Du är inte inloggad.

• Forum
  •  » Utrustning
  •  » Div. nybörjarfrågor bl.a. ang. Atomic Pro Classic

#1 2012-01-29 22:52:40

phoenix91
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2012-01-29
Webbsida

Div. nybörjarfrågor bl.a. ang. Atomic Pro Classic

Hej.

Är total nybörjar inom längdskidåkning och åker endast som komplementträning till min huvudsport.

Förra året köpte jag billigaste paketet jag hittade, bara för att testa om längdskidor var något för mig: Tecno Pro active 8 GRIP (vallningsfria) - SNS profil bindning tillsammans med ett par tjockt fodrade pjäxor med SNS pilot - fattning.
http://www.sportsexperts.ca/catalog/products/zm/m_355720041-zm.jpg

Förra året kändes det bra, åkte endast ensam, men jag skulle nu vilja åka med några vänner, men förmodar att det helt enkelt går för segt med ett par vallningsfria (hört detta).

Har nu lite funderingar som jag hoppas kunna få lite hjälp med.

1) Pjäxorna som är väldigt tjocka känns lite väl mycket "ut i spåret och sola", så har hittat ett par tunnare, Atomic alea 40 för 600:- nedsatt från 1000:-. Jag undrar nu om det är ett bra val att köpa nya, eller om det inte spelar någon roll för nybörjare som mig.
http://www.sklep.sportrent.pl/689-1435-thickbox/atomic-alea-40-skate-24-cm-.jpg

2) Min andra fråga gäller skidorna. Alla jag talar med säger att jag ska sälja skärp-skidorna och köpa vallningsbara, vilket låter ganska vettigt. Jag har hittat ett par Atomic Pro Classic, för 800:- nedsatt från 1600:-, kan det vara ett bra steg upp till vallningsbara?

3) Tredje frågan gäller själva åkningen. Jag har förmodligen helt kass teknik, men tycker ändå att det är underligt att när man t.ex. "springer" upp för en backe, eller bara lyfter hälen mycke, så kommer pjäxan titt som tätt fel på nedvägen, och fastnar på kanten på bindningen, för att sedan hacka ned till rätt position.
Är det fel på utrusning?
Är det övningssak gällande teknik?
Eller kan det bero på att pjäxorna är SNS pilot (2 fästpunkter) och bindningarna SNS profil (en fästpunkt)?
Kan tillägga att om jag köper nya skidor så sätter jag självklart på rätt bindning (Pilot).

Vet att det blev mycket text och frågor, men ville inte skapa massor med trådar i forumet.

Tack på förhand alla längdskidåkare där ute!

Nybörjare på längd, tränar som komplementträning till badminton.
Atomic Pro Classic - 196 cm, Salomon RC Carbon, Salomon - SNS pilot equipment

#2 2012-01-30 08:33:24

jola61
Erfaren medlem
Från: Värmland
Registrerad: 2008-04-07

Re: Div. nybörjarfrågor bl.a. ang. Atomic Pro Classic

Satsa på att uppdatera skidorna. Har ingen större koll på Atomic Pro Classic, men märket spelar ingen större roll så länge spannet på skidan är rätt för dig. Gå till en handlare som har koll på detta. Finns alldeles för många som inte har.
Ska du tävla eller "bara" träna? Om du har tänkt att åka Vasaloppet så tycker jag nog att du ska gå upp ett steg när det gäller skon. Har du skidåkningen som kompletteringsträning så spelar det mindre roll. Du kan byta upp dig efterhand du blir duktigare.
Bindningsproblemet beror nog på bristande teknik. Pilotsulan funkar bra på profilbindningen. Försök hitta balansen i din åkning. Prova utan stavar.
Hoppa över pilotbindningen (en skamfläck i Salomons historia). Köp Propulse.

#3 2012-01-30 11:27:23

phoenix91
Medlem
Webbsida

jola61 skrev:

Satsa på att uppdatera skidorna. Har ingen större koll på Atomic Pro Classic, men märket spelar ingen större roll så länge spannet på skidan är rätt för dig. Gå till en handlare som har koll på detta. Finns alldeles för många som inte har.
Ska du tävla eller "bara" träna? Om du har tänkt att åka Vasaloppet så tycker jag nog att du ska gå upp ett steg när det gäller skon. Har du skidåkningen som kompletteringsträning så spelar det mindre roll. Du kan byta upp dig efterhand du blir duktigare.
Bindningsproblemet beror nog på bristande teknik. Pilotsulan funkar bra på profilbindningen. Försök hitta balansen i din åkning. Prova utan stavar.

