Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidtester i Oberstdorf


Xskiing

Recommended Posts

Idag har jag varit i Oberstdorf och testat skidor.

 

Syfte:

 

Får ranking av de stenslipade klassiska skidor. Bara glid utan fäste ska testas. Ett par skateskidor som går bra var referens.

 

Skidor stenslip (stenslipare):

 

Madshus Klassik B45 (Team Sportia, Uppsala)

Madshus Klassik 3S04 (Vuerich, Predazzo)

Madshus Skate S1A (Vuerich)

Fischer Klassik S02D (Vuerich)

Fischer Klassik L5 (Vuerich)

Fischer Klassik S04 (Vuerich)

 

Vallning:

 

Swix LF6, plastsickling, Rotorborste, Red Creek Messing 5x, Holmenkol ultra fine steel 2x. Ingen fästvalla.

 

Väder:

 

Snöfall under första test, sedan ingen snöfall för de sista 2; Temp kring 0C, hög luftfuktighet (>80%)

 

Plats:

 

Skidstadion i Oberstdorf på tre olika platser med olika förhållanden; 1) skate-spår med grovkörning konstsnö och nysnö ovanpå, 2) klassisk spår bredvid med ny finkörning natursnö, lite glasigt efter första 2 åkningar, 3) grovkörning konstsnö i stadion, inte så mycket nysnö

 

Test-process:

 

Alla skidor har testats med hjälp av elektronisk tidmätning minst 3 gånger. Ordning har varierats på de olika platser. Startpunkt var ca. 2 m innan tidtagning. Åktid var mellan 8 och 11 s. Hastighet var tillräckligt hög (>20km/h, uppskattat). På grund av problem med nysnö körde jag varje ny par bara 50-100 m till start, för att kunna testa så snabbt som möjligt. Data visas so absolut tid och relativ avstand i %.

 

Resultat Test 1, 2012-01-04:

 

Denna test gick inte så bra. Mycket snö och vind påverkade glidet ganska mycket. Körde 5 gånger per skida, men standardavvikelse är ganska stor. Vid mätning av sista paret (Madshus B45) var det ingen nysnö längre och varje åkning blev snabbare och spåret isigare. Så de tider kan man inte jamföra med de andra. Rent subjektiv kändes Fischer S02D bäst och var också snabbast när det var nysnö. Ingen tendens att snabbare tider beror på ordning, förutom Madshus B45.

 

Stenslip Kommentar MW rel-avst. [%]

Madshus Klassik B45 TS Uppsala Ingen nysnö 10.87 0.28 0.0

Fischer Klassik S02D Vuerich nysnö 10.99 0.43 1.1

Madshus Skate S1A Vuerich nysnö 11.02 0.31 1.4

Madshus Klassik 3S04 Vuerich nysnö 11.08 0.34 1.9

Fischer Klassik L5 Vuerich nysnö 11.09 0.16 2.0

Fischer Klassik S04 Vuerich nysnö 11.20 0.07 3.0

 

 

Resultat Test 2, 2012-01-04:

 

Inge nysnö och ganska stabila förhållanden. Konstanter tider för varje par, standardavviklese mindre än 1/10 s i 4 av 6 mätserier. Snabbast och bäst åkkänsla var Fischer S02D. De första 4 par visar en relaticv avstand av mindre 1%, så de är likvärdiga, bara Madshus B45 och Fischer S04 avviker mer än 1%. Ingen tendens att snabbare tider beror på ordning.

 

Stenslip MW rel-avst. [%]

Fischer Klassik S02D Vuerich 11.39 0.04 0.0

Madshus Skate S1A Vuerich 11.42 0.06 0.3

Madshus Klassik 3S04 Vuerich 11.46 0.04 0.6

Fischer Klassik L5 Vuerich 11.50 0.17 1.0

Madshus Klassik B45 TS Uppsala 11.56 0.16 1.4

Fischer Klassik S04 Vuerich 11.80 0.10 3.5

 

 

Resultat Test 3, 2012-01-04

 

Mest stabila förhållanden och hög data-kvalitet (standardavvikelse mindre än 5/100 s). Mer konstsnö i stadion jamfört med de andra två platser, som ligger ute på tävlingsbanan. De första 4 par visar igen en liten relativ avstand (<0.5%, likvärdigt), bara Madshus 3S04 och Fischer S1A har mer än 1%. Överraskning att Fischer S04 vinner i stadion och var chanslöst ute på sträckan.

 

Stenslip MW rel-avst. [%]

Fischer Klassik S04 Vuerich 7.90 0.02 0.00

Madshus Klassik B45 TS Uppsala 7.90 0.01 0.08

Fischer Klassik L5 Vuerich 7.92 0.01 0.29

Fischer Klassik S02D Vuerich 7.93 0.04 0.38

Madshus Klassik 3S04 Vuerich 8.02 0.03 1.54

Madshus Skate S1A Vuerich 8.10 0.04 2.51

 

 

Facit:

 

Det var svårt att testa idag med nysnö, vind och växlande förhållanden, men Team Sportias B45 åker bra med de Vuerich-slip, speciellt i konstsnö, inte så bra i nysnö. Deras B35 blir testat nästa gång.

