Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

oneway classic5


klofver

Recommended Posts

någon som kan säga nåt om dessa rullskidor oneway classic5? jag har aldrig åkt rullskidor förut men är sugen nu efter att åkt skidor i vinter. såg att stadium sålde dom för tusenlappen.

om nån vet av nåt annat billigt och bra märke får ni gärna skrika till

 

vill åka klassisks stil

 

tackar och bockar

Link to comment
Share on other sites

Oneways kvalitet är lite sådär om jag inte missminner mig helt, några som knäckt sina skidor och haft lager och annat som skurit... Jag kan ge er tipset att betala några hundringar mer för antingen Swenor, Elpex eller Pro-ski, då vet man att man får kvalité samt att upplevelsen blir bra mycket bättre...
Link to comment
Share on other sites

någon som kan säga nåt om dessa rullskidor oneway classic5? jag har aldrig åkt rullskidor förut men är sugen nu efter att åkt skidor i vinter. såg att stadium sålde dom för tusenlappen.

om nån vet av nåt annat billigt och bra märke får ni gärna skrika till

 

vill åka klassisks stil

 

tackar och bockar

Hej

 

Jag har kört två säsonger på Oneway classic 5, inte galet många mil visserligen men dom har fått sin beskärda del av höstgegga. De första månaderna hade jag problem med dåliga lager i bakhjulen men efter att ha fått nya lager har dom fungerat utan anmärkning i ca 60 mil. Skidorna är ganska korta och blir därmed smidiga att svänga och plogbromsa med.

 

En stor varning utfärdas dock för att dom är trögrullade, rullar klart tyngre än t ex Swenor Fiberglass. Det blir riktigt tungt att köra med kompisar som har mer lättrullade skidor.

 

/Mattias

 

edit: Stavfle

Link to comment
Share on other sites

Jag tyvärr ingen erfarenhet av dom dyrare skidorna så jag kan inte uttala mig om hur stor skillnaden i åkkänsla är. Jag har funderat på att skaffa ett par lite finare av och till men det beror mest på att jag tycker att mina classic 5 rullar lite väl trögt. När det kommer till kritan så fungerar ju skidorna faktiskt som dom ska och därför lutar det nog åt ett par säsonger till på Oneway för mig.

Om dom fortfarande finns kvar för tusenlappen på stadium så tycker jag det låter prisvärt, ska man ha ett par finare från t ex swenor får man ju lägga till 1000-1500 kr vilket i mina studentögon är ganska mycket pengar.

 

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Oneway classic5 fungerar utmärkt och riktigt bra som "Vasalopps" tränings skidor. Är lätt manövererade (för att vara rullskidor :-) ) men som många skriver inte lika lättrullade (Fördel i nerförsbackar om du är nybörjare) som de dyrare varianterna runt 3000:-

 

Kan klart rekommendera dem som träningsskidor om det inte är så att du är rutinerad och har rullskidor som din "huvudsport"

Link to comment
Share on other sites

Har ett par classic5, och jag måste säga att de är sådär... Lagren har skurit och jag har fått byta dem ett flertal ggr. Tror helt klart att du får mer för pengarna om du slänger på en extra tusenlapp!

 

Fast det är klart, är du en superstark åkare, och vill ha lite rullmotstånd är det inget fel på dom! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...