Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny tävling 20 km klassiskt i Brålanda 18/12


Everest

Recommended Posts

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply
Fick info om en nyinsatt tävling.

 

"Vi har snö, så vi kör ett motionslopp före jul. Hjälp oss och sprid detta.

 

Tack på förhand

mvh SK Granan"

 

 

20 km klassisk masstart kl 11,00 18/12 vid Brålanda Idrottsplats.

Brålanda ligger ca 2 mil norr om Vänersborg.

 

www.skgranan.com

Är inte detta något för kort för dig?? Men för mig är den perfekt ;)

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte ska ha de finaste skidorna?

Stod om start och mål i Brålanda Centrumpark = utlagd snö och vägövergångar?

Det har kommit mycket snö i dom trakterna...så du kan nog ta fin skidorna...

Fick dom inte stänga SAAB fabriken i Trollhättan...

Tanken min var att om man ska in och rota i en park så är det säkert ditkörd snö över vägövergångar och min erfarenhet av detta är att det brukar komma med lite sten och annat.

 

Toxy:

Jo, hade varit perfekt med ett seedningslopp till Vasan nu så här i inledningen av säsongen.

Känns som att alla är samlade till första halvan av februari.

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte ska ha de finaste skidorna?

Stod om start och mål i Brålanda Centrumpark = utlagd snö och vägövergångar?

Det har kommit mycket snö i dom trakterna...så du kan nog ta fin skidorna...

Fick dom inte stänga SAAB fabriken i Trollhättan...

Tanken min var att om man ska in och rota i en park så är det säkert ditkörd snö över vägövergångar och min erfarenhet av detta är att det brukar komma med lite sten och annat.

 

Toxy:

Jo' date=' hade varit perfekt med ett seedningslopp till Vasan nu så här i inledningen av säsongen.

Känns som att alla är samlade till första halvan av februari.[/quote']

Tveksamt om jag åker själv men kan höra efter om det här med ev vägövergångar. Tycker iof inte det brukar vara så farligt, om snön är precis nyutlagd och lös så sliter ändå inte ev gruskorn så mkt, det är först när snön frusit ihop som det blir värre.

 

Håller med om att ett nyinsatt seedningslopp nu hyfsat nära Gbg hade dragit väldigt mkt folk, säkert hundratals.

Link to comment
Share on other sites

har funderat starkt att köra detta lopp. Kan vi inte dra ihop ett gäng å köra :D .

Är tävlingen på 5km banan?

Du ändrar ju inläggen fortare än du stakar. ;)

5km-banan verkar vara vid Kroppefjäll.

Detta skulle då vara inne i Brålanda, ser på satelliten att de har några fotbollsplaner.

Kan det vara där?

Hoppas någon kommer in och reder upp i röran. :D

 

Förhoppningsvis är banan sådan att det går att staka hela vägen???

Link to comment
Share on other sites

Det har kommit mycket snö i dom trakterna...så du kan nog ta fin skidorna...

Fick dom inte stänga SAAB fabriken i Trollhättan...

Tanken min var att om man ska in och rota i en park så är det säkert ditkörd snö över vägövergångar och min erfarenhet av detta är att det brukar komma med lite sten och annat.

 

Toxy:

Jo' date=' hade varit perfekt med ett seedningslopp till Vasan nu så här i inledningen av säsongen.

Känns som att alla är samlade till första halvan av februari.[/quote']

Tveksamt om jag åker själv men kan höra efter om det här med ev vägövergångar. Tycker iof inte det brukar vara så farligt, om snön är precis nyutlagd och lös så sliter ändå inte ev gruskorn så mkt, det är först när snön frusit ihop som det blir värre.

 

Håller med om att ett nyinsatt seedningslopp nu hyfsat nära Gbg hade dragit väldigt mkt folk, säkert hundratals.

Tycker det börjar gå inflation i seedningslopp...

Ta bort några seedningslopp och öppna för lite vanliga skidtävlingar...

Link to comment
Share on other sites

Hej! fick förfrågan via Sk Granans hemsida att komma hit och besvara lite frågor om tävlingen.

Kan börja med att säga att jag inte visste att tävlingen skulle anordnas då jag just nu studerar 35 mil från brålanda och har väldigt dålig koll på klubbens aktiviteter just nu.

 

dom rapporter jag fått från Brålanda är att dom har ca 60-80cm snö. så snö finns.

Att det är start i Centrumparken och inte på någon av våra motionsanläggningar skulle jag gissa på att det först och främst beror på det finns parkering och att alla hittar dit. vägen till kroppefjäll (Granan) är inte den bästa och snöar det mycket dagen innan så kan det vara svårt att ta sig till Granan.

