL en vallning med Rocket spray efter 10,5 km. Tittar man på följande test (23 sep) så var också F16 väsentligt långsammare än K11 och F32. Hade varit kul att testa dessa par mot Fischer CL och utan Rocket spray på Fischer CL.---------------------------------------------------------------------------------------------------------23 sep Tot Första 2 Sista 2 TempoK11 0 0 +0,2% 4.18/km Kuz+ körda 64kmF32 0 +0,8% 0 4.17/km Kuz minus körda 40kmF16 +3,6% +5,3% +2,5% 4.29/km Kuz orig körda 36kmF27 +5,0% +6,4% +4,4% 4.22/km LF7 körda 32kmKommentar: K11 och F32 bra som vanligt. Men vad har hänt med F16 som gled ifrån värstingskidorna igår? Jag startade med varma skidor (direkt ut från rumsvärme) idag och det brukar inte gynna sicklade, men det påverkade inte de andra sicklade. F16 har genomskinligt belag det har inte de andra, kan det påverka? Jag körde också F16 sist och stakade uppför vartannat varv och var lite seg i armarna. F16 var mycket tröga att skejta med i början men spottade upp sig lite på slutet, glidtiderna blev också bättre. F27 var långt efter i början med knappade in i glid på slutet, vilket vallade skidor inte brukar göra. F27 med LF7 är de vallade skidor som gått bäst efter så lång sträcka.----------------------------------------------------------------------------------------------------------27 sep Tot Första 2 Sista 2 TempoF13 0 0 0 4.32/km Kuz+ 1,66mm rill nysickladeK11 +4,1% +3,8% +5,0% 4.35/km Kuz+ körda 68kmA15 +5,8% +5,8% +6,9% 4.38/km Kuz+ 1,66mmrill körda 29kmF16 +5,9% +5,9% +6,8% 4.44/km Kuz orig körda 40kmA23 +6,4% +4,7% +9,1% 4.39/km LF8 nyvalladeKommentar: A23, som jag testar första gången i tunneln, går dåligt direkt, håller glidet bara ca 1,5km. Nu är kanske strukturen för grov för tunneln men vallan (LF8) borde passa. Efter 4km är de överlägset sämst, lite bättre i åkningen dock. De små F13 gick faktiskt bättre och bättre och utklassar de andra. F16 går inte så bra längre, fast det kan bero på att de jämförs mad F13 som ju är mycket bättre än de andra, så det är svårt att säga vad det är värt. De hänger med K11 och A15 skapligt i alla fall. F16 gled ju bättre än de nya Fischerskidorna, vallade med HF7 (och Rocketspray) förra veckan. Hade varit kul att se en match mellan de skidorna och F13! I åkningen gick F16 väldigt trögt men de är klassiska och lite svårskejtade. Å andra är A23 också klassiska och går bättre i åkningen men sämre i glidningarna. F13, K6, F16 och K11 har nu alla glidit bäst i test när de varit nysicklade med Kuz+ eller Kuz orig.---------------------------------------------------------------------------------------------------------28 sep Tot 1-2 3-4 5-6 7-8 TempoA18/F13 0 +0,3% 0 0 0 4.32/km Kuz-/Kuz+1,66mm rillNysicklade/körda 11kmA18/F13 +0,3% 0 +1,1% +0,2% +0,2% 4.29/km Kuz+/Kuz+1,66mm rillNysicklade/körda 7kmK6 +1,4% +1,0% +2,0% -- -- 4.34/km Kuz orig körda 13kmF13 +1,9% +1,8% +2,3% -- -- 4.27/km Kuz+ 1,66mm rill körda 4kmKommentar: Ville testa om Kuz+ eller Kuz minus gick bäst i tunneln så jag sicklade A18 olika och körde dem med en skida från F13. Skillnaden ligger inom felmarginalen. De par som innehöll en nysicklad skida gick bättre i glidningarna än F13 och K6, och skillnaden borde ha varit större om jag kört två nysicklade tillsammans. Konstigt nog gick F13 snabbast i åkningen men långsammast i glid. Också Kuz+ och Kuz- betedde sig på samma sätt. Jag har ingen förklaring till detta annat än att det är skillnad på att glida i ett spår och att åka uppför och platt i lösare snö. I så fall verkar Kuz+ gå bättre i lös/trög snö och Kuz- bättre i hård/snabb snö i spåret. F13 med Kuz+, 1,66mm rill gick också väldigt bra i våras (2 april, Glidtest Hovfjället) utomhus i mjuk blöt nysnö med samma sickling och rillning.--------------------------------------------------------------------------------------------------------30 sep Tot Snabbt Snabbt Långsamt Långsamt Tempospår skate spår skateA15/A18 0 0 +0,1% 0 +1,0% 4.27/km Kuz+ körda 0/7kmA15/A18 +2,1% +2,5% 0 +6,8% 0 4.28/km Kuz- körda 0/7kmKommentar: Tänkte testa Kuz+ mot Kuz- igen. Därför sicklade jag en skida av A15 med Kuz+ och en med Kuz- och samma sak hade jag redan gjort med A18. Detta för att i möjligaste mån få bort effekterna av skillnader mellan paren. Jag testade både glid i spåret och glid på skatedelen samt glid i två olika hastgheter. Kanske lite väl många variabler för det blir inte så många glidningar på varje - och därmed större felmarginaler. Dessutom kan resultatet redovisas på många olika sätt. Kuz+ gick bättre i åkningen och även i glidet (speciellt i spåret), vilket de inte gjorde igår. Underligt att Kuz- gled lite bättre på skatedelen, när de hade sämre åktid och åkningen sker ju på skatedelen av banan. Men som sagt lite osäkert resultat idag.