Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidtester i Orsa


Xskiing

Recommended Posts

2012-02-07

 

Plats: Orsa Grönklitt

 

Temperatur: -5 °C

 

Rel-luftfuktighet: > 80 % (SMHI)

 

Väder: lite molnigt

 

Snö: natursnö; lite fuktig, men ändå ganska torr; finkornig

 

Spår: Klassisk

 

Skidor: 3 par av mina egna klassiska Fischer skidor (Vuerich L5, Vuerich S04, Vuerich S02D), 1 par Fischer klassik från en kompis (Pult P-cl-3-G) och 1 par skate skidor (tidigare Madhus med 9-6 stenslip, nu Primateria sicklat med R-cut och P-cut). Mer detaljer om fäst- och glidvalla finns nedan.

 

Testmetod: Testade med elektronisk tidmätning (SKITIME STN/94M) i en utförsåkning på Orsas Vägspåret. Startade 2-3 m innan tidtagning. Varje par testades 3 gånger och efter första omgången testades i motsatt ordning ytterliggare 2-3 gånger. Efter tidmätning var en motbacka som var bra för en glidtest. 4 av de testade skidor har blivit åkt innan, distansen är noterat, de stålsicklade skidor var nyvallat.

 

Märke Teknik Stenslip Slipare MW avst.[%] Glid Fäste Dis. [km]

Fischer Klassik S02D Vuerich 11.26 0.11 0.0 LF6,FC7 Base, 2xVR30 3

Fischer Klassik S04 Vuerich 11.30 0.04 0.4 LF6,ZR1 Base, 2xVR30, 3xVR40 25

Fischer Klassik L5 Vuerich 11.33 0.06 0.6 LF6,ZR1 Base, 2xVR30, 3xVR40 40

Fischer Klassik P-cl-3-G Pult 11.72 0.06 4.0 Toko blå/röd Base, 2xExtra blå 25

Madshus Skate Primat. Xskiing 12.12 0.16 7.1 LF6,ZR1 Ingen 0

 

Base: Toko grön base, LF6 och FC7 från Swix, ZR1 från Zipps

 

Slutsats: Absolut stabila förhållanden från första till sista åkning utan ett teckan att spåret har blivit snabbare/långsammare.

 

Mina egna Fischer var likvärdigt både i tidmätning och glidtest. I Glidtestet skiljde det bara mellan 20 och 30 cm mellan Fischer S02D och Fischer L5. Liknande resutat fick jag nu i flera tester. De kompis-skidor var klart långsammare och gled ca. 1 m kortare i motbacken. Det är inte mina egna skidor och jag har inte vallat de själv, så jag kan inte säger så mycket vad jag kan förväntar mig av de. Alla klassiska skidor hade bra fäste, minst fäste hade de snabbaste skidor som hade 2 lag VR30. De har jag åkt kortast (3 km), medans de andra Fischer hade mellan 25 och 40 km. Kanske ska jag testa de 3 par igen efter att ha åkt längre med de Fischer S02D. Även de Fischer från min kompis har blivit åkt ca. 25 km.

 

De stålsicklade Madshus skidor, som jag vallade som de två Fischer S04 och L5, var klart sämst vad gäller tid, distans och åkkänsla. Jag har grundvallat de några gånger med Swix LF6 och toppat med en bra tävlingsvalla som passar de förhållanden (Zipps ZR1) och som jag har tävlat med tidigare. De stålsicklade var nyvallat, hade ingen fästvalla och var ändå klart sämst.