 

jag antar (jag vet inte) att bansträckningen kommer att läggas på gärden eller på grönområden i Brålanda och det kommer bli en platt bana vilket öppnar för mycket stakning.

 

jag ska höra mig för mer framåt kvällen så återkommer jag med mer info om banläggning osv.

 

/Victor

 

Ett tillägg: Fotbollsplanerna är i anslutning till Tävlingsplatsen, där nummerlappar hämtas och ombyte/dusch sker.

Link to comment
Share on other sites

Tanken min var att om man ska in och rota i en park så är det säkert ditkörd snö över vägövergångar och min erfarenhet av detta är att det brukar komma med lite sten och annat.

 

Toxy:

Jo' date=' hade varit perfekt med ett seedningslopp till Vasan nu så här i inledningen av säsongen.

Känns som att alla är samlade till första halvan av februari.[/quote']

Tveksamt om jag åker själv men kan höra efter om det här med ev vägövergångar. Tycker iof inte det brukar vara så farligt, om snön är precis nyutlagd och lös så sliter ändå inte ev gruskorn så mkt, det är först när snön frusit ihop som det blir värre.

 

Håller med om att ett nyinsatt seedningslopp nu hyfsat nära Gbg hade dragit väldigt mkt folk, säkert hundratals.

Tycker det börjar gå inflation i seedningslopp...

Ta bort några seedningslopp och öppna för lite vanliga skidtävlingar...

Vadå öppna för vanliga skidtävlingar?

Finns ju gott "vanliga" skidtävlingar här i söder. Man kan ju åka vanliga tävlingar varenda helg om man vill det.

Eller tänker du på nåt annat?

Link to comment
Share on other sites

Tveksamt om jag åker själv men kan höra efter om det här med ev vägövergångar. Tycker iof inte det brukar vara så farligt' date=' om snön är precis nyutlagd och lös så sliter ändå inte ev gruskorn så mkt, det är först när snön frusit ihop som det blir värre.

 

Håller med om att ett nyinsatt seedningslopp nu hyfsat nära Gbg hade dragit väldigt mkt folk, säkert hundratals.[/quote']

Tycker det börjar gå inflation i seedningslopp...

Ta bort några seedningslopp och öppna för lite vanliga skidtävlingar...

Vadå öppna för vanliga skidtävlingar?

Finns ju gott "vanliga" skidtävlingar här i söder. Man kan ju åka vanliga tävlingar varenda helg om man vill det.

Eller tänker du på nåt annat?

Jo men det är ju ytterst få som åker dessa tävlingar då alla som inte tillhör yppersta eliten är så extremt fokuserade på enbart seedningslopp. (kanske annorlunda nere i dina trakter?)

Link to comment
Share on other sites

Tycker det börjar gå inflation i seedningslopp...

Ta bort några seedningslopp och öppna för lite vanliga skidtävlingar...

Vadå öppna för vanliga skidtävlingar?

Finns ju gott "vanliga" skidtävlingar här i söder. Man kan ju åka vanliga tävlingar varenda helg om man vill det.

Eller tänker du på nåt annat?

Jo men det är ju ytterst få som åker dessa tävlingar då alla som inte tillhör yppersta eliten är så extremt fokuserade på enbart seedningslopp. (kanske annorlunda nere i dina trakter?)

Vi hade över 120 startade på DM 15km och bra med folk på 30 också förra vintern i skåne. Knappast yttersta elit heller då vi hade folk som gjorde snöpreminär (någonsin) på tävlingen.

Link to comment
Share on other sites

Tveksamt om jag åker själv men kan höra efter om det här med ev vägövergångar. Tycker iof inte det brukar vara så farligt' date=' om snön är precis nyutlagd och lös så sliter ändå inte ev gruskorn så mkt, det är först när snön frusit ihop som det blir värre.

 

Håller med om att ett nyinsatt seedningslopp nu hyfsat nära Gbg hade dragit väldigt mkt folk, säkert hundratals.[/quote']

Tycker det börjar gå inflation i seedningslopp...

Ta bort några seedningslopp och öppna för lite vanliga skidtävlingar...

Vadå öppna för vanliga skidtävlingar?

Finns ju gott "vanliga" skidtävlingar här i söder. Man kan ju åka vanliga tävlingar varenda helg om man vill det.

Eller tänker du på nåt annat?

Jo...det finns vanliga tävlingar...men dom går allt som oftast i klassiskt...för att passa vasaloppsåkarna...

Jag vill köra lite mer tävlingar av typ 15 km fritt intervallstart...

Jag ska åka skejtvasan i år...och för få lite fart i kroppen skulle jag vilja köra lite skejttävlingar innan...

Kan skrapa ihop kanske 2-4 st som ligger inom rimmligt avstånd...

Under samma period kan jag nog nästan åka 2 seedningslopp per helg om jag vill...