---------------------------------------------------------------------------------------------------------1 okt Tot Första 3 Sista 3 TempoM33 0 0 0 4.29/km BWLF nypålagdA15/A18 +1,1% +3,8% +0,9% 4.32/km Kuz- körda 7/14kmK11 +1,3% +4,1% +1,6% 4.28/km Kuz+ körda 72kmA15/A18 +2,1% +5,1% +2,0% 4.35/km Kuz+ körda 7/14kmKommentar: Vallat bäst i början men tappar snabbt, vilket är som vanligt. Ett par stora grupper med norska barn körde upp skatedelen som blev mjukare efterhand så jag tror inte skillnaden i varvtid mellan K11, som jag körde först, och A15/A18, som jag körde sist, var så stor.--------------------------------------------------------------------------------------------------------7 okt Tot Första 3 Sista 3 TempoE5 0 0 0 4.22/km Kuz+/Kuz- nysickladeK11 +4,8% +6,0% +3,9% 4.26/km Kuz+ körda 77kmM33 +8,3% +8,9% +7,8% 4.30/km BWLF körda 5kmKommentar: Efter 5 km var det slut på glidet på M33 med BWLF. De nysicklade E5 gick som raketer, både i glidningarna och åkningen, trots att det borde vara besvärligt att skejta med 215cm klassiska skidor med aningen felmonterade bindningar (satt i gamla hål). Detta spelade ingen roll eftersom glidet var så överlägset. Dessa Edsbyn-skidor köpte jag på en utförsäljning på Intersport i Karlstad för ca 25 år sedan för 49 kr eller så. De hör till den generation som hade "långhårigt" belag. Belaget är för övrigt lite skadat med ett litet hål rakt igenom i framdelen och jag fick sickla dem ganska länge samt lyckades göra några små hack i belaget, vilket jag uppmärksammade efter glidprovet (detta kan lätt rättas till med några sickeldrag). Nåväl, med detta sagt kunde man väl inte förvänta sig några bättre resultat med dessa skidor - något som visade sig vara fel. Jag tycker kanske att M33 (Madshus Hypersonic skate) som är några år gamla med (sliten) stenslip och skapligt dyr valla (BWLF) och åkta endast 5 km borde gå bättre - men så var inte fallet.Nu kan jag nog inte hitta något äldre att sickla och jämföra med vallade skidor, för då måste jag ta till träskidor. Man kanske skulle försöka med några brädor med fastlimmade plastbitar under ;). Ser man enbart till det här testet så verkar det inte ha hänt så mycket, inget positivt i alla fall, med utvecklingen av belag sedan Thomas Magnusson vann 3-milen i Falun 1974.---------------------------------------------------------------------------------------------------------8 okt Tot Första 3 Sista 3 TempoA15/A18 0 0 0 4.38/km Kuz- körda 12/19kmA15/A18 +0,8% +0,9% +0,8% 4.40/km Kuz+ körda 12/19kmKommentar: Detta test visar endast att Kuz- går lite bättre än Kuz+ i trögt före i tunneln. Det hade varit mycket folk i tunneln idag och snön var lös och mjuk. Samma tendens som 1/10 då föret var något snabbare. Svårt att säga vad som går att utläsa av detta test i utesnöförhållanden (intressant ord förresten "utesnö"). Kuz- går lite bättre vid dåligt glid än Kuz+, men dåligt glid kan ju bero på lösare snö, lägre temperatur eller högre temperatur fast i tunneln är det väl mest lösare snö som ger sämre glid.---------------------------------------------------------------------------------------------------------11 okt Tot Första 3 Sista 3 TempoF32 0 0 0 4.24/km Kuz- körda 44kmF32 +3,4% +2,5% +3,6% 4.28/km Kuz- nytvättade m VallaväckE5 +5,0 +4,3% +5,2% 4.38/km Kuz+/Kuz- körda 5kmKommentar: Mycket konstigt! Jag ville testa hur mycket snabbare F32 gick när jag tvättat dem rena under. Jag körde först med F32, som gått 44km. Sedan tvättade jag dem med Vallaväck - och de gick klart sämre. Det tyder knappast på att det är skit under skidorna som bromsar! Trasan som jag torkade med blev heller inte speciellt smutsig, lite grått på det vita bara. Vad kan förklaringen vara till detta? Det har ju diskuterats här på skidforum om man skulle tvätta av skidorna med Vallaväck efter några mil i Vasaloppet, men det här testet tyder knappast på att det skulle löna sig, i alla fall inte i den här typen av snö. Snön i tunneln ska ju också vara extra smutsig men det stämmer inte med detta test.I blöt vårsnö (utomhus) har jag ibland skrapat av tjocka lager med någon svart gegga, redan efter någon kilometer, så då har det verkligen märkts att snön var smutsig.E5 gick sämre än 7/10, tror jag. Lite svårt att säga eftersom jag inte testade dem mot samma skidor då. Skulle vilja testa alla skidor varje gång men då skulle det bli nästan ett Vasalopp varje gång.