Jag vill börja med att tacka för snabbt och bra svar.
Läste ett test av skidona på vasaloppets sida, och de verkar vara bra för nybörjare.

Jag kommer inte tävla inom en rimlig framtid, men kan det helt enkelt vara så att det t.o.m. är vettigt att endast ha de gamla pjäxorna, eller blir det roligare med lite tunnare?

Gällande bindningarna så skulle jag gärna föja dina råd, men propulse fanns ej på butiken (outlet), men får pilot för endast 400:-. Jag har läst om problemen, men tänkte testa, och sedan reklamera ifall de bråkar.

Kan passa på att lufta tankar om valla. Läste att för nybörjare räcker det med grepptejp, om man gör det rätt (ruggar, värmer, gnider). Kan det stämma? Och att man sedan har lite olika vanliga glidvallor gjora för olika temperaturer.

Har sett att hög flourhalt -> dyrare. Behöver jag hög flourhalt?

Tack igen, är guld värt för mig!

#4 2012-01-30 11:54:32

jola61
Erfaren medlem

Roligare vet jag inte. Med de gamla blir det lite varmare ,(billiga skor är oftast tjockare=varmare) och "sladdrigare". Med de bättre (=dyrare) pjäxorna får du lite bättre känsla och lite mer kyla. Mitt råd är att nöja dig med de gamla tills du blir lite bättre. Går nästan alltid att hitta ett lite bättre par på rea senare på säsongen.
Tejpen funkar bra utom i nysnö och i isiga spår. Jag rekommenderar att du lär dig fästvalla på riktigt. Det är ingen vetenskap. Du kommer långt på tre burkar och två klistertuber.
Hög flourhalt behöver du bara om du ska göra en bra tid på ett tävlingslopp. Köp "vanlig" paraffin eller stålsickla. Finns en del trådar om stålsickling kontra paraffinering. Jag stålsicklar och vallar om vartannat men tror fortfarande att det går snabbare med en traditionell vallning i Vasaloppet. Om du får till rätt vallning vill säga och det är inte det lättaste. För träning funkar bägge metoderna utmärkt.
Vad är din huvudsport förresten?

Senast redigerat av jola61 (2012-01-30 12:00:04)

#5 2012-01-30 14:16:01

Ekis
Erfaren medlem
Från: Tumba
Registrerad: 2005-10-20

jola61 skrev:

Roligare vet jag inte. Med de gamla blir det lite varmare ,(billiga skor är oftast tjockare=varmare) och "sladdrigare". Med de bättre (=dyrare) pjäxorna får du lite bättre känsla och lite mer kyla. Mitt råd är att nöja dig med de gamla tills du blir lite bättre. Går nästan alltid att hitta ett lite bättre par på rea senare på säsongen.
Tejpen funkar bra utom i nysnö och i isiga spår. Jag rekommenderar att du lär dig fästvalla på riktigt. Det är ingen vetenskap. Du kommer långt på tre burkar och två klistertuber.
Hög flourhalt behöver du bara om du ska göra en bra tid på ett tävlingslopp. Köp "vanlig" paraffin eller stålsickla. Finns en del trådar om stålsickling kontra paraffinering. Jag stålsicklar och vallar om vartannat men tror fortfarande att det går snabbare med en traditionell vallning i Vasaloppet. Om du får till rätt vallning vill säga och det är inte det lättaste. För träning funkar bägge metoderna utmärkt.
Vad är din huvudsport förresten?

För träning funkar som jag brukar skriva även att göra varken eller, dvs varken stålsickla eller glidvalla. Varför krångla till det?

#6 2012-01-30 14:40:23

jola61
Erfaren medlem

Helt rätt Ekis. Det är så jag brukar göra. För en nybörjare kan det i och för sig finnas en poäng i att antingen valla eller stålsickla för att lära sig hantverket.