 

Mitt syfte när jag testar skidor är att hitta snabba skidor för mig som jag kan tävla på i olika förhållanden, oberoende om de är stenslipad eller stålsicklad. Men hittils kan jag inte ser nån tecken att det blir de stålsicklade skidor. Om jag inte visste att de Madshus skidor var riktig bra (bland annat 'Glidtester i Harsa', 2012-01-14 , http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7471), skulle jag väl kasta bort eller säljer de.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2012-02-10

 

Plats: Orsa Grönklitt

 

Temperatur: -6 °C

 

Rel-luftfuktighet: > 80 % (SMHI)

 

Väder: lite molnigt

 

Snö: natursnö, torr - minimal fuktig, finkornig

 

Spår: Klassisk

 

Skidor: 3 par av mina egna klassiska Fischer skidor (Vuerich L5, Vuerich S04, Vuerich S02D), 1 par Fischer klassik från en kompis (Pult P-cl-3-G) och 1 par skate skidor (tidigare Madhus med 9-6 stenslip, nu Primateria sicklat med R-cut och P-cut). Skidor har blivit nyvallat med Swix LF6, plastsicklat och borstat med Red Creek roto-Brun hård racing, Red Creek mässing, Red Creek nylon. De klassiske skidor var vallat med Toko base, och 2 lag Rode Multigrade kall.

 

Testmetod: Testade med elektronisk tidmätning (SKITIME STN/94M) i en utförsåkning på Orsas Vägspåret. Startade 2-3 m innan tidtagning. Varje par testades 3 gånger från en kompis med liknande vikt och efter första omgången testade jag själv i motsatt ordning ytterliggare 2 gånger. De stålsicklade Madshus blev bara åkt en gång. Mätvärden representera alla åkningar som har utförts från min kompis och mig.

 

 

Märke Teknik Stenslip Slipare MW avst.[%] Betyg fäste

Fischer Klassik L5 Vuerich 13.36 0.10 0.0 4/5

Fischer Klassik S04 Vuerich 13.61 0.16 1.8 4/5

Fischer Klassik S02D Vuerich 13.67 0.15 2.2 3/5

Fischer Klassik P-cl-3-G Pult 13.68 0.14 2.3 2/5

Madshus Skate Primat. Xskiing 14.21 x 6.0 ingen fästvalla

 

Slutsats: Absolut stabila förhållanden från första till sista åkning utan ett teckan att spåret har blivit snabbare/långsammare.

 

De Fischer L5 var klart snabbast och hade bäst fäste tillsammans med Fischer S02D. Det som var intressant var att de fästvallade skidor hade nästan ingen fäste i början, men efter några hundra meter blev det bra. I de mätningar blev också glidtiden lite längre efter 2 åkningar och var sedan stabil (se exempel). Om man upptäcker så en trend får man egentligen inte bestämmer en medelvärd och standardavvikelse, men jag är ju ingen statistiker;) Det spelade praktisk ingen roll om jag eller min kompis testade skidor.

 

Exempel Fischer L5:

t1: 13.24 s! (kompis)

t2: 13.28 s! (kompis)

t3: 13.46 s (kompis)

t4: 13.41 s (jag)

t5: 13:43 s (jag)

Link to comment
Share on other sites

Kul med lite testar att "nörda" ner sig i :)

 

Är lite nyfiken på din elektroniska mätare, Skitime. Finns det någon hemsida eller liknande man kan kika på den?

 

En reflektion vad gäller testet är att du jämför stenslipade och vallade skidor mot ett par stålsicklade och vallade skidor. Men om jag förstår det rätt har du stålsicklat med R-cut först och sedan med P-cut och slutligen vallat. Är det så är jag inte förvånad att de inte glider bra då det inte kan finnas någon struktur i skidan. De stenslipade har alla en struktur. Har du sicklat ordentligt med R-cut och slutligen P-cut kommer du ha en mycket slät yta utan några riller överhuvudtaget vilket i sin tur torde göra att skidorna "suger" fast. Det hade varit intressant om du genom att lägga en handstruktur fått ett annat resultat.

Link to comment
Share on other sites

Du hittar information om mätaren här: http://www.skitimetest.it/stn94m/stn94m.asp och här: http://www.elettronica-ed.it/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=37&lang=en Själv har jag köpt mätaren hos Vuerich Service i Italien, där jag också fick mina skidor slipat. Samma typ av mätare används också på elitnivå.

 

Tidigare har diskuterats i Lars-Eriks tråd att stålsickling även med P-cut anses att ger struktur. Och efter sicklingen både med R-och P-cut ser jag tydligt att det finns en fin struktur kvar i skidan. P-cut sickel använder jag bara för finish med några lätta drag som inte tar bort mycket struktur.