--------------------------------------------------------------------------------------------------------13 okt Tot Första 2 Sista 2 TempoF32 0 0 0 4.46/km Kuz- Tvättade stålborstadeE5 +6.3% +6.8% +5.8% 4.55/km Kuz+/Kuz- körda 10kmKommentar: Lite lugnt och segt idag efter plasmagivning. Ville se vad som hände med F32 efter stålborstning och inte bara tvättning. Gårdagens resultat efter vallaväcktvättning var ju en besvikelse med sämre glid. Det blev ju lite bättre glid jämfört med E5 idag, men inte så mycket.Jag har en teori som kan förklara glidsförsämringen igår: När jag sicklade F32 ikväll så kom det lite smuts på sickeln. Kanske spred tvättningen med vallaväck ut de vallarester som fanns i ett tunt men mer heltäckande och eventuellt segare lager under skidan. Jag tvättade av skidorna med fem-sex drag med Vallaväck igår men jobbade kanske bara en minut eller två med det. Det är möjligt att en mer noggrann tvättning hade gett bättre resultat eller så hade det inte hjälpt om det fortfarande hade funnits kvar ett mikroskopiskt lager med sega vallarester.---------------------------------------------------------------------------------------------------------14 okt Tot TempoF32 0 4.34/km Kuz- NysickladeK6 +2,8% 4.40/km Kuz orig,Primateria p-cut NysickladeA15/A18 +3.1% 4.46/km Kuz+ NysickladeK10 +4.4% 4.46/km Kuz+/Kuz+,Primateria p-cut NysickladeA15/A18 +4.7% 4.49/km Kuz- NysickladeK11 +4.9% 4.53/km Kuz+ Körda 82kmE5 +9,5% 4,48/km Kuz+/Kuz- Körda 13kmKommentar: Ett litet försök att "nolla" skidorna, vilket ju förstås är omöjligt med så många typer och generationer av skidor. I alla fall sicklade jag ett antal skidor, olika sicklingar har ju visat sig gå ungefär lika bra i tunneln, för att testa dem mot varandra när de är nysicklade. Dessutom har jag införskaffat en primateriasickel, p-cut, som jag ville testa. Några par, som har gått lite längre, behöll jag för jämförelse.F32 gick som ett spjut, klart bättre än de andra. De urgamla E5 har tappat väldigt mycket i glidningarna sen de var nysicklade, men inte så mycket i åkningen. K11 hänger med bra efter 82 km åkning. Primateriasickling innebar inte automatiskt bättre glid men glidytan blir väldigt jämn och är säkert beroende av rillning och strukturering. Kuzminsicklarna ger ju automatiskt en struktur. En osäkerhetsfaktor idag var att det var mycket folk i tunneln och det blev lösare och det kändes som om det gick trögre efterhand. Det kommer ju också ner mer lössnö i spåret när många åker. Det fanns en tendens att skidor som kördes senare hade sämre resultat. Eftersom jag körde så många skidor blev det inte så många glidningar och därför har jag inte angivit första-sista resultatet för glidningarna, det blir lite osäkert.---------------------------------------------------------------------------------------------------------15 okt Tot TempoK6 0 4.50/km Kuz orig, Primateria p-cut NysickladeF32 +1,5% 4.50/km Kuz- Körda 3kmK11 +3,3% 4.59/km Kuz+ Körda 85kmF16 +4,6% 4.53/km Kuz orig NysickladeM33 +5,5% 5.03/km BWLF Körda 10kmKommentar: Mycket trögt idag. Sicklade lite mer med Kuz original på K6 och sedan lite lättare än igår med Primateria p-cut, för att få mer struktur. Detta verkade ha effekt jämfört med F32 men föret var också lite trögre idag. K11 går fortsatt ganska bra efter 85km men vallade M33 är sämst efter 10km.Jag har ju tidigare gottat mig åt/ondgjort mig över att gamla skidor glidit lika bra som nya men idag syntes det ju en viss skillnad mellan F16 och F32, när de hade liknande förutsättningar. Hittills har jag mest försökt att jämföra vallat och sicklat med hänseende på åkt sträcka, med så många par som möjligt, och inte tittat så mycket på andra faktorer som påverkar.--------------------------------------------------------------------------------------------------------18 okt Tot TempoF13 0 4.46/km Kuz+ 1,66mm rill nysickladeF32 +0,1% 4.42/km Kuz- körda 6kmK10 +1,2% 4.42/km Kuz+ Primateria p-cut 1mm rill nysickladeK11 +3,4% 4.45/km Kuz+ körda 88kmKommentar: Inte så mycket att säga mer än att det är skillnad på glidhastighet och åkhastighet. Det känns som om skillnaden är större än tidigare pga att skatedelen blir mer uppåkt och mjukare, men spåret, som var draget idag, inte förlorar så mycket i glid. Då får det ju betydelse hur skidorna går i lös snö och inte bara hur de glider. K11 som gick "i mål" i Mora under testet hänger fortfarande med skapligt.