Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Miniundersökning: Sluttid VL / snittpuls


enannanman

Recommended Posts

Som den novis jag är på det här med långlopp, skulle det vara ganska intressant att veta vad ni har för snittpuls under VL/ÖS.

 

Så ni som mäter pulsen under loppet...

Skulle vara tacksam om ni kunde skriva sluttid och snittpuls (i % av maxpuls) i ett inlägg här nedanför.

 

Intressant att jämföra och se hur jag ligger till. Har tyvärr inget eget resultat då jag blev sjuk till årets VL och förra året... ja då tog jag mig nätt och jämnt i mål = ingen tid/puls som kommer vara relevant i en jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

7.13, medel 147 (=80%), max 168 (=92%).

 

När jag ser på siffrorna så känns det som att jag nog kunde öst på lite till i spåren, men det får väl bli nästa år :)

 

Maxpulsen har jag fått fram genom att försöka pressa mig till max och sedan lagt på ett par slag eftersom jag tror att det borde gå att få upp lite till. Helt ovetenskapligt med andra ord, men inte heller den allra enklaste åldersformeln...

Link to comment
Share on other sites

5:58 medelpuls 154=81,5% maxpuls under passet 175 (uppmätt max puls 189)

 

Maxpuls uppmätt under långrusher både på plan mark och mindre stigningar på plan väg, aldrig över 189 men där har jag hamnat under vissa förhållanden några gånger.

Eventuellt är maxpulsen högre men å andra sidan så låter max puls definitionen som max man kan komma upp i och jag har aldrig kunnat komma över 189 :) trots goda försök...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det är så väldigt relevant att jämföra med maxpuls på grund av individuella skillnader och osäkerhet i folks maxpuls.

 

Borde det inte vara mer intressant att jämföra medelpulsen på en kortare sträcka och på vasaloppet om man vill få ett mått på hur mycket man tar ut sig?

 

Själv får jag oftast en medelpuls på 170-171 och det har jag fått både på skidor tävling i lite mer än 30 min, skidor träning max runt 40 min, sykkel max i lite under 30 min och skidor tävling i 1.44.

 

Det högsta pulsen jag har fått i eget test är 188. Den högsta pulsen utanför test tror jag är 185-186 men det var i ett väldigt kort mtb tävling, 184 på träning tror jag men det är inte vanligt. Men oftast bryter allt ihop när jag är runt 180 i puls.

 

Så jag tror att jag kan ligga rätt hög puls jämfört med vad jag kan oppnå under kort tid. Tror egentligen inte det är spesiellt bra eftersom det verkar som att jag saknar toppen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

VL: sluttid 4.47. Snittpuls 155 =81,5% (av en förmodad maxpuls på 190, dock lite osäker) Uppe i 179 i puls i 1a-backen i år. Känslan var inte alls bra i år ,kände mig dålig/sliten/trött flera veckor innan (bihåleproblem)..

 

I fjol hade jag 5.06 Snittpulsen då var 159 och en förmodad lite högre maxpuls ger då ca 83,2%

Då var jag också uppe i 185 i 1a-backen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...