 

En sak är också intressant, tycker jag i alla fall: Skidglid beror inte primärt på skidors ålder. Mina Madshus är nu mellan 7 och 5 år gammal, de Fischer är nya :)

 

Ett par Fischer med S04 slip var egentligen underlägsen på tävlingsbanan, men snabbast i stadion. Det visar att förhållanden var annorlunda, vilkat jag också kände. Men det visar också att det är värt att testa sina skidor innan en tävling inte bara i stadion. Det kan blir en överraskning om man åker ut efter starten.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Glidtest Gunzesried, 2012-01-02

 

Skidor stenslip (stenslipare):

 

Madshus Klassik B45 (Team Sportia, Uppsala)

Madshus Klassik 3S04 (Vuerich, Predazzo)

Fischer Klassik S04 (Vuerich)

 

Vallning:

 

Swix LF6, plastsickling, Rotorborste, Red Creek Messing 5x, Holmenkol ultra fine steel 2x. Ingen fästvalla.

 

Väder:

 

-2°C; torr, finkörnig, transformerat, hård snö, inte isigt; rel. luftfuktighet okänd, men det var klart och torr

 

Plats:

 

Gunzesried; nedförsbacken ganska brant i början, men planar ut; testade i klassik-spår

 

Test-process:

 

Tre par skidor har testats med hjälp av elektronisk tidmätning 3 gånger. Startpunkt var ca. 2 m innan tidtagning. Åktid var mellan kring 8 s med tillräcklig hög hastighet. Batteri var snart slut (har inte laddat innan användning :( ) så det blev bara test med tre par skidor. Vanlig glidtest inte möjligt på denna sträcka. Data visas som absolut tid och relativ avstand i %.

 

Resultat, 2012-01-02:

 

Stabila förhållanden. Konstanter tider för varje par, standardavviklese mindre än 5/100 s. Snabbast var Fischer med S04 slip, som också var snabbast i Oberstdorf, Test3. Madshus med 3S04 slip mindre än 1% långsammare. Madsus Med B45 slip 2% långsammare.

 

Stenslip MW rel-avst. [%]

Fischer Klassik S04 Vuerich 8.41 0.02 0.0

Madshus Klassik 3S04 Vuerich 8.49 0.02 0.9

Madshus Klassik B45 TS Uppsala 8.58 0.04 2.0

Link to comment
Share on other sites

Bra att du testat B45:an. Den jag fick på mina skidor (skate Karhu) är ok så länge det är relativt låg fart, men sedan händer ingenting. Hög fart i nysnö är en ren katastrof, hittills. Inte funkade dom bra i ren konstsnö (morapinglan) heller när man höjde farten.

 

//Stefan

Link to comment
Share on other sites

Så det skiljer inget mellan skidmärkerna utan det avgörande är slipningen. Intressant att de gled så lika trots att fischerskidorna var ny och madshus skidorna äldre. Har själv funderat på vilket märke jag ska åka på och har varit inne på madshus och det kan nog bli sådana nu. Kändes det någon skillnad mellan märkerna?
Link to comment
Share on other sites

Så det skiljer inget mellan skidmärkerna utan det avgörande är slipningen. Intressant att de gled så lika trots att fischerskidorna var ny och madshus skidorna äldre. Har själv funderat på vilket märke jag ska åka på och har varit inne på madshus och det kan nog bli sådana nu. Kändes det någon skillnad mellan märkerna?
Link to comment
Share on other sites

Så det skiljer inget mellan skidmärkerna utan det avgörande är slipningen. Intressant att de gled så lika trots att fischerskidorna var ny och madshus skidorna äldre. Har själv funderat på vilket märke jag ska åka på och har varit inne på madshus och det kan nog bli sådana nu. Kändes det någon skillnad mellan märkerna?

Det var en test, så alltför månge slutsatser kan man inte drar. Men generellt ser jag ingen anledning att nya skidor ska vara snabbare än gamla. Jag har varit i Oberstdorf under Sprint-tävlingen och det var många, bland annat Petter Northug, som körde med riktig gamla skidor. Liknande har rapporterats i en parallel tråd om Tour de Ski om jag minns rätt. Jag har tävlat förra vecka på de gamla Madshus Skate S1A och hade bättre glid än de konkurrenter omkring. Min erfarenhet är att man ska behåller riktig bra skidor så länge man kan. För att skona de, ska man bara tar ut de för tävlingar, så att de behåller rätt spann.

