Du är inte inloggad.

• Forum
  •  » Valla
  •  » Vallningsproblem, bakhalt + dåligt glid!

#1 2011-02-20 09:49:54

LilleNo
Medlem
Från: Stockholm Norr
Registrerad: 2011-02-20

Vallningsproblem, bakhalt + dåligt glid!

Jag har nyligen skaffat mig ett par Fischer SC Classic 207 och upplever att det är svårt att valla så att jag får bra glid och bra fäste.

Jag misstänker att spannet är väldigt lågt (samt lite kort enligt spannprovning 60cm), detta då jag är en tungviktare på närmare 100kg (1,79 över marken).

Att det är lite bakhalt kan jag ta, då jag främst än så länge åker på plan mark och när jag jobbat upp farten upplever jag inte fästet som något problem.
Däremot förtar det dåliga glidet en hel del av upplevelsen (stakar och diagonalar även när det lutar lite utför) och jag undrar hur mycket man kan snåla på antal fästvallalager. Jag misstänker nämligen att det är det som bromsar upp min framfart, dvs att fästvallan tar i vid glid.

Tips & förslag mottages tacksamt!

#2 2011-02-20 10:03:19

Skogstokig1
Medlem
Registrerad: 2010-11-16

Re: Vallningsproblem, bakhalt + dåligt glid!

Beträffande glidet kan du testa att korta av fästvallazonen lite, brukar själv korta ned i framkant för att få lite bättre glid. Om du har bakhalt kanske det kan bero på för lite fästvalla. Testa att lägga 6-8 lager vanlig valla i klisterzonen och se om det bli någon skillnad. Var noga med att klossa ut varje lager så du slipper klumpar i vallan. Har du tur kan du då få fäste (tack vare lite tjockare valla) Och glid (tack vare kort vallazon). TESTA! smile
Men om det nu är så att skidorna Är för mjuka för dig så tycker väl jag att det "bara" borde vara glidet som blir lidande - fästet trycker du ju då ner utan problem wink
Du kan också ta bort all fästvalla för att prova hur skidorna glider då och sedan lägga på fästvalla lite i taget och på så vis prova dig fram till ett bra mellanläge...för fästvalla och glid är nästan alltid i luven på varann tongue   Tar lite tid att fixa med men när man väl är klar så känner man sig såå nöjd wink

Ge inte upp för snabbt utan prova - det är nog enda vägen. Alt. är förstås att kolla om du får byta skidorna till ett par med bättre spann.

Lycka Till! big_smile

Senast redigerat av Skogstokig1 (2011-02-20 10:04:27)

#3 2011-02-20 10:03:24

Vasa
Erfaren medlem
Från: Värmland
Registrerad: 2009-03-05

Det är nog det troliga att dåligt glid beror på fästvallan.
För att vara säker så ta bort fästvallan och prova utan så har du svart på vitt och den faktorn borta.

Hur många lager fästvalla har du lagt på?

Du kan ju även försöka att korta av zonen med fästvalla och se var gränsen för dåligt glid går.

Ta dig någon timme i en lagom backe och lägg på bit för bit och lager för lager. smile

Edit: Skogstokig var visst lite snabbare med ungefär samma svar. wink

Senast redigerat av Vasa (2011-02-20 10:04:15)

#4 2011-02-20 10:03:39

jo
Medlem
Från: Forshaga
Registrerad: 2006-02-14
Webbsida

Åk några mil med samma fästvallning. Sedan inspekterar du fästvallan och ser var den sitter kvar. Det är ju ingen ide att valla där den ändå slits bort snabbt = bromsar glidet.

Ang. fästet så är det nog tekniken som brister. Har man dålig teknik så måste man lägga fästvallan längre för att få fäste. Men det var ju det vi inte ville göra.

#5 2011-02-20 10:11:13

Skogstokig1
Medlem
Registrerad: 2010-11-16

Vasa skrev:

Det är nog det troliga att dåligt glid beror på fästvallan.
För att vara säker så ta bort fästvallan och prova utan så har du svart på vitt och den faktorn borta.

Hur många lager fästvalla har du lagt på?

Du kan ju även försöka att korta av zonen med fästvalla och se var gränsen för dåligt glid går.

Ta dig någon timme i en lagom backe och lägg på bit för bit och lager för lager. smile

Edit: Skogstokig var visst lite snabbare med ungefär samma svar. wink

Dagens rubrik:  "Skogstokig slog Vasa med 5 sekunder" big_smile
Skulle vara på Vasaloppet det wink

#6 2011-02-20 10:45:14

Carl A
Erfaren medlem
Från: Tokholm
Registrerad: 2010-02-02
Webbsida

skall nog oxå tänka på att lägger du uppemot 6-8, eller fler - vilket rekommenderas- lager fästvalla, lägg dem så tunna som det bara går och klossa sedan ut varje lager så det är lent som sammet, nåja nästan iaf. Själv brukar jag bege mig till observatorielundens rymdteleskop och lägga laggen precis framför teleskopet och titta på fästvallaytorna efter vallningen, och ser de släta ut i teleskopet är jag nöjd.

du ska absolut inte "behöva" diagonala i svagt utför i normalföre. inte ens egentligen i svagt, svagt uppför helst, väl (?).