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------TESTSERIE MED SICKLAT OCH VALLAT28 nov Tot Första 3 Mitt 3 Sista 3 TempoA15/A18 0 +0,2% 0 0 4,37/km Kuz+ NysickladeA15/A18 +1,4% 0 +1,4% +3,0% 4,36/km Kuz+,Blå Vauhti Nysicklade,NyvalladeGlidtempo: 3,44/kmGlidförsämring: Första 3 - sista3Sicklade: +0,6%Sicklade/vallade: +3,8%Kommentar: Testade något som diskuterats på forumet, nämligen sicklade skidor med glidvalla. Resultatet blev dock som vanligt - de sicklade/vallade gled bäst i början men efter första varvet (750m/varv) hade de enbart sicklade snabbare glidtider. I åktid kom de sicklade inte riktigt ikapp pga att de vallade fick ett stort försprång den första kilometern. Total körde jag båda skidparen 6,75km. Jag har också angett "glidtempo" för de snabbaste skidorna eftersom det ofta skiljer i glid mellan spåret och skatedelen.----------------------------------------------------------------------------------------------------------1 dec Tot Första 3 Sista 3 TempoA15/A18 0 0 0 4,46/km Kuz+ Körda 7 kmA15/A18 +0,6% +0,7% +0,5% 4,46/km Kuz+,Blå Vauhti Körda 7kmGlidtempo: 3,41/kmGlidförsämring: Första 3 - sista 3Sicklade: +1,9%Sicklade/vallade: +1,8%Kommentar: Nu går plötsligt skidparen nästan exakt lika bra. Glidförsämringen är också identisk. Det var ovanligt kallt i tunneln idag -6 -7 grader. Jag kan inte hitta någon annan förklaring. Konstigt att de vallade går bättre igen efter försämringen 28/11. Kanske inte sicklat och vallat är så dumt ändå. Bättre glid i spåret och sämre på skatedelen än 28/11.----------------------------------------------------------------------------------------------------------2 dec Tot Första 3 Sista 3 TempoA15/A18 0 0 0 4,43/km Kuz+ Körda 12kmA15/A18 +2,4% +2,2% +2,7% 4,38/km Kuz+,Blå Vauhti Körda 12kmGlidtempo: 3,58/kmGlidförsämring: Första 3 - sista 3Sicklade: +0,4%Sicklade/vallade +0,8%Kommentar: Nu gick de sicklade bäst i glidet, däremot var de vallade snabbare att åka med. Konstigt! Men förhållandena i tunneln ändrar sig också. De vallade har fakiskt varit bättre eller lika bra i åkningen de tre senaste testen och de sicklade har haft bättre glid i spåret i samma tre test. Frågan är vilka som går bäst egentligen? De sicklade/vallade har inte tappat lika mycket i glid som vallade/stenslipade skidor brukar.--------------------------------------------------------------------------------------------------------8 dec Tot Första 3 Sista 3 TempoA15/A18 0 0 +0,7% 4,46/km Kuz+ Körda 21kmA15/A18 +2,3% +1,8% +3,1% 4,49/km Kuz+,Blå Vauhti Körda 21kmK11 +0,3% +1,4% 0 4,48/km Kuz+ Körda106kmGlidtempo: 3,45/kmGlidförsämring: Första 3 - sista 3Sicklade A15/18 +2,6%Sicklade K11 +0,5%Sicklade/vallade +3,7%Kommentar: -6 grader idag, ovanligt kallt tunnelväder. Sicklade/vallade går inte bäst i åkningen för första gången i den här testserien. De går sämst i glidet som vanligt och förlorar mest i glid under testet men de sicklade A15/18 förlorar också mer än vanligt. K11 som gått 106 km och inte varit sicklade sedan augusti förlorar minst i glid och går bäst i slutet på testet.---------------------------------------------------------------------------------------------------------13 dec Tot TempoF31 +0,3% 4,37/km Kuz+/Kuz+ slipad m diamantfil NysickladeA15/A18 0 4,33/km Kuz+ Körda 26kmA15/A18 +0,6% 4,36/km Kuz+, Blå Vauhti Körda 28kmA15/F31 +1,7% 4,38/km Kuz+,Blå Vauhti/Kuz+ Körda 32/4kmA15/F31 +3,1% 4,39/km Kuz+,Blå Vauthi/Kuz+ slipad m diamantfil Körda 34/4kmGlidtempo: 3,38/kmGlidförsämring: Ingen tendens på något av paren.Kommentar: -6 grader. Sicklade/vallade går lite sämre både i glidning och åkning men inte så mycket. Sicklade/vallade har nu omväxlande tappat mot sicklade eller gått lika bra eller bättre (i åkning) de senaste testerna. Varför sker detta? Det är inte den tydliga försämring som stenslipade/vallade brukar uppvisa. F31 med som referens och för att se om en utsliten sickel (Kuzmin+) fungerar om man slipar den med en diamantfil. Det fungerade väl skapligt men inte perfekt. Som vanligt när man försöker testa olika saker så blir en del resultat motsägelsefulla. Varför går F31 bra, men de olika skidorna från F31 mycket sämre parade med en skida från A15 som gick ungefär lika bra som F31-paret? Kanske gick A15-skidan sämre än A18-skidan som den kördes tillsammans med, men för att fastställa detta skulle man fått testa A18-skidan också, vilket snabbt ger en mycket lång rad med tester - och tunneln stänger ju kl 19.00.