 

En bra stenslip har absolut stor effekt, mycket mer än vallning. Om skidor har rätt spann och konstruktion, så är ytpreparering med stenslipning, alt. stålsickling/rillning, viktigast. En helt annan aspekt är åkkänsla, som jag har inte testat i Oberstdorf, för jag körde utan fästvalla. Men jag har åkt med alla par tidigare och de Fischer känns riktig bra, efter 12 år med Madshus :)

Link to comment
Share on other sites

Intressant test!

 

Men jag undrar lite över hur du plockar ut bra skidor till testerna. Använder du Skicelector; Vet du om den använd på elitnivå överhuvudtaget?

 

ps. För oss amatörer: -Kan du kort också beskriva vilka mönster respektive beteckning ger, och kanske lite om varför du valt dessa mönster.

Link to comment
Share on other sites

Bra att du testat B45:an. Den jag fick på mina skidor (skate Karhu) är ok så länge det är relativt låg fart, men sedan händer ingenting. Hög fart i nysnö är en ren katastrof, hittills. Inte funkade dom bra i ren konstsnö (morapinglan) heller när man höjde farten.

 

//Stefan

Min dotter åker på ett par skate skidor som är slipade med B35.

De har funkat riktigt bra på både ren konstsnö som blöt nysnö.

Men anar att hon inte har samma fart som du!

TS rekomenderade B35 på skate skidorna och B45 på de klassiska.

Link to comment
Share on other sites

Intressant test!

 

Men jag undrar lite över hur du plockar ut bra skidor till testerna. Använder du Skicelector; Vet du om den använd på elitnivå överhuvudtaget?

 

ps. För oss amatörer: -Kan du kort också beskriva vilka mönster respektive beteckning ger, och kanske lite om varför du valt dessa mönster.

Jag har inte så mycket insyn hur landslaget använder SkiSelector. Men jag sa en bidrag om norska valla-truck och där ser man att de använder den. När jag var aktiv har använts en vanlig spannmätare och bladmått, för det var lätt att ta med på läger och tävlingar. Förra vecka har jag tränat med flera unga landslagsåkare och de använder ingen SkiSelector, men de får sina skidor mätt från deras service-tekniker. SkiSelector används säkert på elitnivå, för det går verkligen snabbt om man har så många skidor som landslaget.

 

Jag har egentligen inte plockat ut mina skidor, jag har testat alla som jag har förutom 2 par klassiska skidor.

 

Angående strukturer och deras mönster:

På Vuerichs hemsida finns beskrivningar på italienska: http://www.vuerichservice.it/strutture.asp Jag har använt google-translator, som fungera nja...ok.

 

S02D och S04 är pilförmiga strukturer. S02D är en universal stenslip från kall till fuktig, enligt Stefano Vuerich en av sina bästa och det har jag hört också från andra. Jerry Ahrlin hade den uppenbarligen under Marcialonga 2011 (http://www.discoveryalps.it/images/I_vincitori_della_70km_insieme_2.jpg/_full.jpg , http://www.vuerichservice.it/news_read.asp?IDNews=15). På sina skidor står också att den hade en Madshus 9-6 slip och och LL01 slip (Tazzari?), men enligt Vuerich var det S02D han körde på. S04 struktur är för transformerad nysnö.

S02D har jag valt för den ska vara så bra. S04 tyckte jag låter intressant, men jag vet inte hur bra den är. Igår var den inte så bra.

 

L5 är an fin linjär slip för klassisk åkning, rekommenderat för kall konst- och natursnö -3 - 20 C.

L5 tänkte jag kan vara bra för Sverige och de kalla ock torra förhållanden som oftast finns.

 

3S04 är också en universal stenslip för klassisk åkning, liknande S02D.

Ville bara testa en annan universal-slip för klassisk åkning och valde den.

 

S1A ska vara för riktig kall snö, -5 - 25 C. Det har testats i Livigno med bra resultat, när det var riktig torr och kallt.

Min Madshus hade en kall 7-4 struktur och skidor var toppen i riktig kalla och torra förhållanden, så jag valde en stenslip som liknar den gamla. Hittils var skidor också bra i en tävling med nysnö och temp. kring 0 C.

 

Team Sportias strukturer B35 och B45 anser jag som ganska linjärt, och B45 är mer grov än B35. I alla fall har de ingen tydligt pilform, men det behövs ju inte. B35 ska vara en kall universal stenslip, B45 mer för fuktig snö, men ingen ren blöttsnöstruktur.

 

Alla skidor med nya stenslip har inte alls blivit vit efter första åkning, så jag anser att de har hög kvalitet, både Vuerich och Team Sportia Uppsala.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
B35 tävlades det på i Åsarna på scand cup. På söndagen var det -1 och det hade kommit 1dm nysnö på natten. Den gick riktigt fort då. B strukturerna är 2 kryss på varann.

Har du nån konkret referens, tex till andra av dina skidor eller jamfört glidet med andra tävlande åkare?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...