Se till att få koll på detta, det blir sååå mkt roligare att åka då. definitivt värt att lägga tid på. Det är ju inte bara denna vinter och dess återståendes skidturer du skall åka, utan nästa, och nästa, och nästa...

#7 2011-02-20 16:30:23

klofver
Medlem
Registrerad: 2011-02-08

började åka skidor för ca 1 månad sedan.. innan dess åkte jag för ca 12 år sedan... har redan märkt att min teknik blivit lite bättre, och att jag inte behöver oroa mig alltför mkt för vallning.. bara du har lite tålamod så kanske det går bättre om några veckor. i början kunde jag knappt ta mig uppför ens

Öppet spår 2012 8.09.18

#8 2011-02-20 16:49:13

LilleNo
Medlem

Tack för alla svar, nu känns det som att jag har en del att både testa & fundera på!

Efter dagens tur, med hyffsat glid (hade säkert upplevts som riktigt bra om jag kunnat sparka ifrån ordentligt) och endast två lager något avkortat fäst + två kortare (under foten) lager fästvalla (totalt 4 lager), blev det lite bakhalt. Förvisso inte omöjligt att åka på då jag åkte på plan mark (Skavlöten, Täby), men lite bättre grepp (fler lager fästvalla) vill jag ha.

Jag passade även på att få skidornas spann uppmätta på hemvägen (både 0,1 mm & 0,2mm) från Skavlöten och  spannet var faktiskt lite längre än vad jag fästvallat (även bakom mitten på hälen, fast där fästvallar jag inte alls).
Sedan när jag la hela kroppsvikten på en skida så satt bladmåttet fast ordentligt, så det finns säkerrt en hel del att förbättra både vad gäller åkteknik och vallning. smile

#9 2011-02-20 16:51:32

LilleNo
Medlem

klofver skrev:

började åka skidor för ca 1 månad sedan.. innan dess åkte jag för ca 12 år sedan... har redan märkt att min teknik blivit lite bättre, och att jag inte behöver oroa mig alltför mkt för vallning.. bara du har lite tålamod så kanske det går bättre om några veckor. i början kunde jag knappt ta mig uppför ens

Med de alltför få tillfällen jag har chans att ut och åka ordentligt, mellan blöjbyten & väderomslag, så har jag ett tålamod som en fyraåring tongue

#10 2011-02-20 17:09:53

Madshus Hypersonic
Medlem
Registrerad: 2011-02-03

LilleNo skrev:

Tack för alla svar, nu känns det som att jag har en del att både testa & fundera på!

Efter dagens tur, med hyffsat glid (hade säkert upplevts som riktigt bra om jag kunnat sparka ifrån ordentligt) och endast två lager något avkortat fäst + två kortare (under foten) lager fästvalla (totalt 4 lager), blev det lite bakhalt. Förvisso inte omöjligt att åka på då jag åkte på plan mark (Skavlöten, Täby), men lite bättre grepp (fler lager fästvalla) vill jag ha.

Jag passade även på att få skidornas spann uppmätta på hemvägen (både 0,1 mm & 0,2mm) från Skavlöten och  spannet var faktiskt lite längre än vad jag fästvallat (även bakom mitten på hälen, fast där fästvallar jag inte alls).
Sedan när jag la hela kroppsvikten på en skida så satt bladmåttet fast ordentligt, så det finns säkerrt en hel del att förbättra både vad gäller åkteknik och vallning. smile

Det är rätt att du inte ska valla bakom hälen.
Har du NIS platta på skidorna kan du ju flytta bak bindningen till märket.
Sen har de att göra med hur pass bra teknik man har (det har jag märkt)..

#11 2011-02-20 19:20:27

LilleNo
Medlem

Det är ingen NIS-platta på mina Fischer SC, det är instegsmodellen i deras race-serie så något var de ju tvungna att snåla in på. wink

Vad gäller glidvallning så är jag lite osäker på om jag gjort något fatalt misstag, då jag gjort rent skidorna med vallaväck och sedan dragit på Swix flytande glidvalla (universal/violet):
http://www.swixsport.com/eway/images/show/fs-F4050.jpg
http://www.swixsport.com/eway/imgstore/77f27d5c0b.jpg
Någon av ovanstående har jag lagt på för att sedan korka, skrapa med plastsickel, borsta och slutligen polera.

Frågan är om det räcker med det efter att jag rengjort glidytorna med vallaväck?

#12 2011-02-20 21:26:09

klofver
Medlem
Registrerad: 2011-02-08

lilleno: ja tålamod är inte allas styrka, inte min heller haha.. men du kommer säkert märka stor skillnad om nåra veckor.. själv så vallar jag inte mina skidor alltför ofta, helt enkelt för att jag inte kan.. men där jag åker nu är rätt så platt så jag klarar mig fint.. men nu när jag har åkt så har jag kommit på en del teknik grejer själv som jag tycker funkar jäkligt bra... om det är rätt eller fel har jag däremot ingen aning om. men känns som att jag kan åka fortare utan att slösa extra energi/styrka

Öppet spår 2012 8.09.18

• Forum
  •  » Valla
  •  » Vallningsproblem, bakhalt + dåligt glid!

Sidfot

Sitemap PunBB
© Copyright Skidforum.se