 

Att de stenslipade skidor skulle suger vid -5 C tror jag inte på, inte när snön är bara minimal fuktig. Dessutom fanns högfluorvalla på ytan som räcker att undvika sugeffekten vid en total åk-distans av ca. 1000 m för denna par under testet. I testet som jag gjorde i Harsa var det torr och kallt med lite mer torrfriktion och där var de stålsicklade skidor också 6 % långsammare. Och är det inte så att flera hävdar att ytan blir så hydrofob efter stålsicklingen, så att det suger inte? Det fanns ju så fina övertgygande video med dropptester som 'bevisa' detta.;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för länkar, påminner om Star Crono Test men verkar betydligt billigare, €354

 

Vad kan den som har 4st mätpinnar göra? kan man med den få flera "split tider" ?

 

Stålsicklar ger en fin grundstruktur och är framförallt något som Kuzmin lyfter fram med sina sicklar. Jag har dock förstått det så att med Primaterias sicklar bör du komplettera med en handlagd struktur och därför menar jag att det kan spela in i din test. Känner inte till de strukturer du har slipat men gissar att de är betydligt mer framträdande än de du fått genom stålsicklingen. En rak struktur 0,75 kanske gjort att skidorna fått betydligt bättre fart?

Link to comment
Share on other sites

Du hittar information om mätaren här: http://www.skitimetest.it/stn94m/stn94m.asp och här: http://www.elettronica-ed.it/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=37&lang=en Själv har jag köpt mätaren hos Vuerich Service i Italien, där jag också fick mina skidor slipat. Samma typ av mätare används också på elitnivå.

 

Tidigare har diskuterats i Lars-Eriks tråd att stålsickling även med P-cut anses att ger struktur. Och efter sicklingen både med R-och P-cut ser jag tydligt att det finns en fin struktur kvar i skidan. P-cut sickel använder jag bara för finish med några lätta drag som inte tar bort mycket struktur.

 

Att de stenslipade skidor skulle suger vid -5 C tror jag inte på, inte när snön är bara minimal fuktig. Dessutom fanns högfluorvalla på ytan som räcker att undvika sugeffekten vid en total åk-distans av ca. 1000 m för denna par under testet. I testet som jag gjorde i Harsa var det torr och kallt med lite mer torrfriktion och där var de stålsicklade skidor också 6 % långsammare. Och är det inte så att flera hävdar att ytan blir så hydrofob efter stålsicklingen, så att det suger inte? Det fanns ju så fina övertgygande video med dropptester som 'bevisa' detta.;)

Tack för att du delger oss dina väldigt seriösa och välgjorda tester.

Själv upplever jag positiva effekter av att rilla på stålicklat, jag har ju dock inte gjort några seriösa tester utan det är ju mest en känsla jämfört med andra.

 

Angående dropptestet visar det ju egentligen enbart att en stålsicklad skida är mer hydrofob än ovallad stenslipad skida, vilket i sin tur borde ge bättre underlag för ytterligare preparering om så önskas. Har du testat att valla på stålsicklat? Primateria fick ju bra resultat på det.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Ekis menade Xskiings rapport ovan, där han ju skriver att han har vallat primateria-skidorna.

Aah sorry missade det, kollade mest tabellen och missade det, fick för mig att det vara ren stålisckling som han kört. Ber om ursäkt för det.....

 

Intressant ändå att man kan komma till fundamentalt olika resultat....

Link to comment
Share on other sites

Är fortfarande hyffsad säker på att den stora skillnaden kan förklaras med struktur, eller i Madhusfallet bristen på struktur.

 

Att det sedan inte kan betyda att hans stenslipade och vallade ändå går bättre är en annan sak men denna stora skillnad kan inte enbart bero på stenslip kontra stålsickling.

 

Förustätter/tror mig veta att Xskiing är en erfaren vallare och kan därmed hantera både vallajärn och plexisicklar och kan därmed hantera en stålsickel också.