#7 2012-01-30 15:13:46

Knappen
Medlem
Registrerad: 2007-04-23

phoenix91 skrev:

jola61 skrev:

Gällande bindningarna så skulle jag gärna föja dina råd, men propulse fanns ej på butiken (outlet), men får pilot för endast 400:-. Jag har läst om problemen, men tänkte testa, och sedan reklamera ifall de bråkar.

Finns det undantag?
Säkert men jag har bara inte hört talas om Pilotbindning som fungerar bra.

Däremot hör man rätt bra när det kommer en Pilotbindning som har problem...
Det var några stycken på helgens Nybrolopp, de hördes rätt så bra... ett rejält gnissel från dessa bindningar. Jag hade aldrig accepterat ett sådant ljud från mina bindninga oavsett hur bra de fungerar för övrigt. Det hade stört mig extremt mycket och fått mig att helt tappa koncentrationen. Men frågan är om gnissel räcker för att reklamera?
Det stör mig tillräckligt att höra klappret från mina, för tidigt nedsatta, skidor vid diagonaltekniken smile

Så försök gärna hitta andra bindningar, det tar så fruktansvärt mycket ork och tid att reklamera. Om de inte har annan bindning så måste du väl lämna tillbaka skidan? Och då har du hela problemet igen... Normalt sett hinner man inte träna så mycket som man vill, då är det ännu värre om man ska lägga tid på reklamationer också.

Apropå tejp så har jag själv "misslyckats" med tejp och skaffade de 3 burkarna och 2 klistertuberna rätt så snabbt. Första vintern var det antingen nysnö eller hårda isiga spår och då fungerade inte tejpen så bra. Visst är det knepigare att valla än att tejpa men det ger mig möjlighet att påverka vallningen, det är en enorm frustration att komma till skidspåret och bara slinta omkring eller gå med snöplatåskor när det inte är nödvändigt.
Däremot har jag en kompis som presterat lysande resultat med tejp (led 4 åkare) och i princip utan negativa erfarenheter av tejpen, så visst går det bra också.
Men i år så vallade även han på Nybroloppet smile
Fast bara för att tejpen var slut sad

#8 2012-01-30 16:18:35

Andreas T
Medlem
Registrerad: 2005-10-31

Knappen skrev:

phoenix91 skrev:

jola61 skrev:

Finns det undantag?
Säkert men jag har bara inte hört talas om Pilotbindning som fungerar bra.

Ok, då ska du få höra talas om det nu smile :
Jag har haft den klassiska pilotbindningen på två av mina par i 5 säsonger nu. Enda gången jag upplevt det problem alla beskriver var en gång när jag var ute och lekte med barnen (körde i hopp, gjorde telissvängar i lössnö m.m.). Då blev det is på bandet och problem. När jag använt skidorna till skidåkning i preparerade spår har de inte krånglat en enda gång hittills. Fråga mig inte varför. Kanske hjälper det att jag förvarar skidorna inomhus i rumstemp, så att bandet i bindningen troligen är helt torrt när jag ger mig ut?

#9 2012-01-31 09:11:49

phoenix91
Medlem
Webbsida

Hej alla. Vad roligt det är när många engagerar sig, är till stor hjälp.

Kan meddela att det faktiskt blev SNS - PILOT equip classic. Som ni sett så har jag klagat på att jag fastnar på kanten, men nu när jag bara höll i skidan och satte fast pjäxan, så var det omöjligt att få den till kanten, så PILOT kanske kan vara till hjälp. Angående reklamation så är det sant att det kan ta tid, men p.g.a. mycket annat, så hinner jag åka ganska sällan (någon gång i veckan). Bor 5 min bort från butiken, så hoppas att det löser sig ifall krångel uppstår, men det finns ju tydligen någon som varit nöjd, så får hoppas på det bästa.

jola61 skrev:

Min huvudsport är badminton, så det känns som bra träning för kondition, armar, bål... ja det mesta smile

Var i en butik (Allewalds) och frågade om valla. Trots att säljaren verkligen tog sig tid, och kunde sin sak, så fick jag ont i huvudet och behövde gå hehe. 17 vad mycket saker det finns.

