Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Riller eller pulver?


JORÅSÅATT

Recommended Posts

Med risigt glid de 2 senaste VL jag åkt, tänkte jag kosta på mig antingen en riller eller en burk med pulver att toppa min HF vallning med. (Budgeten räcker tyvärr inte till båda alternativen)

Med er erfarenhet vad ger bäst resultat?

det ser ju ut att bli plusgrader om nu det har någon betydelse.

Vilket fabrikat av riller ska man satsa på, om det är det bästa alternativet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men jeg har litt erfaring med Red Creek rillene. Kjøpte meg medium boksen deres i fjor og da fikk jeg med 1mm rett, -5-+5 fiskebein og -5-10 skrå.

 

Red Creek rilleverktøy preges ned i skisålen. Med andre ord så skjæres den ikke inn i sålen med det resultat at det setter et varig spor. Når man har satt en rille er den borte igjen etter et par innvarminger med ny voks. Så må man på med ny rille igjen.

 

Det som er viktig med de typene riller som presses ned i sålen, som red creek, er at det må gjøres på varme ski. Det fungerer ikke på kalde ski som har stått i garasjen. Skisålen bør ha romtemperatur.

 

Jeg er veldig fornøyd med Red Creek verktøyet men det finnes sikkert mye annet bra også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men jeg har litt erfaring med Red Creek rillene. Kjøpte meg medium boksen deres i fjor og da fikk jeg med 1mm rett, -5-+5 fiskebein og -5-10 skrå.

 

Red Creek rilleverktøy preges ned i skisålen. Med andre ord så skjæres den ikke inn i sålen med det resultat at det setter et varig spor. Når man har satt en rille er den borte igjen etter et par innvarminger med ny voks. Så må man på med ny rille igjen.

 

Det som er viktig med de typene riller som presses ned i sålen, som red creek, er at det må gjøres på varme ski. Det fungerer ikke på kalde ski som har stått i garasjen. Skisålen bør ha romtemperatur.

 

Jeg er veldig fornøyd med Red Creek verktøyet men det finnes sikkert mye annet bra også.

Hur många gånger behöver man dra verktyget på skidan? Hur hårt trycker man? Håller mönstret tills man värmer igen oavsett hur långt man åker, tex 9 mil?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert' date=' men jeg har litt erfaring med Red Creek rillene. Kjøpte meg medium boksen deres i fjor og da fikk jeg med 1mm rett, -5-+5 fiskebein og -5-10 skrå.

 

Red Creek rilleverktøy preges ned i skisålen. Med andre ord så skjæres den ikke inn i sålen med det resultat at det setter et varig spor. Når man har satt en rille er den borte igjen etter et par innvarminger med ny voks. Så må man på med ny rille igjen.

 

Det som er viktig med de typene riller som presses ned i sålen, som red creek, er at det må gjøres på varme ski. Det fungerer ikke på kalde ski som har stått i garasjen. Skisålen bør ha romtemperatur.

 

Jeg er veldig fornøyd med Red Creek verktøyet men det finnes sikkert mye annet bra også.[/quote']

Hur många gånger behöver man dra verktyget på skidan? Hur hårt trycker man? Håller mönstret tills man värmer igen oavsett hur långt man åker, tex 9 mil?

Med mönstrade rillar , brukar jag försöka bara dra en gång. Annars känns det som strukturkaos, men jag vet inte verkar som att de flesta drar flera gånger.

 

Man trycka kan olika hår, men man ska inte fega. Ibland sägs det ju blötare desto hårdare -> mer struktur. Om man rillar ordentligt håller mönstret länge och bra.

 

Mina tankar, men inte jätteerfaren!

Link to comment
Share on other sites

Regelen er at jo bløtere snø, desto hardere trykk på rilleverktøyet. Her må man bare prøve seg frem, men når det er ordentlig bløt snø og varmegrader legger jeg et skikkelig godt trykk på rillen.

 

Det er viktigst å rille på bakskien, altså fra bakerst på bindingen og bakover. På fremskia trenger man ikke trykke hard. Men bak bindingen skal det være progresivt trykk, det betyr at man starter ikke fullt så hardt og så trykker man hardere og hardere jo lengre bak på skia man kommer. Det hardeste trykket skal være helt bakerst.

 

Rillene varer garantert i 9 mil og vil være borte neste gang man varmer inn og børster bort parafin.

 

Når jeg bruker Red Creek verktøyet drar jeg det frem og tilbake 2- til 3 ganger, dog uten å løfte verktøyet fra skia. På den måten preger i samme sporet.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog på det klara med hur jag ska använda en riller, om det är det som är att föredra.

Min fundering var snarare om det är den som får mest fart på skidorna, problemet jag haft tidigare VL är att skidorna haft fint glid ca halva loppet.

Och de som jag pratat med, som haft bra glid hela vägen ofta toppat med pulver.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog på det klara med hur jag ska använda en riller, om det är det som är att föredra.

Min fundering var snarare om det är den som får mest fart på skidorna, problemet jag haft tidigare VL är att skidorna haft fint glid ca halva loppet.

Och de som jag pratat med, som haft bra glid hela vägen ofta toppat med pulver.

Det kan ju också vara så att de som köpt pulver för tusen spänn är mindre benägna att erkänna - inför sig själva eller andra - att glidet försämrades under loppet!

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog på det klara med hur jag ska använda en riller' date=' om det är det som är att föredra.

Min fundering var snarare om det är den som får mest fart på skidorna, problemet jag haft tidigare VL är att skidorna haft fint glid ca halva loppet.

Och de som jag pratat med, som haft bra glid hela vägen ofta toppat med pulver.[/quote']

Det kan ju också vara så att de som köpt pulver för tusen spänn är mindre benägna att erkänna - inför sig själva eller andra - att glidet försämrades under loppet!

gäller nog de som köpt julgransriller oxå

Link to comment
Share on other sites

Lite förvånande att så många tycker att rillning ger så mycket. Har ni inte slipat in strukturer på skidorna? Viktigast är väl att ha en till föret anpassad struktur om det sedan är slipad eller rillad lär ha mindre betydelse. Att göra ytterligare struktur med rill kan ju faktiskt göra att skidorna glider sämre också.
Link to comment
Share on other sites

Lite förvånande att så många tycker att rillning ger så mycket. Har ni inte slipat in strukturer på skidorna? Viktigast är väl att ha en till föret anpassad struktur om det sedan är slipad eller rillad lär ha mindre betydelse. Att göra ytterligare struktur med rill kan ju faktiskt göra att skidorna glider sämre också.

Många går ju mer och mer mot att man har väldigt fina strukturer, sedan rillar man nästan alltid. Har du en grov slip så kan du inte köra den när det är kallt, kan vara bra med klisterspann på stakbana om hårda spår vid även om det är -8, osv., skidorna blir mer flexibla med fin struktur, men man blir mycket oftare rillerberoende..., så svar på frågan. Riller eller pulver, har du rätt struktur för föret så behövs inte riller, köp pulver. Men har du inte rätt struktur så är det viktigare att rillra, köp riller. Är det riktigt kallt, så behöver du varken riller eller pulver, köp stålsickel och dra ner strukturen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...