 

Så jag skulle vilja se en jämförande test med samma skidor där Xskiing adderar en handstruktur på Madshus skidorna

Link to comment
Share on other sites

Är fortfarande hyffsad säker på att den stora skillnaden kan förklaras med struktur, eller i Madhusfallet bristen på struktur.

 

Att det sedan inte kan betyda att hans stenslipade och vallade ändå går bättre är en annan sak men denna stora skillnad kan inte enbart bero på stenslip kontra stålsickling.

 

Förustätter/tror mig veta att Xskiing är en erfaren vallare och kan därmed hantera både vallajärn och plexisicklar och kan därmed hantera en stålsickel också.

 

Så jag skulle vilja se en jämförande test med samma skidor där Xskiing adderar en handstruktur på Madshus skidorna

Det kan vara att rillning skulle förbättra glidet lite grann. Men det ändra ingenting på de resultat att mina Madshus skidor har blivit klart sämre efter stålsicklingen, i alla fall i de kalla förhållanden jag har testat hittils. Även om skidor blir bättre efter rillningen, kanske kommer de lite närmare i glidet jämfört med de andra 3 Fischer, så skulle det ändå betyder att själva stålsicklingen är inte bra. Att först tappa glid med sicklingen och sedan försöker rätta till det med andra metoder låter inte logisk för mig.

 

Jag vill betona att mina slutsatser och argument beror på de tester jag gjorde i denna säsong, jag vill inte generalisera att de resultat gäller i alla möjliga förhållanden.

 

Jag ser rillning som ett komplenent för att får ytterliggare förbättring i skidglid när det är fuktig till blött och där fungera det bra. I de tester i Harsa, Orsa och Storvreta var det inte blött, det var torr snö, ibland minimal fuktig och jag sa verkligen ingen anledning att rilla, speciellt om det finns en fint struktur efter sicklingen. I en parallel tråd har nån berättat att ha kört Orsa Marathon på stålsicklade skidor utan att rilla pga de kalla och torra förhållanden.

 

Kanske finns det en enkel förklaring för de resultat jag fick hittils...jag kan inte sickla. Så det vora intressant att testa med andra som har sicklat och testa sedan under samma betingelse mot stenslipade skidor.

Link to comment
Share on other sites

En kommentar till:

 

Jag värmde upp innan tävlingen på de stålsicklade skidor. I hög hastighet på konstsnö tyckte jag att de släppte ganska bra och gick subjektiv bedömd ganska ok, det var mer på låg hastighet och den fina natursnön att det kändes långsamt. Om de stålsicklade skidor skulle suger fast, så skulle det vara mer avgörande vid hög hastighet. I de nästa tester ska jag försöka att testa både i låg och hög hastighet om banan tillåter för att se om känslan kan bekräftas med konkreta resultat.

Link to comment
Share on other sites

Är fortfarande hyffsad säker på att den stora skillnaden kan förklaras med struktur' date=' eller i Madhusfallet bristen på struktur.

 

Att det sedan inte kan betyda att hans stenslipade och vallade ändå går bättre är en annan sak men denna stora skillnad kan inte enbart bero på stenslip kontra stålsickling.

 

Förustätter/tror mig veta att Xskiing är en erfaren vallare och kan därmed hantera både vallajärn och plexisicklar och kan därmed hantera en stålsickel också.

 

Så jag skulle vilja se en jämförande test med samma skidor där Xskiing adderar en handstruktur på Madshus skidorna[/quote']

Det kan vara att rillning skulle förbättra glidet lite grann. Men det ändra ingenting på de resultat att mina Madshus skidor har blivit klart sämre efter stålsicklingen, i alla fall i de kalla förhållanden jag har testat hittils. Även om skidor blir bättre efter rillningen, kanske kommer de lite närmare i glidet jämfört med de andra 3 Fischer, så skulle det ändå betyder att själva stålsicklingen är inte bra. Att först tappa glid med sicklingen och sedan försöker rätta till det med andra metoder låter inte logisk för mig.

 

Jag vill betona att mina slutsatser och argument beror på de tester jag gjorde i denna säsong, jag vill inte generalisera att de resultat gäller i alla möjliga förhållanden.