----------------------------------------------------------------------------------------------------------14 dec Tot TempoF27 0 4,23/km LF7 NyvalladeA15/A18 +4,3% 4,29/km Kuz+,Blå Vauhti Körda 36 kmA15/A18 +3,4% 4,29/km Kuz+ Körda 30 kmGlidtempo: 3,30/kmGlidförsämring:Vallade: +3,9%Sicklade/vallade: +1,8%Sicklade: +1,6%Kommentar: Tog med några vallade skidor i testet för att köra dem några kilometer inför kommande utomhustester. Det var som vanligt bäst glid på de vallade i början varefter de tappade mest. De sicklade/vallade fortsätter att gå något sämre än de sicklade men de tappar inte lika mycket som vallade.---------------------------------------------------------------------------------------------------------17 dec Tot Första 4 Sista 4 TempoA15/A18 0 0 +0,2% 4,28/km Kuz+ Körda 33 kmA15/A18 +0,1% +0,4% 0 4,29/km Kuz+,Blå Vauhti Körda 39 kmGlidtempo: 3,38/kmGlidförsämring:Sicklade/vallade: +0,6%Sicklade: +1,2%Kommentar: Skidorna fortsätter att gå ganska lika. Nu går de sicklade lite bättre i åkningen och de sicklade/vallade tappar mindre.Jag avslutar nu denna testserie med sicklat mot sicklat/vallat (28/11-17/12) med att summera de totala åktiderna och glidtiderna:Åktid:A15/A18 sicklade: 2.37,54 timA15/A18 sicklade/vallade: 2.37,54 timLustigt nog exakt samma tid för båda paren! Av de 44 varv jag kört med varje skidpar har 39 varit skate och 5 enbart stakning i spåret. Under dessa har de sicklade gått 4 s/km snabbare, vilket stämmer med att de också glidit bäst i utförsbacken- alltså har de sicklade/vallade gått lite, lite snabbare i skateåkningen.Glidtid:A15/A18 sicklade: 27,02 minA15/A18 sicklade/vallade: 27,23 minSicklat/vallat går bäst några kilometer men tappar sedan, dock inte så mycket som stenslipat/vallat. Så småningom så går skidparen lika bra, vilket jag tror beror på att vallan efterhand slits bort och de sicklade/vallade börjar uppföra sig som sicklade. Den effekten har jag inte sett hos stenslipade/vallade skidor.------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------HÖST 20117 okt Tot TempoF30 0 5,26/km Blå Vauhti NyvalladeK6 +1,2% 5,26/km Kuz 0/Kuz+ Körda 14km sedansickling i dec -10---------------------------------------------------------------------------------------------------11 okt Tot TempoF30 +1,1% 5,39/km Blå Vauhti Körda 4kmK6 0 5,37/km Kuz 0/Kuz+ Körda 18kmKommentar: Mycket trögt med ett tjockt lager sockersnö. Samma tendens som förra hösten att sicklat går bättre efter några kilometer------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------De tester som följer nu går ut på att se om det är någon skillnad på skidor som körts ett antal mil och de som borstats upp urdentligt.20 okt Tot TempoF32/K6 +1,2% 5,36/km Kuz+/Kuz+ Körda 77km/21km sedansicklingF32/K6 0 5,34/km Kuz+/Kuz0 Handstålborstade 30 minoch Nylonborstade 30 minKörda 77km/21km sedansicklingKommentar: Lite bättre glid på de skidor som borstats extra. Delvis lite olika struktur på "paren".---------------------------------------------------------------------------------------------------24 okt Tot TempoA15/A18 0 5,12km Kuz+/Kuz- Handstålborstade 30 minoch nylonborstade 30 minKörda 5 km sedan sicklingA15/A18 +0,4% 5,10/km Kuz-/Kuz+ Körda 5 km sedan sicklingKommentar: Ingen stor skillnad---------------------------------------------------------------------------------------------------27 okt Tot TempoF32/K6 0 5,03/km Kuz+/Kuz0 Handstålborst. 30 minNylonborst. 30 minKörda 80km/33km sen sickl.F32/K6 +3,1% 5,08/km Kuz+/Kuz+ Körda 80km/33km sen sickl.Kommentar: Ganska mycket bättre för de extraborstade. Lite reservation för strukturskillnaderna.---------------------------------------------------------------------------------------------------1 nov Tot TempoM190 nr11 0 5,30/km Blå Vauhti Nästan nyvalladeF32/K6 +0,7% 5,29/km Kuz+/Kuz0 Stålborst 30 m nylborst 30 mKörda 87km/38km sen sickl.F32/K6 +1,5% 5,33/km Kuz+/Kuz+ Körda 87km/38km sen sickl.Kommentar: Extraborstade återigen lite bättre. M190 nr11 är ett par hyrskidor från Allsport, Madshus Nanosonic skate. De är med som referens.