Du är inte inloggad.

• Forum
  •  » Utrustning
  •  » Spann på Madshus Terrasonic o jämförelse med Fischer

#1 2010-12-12 00:49:32

PAlex
Medlem
Registrerad: 2010-03-07

Spann på Madshus Terrasonic o jämförelse med Fischer

Jag är motionär med hyfsad teknik men har ett par billigare skidor, Madshus Terrasonic, ett par med modellår 2006. Skidorna har längd 200cm (med någon spannhårdhet som gäller för den längden), o jag väger 80 kg.

* Spannet är utmätt med bladmått. Spannet är,  vad jag förstår typiskt för Madshus, långt och lågt - när jag står på skidorna blir spannet 67 cm långt för 0.1mm höjd när jag står på båda benen, och 60cm för 0.3mm.

Ofta upplever jag att när jag vallar tillräckligt långt (ca 0.2-zonen) för att enkelt få fäste vid vanligt kallföre, så "hugger" det eller glidet blir sämre. Om jag minskar fästzonlängden för att få bättre glid, blir det rätt dåligt fäste (fast jag kanske ofta varit för lat - borde ha tjockare/fler lager valla ?) Överlag tycker jag det är lite besvärligt att få både bra fäste och glid _samtidigt_. Min teknik både för åkning o vallning kan säkert bli bättre, men jag undrar om skidorna kanske har olämplig spannhårdet ?

När jag för skoj skull tittar på Pölders storleksguide står det "200cm ca 60-75 kg". Skulle det betyda att kanske det passar bättre för mig med en 205cm-skida, alltså steget upp i spannhårdet ?

Är spannet för mjukt, eller ska jag bara kompensera med kortare fästzon (och kanske även tjockare/fler lager fästvalla) ?

* Jag provåkte en kompis Fischer-skidor. Det verkar som att spannet där är högre. Betyder det att det är lättare att få glid och fäste samtidigt för att fästzonen då ligger lite högre då man står på båda skidorna ? Vissa passar Madhus säkert bäst för, andra föredrar Fischer, eller andra märken. Men det skulle va intressant att få en bättre inblick i det här med spann..

#2 2010-12-16 00:15:36

PAlex
Medlem
Registrerad: 2010-03-07

Re: Spann på Madshus Terrasonic o jämförelse med Fischer

Ingen som har synpunkter på detta om spann ?

#3 2010-12-16 10:58:15

Nalle Puh
Medlem
Från: Uppsala
Registrerad: 2005-11-25

Spannlängden låter OK, men fick du nollzonen uppmätt också (Den del av spannet som ligger i luften om du står med hela foten på en skida, en viss nollzon bör du ha, men hur mycket som är lagom är jag inte man att uttala mig om)? Viktmärkningen på skidorna är tydligen rätt osäker och ingenting att lita på så en skida märkt 60-75 kg kan mycket väl passa bäst för 80 kg  (eller 55 kg för den delen...).

En personlig reflektion är att du inte borde behöva korta fästzonen mer än till 0,2-zonen i kallföre för att få bra glid, i alla fall inte fram. Bak kan du pröva att börja valla strax framför hälen och se om glidet blir bättre av det.

#4 2010-12-16 11:07:07

Knappen
Medlem
Registrerad: 2007-04-23

Hej, du ska väl få ett svar i alla fall smile

Det finns betydligt större epxerter än jag här men en amatörs kommentar är nog att spannet inte spelar så stor roll om det är någorlunda OK.
Jag har lågt spann (ståendes med båda fötterna jämnt) dessutom relativt kort om jag jämför med andra.
Pölder har sagt OK på spannet, d v s det är tillräckligt bra (skulle kunna vara längre och högre alltså men är OK).

Det hugger inte för mig när jag vallar rätt...
Jag har bra fäste och hyfsat glid när jag gör rätt, men tror att glidet kunde varit bättre med högre spann (jag ska nog ha lågt spann).

Andra skidor (eller kanske även andra Madshus?) kan absolut ha skillnad i spannhöjd.
Jag tror förstås att skidan ska passa dig, jag hade inte själv kunnat trycka ner "höga" skidor när jag började åka skidor, men antagligen bättre nu?

Så experimentera mer med vallningen är mitt tips, det gör jag konstant.
Hugger gör det först och främst när jag vallar fel sort/temperatur och mest fel gör jag när det är nysnö/fin snö. Rode lär vara bäst där men det har jag inte ännu... fast det är en tidsfråga smile
Jag vallar kortare och kortare till fästet blir för dåligt och där är jag nog nu, med en ganska kort fästvallazon (olika för klister och burk förstås). Jag kortar inte för varje skidtur utan lite gradvis varje år och där kommer nog tekniken in i bilden också.

Ibland har jag både dåligt fäste och dåligt glid och det beror knappast på fel vallazon utan snarare på vallan...

• Forum
  •  » Utrustning
  •  » Spann på Madshus Terrasonic o jämförelse med Fischer

Sidfot

Sitemap PunBB
© Copyright Skidforum.se