 

Jag ser rillning som ett komplenent för att får ytterliggare förbättring i skidglid när det är fuktig till blött och där fungera det bra. I de tester i Harsa, Orsa och Storvreta var det inte blött, det var torr snö, ibland minimal fuktig och jag sa verkligen ingen anledning att rilla, speciellt om det finns en fint struktur efter sicklingen. I en parallel tråd har nån berättat att ha kört Orsa Marathon på stålsicklade skidor utan att rilla pga de kalla och torra förhållanden.

 

Kanske finns det en enkel förklaring för de resultat jag fick hittils...jag kan inte sickla. Så det vora intressant att testa med andra som har sicklat och testa sedan under samma betingelse mot stenslipade skidor.

Alltså, nu blir man ju orolig..

Jag har ett par Madshus som jag verkligen gillar och nu ska jag testa att stålsickla dom.

MEN jag ska i alla fall testa!

Link to comment
Share on other sites

Är fortfarande hyffsad säker på att den stora skillnaden kan förklaras med struktur' date=' eller i Madhusfallet bristen på struktur.

 

Att det sedan inte kan betyda att hans stenslipade och vallade ändå går bättre är en annan sak men denna stora skillnad kan inte enbart bero på stenslip kontra stålsickling.

 

Förustätter/tror mig veta att Xskiing är en erfaren vallare och kan därmed hantera både vallajärn och plexisicklar och kan därmed hantera en stålsickel också.

 

Så jag skulle vilja se en jämförande test med samma skidor där Xskiing adderar en handstruktur på Madshus skidorna[/quote']

Det kan vara att rillning skulle förbättra glidet lite grann. Men det ändra ingenting på de resultat att mina Madshus skidor har blivit klart sämre efter stålsicklingen, i alla fall i de kalla förhållanden jag har testat hittils. Även om skidor blir bättre efter rillningen, kanske kommer de lite närmare i glidet jämfört med de andra 3 Fischer, så skulle det ändå betyder att själva stålsicklingen är inte bra. Att först tappa glid med sicklingen och sedan försöker rätta till det med andra metoder låter inte logisk för mig.

 

Jag vill betona att mina slutsatser och argument beror på de tester jag gjorde i denna säsong, jag vill inte generalisera att de resultat gäller i alla möjliga förhållanden.

 

Jag ser rillning som ett komplenent för att får ytterliggare förbättring i skidglid när det är fuktig till blött och där fungera det bra. I de tester i Harsa, Orsa och Storvreta var det inte blött, det var torr snö, ibland minimal fuktig och jag sa verkligen ingen anledning att rilla, speciellt om det finns en fint struktur efter sicklingen. I en parallel tråd har nån berättat att ha kört Orsa Marathon på stålsicklade skidor utan att rilla pga de kalla och torra förhållanden.

 

Kanske finns det en enkel förklaring för de resultat jag fick hittils...jag kan inte sickla. Så det vora intressant att testa med andra som har sicklat och testa sedan under samma betingelse mot stenslipade skidor.

Alltså, nu blir man ju orolig..

Jag har ett par Madshus som jag verkligen gillar och nu ska jag testa att stålsickla dom.

MEN jag ska i alla fall testa!

Om du gillar dina skidor och tycker att ha bra glid, så gör ingenting med dina skidor, varken stenslipning eller stålsickling. Det händer sällan att bra skidor blir ännu bättre. Det har hänt alltför ofta, både mig och kompisar, att man är besviken efter man har lämnat in sina skidor för stenslipning. Och min nu sicklade Madshus var en riktig bra tävlingskida.

Link to comment
Share on other sites

Hjälp!

Hur ska jag nu göra?

Jag gillar dom verkligen, tänk om dom aldrig blir som dom var innan??

Dom är stenslipade från början.

Tanken var att vässa glidet till ÖS.

Men nu börjar jag bli tveksam.

Som sagt, tycker du att de glider bra, så låt de som de är. Speciellt kort innan ett lopp som ÖS skulle jag inte ändra för mycket på skidor. Om du vill verkligen testa sickling eller ny stenslipning, så testa det på ett sämre par.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...