 

Jag förstår att seedningsloppen är viktig för alla vasaloppsåkare...men vi skidåkare som inte tycker att vasaloppet är det viktigaste som finns...

Ska vi lägga av helt eller ska vi bli tvungna att pröjsa 1300:- för en fis-kod och resa runt i hela sverige på "cup" tävlingarna???

Link to comment
Share on other sites

Jag vill köra lite mer tävlingar av typ 15 km fritt intervallstart...

Jag ska åka skejtvasan i år...och för få lite fart i kroppen skulle jag vilja köra lite skejttävlingar innan...

Kan skrapa ihop kanske 2-4 st som ligger inom rimmligt avstånd...

Under samma period kan jag nog nästan åka 2 seedningslopp per helg om jag vill...

 

Jag förstår att seedningsloppen är viktig för alla vasaloppsåkare...men vi skidåkare som inte tycker att vasaloppet är det viktigaste som finns...

Ska vi lägga av helt eller ska vi bli tvungna att pröjsa 1300:- för en fis-kod och resa runt i hela sverige på "cup" tävlingarna???

Hej

Om du bor i Falun som det ser ut som, så kan jag tipsa om VB-Serien som körs i Västerbergslagen den 16 Dec kl 18:30 vi kör typ 10 km intervallstart.

 

Tävlingar varje vecka Klassiskt/fri stil varannan gång.

 

http://www3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_352852/cf_69694/Program%20VB-serien%202010-2011%20rev1.doc

 

Om du bara skall vara med någon gång kan du säkert snacka in dig utan att var medlem i någon utav de lokala föreningarna.

 

Kolla annars med dina lokala klubbar i närheten de kör nog säkert sådana här lopp om du bor i Dalarna.

 

David

Link to comment
Share on other sites

Jag vill köra lite mer tävlingar av typ 15 km fritt intervallstart...

Jag ska åka skejtvasan i år...och för få lite fart i kroppen skulle jag vilja köra lite skejttävlingar innan...

Kan skrapa ihop kanske 2-4 st som ligger inom rimmligt avstånd...

Under samma period kan jag nog nästan åka 2 seedningslopp per helg om jag vill...

 

Jag förstår att seedningsloppen är viktig för alla vasaloppsåkare...men vi skidåkare som inte tycker att vasaloppet är det viktigaste som finns...

Ska vi lägga av helt eller ska vi bli tvungna att pröjsa 1300:- för en fis-kod och resa runt i hela sverige på "cup" tävlingarna???

Hej

Om du bor i Falun som det ser ut som' date=' så kan jag tipsa om VB-Serien som körs i Västerbergslagen den 16 Dec kl 18:30 vi kör typ 10 km intervallstart.

 

Tävlingar varje vecka Klassiskt/fri stil varannan gång.

 

http://www3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_352852/cf_69694/Program%20VB-serien%202010-2011%20rev1.doc

 

Om du bara skall vara med någon gång kan du säkert snacka in dig utan att var medlem i någon utav de lokala föreningarna.

 

Kolla annars med dina lokala klubbar i närheten de kör nog säkert sådana här lopp om du bor i Dalarna.

 

David[/quote']

Tack för tipset David!

 

Har försökt kolla på de lokala föreningarnas hemsidor...men det är dåligt med info om liknande tävlingar...finns det tävlingar är det oftast för ungdommar...

Link to comment
Share on other sites

Så har nu pratat med tävlingsledaren för tävlingen och fått några bra svar.

Bansträckningen är inte fastställd men kommer att gå som en varvbana på gärden och i skogsmiljö parallellt med Stenhammarsvägen (norr om).

En vägövergång kommer att finnas.

 

Här kommer också en länk direkt till inbjudan på Skgranan.com

http://www.skgranan.com/index.php?option=com_content&view=article&id=524:julruschen-ett-skidlopp-foer-alla&catid=31:general&Itemid=64

 

/Victor

Link to comment
Share on other sites

Tack Saandberg!

Väldigt bra att komma till tråden och informera, uppskattas! :)

 

Kör man med pistmaskin?

Tänker på stavfästet när det kommit så mycket snö.

Jag tror att det blir skoter då det inte finns någon pistmaskin att tillgå i Brålanda. Men det kommer garanterat att köras med mycket vikt och flera gånger just på grund av stavfäste som du säger.

 

/Victor

Link to comment
Share on other sites

Ingen varvbana?

Underbordsuppgifter gör gällande följande ;)

 

Bansträckningen kommer att vara lätt kuperad, kommer att gå på gärde och vårt elljuspår.

Två varv på en 1-mils bana.

 

Det sägs att man nästan, men bara nästan, kan lämna fästvallan hemma.

Jag tolkar det som att är man stakstark kan det nog gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...