Angående tepj vs. burk/klister så är detta hur jag förstått det: tejp är bra, på det mesta utom nysnö och extremt isiga spår. Om det råkar vara just sådana förhållanden där tejp är mindre bra, så KAN man lägga på annat klister på tejpen, men detta extra lager sitter där tills man byter tejp (=150/2 kr i sjön). Vilket i mina öron låter som att det är mer ekonomiskt, (och att man känner sig lite proffsigare), att använda burk/klister.

Så långt har jag kommit, men blir inte mycket klokare, då man, när man läser guider och tips på nätet, läser att man skall använda massa olika lager och så.

Fick dock lite tips på tillbehör, och tänkte dfråga om jag förstått rätt, samt om ni har lust att fylla på listan.

Sandpapper (vanligt till trä förmodar jag)
Kombinerad borste nylon/mässning
Kloss för att smeta ut glidvallat
Strykjärn (/vallajärn) för att smälta parafinet
Plastsickel för att skrapa bort ojämnheter från glidvallat

Är det något märke som är erkännt billigt för nybörjare? Hittade rea på burk/klister från skigo bl.a.

#10 2012-01-31 10:24:31

Knappen
Medlem

Ta en kik på Vasaloppet hemsida och kolla Gunde Svans vallaskola, där får du tips på både prylar och hur det går till att valla.

Sedan är det bra med personlig coach i området... att få se och pröva på egen hand är mycket pedagogiskt.

Sandpapper använder du enbart när du ruggar fästzonen, inte så ofta och en billig detalj smile

Glidvalla smälter man på med vallajärnet eller gnuggar in med paraffinklossen direkt, "billigare" paraffin smälter man in och dyrare gnuggar man dit... åtnminstone blir det så för mig eftersom jag börjar med billigare för en grund (LågFluor vallor) och sedan gnuggar jag HögFluor vallan sist (smälter sedan med vallajärnet innan borstning).

Efter varje paraffinlager så sicklar man (behövs inte om du gnuggat paraffinet eftersom det blir tunnt), innan borstning.

Jag rekommenderar att ha separata borstar, grov nylon är bra för nybörjare den arbetar bra och riskerar inte belaget, sedan kan man diskutera om tagel eller mässing är nödvändigt men jag har båda även om det nog räcker med den ena sorten. Sist en polerborste, kan säkert ersättas med annat att polera med men jag har då också en polernylonborste. 2-3 borstar är bra att ha men viktigast tycker jag att den grova nylonborsten är, den har jag lyckats att både arbeta bort paraffin med och polerat hjälpligt.

När glidvallan är bra så fixar du fästvallan.
Här har du en vallakloss, kan vara syntetisk eller av kork.
Först ruggat fästvallazon (kolla videon med Gunde) sedan grundvalla som är en hårdare/hållbarare underlagsvalla (grundvalla om du ska åka längre eller det är nötande före). Över detta lägger man aktuell vallning för dagens före, det finns många vallaguider på nätet och Pölder skickar med när man handlar där.
Enkel vallning kan vara att enbart använda rätt burk för dagens temperatur eller klister. När det gäller burkvallning så vallar man ofta i pyramid, tjockast där spannet är högst d v s fler lager i mitten (lite kortare).
Klister bygger mer på höjden och därför vallar man kortare med klister, ungefär som tejpzonen. Din skidhandlare bör kunna märka ut dina vallazoner. På mina finns det klister zon och varm burkvalla och kall burkvalla zon utmätt. 3 zoner alltså.
Efter varje burkvalla lager så klssar man, efter klister lagret så brukar jag jämna ut med tummen (men då måste man värma klistret med t ex hårfön eller värmepistol).

Massor med tips och det fattas säkert mycket smart att säga, kolla video med Gunde (jag gör inte exakt likadant på allt men bra att se i verkligheten).
Vallandet kan bli stort men också göras enkelt, bara man sett grunderna.

#11 2012-02-01 16:45:04

phoenix91
Medlem
Webbsida

Knappen skrev:

Ta en kik på Vasaloppet hemsida och kolla Gunde Svans vallaskola, där får du tips på både prylar och hur det går till att valla.
.