---------------------------------------------------------------------------------------------------8 nov Tot TempoM190 nr 10 +1,9% 5,33/km Blå Vauhti NyvalladeE5/F31 +0,5% 5,32/km Kuz+/Kuz- Stålborst 30 m nylborst 30 mKörda 0 kmE5/F31 0 5,32/km Kuz-/Kuz- Körda 0 kmKommentar: Extraborstningen hade ingen effekt här. M190 nr10 (Hyrskidor Allsport, Madshus Nanosonic skate) hänger inte riktigt med. Både skidorna jag körde idag, F32/K6 och A15/A18 sicklades i vintras eller förra hösten och har sedan stått under hela sommaren utan att jag gjort något åt dem innan jag borstade en skida i varje par nyligen.----------------------------------------------------------------------------------------------------10 nov Tot TempoM190 nr 9 0 5,24/km Blå Vauhti NyvalladeF32/K6 +0,5% 5,25/km Kuz+/Kuz0 Stålborst 30 m nylborst 30 mKörda 91km/42kmF32/K6 +2,2% 5,32/km Kuz+/Kuz+ Körda 91km/42kmKommentar: Extraborstade går lite bättre. Vallade har de senaste gångerna gått bättre eller sämre. Nu har jag ingen koll på hur nyvallade de är eftersom de är hyrskidor och jag vet inte om de har gått någon mil eller är helt nyvallade. Det kan förklara varför de ibland går bättre och ibland sämre.---------------------------------------------------------------------------------------------------18 nov Tot TempoF32/K6 0 5,12/km Kuz+/Kuz0 Stålborst 30 m nylborst 30 mKörda 100km/51kmF32/K6 +2,5% 5,21/km Kuz+/Kuz+ Körda 100km/51kmKommentar:-5,5 grader idag, brukar vara minus 3-4. Skidorna var kalla eftersom det var kallt i bilen. Tidigare i höst har det varit varmare i bilen (och ute) och jag har haft skidorna i entréhallen tills jag börjat åka på dem. Kanske något av detta kan förklara varför skillnaden var lite större än den brukar vara.--------------------------------------------------------------------------------------------------JAG VERKAR HA NÅTT NÅGOT SLAGS GRÄNS OCH DET GÅR INTE ATT REDIGERA IN NÅGOT MER I DETTA INLÄGG. DÄRFÖR FORTSÄTTER JAG I ETT NYTT INLÄGG PÅ SIDAN 6 I DENNA TRÅD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
glidaren Posted August 11, 2010 Report Share Posted August 11, 2010 du har lagt in en osäkerhetsfaktor i och med att du tar stavtag som du inte kan garantera är lika kraftiga varje gång. Kan du inte göra testet utan stavtag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted August 11, 2010 Author Report Share Posted August 11, 2010 du har lagt in en osäkerhetsfaktor i och med att du tar stavtag som du inte kan garantera är lika kraftiga varje gång. Kan du inte göra testet utan stavtag?Jag vet, men jag måste göra det om jag ska ta mig förbi platån som är mitt i utförskörningen. Alternativet är att dela upp glidsträckan i två delar men då blir det fler avtryckningar på klockan och det ökar ju också osäkerheten Att starta utan stavtag är heller inte bra, skidorna kan "hacka igång" lite olika varje gång och ge olika utgångshastighet dessutom är det svårt att starta från stillastående pga trafiken i tunneln. Det finns ju också ett antal andra faktorer som gör det omöjligt att få exakt samma förutsättningar varje gång. Med många mätningar kompenserar man också en del osäkerhetsfaktorer, om ett värde skiljer sig mycket från de övriga kan man anta att något blev fel och stryka det värdet, såvida det inte är en trend att skidorna t.ex. glider sämre och sämre. Jag tror inte det är så svårt att staka lika hårt varje gång, igår när jag åkte hade jag följande varvtider med ett par skidor: 4.10.0, 4.10.3, 4.10.8, 4.10.0, 4.08.7. Tidsskillnaden mellan bästa och sämsta glidtid var 0.56s, 0.81s och 3.91s på fem mätningar för de olika skidparen och paret som hade 3.91s gled sämre och sämre hela tiden. Jag tror alltså att metoden är ganska bra, det är i alla fall den bästa jag kunnat experimentera ut. Men jag är öppen för förslag till förbättringar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
