Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Längd på skidor


karhuerik

Recommended Posts

Hej!

Ny på forumet efter att ha tjuvläst ett tag.

Jag är 165cm lång(kort), väger 68-69kg och mina classicskidor är 203cm resp 205cm långa och jag upplever att de är för långa. Spannet är bra.

Mina frågor:

Vad är det för nackdel med för långa skidor i förhållande till ens egen kroppslängd?

Vilken längd på skidorna är lämplig för mig förutsatt att spannet är okej?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ny på forumet efter att ha tjuvläst ett tag.

Jag är 165cm lång(kort), väger 68-69kg och mina classicskidor är 203cm resp 205cm långa och jag upplever att de är för långa. Spannet är bra.

Mina frågor:

Vad är det för nackdel med för långa skidor i förhållande till ens egen kroppslängd?

Vilken längd på skidorna är lämplig för mig förutsatt att spannet är okej?

Nackdelen med långa skidor är väl att de kan bli lite klumpiga i kurvor och liknande när du ska trampa runt, fördelen är ju att du får ett längre spann och därmed längre zon som ger fäste när du trampar till (även glidytorna blir längre vilket borde ge bättre glid?). Tycker inte din egen längd borde påverka längden på skidorna särskilt mycket utan det är mest din vikt som påverkar längden (och därmed vilket spann du ska ha).

Link to comment
Share on other sites

Skidorna känner inte av hur lång en person är. Vikten är det enda som spelar roll.

Dumt att leta korta skidor om man väger mycket men är kort. Behöver du en bra och styv skida finns den bland de längre skidorna. Fast väger du endast 68 Kg så kanske det finns många bra kortare skidor. Skulle du dock väga 80 Kg så är det dumt och mycket svårt att hitta bra korta skidor.

 

Tänk vikt inte längd så blir det ofta bäst :)

Link to comment
Share on other sites

Skidorna känner inte av hur lång en person är. Vikten är det enda som spelar roll.

Dumt att leta korta skidor om man väger mycket men är kort. Behöver du en bra och styv skida finns den bland de längre skidorna. Fast väger du endast 68 Kg så kanske det finns många bra kortare skidor. Skulle du dock väga 80 Kg så är det dumt och mycket svårt att hitta bra korta skidor.

 

Tänk vikt inte längd så blir det ofta bäst :)

Håller med Luspen!

 

Se Fischers rekomendationer kroppsvikt och skidlängd

http://www.fischer-ski.com/en/popup.php?page_id=1110

Edited by Fischer-ski
Link to comment
Share on other sites

Tack för bra svar även om jag inte blir mkt klokare.Om spannet är det enda viktiga, varför finns det då olika längder?

Tycker att skidorna känns väldigt långa och jämfört med en 190cm åkare som åker på 205-207cm skidor blir mina förhållandevis väldigt långa.

Finns det skidor ca 195cm som passar min vikt? Har Rossingol xium någon modell som kan passa? Förslag t andra skidmärken ?

Skidorna kommer att användas huvudsakligen i kallföre.

Link to comment
Share on other sites

Jag satt och tänkte på detta när jag såg på världscupen i lördags.

 

I saxbackarna så är bakänden på den främre skidan väldigt nära partiet bakom hälen på den andra skidan. Har man för långa skidor i förhållande till ben/steglängd så kommer man helt enkelt att trampa på sina egna skidor vid saxning. Alternativet är att ta onaturligt långa/breda kliv vid saxningen.

 

Verkar vara en rimlig förklaring, eller?

Link to comment
Share on other sites

Jag är 178 cm och körde i många år på 210 cm. Sen blev skidorna kortare och jag gick ner till 205 o 203 och åkningen blev smidigare. Jag har även ett par "experimentskidor" som är ca 200 cm som jag kör på ibland och det är ganska ok.

Mitt förlag är att du skall gå ner en längd till 195 el 198 och försöka hitta ett par med rätt spann. Det borde inte vara omöjligt, då du inte väger så mycket. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

.....lite fundering.... Visst måste kortare sidor ge bättre glid? De både väger ju mindre och har kortare yta i snön vilket borde ge mindre friktion...? Eller är jag ute och seglar..?! Själv tycker jag att kortare skidor är enklare att manövrera både på kurviga banor och i saxbackar. Det viktigaste borde väl ända vara spannet och längden mer känslan?!

 

Kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

efter att ha läst igenom nästan hela tråden om stavtestet, där en del förespråkar stavar som nästan är lika långa som dom själva, och nu här ser att en del anser att det knappt spelar någon roll hur långa skidorna är, börjar jag fundera på om jag verkligen är den amatör jag inlednigsvis trodde...?!?

 

jag är 1.87 och har kört på 2.15 (dålig ekonomi och rea) sedan 2 omgångar 2.10 och blev därefter itutad att jag defenitivt inte skulle ha längre än 2.05 nu slutade det på vad jag upplever som optimlat för mig 2.07. känns helt perfekt.

 

och nu till min poäng, här pratar jag om 2-3cm i skillnad mellan hoppen, men ändå i praktiken upplevde jag den som närmast brutalt stor.

 

jag förstår inte hur ni bara kan låta vikten få bestämma..?

 

hela rörelsemösnstret och åkkänslan blir ju, i mitt tycke, helt förändrad om man bollar hit och dit med flera decimetrar.

 

utfirån trådskaparens förutsättningar (kroppslängd) kan jag knappt se hur man ens ska kunna klara av att ta ut diagonalåkningen rejält med 2.05

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

mickelsski (ny medlem) svarar på 10 år gamla inlägg och puffar för "censur" vilken innehåller affiliate länkar för skistart.com.

 

Det är ju riktigt roligt! Skistart får betala för att folk klickar på länkar till deras site och deras eget forum används för klickfisket.

Bra där Mickelsski :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...