Du är inte inloggad.

• Forum
  •  » Övrigt
  •  » Old boy och nybörjare, hjälp med rullskidor

#1 2013-03-10 22:48:04

dunderdon
Medlem
Registrerad: 2013-03-10

Old boy och nybörjare, hjälp med rullskidor

Hej på er,

Detta är min första post här och vill passa på att säga att när man surfat runt i ett par dagar härinne så märker man att det finns mycket samlad kunskap!

Bakgrund:
Man, 37år, 194cm, 95kilo, lite gamla knä och axelskador.

Som sagt så har jag inga ambitioner i att tävla eller så utan vill hitta en rolig hobby då löpning verkar slita för mycket på mina knän. Axlarna är skadade sedan lumpen men känns enbart om jag skulle göra pressövningar uppåt.

Jag skulle vilja veta vad ni skulle köpt om ni var i mina skor och glömma allt vad tävling heter och bara vill ha lite trevliga upplevelser och puls smile
Där jag bor kan jag väl inte direkt säga att det är jättefin asfalt utan den är lite mer grov. Finns  ganksa många joggingspår med då på grus.

Vad tycker ni jag borde köpa. Klassiska, Skate, eller sådana där kortare med luftdäck?

Förslag tas tacksamt emot.

#2 2013-03-11 15:28:40

Jan_H
Medlem
Från: Skoghall
Registrerad: 2006-03-11

Re: Old boy och nybörjare, hjälp med rullskidor

Fördelen med klassiska är att de inte tar så mycket "plats". Det är lätt att åka på vägrenen eller på cykelvägarna, skate blir ju lite bredare. Luftdäck har jag ingen vana av så där har jag inga åsikter. Annars är ju mtb cykel väldigt kul också, och relativt skonsamt!

#3 2013-03-11 15:52:58

Carl A
Erfaren medlem
Från: Tokholm
Registrerad: 2010-02-02
Webbsida

har nedan (+ "riktiga"). Ej lika najs som riktiga rullisar på i alla fall hyffsat fin asfalt, men redigt bra på sämre asfalt, grusad asfalt och grusvägar över järnvägsspår olikn. och riktigt najs med broms o speedreducer.

Lite vingliga att diagonala på. Men med kombipjäxa funkar det riktigt ok. Finns oxå "stödhjul" till, men de gillar jag inte.

http://www.xc-elitesports.com/product_i … cbd027b90e

Senast redigerat av Carl A (2013-03-11 15:54:28)

#4 2013-03-11 22:50:57

Fritzon
Medlem
Från: Sollentuna
Registrerad: 2011-11-05

Var i samma sits som dig för ett år sedan: 37, skadat knä och axel. Löpning var inte längre att tänka på så vad göra? Har upptäckt att längdskidor inte bara funkar för knä och axel, det är dessutom vansinnigt kul!! Har investerat i ett par klassiska rullskidor, kör även inlines med stavar och MTB på sommaren varvat med skidgång. Jag har inte provat rullskidor med lufthjul, kan säkert vara ett alternativ men annars skulle jag satsa på ett par rullskidor med mjukare hjul och fjädrande stomme, ex SkiGo Carbon 780 Classic Hard. De hade jag köpt om jag köpt nya idag.

#5 2013-03-18 14:29:33

Stina1987
Ny Medlem
Registrerad: 2013-03-18

Hej där,

Inte skadad, men som du nybörjare på det här och vore tacksam om jag kan få alla tips! Jag har testat rullskidor ett par gånger, men aldrig på svensk mark och är intresserad av vart man kan vända sig för att köpa nya skidor, och samt om ni har tips på lite lättare tävlingar. Jag kanske är helt fel ute  i det här forumet, men är supertacksam för alla tips och om det finns någonannanstans jag kan vända mig.

Tack!!

#6 2013-03-19 07:47:01

Lars-Erik
Erfaren medlem
Registrerad: 2006-03-18

Stina1987 skrev:

Hej där,

Inte skadad, men som du nybörjare på det här och vore tacksam om jag kan få alla tips! Jag har testat rullskidor ett par gånger, men aldrig på svensk mark och är intresserad av vart man kan vända sig för att köpa nya skidor, och samt om ni har tips på lite lättare tävlingar. Jag kanske är helt fel ute  i det här forumet, men är supertacksam för alla tips och om det finns någonannanstans jag kan vända mig.

Tack!!

Jag rekommenderar Huselius Sport som har signaturen Skåningen på detta forum. Jag köper mina rullskidor hos honom. Han är mycket kunnig och har bra service t.ex. att du får skidorna snabbt.
Jag är ju själv mycket flitig motionär både på rullskidor och skidor (bland annat med 40 genomförda Vasalopp) så jag har viss erfarenhet även av att skaffa utrustning t.ex. rullskidor.

• Forum
  •  » Övrigt
  •  » Old boy och nybörjare, hjälp med rullskidor

Sidfot

Sitemap PunBB
© Copyright Skidforum.se