glidaren Posted August 11, 2010 Report Share Posted August 11, 2010 Du verkar ha bra koll på det så med många mätningar får du säkert ett fullgott resultat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Everest Posted August 11, 2010 Report Share Posted August 11, 2010 du har lagt in en osäkerhetsfaktor i och med att du tar stavtag som du inte kan garantera är lika kraftiga varje gång. Kan du inte göra testet utan stavtag?Jag vet' date=' men jag måste göra det om jag ska ta mig förbi platån som är mitt i utförskörningen. Alternativet är att dela upp glidsträckan i två delar men då blir det fler avtryckningar på klockan och det ökar ju också osäkerheten Att starta utan stavtag är heller inte bra, skidorna kan "hacka igång" lite olika varje gång och ge olika utgångshastighet dessutom är det svårt att starta från stillastående pga trafiken i tunneln. Det finns ju också ett antal andra faktorer som gör det omöjligt att få exakt samma förutsättningar varje gång. Med många mätningar kompenserar man också en del osäkerhetsfaktorer, om ett värde skiljer sig mycket från de övriga kan man anta att något blev fel och stryka det värdet, såvida det inte är en trend att skidorna t.ex. glider sämre och sämre. Jag tror inte det är så svårt att staka lika hårt varje gång, igår när jag åkte hade jag följande varvtider med ett par skidor: 4.10.0, 4.10.3, 4.10.8, 4.10.0, 4.08.7. Tidsskillnaden mellan bästa och sämsta glidtid var 0.56s, 0.81s och 3.91s på fem mätningar för de olika skidparen och paret som hade 3.91s gled sämre och sämre hela tiden. Jag tror alltså att metoden är ganska bra, det är i alla fall den bästa jag kunnat experimentera ut. Men jag är öppen för förslag till förbättringar.[/quote']Den stora fördelen med stavtagen är väl att du ligger relativt nära din verkliga tävlingsfart på långlopp? Intressant att det redan nu finns vissa tendenser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted August 11, 2010 Author Report Share Posted August 11, 2010 du har lagt in en osäkerhetsfaktor i och med att du tar stavtag som du inte kan garantera är lika kraftiga varje gång. Kan du inte göra testet utan stavtag?Jag vet' date=' men jag måste göra det om jag ska ta mig förbi platån som är mitt i utförskörningen. Alternativet är att dela upp glidsträckan i två delar men då blir det fler avtryckningar på klockan och det ökar ju också osäkerheten Att starta utan stavtag är heller inte bra, skidorna kan "hacka igång" lite olika varje gång och ge olika utgångshastighet dessutom är det svårt att starta från stillastående pga trafiken i tunneln. Det finns ju också ett antal andra faktorer som gör det omöjligt att få exakt samma förutsättningar varje gång. Med många mätningar kompenserar man också en del osäkerhetsfaktorer, om ett värde skiljer sig mycket från de övriga kan man anta att något blev fel och stryka det värdet, såvida det inte är en trend att skidorna t.ex. glider sämre och sämre. Jag tror inte det är så svårt att staka lika hårt varje gång, igår när jag åkte hade jag följande varvtider med ett par skidor: 4.10.0, 4.10.3, 4.10.8, 4.10.0, 4.08.7. Tidsskillnaden mellan bästa och sämsta glidtid var 0.56s, 0.81s och 3.91s på fem mätningar för de olika skidparen och paret som hade 3.91s gled sämre och sämre hela tiden. Jag tror alltså att metoden är ganska bra, det är i alla fall den bästa jag kunnat experimentera ut. Men jag är öppen för förslag till förbättringar.[/quote']Den stora fördelen med stavtagen är väl att du ligger relativt nära din verkliga tävlingsfart på långlopp? Intressant att det redan nu finns vissa tendenser.Precis, det intressanta är ju glidet i den hastighet man normalt föflyttar sig i. 2-6 min/km kan väl vara aktuellt för de flesta, men vid 10-15 min/km blir det ju repet i Smågan direkt så det kan ju kvitta hur bra skidorna glider precis innan de stannar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted August 13, 2010 Author Report Share Posted August 13, 2010 Har nu lagt in lite mer tester i det första inlägget i denna tråd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Everest Posted August 13, 2010 Report Share Posted August 13, 2010 Har nu lagt in lite mer tester i det första inlägget i denna tråd.23 år gamla Kuzminsicklade Kneissl går alltså bäst - intressant! Man börjar ju undra vad skid- och vallatillverkarna har pysslat med de sista åren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted August 13, 2010 Author Report Share Posted August 13, 2010 Har nu lagt in lite mer tester i det första inlägget i denna tråd.23 år gamla Kuzminsicklade Kneissl går alltså bäst - intressant! Man börjar ju undra vad skid- och vallatillverkarna har pysslat med de sista åren?Ja, visst är det kul! Nu förstår vi varför Gunde åkte på detta märke. Han kanske hade varit en medelmåtta med modernare skidor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Everest Posted August 13, 2010 Report Share Posted August 13, 2010 Har nu lagt in lite mer tester i det första inlägget i denna tråd.23 år gamla Kuzminsicklade Kneissl går alltså bäst - intressant! Man börjar ju undra vad skid- och vallatillverkarna har pysslat med de sista åren?Ja' date=' visst är det kul! Nu förstår vi varför Gunde åkte på detta märke. Han kanske hade varit en medelmåtta med modernare skidor.[/quote']Brukar åka till tunneln 1 -2 gånger per höst och tänkte testa lite själv, vi kanske kan ses och jämföra lite? Link to comment Share on other sites More sharing options...