Tack för bra vallningstips där. Hittade videorna med Gunde, samt även en guide på swix hemsida.

Blev till slut burk istället för tejp.

Kan skriva vad jag inhandlat, så får ni gärna skriva en liten post om det är någo nödvändigt jag missat.

Borste, delad, halva nylon, halva mässing men med nylon runt, från Swix
Plastsickel
Burk med gul glidvalla för rengöring och grundvallning från Skigo
Paket med 3 fästvallor på burk, inklusive syntetisk kloss från Swix (Gundepaketet)
Sandpapper grovlek 100
Extra burk med fästvalla från Skigo för lite varmare temperatur (0-12)
Skrappinne för skåran
Glidvalla grov snö, lila, ((-12)-1)
Strykjärn

Det är vad jag blev rekomenderad av en vän att köpa, men följande prylar verkar behövas enligt swix (ere sant?): fibertex, fiberlen, vallaväck, klister.

Vad anser folket här?

Angående vallaväck så har jag förstått det som att det beövs om det blir mycket smuts på skidan, samt om man skall byta (pga väderlek) från hårdare till mjukare fästvalla, så det känns väl som att det skall inhandlas någon gång.

Fiberlen verkar användas som "trasa" vid användning av vallaväck, men det kanske går lika bra med en gammal t-shirt?

Fibertex skall man tydligen polera med, men behöver en nybörjare det?

Angående klister så sa min vän att han inte ens har det i sin vallningslåda, men andra menar att det är nödvändigt vid varmare väderlek?!

Kan även passa på att fråga om jag borde köpa fler glifvallor, eller om det räcker med 2 olika till en början.

Många frågor igen, men jag anser nog att jag börjar få lite kläm på det hela, STORT tack till er för det.

#12 2012-02-01 18:00:00

Hilding
Medlem
Registrerad: 2009-05-06

Tror du är rätt välekiperad tills vidare. Vallaväck är bra för att ta bort valla och jag kör med tygtrasa eller bra hushållspapper istället för fiberlene.

Skulle det bli isigt i spåren är det ju bara att komplettera med klister.

Tycker du kan vänta med att lägga pengar på fler glidvallor. Lär dig skidorna och att hantera fästvallan så kommer du rätt långt. Det är i alla fall mina erfarenheter.

#13 2012-02-03 08:46:08

jola61
Erfaren medlem

Bor du i Norrland kan du kanske hoppa över klistret. Bör du i landets södra delar så har du två alternativ. Köp klister eller ha bakhalt. En "normalvinter" i södra Sverige innnebär växlingar mellan plus och minusgrader. Dessutom ligger det konstsnö på en stor del av anläggningarna. Konstnö= grövre snökristaller vilket kan leda till isiga spår och då behöver du klistret ibland.
Vallaväck behöver du. Fibertex, Fiberlen och ytterligare glidvalla kan du komplettera med senare om du tycker dig behöva det.

#14 2012-02-03 12:07:11

Knappen
Medlem

Vallavaäck behövs första gången du vill byta valla... och inte bara lägga en ny burk över den gamla vallningen (kan bli tjockt efter ett tag).
Jag använder inte en gammal T-shirt men väl gamla lakan rivet i småbitar...
Jag använder inte heller fibertex, vet inte riktigt när jag ska använda det? Kanske jag har en större utvecklingspotential än jag tror smile
Polerar glidvallningen gör jag med fin nylon men jag har fått för mig att man polerar/slipar med fibertex t ex de berömda mikrohåren från stenslip d v s innan glidvallningen?

Vallaväck bör inte användas på glidzonerna förutom i nödfall.
Det räcker långt med SkiGo gul paraffin, jag har samma. Den smälts in och varmsicklas bort som "tvätt" av glidzon.

Klister kan jag också rekommendera, borde inte behöva bli så mycket krångligare än din burksamling.
Sök gärna på forumet men en länk kommer här:
http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1888

Jag kan förresten även rekommendera att kika på Pölders hemsida och de video som finns angående vallning och spann. Korta och informativa filmer.

• Forum
  •  » Utrustning
  •  » Div. nybörjarfrågor bl.a. ang. Atomic Pro Classic

Sidfot

Sitemap PunBB
© Copyright Skidforum.se