globe86 Posted August 13, 2010 Report Share Posted August 13, 2010 Såg riktigt stabilt ut idag när du körde Bjorn12 =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted August 13, 2010 Author Report Share Posted August 13, 2010 Ja,det vore roligt att träffas, Everest.Kul att ses, globe86. Jag antar att resan hem gick bra! Tyckte du gnetade på rätt bra själv Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted August 14, 2010 Author Report Share Posted August 14, 2010 Nytt glidtest finns nu i första inlägget Link to comment Share on other sites More sharing options...
TV-åkaren Posted August 14, 2010 Report Share Posted August 14, 2010 Hur mycket ska du ha för K11? /TV-åkaren :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted August 15, 2010 Author Report Share Posted August 15, 2010 Hur mycket ska du ha för K11? /TV-åkaren :)Jag tror att det är sicklingen som gör det. A15 brukar gå lika bra när de är nysicklade. Men hostar du upp 10.000:- så kan du få dem, de har ju trots allt ett visst antikvärde också.;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted August 18, 2010 Author Report Share Posted August 18, 2010 Nya glidtest inlagda i första inlägget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
glidaren Posted August 19, 2010 Report Share Posted August 19, 2010 Intressant att de vallade inte tappade glidet på samma sätt som tidigare när det blev varmare??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Everest Posted August 19, 2010 Report Share Posted August 19, 2010 Intressant att de vallade inte tappade glidet på samma sätt som tidigare när det blev varmare???Håller också med om att detta är intressant och rätt konstigt, men vallan kanske fungerar bättre när det är varmt?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted August 19, 2010 Author Report Share Posted August 19, 2010 Nytt test med överraskande sidoeffekt i första inlägget! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TV-åkaren Posted August 20, 2010 Report Share Posted August 20, 2010 Är det så överraskande? Jag tycker att det känns naturligt att smutsen samlas i spåret. Det är ju bara där som fästvalla används. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted August 20, 2010 Author Report Share Posted August 20, 2010 Är det så överraskande? Jag tycker att det känns naturligt att smutsen samlas i spåret. Det är ju bara där som fästvalla används.Jo naturligtvis, men det som är överraskande är skidorna får bättre glid när jag har skejtat med dem än när jag stakat. Och glidtestet skedde ju i båda fallen i spåret. Det verkar alltså inte som om smutsen lagras på hela tiden utan att den också kan gnidas bort under åkning, Om det nu är smutsen som orsakar variationen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted August 30, 2010 Author Report Share Posted August 30, 2010 Några nya glidtester nu inlagda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted September 1, 2010 Report Share Posted September 1, 2010 Några nya glidtester nu inlagda.Kuzmin tyckte du var ihärdig med dina glidtester och vad jag förstod följde han denna tråden. :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted September 1, 2010 Author Report Share Posted September 1, 2010 Några nya glidtester nu inlagda.Kuzmin tyckte du var ihärdig med dina glidtester och vad jag förstod följde han denna tråden. :)Ja, en viss stönighet (galenskap?) finns väl i detta testande men det är inte så mycket arbete som det verkar. Jag har märkt att det blir mycket mer åkt om man byter skidor var tjugonde/trettionde minut och tar mellantider än om man bara snurrar varv efter varv. Tiden går liksom fortare om man har något att göra under åkningen och sedan är det spännande att titta på resultaten när man kommer hem.Har förresten lagt in ett nytt test idag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted September 4, 2010 Author Report Share Posted September 4, 2010 Några nya tester och kompletteringar av gamla nu inlagda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.